Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 26 nov 2014, 10:18 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Kikade på Jaktkits hemsida igen. Nu säljer de en knivskida till F1:
Bild
Där bilden är förvillande lik denna på Knv1:
Bild
Det är väl så nära ett erkännande om designstöld man kan komma.

Bloggade lite om det:
http://lipoptena.blogspot.se/2014/11/de ... v1-ar.html

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 26 nov 2014, 12:25 
suck, jag ogillar sådant i högsta grad, borde finnas ordentliga straff för dom


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: ons 26 nov 2014, 23:47 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Äh. Lev med det, vi prylbögar köper originalet ändå. De som köper kopian skulle däremot inte köpa orginal. Således ingen skada skedd för någon.

Fällkniven är inte de nyskapare de vill göra gällande utan inspirerats friskt av bl a Cold Steel.

En kniv ger ju inte sådär en massa möjligheter till innovationer utan att det blir farsartat..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 09:40 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Att inspireras är en sak men att branda en piratkopia är lite väl magstarkt...
Bild

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 11:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Fnyshacket skrev:
Äh. Lev med det, vi prylbögar köper originalet ändå. De som köper kopian skulle däremot inte köpa orginal. Således ingen skada skedd för någon.

Fällkniven är inte de nyskapare de vill göra gällande utan inspirerats friskt av bl a Cold Steel.

En kniv ger ju inte sådär en massa möjligheter till innovationer utan att det blir farsartat..


Nu låter du som de som propagerar för att det skall vara fritt fram att ladda ned och sprida piratkopior och filmer m.m.

"De riktiga filmälskarna går och ser filmen på bio och/eller köper en BlueRay-skiva, de som laddar ned skulle ändå aldrig gått på bio, ingen skada skedd."

Det är inte frågan om att man gjort en "liknande" kniv, det är i alla delar en kopia (förutom namnet). Hur detta inte kan vara dåligt vet jag inte...

Ett antal domar på senare tid har resulterat i mångmiljonskadestånd för "marknadsstörning", intrång i upphovsrätten och annat eftersom man resonerat som så att en dålig kopia skadar varumärket och viljan att se originalet eller köpa filmen. Precis likadant är det, kan jag tycka, med dåliga kopior av andra bra produkter. Jag skulle sannolikt inte köpa en så pass dyr kniv i original, men ännu mindre om jag dessförinnan snubblat över en kopia som kanske är av undermålig kvalitet.

Tilläggas bör att jag, utifrån ren nyfikenhet, faktiskt köpt en sådan kopia tidigare och den höll i och för sig en godtagbar kvalitet i mina ögon, men samtidigt är jag långt ifrån expert och brukar hålla mig till billiga Moraknivar för alla mina knivbehov (förutom något multiverktyg).

Nu kan det också vara så att man inte mönsterskyddat sin design, men annars borde det vara möjligt att klämma åt dem som säljer denna kopia, åtminstone på den svenska marknaden.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 11:55 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Citera:
annars borde det vara möjligt att klämma åt dem som säljer denna kopia, åtminstone på den svenska marknaden.


Det gör man. så sent som igår gick fällkniven ut med detta på FB http://lipoptena.blogspot.se/2014/11/im ... r-kan.html

Citera:
Quite recently a person in northern Sweden tried to import 6 pcs fake F1 knives from China and, as we have applied for customs interventions across Europe when it comes to illegal copies, the customs authorities made a seizure of the shipment and informed our legal representative. It ended with a cost of SEK 12,500.00 (approximately US $ 1,690.00) and a signed declaration to pay SEK 50,000.00 (approx. US $ 6,750.00) to Fallkniven AB if he would try again. Had he refused to agree to a settlement it had resulted in a lawsuit and additional expenditure of even more money.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 12:21 
Klart att det e dåligt med massa olagliga kopior eller hur ? Men gå till sig själv och ställ frågan---------har jag någonsin i mitt liv köpt en kopia av något ???? Vad får ni för svar då?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 12:25 
självklart har jag kopior, men jag vet mycket av dess begränsningar med

det är däremot många som råkar ut för skit och som får mycket tråkiga erfarenheter från dom


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 12:39 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag tycker inte att jag som kund ska behöva verifiera huruvida skit är kopior eller ej, handlar jag något på nätet så ska jag kunna köpa vad jag vill.

Dvs det är inte kunderna man ska jaga utan tillverkarna.

Om det sen är så att vissa länder inte accepterar någon sorts internationell lag kring saken och låter tillverkarna kopiera bäst de vill i det landet, så får man väl på nationell nivå införa sanktioner, men de egentliga brottslingarna är säljarna och länderna som tillåter saken. Kravet måste vara att varje land själva städar upp på sin egen bakgård.

Blir ju lite löjligt om man måste sitta och betala i bitcoins, beställa via internet cafeér, öppna wifi punkter och liknande bara för att inte råka illa ut om något jag köper på ebay till fullpris sen råkar visa sig vara en kopia och jag sen blir stämd som fan av en tillverkare.... vilket är vad lagen tillåter idag...

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 13:35 
Så länge vi människor vill köpa saker billigt så kommer marknaden svara på det och tillverka billiga kopior. Hur olagligt det än är så är det alltid kunderna som hjälper till med att ta fram plagiat. För hade alla människor sagt att nehe jag vägrar köpa dåliga kopior utan jag vill betala för riktig kvalite så kanske det inte hade funnits så mycket dåliga kopior därute. Sedan har ju alla på vår planet inte råd med kvalite så vad köper man då jo billiga kopior. Tror inte detta kommer att upphöra någonsin så länge det finns pengar att tjäna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 13:47 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Och om någon sålt nämnda kniv för säg 15-20% lägre än listpris, du klickat på buy now och fått hem en, då har du gjort dig skyldig till ett brott trots att du inte på något vis via internet kan förvissa dig om huruvida det är en kopia eller ej.

Bara dega 12.500 till fjällräven och se glad ut.

Det är galenskap.

Obs, jag är inte för piratverksamhet, jag säger att lagstiftningen inte fungerar.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 14:59 
då är man inte heller säker innom landet?

ex, salters vågarna
bonde vågarna, enkla mekaniska vågar, kostade ganska mycket för 10 år sedan, sedan komm kinakoipiorna och ex biltema säljer dom som ser näst intill identiska ut men för 200kr

å, nu är ju den knivnissen i sverige och kör aktiv kampanj på sina saker och sänker då trovärdigheten hos fällkniven, vilket kan göra att folk inte vill köpa en sådan kniv för att det finns för många kopior e.t.c


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 18:44 
Världen är helt enkelt galen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 19:32 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
ensamkvar skrev:
Världen är helt enkelt galen


:up: :up: :up:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 27 nov 2014, 22:05 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Xamuce skrev:
Fnyshacket skrev:
Äh. Lev med det, vi prylbögar köper originalet ändå. De som köper kopian skulle däremot inte köpa orginal. Således ingen skada skedd för någon.

Fällkniven är inte de nyskapare de vill göra gällande utan inspirerats friskt av bl a Cold Steel.

En kniv ger ju inte sådär en massa möjligheter till innovationer utan att det blir farsartat..


Nu låter du som de som propagerar för att det skall vara fritt fram att ladda ned och sprida piratkopior och filmer m.m.

"De riktiga filmälskarna går och ser filmen på bio och/eller köper en BlueRay-skiva, de som laddar ned skulle ändå aldrig gått på bio, ingen skada skedd."

Det är inte frågan om att man gjort en "liknande" kniv, det är i alla delar en kopia (förutom namnet). Hur detta inte kan vara dåligt vet jag inte...

Ett antal domar på senare tid har resulterat i mångmiljonskadestånd för "marknadsstörning", intrång i upphovsrätten och annat eftersom man resonerat som så att en dålig kopia skadar varumärket och viljan att se originalet eller köpa filmen. Precis likadant är det, kan jag tycka, med dåliga kopior av andra bra produkter. Jag skulle sannolikt inte köpa en så pass dyr kniv i original, men ännu mindre om jag dessförinnan snubblat över en kopia som kanske är av undermålig kvalitet.

Tilläggas bör att jag, utifrån ren nyfikenhet, faktiskt köpt en sådan kopia tidigare och den höll i och för sig en godtagbar kvalitet i mina ögon, men samtidigt är jag långt ifrån expert och brukar hålla mig till billiga Moraknivar för alla mina knivbehov (förutom något multiverktyg).

Nu kan det också vara så att man inte mönsterskyddat sin design, men annars borde det vara möjligt att klämma åt dem som säljer denna kopia, åtminstone på den svenska marknaden.


Blabla. Jag bryr mig inte. Filosofiska frågor är ett av mina större ointressen. "Är detta lagligt" ersätter jag med "är detta lämpligt".


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet