Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: krypgrunden
InläggPostat: ons 03 dec 2014, 14:45 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Det finns en plats i mitt hus där jag verkligen har lite plats över....krypgrunden.
Vad skulle man kunna förvara där?
Jag tror inte frugan skulle gnälla så mycket om det heller, eftersom hon inte går in där.
Jag tänkte att jag kanske kunde ha en plåt tunna eller liknande och fylla dem med ris och pasta.
Vad finns det för problem med att förvara saker i krypgrunden?

Inläggsrubrik: Re: krypgrunden
InläggPostat: ons 03 dec 2014, 15:22 
Farmor förvarade sylt, saft och vin där. Tänker mig att det går bra med annat också men att man får hålla koll på skadedjur och luftfuktighet om man förvarar i olämpliga kärl.

InläggPostat: ons 03 dec 2014, 15:59 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Pga hög luftfuktighet (om grunden är ventilerad) absolut inte förvaring i metall. Ej heller organiskt material dvs trä. Alltså endast helt tät plastförvaring kommer ifråga.

InläggPostat: ons 03 dec 2014, 21:16 
Användarvisningsbild

FCR2 skrev:
Pga hög luftfuktighet (om grunden är ventilerad) absolut inte förvaring i metall. Ej heller organiskt material dvs trä. Alltså endast helt tät plastförvaring kommer ifråga.

Men råttorna då...dom tar väl sig igenom plasten.

InläggPostat: ons 03 dec 2014, 23:09 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

En eller ett par tunnor kanske fungerar men det är oerhört viktigt för ditt hus att ventilationen genom grunden inte störs. (för mycket)

Älvsbyhus är ett känt företag som använt torpargrunder men rört till denna detalj och i princip alla hus innan ett visst årtal har fått utrustas med mekanisk ventilation (fläktar) för att grunden inte har nog luftcirkulation och träbjälklaget fått påväxt.

InläggPostat: lör 06 dec 2014, 14:15 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Ja, några generella tips,

Saker får inte nå ända upp så att fukt kondenseras mot golvbjälklaget över lång tid.
Det måste kunna lufta ur och torka ordentligt överallt.Man ser inte alltid detta med en gång, det kan gå lång tid innan det syns.

Saker får som sagt tidigare inte blockera luftflödet mellan sektioner (eller ventiler).
(Inte heller störa flödes strömmar till och från eventuella luftrör där (dvs munstycken och rör brukar vara konstruerade så att man har ett svepande flöde som täcker av en stor area, detta måste fungera. (mest moderna hus eller byggen där man fått göra moderna efterkonstruktioner, alla hus har inte detta men en del, framför allt på 80 och tidigt 90 tal kan ha sådant)).

Du bör inte lägga trä och andra organiska material som kan utgöra föda för rötsvampar där.
(Detta är viktigt annars kan du skapa problem som är svåra och dyrbara att åtgärda).
Mat i kärl och sådant tror jag är ok, men inte papper, trähögar, halm, spån och liknande.

Annars är det väl mest fukt som sagt och att där som regel är ganska svåråtkomligt, men det är ju saker man ser menar jag.

InläggPostat: tis 09 dec 2014, 15:58 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Installera en luftfuktmätare, trådlös, och håll kolla på luftfuktigheten i krypgrunden med den. Sen vet du om du bör lagra saker där eller om klimatet i grunden senare förändras av lagringen. Är det inte allt för stora mängder lagrat och sådant som inte kräver rotation borde det vara ok. Men personligen hade jag aldrig använt en krypgrund som lager om det inte var mycket plats och låg luftfuktighet, tex om huset står på sluttande berg.

InläggPostat: tis 09 dec 2014, 16:56 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Willsie skrev:
Installera en luftfuktmätare, trådlös, och håll kolla på luftfuktigheten i krypgrunden med den. Sen vet du om du bör lagra saker där eller om klimatet i grunden senare förändras av lagringen. Är det inte allt för stora mängder lagrat och sådant som inte kräver rotation borde det vara ok. Men personligen hade jag aldrig använt en krypgrund som lager om det inte var mycket plats och låg luftfuktighet, tex om huset står på sluttande berg.

Kan rekommendera Telldus produkter (finns t.ex. på NetOnNet), kör med dessa både ute, på vinden, inne och i krypgrunden, skönt å ha koll på alla värden samt kunna starta en fläkt via automatik om en viss parameter över eller understigs. SMS och epost larm vid behov. Går att komplettera med dörrsensorer, motorvärmare, kyl/frys varnare och som grädde på moset stöd för typ 30-40 andra fabrikat av liknande produkter som Nexa, Ikea, etc...

InläggPostat: ons 10 dec 2014, 16:49 
Användarvisningsbild

Jag vet inte vad jag har för luftfuktighet...såg att normal inomhus miljö ligger på 30-60%.
Men om man har en luftfuktighet på max 60% är det ok att lagra saker där?

InläggPostat: fre 12 dec 2014, 20:33 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Testlagra några provgrejer så ser du kanske, men följ råden som jag skrev tidigare.
(annars kan du få svampangrepp i byggnadsdelar som kan bli svårt och dyrbart att åtgärda i efterhand som sagt).
60% kan gå för vissa saker.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ]