Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: fre 28 okt 2011, 21:01 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 maj 2011, 14:43
Inlägg: 121
angående snuskburken i rostfritt

Citera:
Under 1930-talet kom det rostfria stål kommit ut på marknaden och kokkärl m/1940 kunde tillverkades i det. 1944 återgick man av kostnadsskäl tillbaka till aluminium. Både m/40 och m/44 används idag av Försvarsmakten. Många föredrar dock att använda den rostfria varianten då aluminium är obra att få i sig.

Källa: http://www.soldf.com/enmanskok.html

_________________
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.” - Darwin


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: tis 04 feb 2014, 22:04 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 jan 2014, 15:05
Inlägg: 18
Skogsbonde skrev:
Sedan kan jag inte låta bli att köpa diverse fotogenkök / bensinkök på loppisar. Har en liten samling nu. Vem vet, en dag kanske jag kollar om några av dem funkar... Kan annars slakta för att bygga ett par fungerande. Men ett par av dem är helt OK.



Du råkar inte ha plåtlådan till en optimus 111 till salu?
Det ena köket jag har var lådan allt för dålig för att få funktionell igen.

Med vänlig hälsning Pac


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: tis 04 feb 2014, 22:49 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 26 jan 2014, 15:05
Inlägg: 18
Jag köpte ett optimus 111 hiker kök. Gamla modellen.
Denna modellen har en "tyst" brännare.
Köket är lite klumpigt men det funkar på typ nästan allt bränsle man kan tänkas komma över, så i en shtf situation anser jag att det överväger.
Det är extremt driftsäkert, men skulle det börja strula så är det ett kök som är väldigt lättmeckat och som går att fixa ute i fält.
Reservdelar kan man köpa på www.fogas.se
Ett multibränslekök som man kan köra på diesel/ bensin/ fotogen/ spolarvätska och t-röd mm. slår det mesta. Perfekt för bobben.
Är det torrt ute och man kan använda sej av ved så börjar man givetvis med det och sparar bränslet så länge det går.



/Pac


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: fre 26 dec 2014, 01:57 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Såg just denna tråd och gäller det ett BOB kök som alltså bara ska användas för er transport till er BOL så har lyckligtvis tekniken gått framåt.

Köp ett gasolkök enligt tycke och smak.

Använd rätt gas
http://www.primus.se/knowhow/primus-gas
http://outsideonline.se/2014/10/30/ny-gas-fran-primus/

= aaweeeesoooooome! :)
(och kan köpas i handeln nu)

Multifuel kök med adekvat mängd reservdelar är såklart annars the way to go för ett bärbart SHTF kök som ska användas över tid, alternativt nåt derivat av hobo stove.

Stationärt kök är så klart en vedspis. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: fre 26 dec 2014, 08:57 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Derzu Uzala skrev:
Köp ett gasolkök enligt tycke och smak.
Använd rätt gas
http://www.primus.se/knowhow/primus-gas
http://outsideonline.se/2014/10/30/ny-gas-fran-primus/
= aaweeeesoooooome! :)
(och kan köpas i handeln nu)

Bor du i Skåne? Vintergasen klarar bara -22.
Multifuel på vintern, med trangia spritbrännare som backup.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Snuskburken
InläggPostat: fre 26 dec 2014, 16:20 
Jag har testat trangia, snuskburken, elda i kastrull över öppen eld och med bränsletabletter,
allt funkar men för mig gäller snuskburken i alla lägen.

Var 10 år i försvaret och vet hur bra den funkar.

Men, det finns lättare saker som väger inte ens hälften,
men jag känner jag måste ha ett kök som funkar i alla lägen, tål direkt eld ,
tål misshandel och är enkelt att använda och ALLTID FUNKAR.

Därför tar jag hellre den extra vikten och drar ned på annat.

Har faktiskt samma snuskburk som jag fick ut 1991 kvar och den funkar än efter 24 år.

En sak har jag dock lärt mig: med tandborste rengör man snuskburkens insida bäst.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: fre 26 dec 2014, 18:06 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jaakko skrev:
Derzu Uzala skrev:
Köp ett gasolkök enligt tycke och smak.
Använd rätt gas
http://www.primus.se/knowhow/primus-gas
http://outsideonline.se/2014/10/30/ny-gas-fran-primus/
= aaweeeesoooooome! :)
(och kan köpas i handeln nu)

Bor du i Skåne? Vintergasen klarar bara -22.
Multifuel på vintern, med trangia spritbrännare som backup.


Ja, enligt spätteklubbens lokalavdelning i Piteå så är allt söder om piteälven skåne, så ja, jag bor i skåne. :bandit:

Jag har alla varianterna av kök, spritbrännaren hänger inte med nånstans om jag får välja... (jäkla junk) ;)

Så länge gasen fungerar så kör jag den alla dagar i veckan och fungerar den inte (max 2-3 månader om året) så är munstycket i brännaren utbytt på under 5 minuter och pumpflaskan nedpackad. En kan tycka att folk kanske vurmar lite över detta ickeproblem i onödan?

Notering ang tidigare kommentarer - Ett multifuelkök som inte fungerar beror på skit bakom spakarna, konstruktionen är oerhört enkel men behöver både årlig service och ett minimalt dagligt underhåll. Är ungefär som vilken bössa som helst, sköter man den inte så kärvar den. Nödvändiga packningar i reserv väger inte många gram och har man inte förstånd att mecka med grejjorna på en utbredd jacka eller i kökets kastrull, i tältet, ryggsäcken eller whatever... så delar inte faller ner i snön, så är vi återigen tillbaka till regeln om skit bakom spakarna. Eller möjligen regeln om att om huvudet är dumt så får kroppen lida... ;) :mrgreen:

Min backup är yxa och såg.
Det går utmärkt att laga mat med ved. Kök är en lyx men absolut inget nödvändigt att ha med sig, huruvida köket pajjar eller ej, eller om bränsle finns är ett i-landsproblem. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: fre 24 apr 2015, 12:34 
Offline
Nykomling

Blev medlem: fre 05 dec 2014, 17:37
Inlägg: 4
Kör en primus omnifuel med två extra service-kitt. Tar allt! Dessutom har jag en wood gas stove, MSP Core 4, som också är multibränsle (trä, tabletter och trangia brännare), går att konfigurera för alla möjliga ändamål. Kör två olika Snow Peak Trek, 700 och 900 så jag har två kastruller och en stekpanna som nästar i varandra och dessutom runt en Klean Kanteen 1182 ml. Allt blir superkompakt och får med lite våld plats i en Maxpedition Bottle Holder (inte Köket dock). Kan sätta ihop diverse sätt för dags, 3 och vecko-turer. Men dessa är mest tänkta som backup i BOB, dvs, jag vill inte skapa stora rökpelare. För kök går inget upp mot lite ved huggen med pålitliga gränsfors-yxan eller batongerad med A1'an!

8)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: tor 21 dec 2017, 19:47 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Gammal tråd men...

Skaffat multifuelkök och kollar lite på bekvämlighetsbränsle.
Den går ju köra på det mesta men har förstått många kör med Bensin då det är enkelt med förvärmning och sotar lite.
Min fråga är vad för bensin ni kör med?

Ser några alternativ.
1 Primus Powerfuel. Är väl Heptan med någon twist antar jag
2 4-takt Alkylatbensin.
3 Kemisk ren bensin (Heptan)

Alkylaten är klart billigast av dom tre.
Är det skillnad i hur bra dom fungerar? (tända/låga/sot/lukt osv)

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: fre 22 dec 2017, 01:15 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Inget. Proteinbars, kex och 1 liter vatten finns. BOB är en panic-bag för mig. Om jag måste dra och har en timme att packa så blir det större väska och helt annan packning såsom kök och sovsäck.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: fre 22 dec 2017, 09:44 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Druid skrev:
Gammal tråd men...

Alkylaten är klart billigast av dom tre.
Är det skillnad i hur bra dom fungerar? (tända/låga/sot/lukt osv)


Jag kör billigaste 4T alkylatbensin i mina kök.. Tillverkarna av alkylat är nog ekonomiskt lagda att tillsätta skit som sotar kostar mer än att låta bli. Jag misstänker att de dyrare bränslena är renare. Om brännaren sotar beror nog mer på om förbränningsprocessen är bra eller inte, en dålig brännare sotar nog oavsett bränsle....


Som bekvämlighetsbränsle kör jag gas. Jag går sällan ut i skogen utan tre kök.... Numera ett litet fickgaskök, ett fotogenkök och ett Trangia 25.
Fotogenkök är för att det är kul och vackert och smeker själen att använda.
Fickgasköket fixar expresso på nolltid.
T-25 fixar mat till hela familjen.
Eftersom jag är kökstokig skiftar jag kök hela tiden, men ett gaskök följer numera alltid med....

/L


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 00:11 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Intressant tråd. Här ser man vilka olika erfarenheter och olika preferenser folk har. Så här går mitt resonemang baserat på mina erfarenheter;

SPRIT
Spritbränslet och spritbrännaren är idiotsäker och funkar i alla lägen. En fördel är att man kan planera och dosera mängden bränsle och anpassa förvaringskärlet efter den planerade bränslemängden. Detta gör att brännaren och spritbränslet blir mest "bärekonomiskt" sett ur ett packningsperspektiv på vikt och volym, upp till 3 dygn. Det som talar emot spritbrännarna är den relativt låga effekten och ska man vara ute mer än 3 dygn så börjar mängden bränsle att bära med sig bli påtaglig. Själv är jag i dag nere på 6 dl sprit för 5 dygns fjällvandring. Jag köper en 5 liters dunk om året. Jag använder Trangia Triangel med pottan från Mini Trangia och en liten 3 dl flaska med sprit, under hela barmarksperioden. Denna kombo blev aktuell under min Hv-tid då den fick plats i "flerbruksficka stor" Den är min ständige följeslagare året runt och har en given plats i BOB:en Minimalistiskt så det förslår. ...och den är knäppt tyst.

PRIMUS MFS
Flerbränsleköket som får följa med på en veckas vinterfjälltur Använder 4-takts alkylat av ekonomiska skäl. Inte så mycket att säga om detta mer än att det har en brutal effekt men låter tyvärr som EBK:n på en JAS-maskin. I och med att det har rörliga delar och packningar och skruvar är det inget jag skulle förlita mig på under en SHTF-situation. På vinterfjällturen följer därför sprit + spritbrännare med, som backup.

GASOL
Jag har flera stycken av dessa små rackare, bl.a. Optimus Crux och Primus Express spider samt några pyttesmå kinabrännare. Dom är små, enkla och roliga att använda. Jag har tex "Cruxet" i bilen. Jag är däremot kritisk tilllättviktstubernas gasblandningar, då dessa är har mycket begränsad effekt om det blir kallt. Detta gäller även den sk vintergasen, som inte är någon speciell vinterblandning utan gastubens insida är klädd med en textil som fungerar som en veke och suger upp gasen. Blir det riktigt kallt och det blir det där jag bor, så funkar den inte. Då är till och med spritbrännaren effektivare. Det finns ju några tips till den som vill laborera med dessa gasolbrännare vintertid. Sievert Ultramap 2206, en lödgas som funkar rejält bra ner till -60° -70° (Don't try this at home) En annan metod att öka på vinterförmågan är att köpa påfyllnadsadaptrar från Kina och återfylla tuberna med ren propan från t. ex en P-11 som funkar ner till -40° (Don't try this at home)

Metatabletter
Ungefär samma effekt som spriten men svårare att planera och dosera. Enkla att använda men de passar bäst i min lilla ångmaskin.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: sön 31 dec 2017, 23:36 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Någon som har eller har provat Quietstove eller Bernie Dawg silencer till sitt multifuelkök?
Verkar finnas till dom flesta modeller. Skall göra den tyst som ett gaskök ungefär.


_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: mån 01 jan 2018, 04:06 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Druid skrev:
Någon som har eller har provat Quietstove eller Bernie Dawg silencer till sitt multifuelkök?
Verkar finnas till dom flesta modeller. Skall göra den tyst som ett gaskök ungefär.


Dom är riktigt fina de där och jag skulle gärna skaffa en själv. Vet inte riktigt hur man får tag på dem. primus har börjat tillverka en egen men det är ingen som passar mitt MF-kök :(

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Köket! Sprit eller multifuel?
InläggPostat: mån 01 jan 2018, 13:46 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Inte helt billiga men intressanta.
Går beställa till Sverige genom Amazon men efter jag letat mer info insåg jag att dom inte är optimala för Trangia X2, som är en strypt Primus.
Kör det i en Trangia 27 och bekymret med dom är att dom sprider värmen mer åt sidorna och man riskerar överhettning av vindskyddet.
Efter att sökt runt mer blev det till slut en variant från Korea som ger mer uppriktad lågs. Ungefär samma pris
Beställt men tar några veckor innan den kommit så den kan testas. Den till höger i klippet nedan



480kr med porto (Sånt som har låg WAF) :-g Får väl återkomma med test senare.
https://www.ebay.com/itm/UFO-shape-of-Silent-Cap-Damper-for-Sweden-Trangia-X2-multifuel-stove/322387910345?

Letat på Aliexpress men inte hittat några kopior av något liknande

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet