Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 04:18 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Lurker... vilket onödigt formulerat inlägg du skapade där.

Ja visst är det ett angrepp utan avsikt eller uppföljning, det är så man har det när man börjar med en introduktion.

Skulle jag säga något kritiskt så är det om vridningarna och handledskontrollen de talar om, eftersom det kräver finmotorik vilket försvinner väldigt fort vid stressad situation med adrenalin pumpande. Det är alltså tekniker avsedda för väldigt tränade individer som har detta som muskelminne och inte någon som tittar på det på på youtube. Men ingen har väl förespråkat att man endast ska titta på tuben?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 08:55 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
.


Senast redigerad av takiman lör 06 dec 2014, 17:58, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 09:58 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2014, 14:17
Inlägg: 139
Ort: Stockholm
Perfekt, INSPIRERANDE skrev jag, vilket i detta fall inspirerade dig att posta denna video som förklarar situationen mycket bättre.

_________________
PRAEPARATUS SUPERVIVET
Tystlåtenhet, Försiktighet, Måttlighet och barmhärtighet


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 12:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Lurker & Takiman - Med det resonemanget är det ju meningslöst att ens börja träna mot någon form av angrepp, eller hur? :D

Det är ju för tusan en video som visar en av många möjliga tekniker som var och en måste finslipas genom riktigt mycket träning. Tiden går och förmågan att försvara sig med sina bara händer är något man behöver hålla ajour och med det vill jag säga att jag nu inte tränat aktivt på över tre år och att jag numera inte känner mig alls lika alert och säker på att kunna hantera en rad situationer som jag en gång gjort.

Mitt minne sviker mig inte ännu och då jag under många år tränat olika självförsvarsformer så är jag visserligen benägen att hålla med om att det kräver oerhört mycket mer träning, beslutsamhet och eftertänksamhet än man först kanske tror för att klara av en attack mot den egna personen, men det är fullt möjligt att träna upp en förmåga att avvärja en t.ex. en knivattack utan att ens tränare eller man själv suttit i fängelse för grovmisshandel, har kroppen full av ärr efter knivhugg eller knivskärningar.

En angripare som försöker döda dig med kniv kan ju dessutom vara allt från en påtänd och lagom dimmig individ till en i närstrid med kniv vältränad elitsoldat och angreppet ser nog väldigt olika ut mellan dessa ytterligheter. Det viktigaste man kan träna upp är förmågan att bedöma riskerna och att därmed försöka undvika att bli överraskad. Som påpekats här är det inte sällan så att angriparna är flera och att man därigenom redan från början är i underläge.

Utan att gå in på detaljer har jag vid ett par tillfällen i mitt (tidigare) liv avvärjt livsfarliga attacker mot mig själv genom den träning jag en gång i tiden samlat på mig och inte någon gång har det varit en självklar utgång förrän det så att säga var över. Jag har också misslyckats och skadats, men tack och lov inte så allvarligt att jag inte återhämtat mig.

Jag tycker att man om man har orken och lusten självklart skall träna någon form av självförsvarssport. Det ger både bra träning för kroppen och ökar möjligheten att vid ett verkligt angrepp klara sig undan eller åtminstone klart reducera skadorna.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 12:32 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Xamuce skrev:
@Lurker & Takiman - Med det resonemanget är det ju meningslöst att ens börja träna mot någon form av angrepp, eller hur? :D

Det är ju för tusan en video som visar en av många möjliga tekniker som var och en måste finslipas genom riktigt mycket träning. Tiden går och förmågan att försvara sig med sina bara händer är något man behöver hålla ajour och med det vill jag säga att jag nu inte tränat aktivt på över tre år och att jag numera inte känner mig alls lika alert och säker på att kunna hantera en rad situationer som jag en gång gjort.

Mitt minne sviker mig inte ännu och då jag under många år tränat olika självförsvarsformer så är jag visserligen benägen att hålla med om att det kräver oerhört mycket mer träning, beslutsamhet och eftertänksamhet än man först kanske tror för att klara av en attack mot den egna personen, men det är fullt möjligt att träna upp en förmåga att avvärja en t.ex. en knivattack utan att ens tränare eller man själv suttit i fängelse för grovmisshandel, har kroppen full av ärr efter knivhugg eller knivskärningar.

En angripare som försöker döda dig med kniv kan ju dessutom vara allt från en påtänd och lagom dimmig individ till en i närstrid med kniv vältränad elitsoldat och angreppet ser nog väldigt olika ut mellan dessa ytterligheter. Det viktigaste man kan träna upp är förmågan att bedöma riskerna och att därmed försöka undvika att bli överraskad. Som påpekats här är det inte sällan så att angriparna är flera och att man därigenom redan från början är i underläge.

Utan att gå in på detaljer har jag vid ett par tillfällen i mitt (tidigare) liv avvärjt livsfarliga attacker mot mig själv genom den träning jag en gång i tiden samlat på mig och inte någon gång har det varit en självklar utgång förrän det så att säga var över. Jag har också misslyckats och skadats, men tack och lov inte så allvarligt att jag inte återhämtat mig.

Jag tycker att man om man har orken och lusten självklart skall träna någon form av självförsvarssport. Det ger både bra träning för kroppen och ökar möjligheten att vid ett verkligt angrepp klara sig undan eller åtminstone klart reducera skadorna.



Du kan se på mitt resonemang hur du vill.


Bästa? Hamna inte i situationen
Näst bästa? Var snabb och spring där ifrån.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 13:44 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Ulv i fårakläder skrev:
Lurker... vilket onödigt formulerat inlägg du skapade där.

...


Nej, mitt inlägg var inte alls onödigt. Kanske en smula klumpigt formulerat, men absolut inte onödigt.

Att försvara sig mot en knivbeväpnad angripare är oerhört svårt och även en tränad fighter kommer med stor sannolikhet att bli illa skuren. Att gå runt och tro att man kan avväpna en knivman med några fiffiga tekniker kan vara mycket ohälsosamt.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 14:16 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Lurker skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Lurker... vilket onödigt formulerat inlägg du skapade där.

...


Nej, mitt inlägg var inte alls onödigt. Kanske en smula klumpigt formulerat, men absolut inte onödigt.

Att försvara sig mot en knivbeväpnad angripare är oerhört svårt och även en tränad fighter kommer med stor sannolikhet att bli illa skuren. Att gå runt och tro att man kan avväpna en knivman med några fiffiga tekniker kan vara mycket ohälsosamt.


Videon var obehaglig men lärorik. Innan så trodde jag, felaktigt, att det gick att lära sig försvar mot kniv. Nu inser jag att det inte går, eller åtminstone inte är värt tiden och risken.

I videon testade de stick samt svep med kniv mot olika textilier. Det stod att olika tyger skyddade olika bra, en del skyddade inte alls, andra skyddade rätt väl. Detta skulle vara intressant att få veta mer om, ifall någon har kunskap. Jag har fått för mig att kevlar i kläder kan skydda en del, en det kanske är onödigt för att inte säga dyrt om man inte är yrkesman (ordningsvakt eller dyl).

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 14:27 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Gnaug skrev:
I videon testade de stick samt svep med kniv mot olika textilier. Det stod att olika tyger skyddade olika bra, en del skyddade inte alls, andra skyddade rätt väl. Detta skulle vara intressant att få veta mer om, ifall någon har kunskap. Jag har fått för mig att kevlar i kläder kan skydda en del, en det kanske är onödigt för att inte säga dyrt om man inte är yrkesman (ordningsvakt eller dyl).


Kevlar är ohemult dåligt på att skydda mot knivstick, för att det ska fungera så måste det vara en kombination av kevlar och en sorts flytande kemikalie som orsakar en skjuvningseffekt mellan fibrerna och även om det går att tillgå så är sådana fortfarande vad jag vet hyfast ovanliga.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 15:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Om man upplever att man behöver det så finns det knivskyddsvästar på marknaden och de fungerar bra, men de skyddar ju endast en begränsad del av kroppen och utgör ju inga garantier.

@Takiman - jag förstår ditt resonemang, det enda jag menar är att den som har tränat självförsvar har en större chans än en som inte gjort det. Bästa skyddet mot alla former av angrepp är att undvika dem så klart.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 17:07 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tor 17 jul 2014, 15:42
Inlägg: 131
På den tiden jag tränade Aikido var det stor vikt på "det säkra avståndet" till den man tränar med. Spelar ingen roll om han har stor kniv, når han inte mig inte är den värdelös. Det gäller att hela tiden vara i rörelse och utanför hans räckvidd, att stå stilla är att bli måltavla. (Väl medveten om att det är lättare sagt än gjort, men dock grundläggande). Kan man dessutom störa hans synfält ökar det ens chanser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: tis 18 nov 2014, 19:33 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Ännu svårare är att möta drogade personer som inte reagerar på smärta eller ens en bruten arm eftersom dom inte fattar att den är bruten. Nää, bäst är att hålla sig ifrån riskzoner, och ännu viktigare i ett krisläge när ordningsmaktens operatörer inte är i tjänst eller annorstädes upptagna.

Krav Maga kan ju vara en filosofi att leva efter?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: ons 19 nov 2014, 02:19 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
kronblom skrev:

Krav Maga kan ju vara en filosofi att leva efter?


Absolut!

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: ons 19 nov 2014, 03:22 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Lurker skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Lurker... vilket onödigt formulerat inlägg du skapade där.

...


Nej, mitt inlägg var inte alls onödigt. Kanske en smula klumpigt formulerat, men absolut inte onödigt.

Att försvara sig mot en knivbeväpnad angripare är oerhört svårt och även en tränad fighter kommer med stor sannolikhet att bli illa skuren. Att gå runt och tro att man kan avväpna en knivman med några fiffiga tekniker kan vara mycket ohälsosamt.

Det var ju precis det jag skrev, onödigt att formulera dig på det sättet, inte att inlägget var onödigt.

Det handlar ju inte om att tro att man kan avväpna någon som angriper en, det handlar om att ha en så kort reaktionstid och snabb mental acceleration som det bara går för att man ska ha en STÖRRE chans att klara sig med mindre skador än om man är otränad.

Reflexer och muskelminne är exakt vad man behöver i en situation med angripare, med och utan kniv.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: ons 19 nov 2014, 14:59 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Jag läste ditt svar slarvigt och var för snabb att svara, jag ber om ursäkt för detta. Mitt inlägg var onödigt formulerat.

Visst handlar det om att reagera snabbt och gärna på ett korrekt sätt (snabbt är viktigast) när man blir angripen. Det ska sitta i ryggmärgen att vidta någon form åtgärd när man blir påflugen. En förutsättning för detta är övning, övning och övning. En video på tuben kan vara både underhållande och informativ, men den hjälper dig inte ett dugg den dagen du råkar ut för något. Jag tycker att det är viktigt att man är medveten om detta.

Kniven är dessutom en alldeles extra otäck företeelse. Den är vanligt förekommande, den ställer till med oerhörda skador och den kan dyka upp från ingenstans på nolltid. Att fokusera på att avväpna en knivbeväpnad angripare är dålig idé för de allra flesta av oss. För övrigt bör man ha i åtanke att situationen kan vara mer komplex än att man möter en ensam knivbeväpnad bandit.

Vill man teoretisera kring saken så förslår jag följande:
1) Bli inte angripen.
2) Håll dig så lång borta från kniven som det går.
3) Tillse att angriparen inte kan fortsätta attackera.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: ons 19 nov 2014, 17:14 
Jag tror att när det kommer till försvar så är ju riktig träning överlägsen så är det. Men det riktiga mentala försvaret kommer när man hamnat illa ut, man kanske har fått storstryk och angriparen vill helt enkelt ta kål på dig. Det ena ögat är igenmurat man har spottat ut tre tänder och blöder på händerna, är chockad, livrädd det är då frågan kommer upp--kan jag fortfarande försvara mig?--

Har man fått stryk eller blivit riktigt skadad i livet så har man större chans att fixa biffen anser jag. Vinnarskalle rekommenderas. För att vara i ett riktigt fult slagsmål det är inte så jäkla lätt, man e livrädd helt enkelt det var i alla fall jag i mitt första slagsmål. Eller hur känner ni?


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet