Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: ons 21 mar 2012, 16:24 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Gaspey skrev:
Säkerhet kan ta rent hysteriska proportioner, så även dumhet och här tycker jag att det fina svenska ordet "lagom" känns väl utnyttjat.


Väl talat! Lite skrapsår måste man få om man ska lära sig något.

Använder själv cykelhjälm sen ett år tillbaks ungefär. Gjorde det aldrig i Uppsala trots den beryktade backen och året-runt-cyklande. Men har väl kommit till nåt slags insikt kanske. Framför allt som den stad jag bor i på kontinenten hyser totalt intelligensbefriade bilister som utsätter oskyddat folk som exvis cyklister för oerhörd fara, och där allting är andras fel...

Som motorcyklist kan jag väl säga att jag själv använder integralhjälm, men inte anser att någon som har moppehjälm är sämre för det. Det är ju deras val, och försätter ingen annan i fara. Jag skulle klart överväga att använda en sån hjälm om jag hade en sån hoj, men med min sporthoj är det lite malplacerat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: tor 22 mar 2012, 14:00 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
En bilist körde in framför mig på cykelbanan vilket orsakade en rejäl hjärnskakning med sjukhusvistelse på mig samt flera tusen från försäkringsbolaget som betalas gemensamt av kunderna. Hade jag inte haft hjälm så hade jag nog varit betydlig mer skadad och kostnaderna för försäkringsbolag och samhälle hade varit bra mycket större. För att inte tala om eventuellt psykiskt lidande som killen som körde bilen kanske hade fått om han spräckt min skalle.

Jag får känslan av att alla argument om att inte använda hjälm handlar om att folk är rädda för att bli uppfattade som en tönt och se barnslig ut inför klassens snyggaste och coolaste tjej/kille.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: tor 22 mar 2012, 15:35 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:14
Inlägg: 405
qazwsxedcrf skrev:

Jag får känslan av att alla argument om att inte använda hjälm handlar om att folk är rädda för att bli uppfattade som en tönt och se barnslig ut inför klassens snyggaste och coolaste tjej/kille.


Jag vet inte om du får den känslan efter att ha läst mitt eller någon annans inlägg, i så fall får du nog läsa en gång till.

För övrigt så känner jag inte igen mig i din beskrivning då jag slutade småskolan för mer än 30 år sedan. Jag får också känslan av att de flesta här på forumet är i myndig ålder och då räknar jag med att de kan tänka själva och därmed fatta sina beslut själva, i synnerhet som vi befinner oss i ett survivalistforum där människor samlas för att de har tänkt själva.

Förutom det så skrev jag att hjälm är bra men ville belysa att det finns en annan aspekt än den rent säkerhetsmässiga som gör att man kan lägga den åt sidan någon gång ibland.

:mrgreen:

_________________
"Förvirring före klarhet"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: tis 17 jul 2012, 22:19 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 14 dec 2011, 13:50
Inlägg: 8
Hjälm är bra...Hojjar MTB med grabben ett par gånger i veckan och kör alltid med hjälm. Mest för att han (6år) skall lära sig att man skall använda det. Krasha, ja det gör ju inte jag iaf tänkte jag.

Körde denna kväll med min gamla hojj...dåligt pumpat framdäck o lite svampig dämpare...gick 30km/h då jag hoppade på ett ställe som vi alltid hoppar...tjohooo...däcket komprimerades lite och dämparen slog i botten o MTB'n for åt vänster o jag åt höger. Tänkte i luften att det nog var läge att vrida runt kroppen o landa på axeln i stället för ansiktet...Pang, brak krasch.

Fina skrapsår på armen, några spräckta revben o dubbel fraktur på nyckelbenet...

SIDAN PÅ HJÄLMEN ÄR INTE SNYGG, det kan jag lova

Ruskigt bra att den satt på skallen.

Grabben kommentar när jag reste mig:
"SCHYSST krasch pappa"
Hahaha..........var tvungen att garva själv.

Nu är jag ishopskruvad och läker kalasbra. Opererades förra veckan och hojjade lite landsväg idag med NY HJÄLM :-)

Gör nu lite paracord-pyssel som terapi......hahaha


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: sön 21 dec 2014, 14:37 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Jag har sett att det finns de som på allvar hävdar att hjälm inte ger något skydd, utan tvärt om skulle vara skadligt för cyklister och att det är en konspiration från bil/olje/hjälmindustrin. (inte här på forumet). Snacka om foliehattar som får oss knäppisar på forumet att blekna. :D Jag har hittat den här studien från MSB som visar att huvudskador minskar för de cyklister som använder hjälm, främst barn efter att hjälmlagarna kom:

https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27022.pdf

Artikel om studien:

http://fof.se/tidning/2013/8/artikel/sp ... nagon-roll

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: sön 21 dec 2014, 15:12 
Det har gjorts en del studier av hur bilister påverkas av om cyklisten har hjälm eller inte.

När bilister kör om en cyklist så kör de närmare om cyklisten bär hjälm. Längre ifrån om det är en kvinna utan hjälm. Så slutsatsen är att den bästa cykelhjälmen är försedd med peruk...

https://www.eta.co.uk/2011/04/01/safest ... lt-in-wig/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: sön 21 dec 2014, 15:31 
Vart tog den gamla hederliga stingpinnen vägen? Gärna med en fet spik i änden. :sneaky:
Bild

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: sön 21 dec 2014, 15:52 
MulenDag skrev:
Vart tog den gamla hederliga stingpinnen vägen? Gärna med en fet spik i änden. :sneaky:
Bild

/MD


Oj en sån har man inte sett sen sjuttiotalet
En sån här kunde kanske vara bra annars men verkar inte vara laglig i Sverige
http://gbgcyklaren.com/2012/september/den-olagliga-cykelbaklampan-som-ritar-eget-cykelfalt-med-laser.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Cykelhjälm är bra att ha.
InläggPostat: sön 21 dec 2014, 17:06 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Skogsbonde skrev:
Det har gjorts en del studier av hur bilister påverkas av om cyklisten har hjälm eller inte.

När bilister kör om en cyklist så kör de närmare om cyklisten bär hjälm. Längre ifrån om det är en kvinna utan hjälm. Så slutsatsen är att den bästa cykelhjälmen är försedd med peruk...

https://www.eta.co.uk/2011/04/01/safest ... lt-in-wig/


Myt enligt wikipedia, (men rolig sådan) mest utrymme verkar cyklister få om bilister tror att de är poliser. Hjälm eller ej påverkade inte.
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cykelhj%C3%A4lm

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet