Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Älgen...
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 10:01 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
I en annan tråd talas det om typ av bil och hur den kan påverka samt skydda de åkande.

För ett tag sedan så var en bekant till mig med om en krock med älg. Fordonet hen och hens kompis åkte i var en gammal caddy. Älgen var som tur en liten 250kg stackare men trots det så mosade den i stort sätt hela bilens över del fram till bakrutan i kupén.
Man kan säga att min bekante satt intryckt med älgen i ansiktet innan den studsade av bilen och linkade in i skogen.

Änglavakten fungerade denna gången, utom för älgen som fick en hund och jägare efter sig...

Från och med nu åks det inte längre liten Coca cola Burks bil längre i den familjen. Det får kosta lite att höja chansen att överleva om nästa älg är tyngre eller siktar bättre.

Själv kör jag större bil eller suv sedan många år bla på grund av att chansen att överleva ökar med större bil.

Hur ser ni på det?

/Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 10:11 
sänk hastigheten, det går en gräns någonstans vid 70 km/t där djuren verkar hantera fordon
under det så verkar det som dom kan förstå om dom klarar eller inte klarar att komma över vägen o.s.v
över det så får dom mentalt släpp

eller , köp en rallybil med helsvetsad båge, det håller ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 11:09 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Inte ens en SUV är säker . Mankhöjden på en älg är hög och benen långa . Så de har tyngdpunkten uppe vid framrutan även på en större bil .
En kompis har varit med om två älgkrockar och borde ha varit död vid båda . Första gången hoppade älgen ner från en vägbank rakt in i framrutan och den andra gången så var det fel på bilen som räddade situationen . Infästningen för förarsätet var så sönderrostat så av smällen lossnade stolen och hamnade i baksätet .

Så ska man vara hyfsat säker ska man ha en lastbil .

Bäst är nog att sänka hastigheten och köra säkrare , fast det var inte säkert det heller :hm:

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 11:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Just älgar är riktigt knepiga... De är mycket större och högre än vad många nog föreställer sig. Har själv aldrig krockat med en älg, men har varit på ett antal olyckor där bilar krockat med diverse vilt och det är rätt markant skillnad på hur illa det går när det är en älg som man kört på.

Dagens bilar är väldigt bra på att tåla stryk, även från en älg, men man skall nog ha rätt mycket tur om man skall klara sig helskinnad ut ur en närkontakt med en älg ens i en stor och modern SUV. Som Dweomer säger - lastbil är väl bästa alternativet i så fall, men inte ens då finns några garantier.

Sänk farten. Var uppmärksam. Ha så bra bil som möjligt. Var extra uppmärksam vid gryning och skymning och respektera viltvarningsskyltar (respektera så som i sänk farten).

Skrev jag, förresten, att bästa sättet att minska skaderisken är att sänka farten?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 12:43 
Har en vän som krockade med älg när han drog husvagn med SAAB.
Klippte den mitt på fronten. Älgkroppen tog precis överkant framrutan - sen över bilen - och rätt genom fronten på husvagnen.
Hellre det än genom framrutan

Bild
Bild
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 13:22 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Exodus skrev:
Har en vän som krockade med älg när han drog husvagn med SAAB.
Klippte den mitt på fronten. Älgkroppen tog precis överkant framrutan - sen över bilen - och rätt genom fronten på husvagnen.
Hellre det än genom framrutan

Bild
Bild
Bild



Fyfan, ser nästan ut som bilen i min historia, fast då såg bilen ut som husvagnen....
Ja, hastigheten var nere i femtio och föraren är van vid denna typen av väg och tid.

Jag känner bara att man bör ha så bra fordon som möjligt för att öka chansen att klara sig.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 13:38 
Xamuce skrev:
Skrev jag, förresten, att bästa sättet att minska skaderisken är att sänka farten?


vet inte, men jag tror ändå att det kan vara bra att sänka farten , speciellt vid skymning och mörker
och sedan kan man ju sänka farten med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 15:18 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
grym skrev:
Xamuce skrev:
Skrev jag, förresten, att bästa sättet att minska skaderisken är att sänka farten?


vet inte, men jag tror ändå att det kan vara bra att sänka farten , speciellt vid skymning och mörker
och sedan kan man ju sänka farten med


Dryge! Sänk farten bara, det räcker! :lol:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 16:22 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 24 okt 2014, 11:18
Inlägg: 123
grym skrev:
sänk hastigheten, det går en gräns någonstans vid 70 km/t där djuren verkar hantera fordon
under det så verkar det som dom kan förstå om dom klarar eller inte klarar att komma över vägen o.s.v
över det så får dom mentalt släpp


ehhh?? Kan du utveckla det där? Det låter som värsta BS jag hört angående viltolyckor.

_________________
Små stjärnor lyser också i mörkret

Ökenjägare


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: mån 22 dec 2014, 16:50 
ganska enkelt

efter många års observatoner av djur vid sidan av vägen så säger jag att om hastigheten är lägre än ca 70 kmh så verkar djuren kunna hantera hur dom ska göra och hinna

ju högre hastighet ju mindre verkar dom kunna hantera fordon

är det låga hastigheter så ser man oftare att dom vänder om , mendans högre verkar stressa dom


att du själv har större chans att se och bromsa i lägre farter hjälper det med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: tis 23 dec 2014, 17:55 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 24 okt 2014, 11:18
Inlägg: 123
grym skrev:
ganska enkelt

att du själv har större chans att se och bromsa i lägre farter hjälper det med



Att sänkt fart minskar alla typer av olyckor det är svårt att säja emot.
Resten kan jag som många års eftersöksjägare få lite svårt att svälja faktiskt. För att inte säja väldigt svårt :)


För övrigt så åker jag stor SUV, inte för att det är säkert utan för att det är säkrare. Jag sett så många bilar efter viltolyckor efter vägarna och drar den slutsatsen.
Skulle vilja påstå att småbilsägare är miljöns dumma hjältar :)

_________________
Små stjärnor lyser också i mörkret

Ökenjägare


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: tis 23 dec 2014, 19:03 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
grym skrev:
eller , köp en rallybil med helsvetsad båge, det håller ;)


Finns ingen rallybur som hjälper mot viltinträngning, framrutan är lika öppen som på en vanlig bil.
Nascar däremot kan ha vertikala stag genom framrutan som i vissa lägen kanske skulle hjälpa. 8|

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: tis 23 dec 2014, 19:55 
Har man otur får älgen in några klövar i kupén och försöker fly... :cry:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: tis 23 dec 2014, 21:48 
Derzu Uzala skrev:
grym skrev:
eller , köp en rallybil med helsvetsad båge, det håller ;)


Finns ingen rallybur som hjälper mot viltinträngning, framrutan är lika öppen som på en vanlig bil.
Nascar däremot kan ha vertikala stag genom framrutan som i vissa lägen kanske skulle hjälpa. 8|



sant, men som sagt, det finns ju svets

på några ställen där man sett älgknäckta bilar, så har dom ju tryck ner taket ordentligt i framkanten

men det finns ju bättre fordon
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Älgen...
InläggPostat: tor 25 dec 2014, 10:38 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
grym skrev:
Derzu Uzala skrev:
grym skrev:
eller , köp en rallybil med helsvetsad båge, det håller ;)


Finns ingen rallybur som hjälper mot viltinträngning, framrutan är lika öppen som på en vanlig bil.
Nascar däremot kan ha vertikala stag genom framrutan som i vissa lägen kanske skulle hjälpa. 8|



sant, men som sagt, det finns ju svets

på några ställen där man sett älgknäckta bilar, så har dom ju tryck ner taket ordentligt i framkanten

men det finns ju bättre fordon
Bild


:up: now we are talking! :D aktiv övervakning med första slags kapacitet vid upptäckt! Saknar dock 30.000 lumens aktiva LED strålkastare...

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet