Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Projekt Attefall
InläggPostat: ons 10 dec 2014, 16:19 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 18:40
Inlägg: 49
Jag planerar att bygga ett Attefallshus intill en smal vik vid Österjön (ca 30m från vattnet - ja, jag ska söka tillstånd för detta!). Tänkte att det skulle byggas för låg energiförbrukning och bra off-the-grid-funktionalitet. Iom att jag själv inte har några relevanta kunskaper på byggområdet så tänkte jag lägga ut frågan här. Detta kan ju bli en tråd som är intressant för flera som planerar något liknande. Grundinställningen är att det är bättre att lägga ut mera pengar på byggandet för att undvika problem senare samt minimera underhåll. Pålitligheten av systemen är också viktig så att man själv kan reparera och underhålla - åtminstone off-the-grid-systemen.

Saker jag vill ha är:
1. On-the-grid-uppvärmning - vad är att rekommendera? Luftvärmepump?
2. Off-the-grid-uppvärming som alternativ. Jag har hört om “rysk ugn” (samt en del problem med ‘ekonomka’-modellen) samt “Finsk Massung”. Vad är bra?
3. Bra isolering - vad är rekommenderat i väggar/tak/golv som håller länge och som isolerar bra? Finns några bra fönster?
4. Grunden: finns något smart man bör göra med marken där huset står? Vad ska huset vila på? Marken där jag funderar bygga är mest lera... Ska man bygga så att huset står "uppallat" med luftspalt under?
5. Ventilation i kök/badrum för att få bort fukt och lukt? Finns bra system som konserverar värme, men undviker mögel etc. Ideer?
6. Tak som står emot regn samt även pallar trycket av lite snö. Vilken lutning är bra? Vilken typ av takpannor/plåt etc är att rekommendera? Återigen med lång hållfasthet.
7. El - vore ju bra med off-the-grid-kapacitet för åtminstone det minsta som belysning/mobilladdare. Ska man lägga in 12V sladdar i väggarna och ha separata uttag för denna grid?
8. Energiproduktion - solpaneler eller möjligtvis en vindsnurra? Energilagring i bilbatterier eller finns bättre system?
9. Vatten - finns det någon vettig lösning här där man kan lagra större mängder vatten i huset - gärna så att det kan värmas via vedeldning (ej kritiskt). Potentiella problem här är väl läckage samt att mikrober kan växa i tanken (legionella etc).
10. Avlopp och toalett - inomhus. Finns trekammarbrunn på tomten, men skall så småningom anslutas till kommunalt vatten. Några idéer på detta område?

Finns det några fler viktiga punkter ni anser vara med på denna lista?
Kom gärna med kommentarer och diskutera för och nackdelar. Jag tänkte att jag skulle sammanfatta den information som ansamlas i denna tråd och lägga i ett dokument som alla kan ta del av.

Tacksam för all input jag kan få!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: ons 10 dec 2014, 16:34 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Vilket man väljer hänger i stort ihop med vilken budget man har...

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: ons 10 dec 2014, 19:16 
Jag skulle nog börja med att fråga mig: Modern eller gammal konstruktion, tät eller lite dragig. Mycket beror på svaret på det men en del saker gör det inte.

* Som du var inne på, taklutning. Standard är kring 27 grader, jag skulle gärna ha brantare för att bli av med blötsnö och kanske minska risken för läckage. Personligen kan jag lätt tänka mig 45 grader men det blir lite annorlunda utseende. Många hus i Skåne har ännu brantare tak, antagligen en kulturell kvarleva från vasstakens tid.
* Tveklöst takplåt. Galvad om du har råd. Med fint utseende om du har råd. Låter mycket när det regnar men annars bara fördelar.
* Större tak än normalt. D.v.s. låt gavlarna gå ut långt och dra ner taket längre på sidorna. Detta för att skona fasaden när det blir mer regn framöver. Utdraget tak gör också att det inte kommer in lika mycket sol under kommande heta somrar. Nackdelen är större vindfång så det måste sitta fast ordentligt.
* Kör du moderna material är gullfiber / stenull det enda vettiga. Oorganiskt så det inte kan mögla och bryts inte ned.
* Om plåtfasad kan man diskutera mycket. Risken är att det fastnar fukt bakom den men ventileras den rätt är det bra och håller lääääääänge.
* Ventilation drar energi. (Om du inte inför massa avancerad teknik)

Ovanstående är åsikter, inte fakta.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: ons 10 dec 2014, 19:43 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
MulenDag skrev:
Jag skulle nog börja med att fråga mig: Modern eller gammal konstruktion, tät eller lite dragig. Mycket beror på svaret på det men en del saker gör det inte.

* Som du var inne på, taklutning. Standard är kring 27 grader, jag skulle gärna ha brantare för att bli av med blötsnö och kanske minska risken för läckage. Personligen kan jag lätt tänka mig 45 grader men det blir lite annorlunda utseende. Många hus i Skåne har ännu brantare tak, antagligen en kulturell kvarleva från vasstakens tid.
* Tveklöst takplåt. Galvad om du har råd. Med fint utseende om du har råd. Låter mycket när det regnar men annars bara fördelar.
* Större tak än normalt. D.v.s. låt gavlarna gå ut långt och dra ner taket längre på sidorna. Detta för att skona fasaden när det blir mer regn framöver. Utdraget tak gör också att det inte kommer in lika mycket sol under kommande heta somrar. Nackdelen är större vindfång så det måste sitta fast ordentligt.
* Kör du moderna material är gullfiber / stenull det enda vettiga. Oorganiskt så det inte kan mögla och bryts inte ned.
* Om plåtfasad kan man diskutera mycket. Risken är att det fastnar fukt bakom den men ventileras den rätt är det bra och håller lääääääänge.
* Ventilation drar energi. (Om du inte inför massa avancerad teknik)

Ovanstående är åsikter, inte fakta.

/MulenDag


Bara ett litet tillägg till isoleringsbiten. Isolering möglar om det inte är korrekt ventilation. Spelar ingen roll om det är gullfiber eller stenull.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: ons 10 dec 2014, 20:08 
takiman skrev:
Bara ett litet tillägg till isoleringsbiten. Isolering möglar om det inte är korrekt ventilation. Spelar ingen roll om det är gullfiber eller stenull.


Tack för tipset, jag var övertygad om att rockwool och gullfiber inte kan mögla men jag hade fel. Det är dock lätt att göra tillräckligt rätt för att just de inte ska mögla.
* http://www.lfs-web.se/isolering.htm
* http://www.sitac.se/download/Press%20om ... lering.htm

Värt att tänka på när man bygger eller rustar sin stuga.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: ons 10 dec 2014, 20:24 
AD_dabuel skrev:
Saker jag vill ha är:
1. On-the-grid-uppvärmning - vad är att rekommendera? Luftvärmepump?
2. Off-the-grid-uppvärming som alternativ. Jag har hört om “rysk ugn” (samt en del problem med ‘ekonomka’-modellen) samt “Finsk Massung”. Vad är bra?
3. Bra isolering - vad är rekommenderat i väggar/tak/golv som håller länge och som isolerar bra? Finns några bra fönster?
4. Grunden: finns något smart man bör göra med marken där huset står? Vad ska huset vila på? Marken där jag funderar bygga är mest lera... Ska man bygga så att huset står "uppallat" med luftspalt under?
5. Ventilation i kök/badrum för att få bort fukt och lukt? Finns bra system som konserverar värme, men undviker mögel etc. Ideer?
6. Tak som står emot regn samt även pallar trycket av lite snö. Vilken lutning är bra? Vilken typ av takpannor/plåt etc är att rekommendera? Återigen med lång hållfasthet.
7. El - vore ju bra med off-the-grid-kapacitet för åtminstone det minsta som belysning/mobilladdare. Ska man lägga in 12V sladdar i väggarna och ha separata uttag för denna grid?
8. Energiproduktion - solpaneler eller möjligtvis en vindsnurra? Energilagring i bilbatterier eller finns bättre system?
9. Vatten - finns det någon vettig lösning här där man kan lagra större mängder vatten i huset - gärna så att det kan värmas via vedeldning (ej kritiskt). Potentiella problem här är väl läckage samt att mikrober kan växa i tanken (legionella etc).
10. Avlopp och toalett - inomhus. Finns trekammarbrunn på tomten, men skall så småningom anslutas till kommunalt vatten. Några idéer på detta område?

Finns det några fler viktiga punkter ni anser vara med på denna lista?
Kom gärna med kommentarer och diskutera för och nackdelar. Jag tänkte att jag skulle sammanfatta den information som ansamlas i denna tråd och lägga i ett dokument som alla kan ta del av.

Tacksam för all input jag kan få!


Luftvärmepump är ju svårslagen i pris/värme. Har du sedan tillgång till "gratis ved" ska du ju definitivt bygga en stor ugn med rejäl termisk massa, gärna i mitten på huset. En klassisk kakelugn ger mycket värme men är kanske inte lika "romantisk" som en stor rysk ugn.
När det gäller isolering så är det nog gullfiber/stenull som är bäst. Cellulosa-isolering du sprutar in i väggarna är iofs ett alternativ men kräver lite annat byggnadssätt.
När det gäller fönster har jag kommit fram till att desto mindre fönster desto mindre värmespill. Varför isolera 50cm i väggarna när man täcker 70% av norrväggen med franska fönster? Även dyra 3-glasfönster isolerar väldigt dåligt i jämförelse med isolering och är väldigt dyrt. Jag gillar "earth-ship"-idén med att bara ha fönster åt söder. Man behöver inte ha utsikt åt alla håll i ett hus. När jag räknade på det inför mitt lilla bygge blev det billigare att sätta upp övervakningskameror kopplade till stora bildskärmar på väggarna än köpa nya 3-glasfönster. Något att tänka på. ;)
Kolla hur moderna nollenergi-hus har löst ventilationen med värmeväxlare och dylikt. Har sett exempel där ventilationskanalen går djupt ner i marken.
Angående elen har jag kommit fram till det blir enklare och billigare att ha en transformator från t.ex solceller+bilbatteri och skicka strömmen genom samma kablar i väggen och helt enkelt flytta kabeln från 220V till egenproducerad 12V då man byter.
Off-grid elproduktion är dyrt! Har man inte 200k-300k över i budgeten för husbygget kommer du inte kunna driva mycket mer än laptopen. =/

EDIT: And another thing!
Tycker att många färdigbyggda attefallshus man kan köpa på byggmarknader inte är särskilt genomtänkta när det gäller luftspalter, ventilation och köldbryggor. Förmodligen för att det ska gå snabbt och enkelt att bygga och det bara ska hålla några år innan man behöver köpa ett nytt...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: ons 10 dec 2014, 21:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Efter andra världskriget så byggdes det endel i Norge . Och man försökte hitta lite nya lösningar för att få bättre ekonomi på husen ute på landsbygden .
Man anordnade en tävling för arkitekter för att få lite nytänk .

En liten lantgård som fanns med i de vinnande gruppen fastnade jag lite för . Den var byggd för att stå uppe på fjället där det kan blåsa hårt och bli rejäla snödrivor .

Bostadshuset hade en öppen planlösning där värmen kunde cirkulera fritt inne från en panna . Norrsidan på huset hade inge fönster och taket var draget ända ner till marken , mellan taket och husväggen hade man plats för veden för året torrt och luftigt samt en isolerande buffertzon för huset .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: tor 11 dec 2014, 15:59 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 18:40
Inlägg: 49
Tack för bra tips!
min maxbudget är runt 700.000kr. Helt vill jag ju inte bränna allt, men som sagt hellre lägga ned mer pengar nu för att få en bostad som håller över tid och kräver mindre underhåll/reparation. Detta räcker ju lätt till ett klassiskt Attefallshus, men med off-the-grid-kapacitet så drar det väl iväg.
Huruvida jag vill ha modern/gammal konstruktion så har jag väl ingen stark åsikt - det mest praktiska/hållbara. Likaså om det ska vara en tät/lite dragig konstruktion. Tyvärr måste jag nog rätta mig efter frugans åsikt om att det (åtminstone utifrån) ska se ut som en mysig stuga med träpanel. Blir därmed lite begränsningar när det gäller takkonstruktionen/lutning...

Det större jättegamla huset som redan står där har takpannor. Går det att ha ett plåttak som man sedan lägger pannor på av rent estetiska skäl?

Tack igen och kom gärna med mer tips om grunden och vattenlösningar!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: tor 11 dec 2014, 16:53 
AD_dabuel skrev:
Huruvida jag vill ha modern/gammal konstruktion så har jag väl ingen stark åsikt - det mest praktiska/hållbara. Likaså om det ska vara en tät/lite dragig konstruktion. Tyvärr måste jag nog rätta mig efter frugans åsikt om att det (åtminstone utifrån) ska se ut som en mysig stuga med träpanel. Blir därmed lite begränsningar när det gäller takkonstruktionen/lutning...


Du behöver bestämma om huset alltid ska vara uppvärmt eller om det ska klara av att stå kallt och obebott flera månader i sträck.
Har du tillgång till nät-el och skaffar luftvärmepump blir elkostnaden väldigt lite för att hålla minst +10 inomhus året runt. Då kan du bygga tätt med ångspärr och dylikt.
Ska det stå kallt ruttnar det direkt om du bygger på det sättet.

Tjära är väldigt hållbart och rätt underhållsfritt. Jag visste inte att det fanns röd tjära, men det finns det. Om man vill träpanelen ska hålla och det ändå ska se ut som en liten röd stuga.
http://www.auson.se/sv/traskydd/tratjara/rodtjara


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: tor 11 dec 2014, 23:14 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Nikenik skrev:
När det gäller fönster har jag kommit fram till att desto mindre fönster desto mindre värmespill. Varför isolera 50cm i väggarna när man täcker 70% av norrväggen med franska fönster? Även dyra 3-glasfönster isolerar väldigt dåligt i jämförelse med isolering och är väldigt dyrt.


Isolerförmågan hos ett fönster är endast en fråga om budget.
Det är inga problem att bygga ett fönster som isolerar bättre än 50cm isolering av standardtyp - gullfiber/rockwool.

På låg budget gäller dock som du redan varit inne på att bygga enligt gamla metoder, dvs små fönster åt norr och större åt söder.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: sön 14 dec 2014, 13:59 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 02 dec 2013, 23:03
Inlägg: 144
Om du vill bygga underhållsfritt ska du ju definitivt bygga i någon typ av sten. Har en vän som nyligen byggt ett fritidshus i Skåne i tjock lättbetong. Riktigt bra u-värde, helt oorganiskt så det kan aldrig mögla, och snyggt om du frågar mig. Verkade relativt enkelt att bygga med också. Gjut en betongplatta samt se till att huset står rejält över havsytan så du inte får problem om några decennier när havsytan Springer upp o du bor så nära havet!

Lycka till!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: sön 14 dec 2014, 14:25 
Derzu Uzala skrev:
Nikenik skrev:
När det gäller fönster har jag kommit fram till att desto mindre fönster desto mindre värmespill. Varför isolera 50cm i väggarna när man täcker 70% av norrväggen med franska fönster? Även dyra 3-glasfönster isolerar väldigt dåligt i jämförelse med isolering och är väldigt dyrt.


Isolerförmågan hos ett fönster är endast en fråga om budget.
Det är inga problem att bygga ett fönster som isolerar bättre än 50cm isolering av standardtyp - gullfiber/rockwool.

På låg budget gäller dock som du redan varit inne på att bygga enligt gamla metoder, dvs små fönster åt norr och större åt söder.


Vilka fönster och lösningar som finns tillgängliga syftar du på? Ett nytt 3-glasfönster från t.ex Elitfönster isolerar sämre än vanlig isolering. Tror att det dyraste från Elitfönster har 0,8 i U-värde medans vanlig gullfiber har 0,37.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: sön 14 dec 2014, 14:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Nikenik skrev:
Derzu Uzala skrev:
Nikenik skrev:
När det gäller fönster har jag kommit fram till att desto mindre fönster desto mindre värmespill. Varför isolera 50cm i väggarna när man täcker 70% av norrväggen med franska fönster? Även dyra 3-glasfönster isolerar väldigt dåligt i jämförelse med isolering och är väldigt dyrt.


Isolerförmågan hos ett fönster är endast en fråga om budget.
Det är inga problem att bygga ett fönster som isolerar bättre än 50cm isolering av standardtyp - gullfiber/rockwool.

På låg budget gäller dock som du redan varit inne på att bygga enligt gamla metoder, dvs små fönster åt norr och större åt söder.


Vilka fönster och lösningar som finns tillgängliga syftar du på? Ett nytt 3-glasfönster från t.ex Elitfönster isolerar sämre än vanlig isolering. Tror att det dyraste från Elitfönster har 0,8 i U-värde medans vanlig gullfiber har 0,37.


http://www.kronfonster.se/butiken/model/47-ultraisolerande_fonster_passivhus_4_glas_u-varde_06.html

Hela fönsterkosntruktionen hamnar på 0,6 medan själva fänstret har 0,3 i U-värde. Det finns bättre än så på marknaden, men hittar inte riktigt vid ett snabbt sök. Det är bara en fråga om kostnad...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: sön 14 dec 2014, 14:35 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Finns det el på tomten? Det är annars en stor kostnad. Runt 100-200000 beroende på hur långt kablar måste dras.

Jag skulle nog välja ett byggnadssätt som går att kallställas. Även om man idag har råd att hålla stugan varm på vintern så vet man aldrig vad som händer i framtiden.

En enkel stuga med en bra kamin/vedspis som man kan laga mat på.

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Projekt Attefall
InläggPostat: mån 15 dec 2014, 08:13 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Sedumtak är värda att titta på. Gillar vattenburna kaminer/spisar med självcirkulering. Sten är dyrt som väggmtrl men kan bli väldigt snyggt. Om frun kan tänka sig annat än de vanliga vita knutarna.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet