Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: MittiCool, vattendriven elfri kyl
InläggPostat: ons 31 dec 2014, 23:31 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Någon som vet om den här går att beställa i Europa eller om det säljs liknande?

https://www.youtube.com/watch?v=at0cwScRXHc


Funderar på om det är nåt att ha i fäboden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MittiCool, vattendriven elfri kyl
InläggPostat: tor 01 jan 2015, 00:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Det är ju en rätt "cool" idé, men vad jag förstår så fungerar den bäst i torrt klimat och den sänker temperaturen ungefär 8 grader mot omgivningens genom avdunstningen av vatten. Det är klart bättre att förvara saker i säg 12 grader än 20, men inte riktigt vad vi är vana vid här i Sverige. Det är förstås möjligt att placera ett sådant i t.ex. källaren och där kanske man har en lägre temperatur, kanske runt 15-16 grader även sommartid, och då får man ju faktiskt ned temperaturen till ungefär 8 grader (om förhållandet med 8 graders temperatursänkning gäller även vid lägre temperaturer)...

Intressant idé är det i vilket fall, men jag är rädd att frakten är ganska dyr från Indien och hit av något så stort och tungt. Själva skåpet kostar enligt vad jag kunde se dryga 50 USD, vilket ju inte är farligt.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MittiCool, vattendriven elfri kyl
InläggPostat: tor 01 jan 2015, 00:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har du ingen bäck nära ? Det är ju det enklaste att bygga en liten bod över bäcken där maten förvaras . Det kalla vattnet i bäcken kyler av insidan och har du tex mjölk mm som behöver direkt kyla går det att bygga enkelt för att sänka ner i vattnet .

Den modellen du länkade till fungerar ju genom att vattnet förångas så det krävs luftväxling runt om och varmt och vackert väder stadigt .
Du kan enkelt bygga ett sånt kylskåp om du vill . Ett ytterlager som är försett med hål där fukten kan försvinna och sedan en tät innerbehållare för maten . Mellan dessa ett lager av nåt som suger upp fukt som sedan kan få dunsta lagom snabbt genom det yttre höljet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: MittiCool, vattendriven elfri kyl
InläggPostat: tor 01 jan 2015, 02:10 
Samma princip som när man tar på sig en blöt T-shirt för att svalka sig en varm sommardag. Funkar men det blir inte kallt. Som sagt av andra funkar det bäst i torrt klimat där det är varmt för att sänka temperaturen en bit. I en sval jordkällare med hög fukthalt lär det funka rätt dåligt.

Tycker nog att filtrersystemet är intressantare. Ett liknande kan man åstakomma genom att ta en blomkruka av lera och ställa den över en behållare (krukan ska vara utan hål) och hälla i vatten. Det kommer att sakta droppa ned vatten från krukan i behållaren och det vattnet är renare än det var från början, om det duger att dricka beror helt på vad det innehöll från start.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: MittiCool, vattendriven elfri kyl
InläggPostat: tor 01 jan 2015, 12:02 
Hos oss finns det kyla tillgängligt överallt.

En jordkällare är ett gammalt exempel på det. Gräver man ner en bit i backen är det 5-8 grader varmt. Brunnsvatten håller samma temperatur.

En mer modern variant är jordrör. Gräva ner rör 1,5-2 meter ner och blåsa/suga luft igenom med hjälp av undertryck från självdrag eller skorsten eller solcellsdrivna fläktar. Kan vara lämpligt att lägga rören med lutning "bakåt" och dränering på lägsta punkt, eftersom det sommartid troligen kommer att bli en hel del kondensation i rören.

Söker man på "jordrör kyla" eller "earth air tube" hittar man mycket mer.

Ytterligare en möjlighet är att på olika sätt utnyttja kylan i vatten man tar upp från brunnen.

Jag ångrar att jag inte passade på att lägga ner ett jordrör när jag grävde för avlopp hos mig. Hade varit smäck med ett stort skafferi i källaren som håller 8 grader på sommaren, utan anslutning till elnätet. Och ger varmluft för att hålla skafferiet frostfritt vintertid.

Sedan skulle man kunna gå vidare med Dweomers konstruktion och lägga till en solcellsdriven fläkt för att öka på hur snabbt avdunstningen sker. Då skulle man nog kunna få ner temperaturen till kylskåpstemperatur på sommaren.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: MittiCool, vattendriven elfri kyl
InläggPostat: tor 01 jan 2015, 12:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Den här beskrivningen kommer från växthuset.se utanför söderhamn

Jordkylskåp
Att hushålla med energi är centralt i permakulturkonceptet. Likaså att varje del i konceptet fyller flera olika funktioner. Här på Ekocentrum har vi byggt ett jordkylskåp/luftintag som utnyttjar markkyla/värme för att hålla en jämn temperatur över året.

Ritningen visar jordkylskåpets uppbyggnad. För att kyla en större anläggning kan ytterligare ett rör anslutas till konstruktionen.

Luften tas in genom ett 50 meter långt rör som ligger på ca 2 meters djup. Vid behov kan luftströmmen forceras med en liten fläkt. Vanligen räcker det dock med självdrag. Temperaturen i marken runt röret ligger konstant på några få plusgrader varvid den inkommande luften kyls på sommaren och värms på vintern. Genom att luften från kylskåpet går vidare in i huset får vi även ett friskluftsintag som håller en jämn temperatur över året.

Eftersom vi har byggt ett stort kylutrymme har vi lagt ner två rör, vardera med 95 mm diameter. Vi har valt plaströr av två olika typer; slätt och korrugerat för att kunna studera luftströmmarna och mäta temperaturen i respektive rör. Samma princip med nedgrävda luftinlopp kan med fördel användas för att ta in luft till eldstäder vintertid. På så sätt sparas energi genom att tilluften förvärms.

Bild

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet