Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Sedlar ogiltiga 2017
InläggPostat: lör 29 nov 2014, 00:30 
MacGyver skrev:
Om "någon" skulle ha kontanter och vill byta dessa mot nya på banken. Får man göra det utan att behöva svara på en massa frågor?

Nu vet jag ju inte vad det rör sig om för summor men...

Handla allt kontant under en period, använd då de kontanter du lagrat. Under samma period tar du ut lönen i nya fräscha kontanter. 10 papp kan man (i en del banker) ta ut från bankomaten per vecka så att ta ut hela lönen under en månad är inga problem (om man inte ligger över 40 kkr/mån).

/MD

InläggPostat: lör 29 nov 2014, 01:39 
-

Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 16:08, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön 30 nov 2014, 15:19 
En anledning att byta ut mynten är det gamla slitna "för miljön". Kopparnickel ersätts med prima(?) stål. De gamla 1,2 och femöringarna i järn återuppstår kan man säga. En sak som kanske inte är aktuellt för dagen men som mycket väl kan bli det i framtiden är att metallvärdet i enkronorna riskerar att överstiga det nominella värdet. Lästen någonstans att skrotvärdet på kronan varit över 90 öre en tid innan finanskrisen 2008. Gängse ekonomiska teorier gör gällande att när så sker plockas mynten ur cirkulation av användarna. Lätt att dra paralleller till hur de gamla silverkronorna numera är i princip omöjliga att hitta bland växelmynten idag. Minns hur en farbror en gång berättade för mig att enkronor äldre än -68 skulle vara värda 200 spänn stuck. Naturligtvis var det en överdrift utan dess like men från högstadieåldern och framåt har jag sparat alla silverkronor jag hittat. Nu är det flera år sen jag senast hittade en men då var de förfarande ganska vanliga.

Hur många nickelkronor jag sparat? Vet inte, men några tusen är det allt (:)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2