Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: ons 07 jan 2015, 21:32 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Gravljus undviker jag


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: ons 07 jan 2015, 21:33 
Friskytten skrev:
Gravljus avger en rejäl lukt/odör, det vet jag av egen erfarenhet. Men om ljusen är giftiga vet jag faktiskt inte.


Giftiga är dom knappast. Dom flesta är baserade på Palmolja. Kan säkert osa mer än stearin eller paraffin vilket ger lukt.
Problemet med dom är istället att dom orsakat en hel del bränder. Bara googla lite så får ni ett antal träff på det. Flera kyrkogårdar har förbjudit dom
Vid tillverkning häller dom ljusmassan i en plastburk och har hänt ett antal gånger att denna smält av att veken kommit för nära innerväggen.
Rusta återkallade tex alla gravljus som var hjärtformade efter brandtillbud. http://m.svenskakyrkan.se/?id=940319
Ljusmassa med mycket palmolja blir väldigt lättflytande och med så lång veke kan veken flytta på sig.
Farliga med dom är att höljet inte är brandsäkert


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: ons 07 jan 2015, 22:16 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 14 dec 2014, 22:49
Inlägg: 14
1260 värmeljus och dessutom 20 minilyktor att ha dom i.

Tanken är inte bara att få ljus utan även värme. Eftersom varje ljus ger 100 W så ger 20 ljus 2 kW vilket är en hel del värme. Dessutom kan man placera dessa lite taktiskt och i värsta fall tända några fler.

Är säkert jobbigt att hålla och byta ljus men å andra sidan har man väl rätt tråkigt i det läget.

För övrigt kostar värmeljus 30 öre styck och ger 100 W i 4 timmar, alltså 0.4 kWh. Det är faktiskt billigare än att värma med el :-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: ons 07 jan 2015, 22:25 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
hopeforthebest skrev:
1260 värmeljus och dessutom 20 minilyktor att ha dom i.

Tanken är inte bara att få ljus utan även värme. Eftersom varje ljus ger 100 W så ger 20 ljus 2 kW vilket är en hel del värme. Dessutom kan man placera dessa lite taktiskt och i värsta fall tända några fler.

Är säkert jobbigt att hålla och byta ljus men å andra sidan har man väl rätt tråkigt i det läget.

För övrigt kostar värmeljus 30 öre styck och ger 100 W i 4 timmar, alltså 0.4 kWh. Det är faktiskt billigare än att värma med el :-)



hejsan och välkommen hit. :) tror 100w per värmeljus är lite högt räknat. Exodus hänvisade till ett test lite högre upp i tråden där det kommit fram att det från ett ikea värmeljus kom ut 35w tror jag om ja inte kommer ihåg fel. har du någon annan källa till 100w? vill inte mästra på något sätt utan är bara nyfiken och vetgirig.. ;)

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: ons 07 jan 2015, 23:59 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Xamuce skrev:
Blev ju tvungen att inventera lite... Minns att jag stolt i en tidigare tråd skrev att jag hade för resten av livet, men riktigt så är det nog inte när jag nu gjort en ordentlig inventering.

Cirka 14 000 värmeljus (i princip alla från IKEA), cirka 2 500 kronljus (mestadels IKEA med 6 timmars brinntid) och cirka 150 blockljus, de flesta riktigt stora.

Jag lär klara mig ett tag, men knappast ett helt liv... :D


om du ser till att spara på stearinet som droppar och återvinner det med extrainköpta vekar så kanske det räcker livet ut


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 00:01 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, gravljus kan orsaka ganska rejäl eldsvåda, det har jag själv varit med om, dock utomhus, minns inte exakt hur det hände, men det förvandlades snabbt till en rejäl brasa av flytande innehåll, även höljet brann... Sedan dess använder jag dem bara ute och där det inte kan börja brinna utan bara på eldfasta underlag som väl kan fånga upp hela mängden substans och tål hettan.
Har inga problem att förstå att de inte är populära bland kyrkogårdsförvaltarna, blir en seg svart massa där de brunnit som är svår att få bort dessutom om det inte fattar eld någonstans där det inte borde.

Annars håller jag med om att det är ett prisvärt ljus om man bara är medveten om riskerna.

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 01:16 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Exodus skrev:
Ljusmassa med mycket palmolja blir väldigt lättflytande och med så lång veke kan veken flytta på sig.
Farliga med dom är att höljet inte är brandsäkert


Tack för den upplysningen.
Blir att ta bort de gravljus jag har i lager, har några o hade funderingar på att börja lagra dem då de har så lång brinntid men... ...viktigare med säkerhetsaspekten, man får tänka på att det inte nödvändigtvis är jag som plockar fram dem för att elda.
Alltid lär man sig något nytt :|


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 02:55 
Annars kan man väl sätta gravljuset i en konservburk så är det problemet ur världen? Ja, på en icke brännbar isolerande platta då.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 09:03 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Konserv kan nog fungera som brandskydd men kan lukta lite när de hettas upp då det är plast på insidan av dem.

Avser man använda gravljus så kan man ju bygga en custom ljusstake i metall eller glas. Sen skkär man bara bort plasthöljet från gravljuset och stoppar ner "ljuset" i sin eldfasta behållare.

Säkerligen bör den behållaren i så fall inte vara isolerande, skulle inte förvåna mig om palmoljan kan börja koka och självantända som vissa värmeljus gör när de överhettar.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 11:02 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Gravljusen inbillar jag mig innehåller farligare ämnen, de är trots allt avsedda för bruk utomhus. Skulle undvika dem om möjligt. Visserligen kan man ha några lagrade för bruk utomhus, men exakt vilket bruk vet jag inte då de knappast lyser upp särskilt mycket.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 12:27 
går att annvända som hjälpmedel när man startar eld

men ibland känns det som man har för många olika saker

det kan räcka med värmeljus och vanliga kronljus


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 12:44 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 24 okt 2014, 11:18
Inlägg: 123
Mitt ljusförråd är kraftigt decimerat. Möss verkar gilla tugga sönder IKEA värmeljusen.

Tror jag får åka en sväng och köpa på mig nytt och en stor plastlåda till.. :)

_________________
Små stjärnor lyser också i mörkret

Ökenjägare


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 12:46 
plåtlådda är nog vettigar för mussäker förvaring

någon som räknat med vad man får mest stearin per krona?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 12:56 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Xamuce skrev:
Gravljusen inbillar jag mig innehåller farligare ämnen, de är trots allt avsedda för bruk utomhus. Skulle undvika dem om möjligt. Visserligen kan man ha några lagrade för bruk utomhus, men exakt vilket bruk vet jag inte då de knappast lyser upp särskilt mycket.


de kan användas för navigering/guideljus, de syns nog tillräckligt om det ändå är strömlöst ute och det finns inga/få andra ljuskällor


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 12:58 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 16:16
Inlägg: 92
grym skrev:
plåtlådda är nog vettigar för mussäker förvaring

någon som räknat med vad man får mest stearin per krona?


Har sagt det innan och säger det igen, ÖoB säljer värmeljus 100 pack för 29:90 och de håller cirka 4 timmar.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet