Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Försvar
InläggPostat: ons 19 nov 2014, 17:24 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Gruff skrev:
På den tiden jag tränade Aikido var det stor vikt på "det säkra avståndet" till den man tränar med. Spelar ingen roll om han har stor kniv, når han inte mig inte är den värdelös. Det gäller att hela tiden vara i rörelse och utanför hans räckvidd, att stå stilla är att bli måltavla. (Väl medveten om att det är lättare sagt än gjort, men dock grundläggande). Kan man dessutom störa hans synfält ökar det ens chanser.

Det du skriver kokar jag i mitt huvud ned till det enkla: att backa undan.

Kombinerat med att man är riskmedveten dvs vaksam och då kanske redan på långt avstånd kan identifiera risker, individer (tack o lov signalerar ju kriminella av våldsam sort tydligt att de är kriminella...), situationer, platser, så borde man klara sig bra. Och skulle någon galning flyga på en med en kniv helt oprovocerat bör ju även ett snabbt backande leda till betydligt mindre och lindrigare skador, särskilt kombinerat med kläder med grov fiberik textur.

Även en totalt otränad, gammal, svag individ men med syn och lite vett i behåll kan ju praktisera försvarsfilosofin ovan, som jag kallar
Krav Gnauga.
Bild

InläggPostat: ons 19 nov 2014, 19:28 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

ensamkvar skrev:
Jag tror att när det kommer till försvar så är ju riktig träning överlägsen så är det. Men det riktiga mentala försvaret kommer när man hamnat illa ut, man kanske har fått storstryk och angriparen vill helt enkelt ta kål på dig. Det ena ögat är igenmurat man har spottat ut tre tänder och blöder på händerna, är chockad, livrädd det är då frågan kommer upp--kan jag fortfarande försvara mig?--

Har man fått stryk eller blivit riktigt skadad i livet så har man större chans att fixa biffen anser jag. Vinnarskalle rekommenderas. För att vara i ett riktigt fult slagsmål det är inte så jäkla lätt, man e livrädd helt enkelt det var i alla fall jag i mitt första slagsmål. Eller hur känner ni?

Också ett jäkligt bra inlägg i mina ögon, :up:

Den som med liten kunskap i ryggen ändå finner sig i ett slagsmål och på något sätt har lyckats förbise att man kommer bli träffad och förmodligen skadad har missat poängen med att den på andra sidan kommer göra sitt jävla bästa för att skada en. Är man inte bra på att försvara sig, så kommer denne garanterat lyckas ett fleratal gånger innan fighten är över. Att då inte ens ha skaffat sig nån sorts erfarenhet av hur ens egen kropp reagerar vid hårda smällar gör att man är ytterst sårbar. Många som inte råkat ut för våld stänger helt enkelt ner efter första hårda smällen och tappar all vilja att över huvud taget vara kvar i den verklighet som tvingas på dem. Effektivt vidare försvar är för många i det läget omöjligt, de klarar inte vare sig den fysiologiska eller mentala chocken av att skadas och ger rakt av upp. Det jävliga är att ingen kan säga hur de reagerar innan de utsatts för det, folk kan vara hur tuffa som helst men ändå bara finna sig själv i fosterställning utan nån som helst kapacitet att slåss vidare. Detta är vad väldigt många väldtäktsoffer, män som kvinnor, finner vara en av de svårare saker att hantera, dvs. att de faktiskt gav upp efter lite eller förhållandevis lite stryk och sen inte förmådde att ens göra vidare motstånd.

InläggPostat: tor 20 nov 2014, 09:50 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Exakt... mental inställning är allt i en fight! En stor del av dom som träffas av kulor i strid ramlar ihop som en säck potatis, oavsett var träffen tar, enbart för att dom förväntar sig bli immobiliserade. Samma gäller för nävkamp, där folk som inte förväntar sig smärta och aggression ofta kan bli förvånansvärt passiva. För er som vill titta lite närmare på det här rekommenderar jag Ernest Emersons föreläsningar som finns på tuben.

En bra devis som jag läste på lightfighterforumet är: "Fight like you´re the third monkey trying to get on Noahs ark!" :up:

InläggPostat: tor 20 nov 2014, 12:20 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Helt riktigt. Jag minns än idag första gången jag råkade på ett illasinnat gäng i tidiga tonåren. Känslan av vanmakt när man inser att man hamnat i totalt underläge och man kanske inte förmår att ens stå upp av smärtan gör att man lätt paralyseras. Efter den händelsen bestämde jag mig för att det aldrig skulle hända igen, men det har det olyckligtvis gjort ett par gånger till och jag har fått ta en del rejäla smällar (och sparkar) när jag missbedömt situationen och inte kunnat dra mig ur, men också lyckats rätt bra att freda mig (med trista konsekvenser för motståndaren).

När jag senare, i en yrkesroll som ofta utsätts för våld och hot om våld, behövt försvara mig eller tvingats använda våld så har jag alltid utgått från att snabbast möjligt neutralisera motståndarens förmåga till fortsatt våld. Inte heller det har alltid lyckats utan jag har hamnat på sjukhus, men lyckligtvis inte med några långsiktigt allvarliga skador. Har angripits med kniv, men det gick bra de gångerna... Mycket tack vare träning och kanske framför allt en mental beredskap (grym misstänksamhet). Har dock gamla kollegor som det inte alls gått bra för.

Problemet, som jag ser det, är att man har en mental spärr som gör att man inte gärna vill köra på "Fight like you´re the third monkey trying to get on Noahs ark!" (vilket annars är en fantastiskt bra beskrivning av nödvändig nivå) innan man själv utsatts för ett angrepp som är av livshotande magnitud och då kan det vara för sent. Detta gäller under normala omständigheter och inte post-SHTF, men då är det sannolikt så att det redan intränade beteendet gör att man förmår ställa om.

Hur man än vänder och vrider på det så är förmågan att undvika situationer där man måste försvara sig viktig och träning i att faktiskt kunna försvara sig är givetvis alltid bra.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 02 dec 2014, 04:40 
Är det röda det som pekar mot norr?

CastAway skrev:
Gör som jag, införskaffa boken Jiujitsu-tricks av Viking Kronholm!
http://www.youtube.com/watch?v=KIup2KczJoY

Har böcker (Kanske bara en när jag tänker efter) av Cronholm någonstans i mina gömmor. Och videon, åh. Helt underbar "forntids"romantik! Alla borde fightas i tredelskostym. Helst med hög hatt med!

Det allra svåraste med träning av våld är att man måste röra sig i verklighetsgapet, i alla fall om han har minsta hänsyn för sina träningskollegor vilket nog får lov att rekommenderas. Och det är ju generellt sätt inget man gör med nya elever, utan en fråga som växer fram på sikt. Och att beakta hela cykeln som ni nämner ovan, inte fastna i "teknikträning", utan mer fokusera på psykologi, aggression och principträning när man väl etablerat en grundläggande, rörlighets-, angrepps- och skyddsrepertoar i eleven.

Preventivt beteende - förkonfliktsbeteende - konfliktbeteende - efterkonfliktsbeteende - moraliska och juridiska aspekter.

Men med ett hyfsat erfaret (Det vill säga inte en skrivbordskonstruktion) system, och ett därtill avskalat (Det finns inget skäl att lära sig femtioelva olika tekniker för blockering, hjärnan vill ha så lite som möjligt att reflektera över, och mycket handlar om att förädla naturliga instinkter) dito så kan man tämligen effektivt öka chanserna markant för att klara sig hyfsat helskinnad ur en fysisk drabbning om både det preventiva och förkonfliktsbeteendet fallerar.

Jag kan av egen erfarenhet säga att det på cirka 6 månader (Fyra timmars träning i veckan) går öka aggressionsnivån, det taktiska tänkandet och den fysiska förmågan markant i en 55-årig kvinna med reumatiska besvär (Min äldsta kvinnliga elev). Inte till den nivå att jag skulle skicka henne till Syrien kanske, men till en nivå där hennes förmåga att klara sig mer helskinnad ur brottsliga angrepp på hennes person har en avsevärd skillnad jämfört med tidigare. Och framför allt en nivå där hon med kunskap om offerval, riskzoner, med mera kan minimera risken för att så ens sker.

Egentligen tycker jag bara vi alla borde samlas på en äng i gryningen i kostymer och långklänningar och prygla på varandra en aning. :D

InläggPostat: mån 05 jan 2015, 21:21 
Var i hela friden är stormköket?

..jag kommer sent in i den här diskussionen, men min erfarenhet (45 år i "branchen") är att det är slumpen som avgör om man klarar sig i en överraskande nödsituation... och då räknar jag inte dörrvaktsjobb eller krogslagsmål som sådana situationer ;)

Sedan måste man som prepper tänka på att vid en eventuell TEOTWAWKI situation så har vi ingen aning om vad vi måste försvara oss mot... vi kan dock föreställa oss situationer där man måste skydda sig mot folkmobb, gäng överfall, carjacking, home invasion och dylikt... och Mr Murphy säger att det kommer att ske när vi minst förväntar oss det...

Fly och undvika sammanstöt på förhand är den bästa taktiken erfarenhetsmässigt (som många här också har skrivit)... blir man överraskad och kommer in i situationenen på andrahand gäller det att beväpna sig fort och hoppas på det bästa.

Det finns utbildning i sådant här, men mig veterligen inget i Sverige som är öppet för allmänheten...

http://www.onpointtactical.com/
http://warriorschool.com/

är några jag känner till.. instruktörerna är fd SF/SEALS officerare

InläggPostat: tis 06 jan 2015, 19:35 
Konservprovsmakare

Eftersom jag är en rätt liten tjej, 157cm och 51kg, har jag antingen varit den som springer fortast eller den som slår hårt och först och sen springer fort som tusan. Kraftiga tillhyggen är också bra mot påverkade och aggressiva karlar i 100kg klassen

InläggPostat: tis 06 jan 2015, 19:47 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Dalaskogen skrev:
Eftersom jag är en rätt liten tjej, 157cm och 51kg, har jag antingen varit den som springer fortast eller den som slår hårt och först och sen springer fort som tusan. Kraftiga tillhyggen är också bra mot påverkade och aggressiva karlar i 100kg klassen

Försöker du säga att man skulle vara mer aggressiv för att man är karl och i hundrakilosklassen... :?: :shock:

InläggPostat: tis 06 jan 2015, 20:12 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Exodus skrev:
Försöker du säga att man skulle vara mer aggressiv för att man är karl och i hundrakilosklassen... :?: :shock:

Hur lyckades du göra den gigantiska feltolkningen??? :hm:

InläggPostat: tis 06 jan 2015, 20:25 
Konservprovsmakare

Hur i all världen menar du nu? Jag menar att om påtända och aggressiva gubbar kommer och muckar när man är en tvärhand hög, är tillhyggen super och snabba ben :-D
Sen om du känner dig träffad, då är det nog bra att vi inte umgås privat ;-)

InläggPostat: tis 06 jan 2015, 20:31 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Mitt råd, spring!

Tillhyggen kan bli helvetes farligt om du inte är VÄLDIGT bra på att hantera dem eftersom så fort man drar ett tillhygge så säger man till motståndaren - ok, nu slåss vi på liv och död istället.

Jag skulle personligen göra allt jag kan för att inte behöva bråka med någon som är dubbelt så stor som mig själv! Gärna springa. :)

Se till att du är riktigt bra på att springa (tekniksport), det är riktigt bra att kunna.

(säger inte att man ska vara rädd, bara tänka sunt och realistiskt)

InläggPostat: tis 06 jan 2015, 21:48 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Dalaskogen skrev:
Hur i all världen menar du nu? Jag menar att om påtända och aggressiva gubbar kommer och muckar när man är en tvärhand hög, är tillhyggen super och snabba ben :-D
Sen om du känner dig träffad, då är det nog bra att vi inte umgås privat ;-)

Lugn nu. Jag bara kastade ur mig ett litet skämt som associerade till min kroppshydda och var menat vara på min bekostnad
Karl - Check
100kg klassen - Check
Aggressiv - Nä inte ett smack

Ber om ursäkt om det missuppfattades ;)

InläggPostat: tis 06 jan 2015, 22:08 
Konservprovsmakare

*skrattar* ok, tur! Blev lite orolig över att du var en mkt lättkränkt man :-D Man vet aldrig, jag tycker det där med att bli kränkt verkar va vanligt förekommande... i allafall om man ska tro kvällspressen :-)
Återkommer en annan dag, lillkillen har nåt allergiskt fuffens för sig och jag har ingen aning om varför. Lär kika lite extra på honom.
Ha det gott :-)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3