Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 13:10 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Derzu Uzala skrev:
Konserv kan nog fungera som brandskydd men kan lukta lite när de hettas upp då det är plast på insidan av dem.

Avser man använda gravljus så kan man ju bygga en custom ljusstake i metall eller glas. Sen skär man bara bort plasthöljet från gravljuset och stoppar ner "ljuset" i sin eldfasta behållare.

Säkerligen bör den behållaren i så fall inte vara isolerande, skulle inte förvåna mig om palmoljan kan börja koka och självantända som vissa värmeljus gör när de överhettar.


Det var även mitt intryck att det vara ganska exakt vad som hände när det brann överstyr vid testet, när oljan förångas underhåller processen sig själv (verkade det som).
Höljet har ingen avgörande praktisk betydelse för detta, det brann ganska bra men inte explosionsartat, mer smälte sakta och droppade eld just där det stod, däremot är det som sagt, kanske inte så nyttigt att elda höljet inomhus, jag vet inte... (är litet olika med olika plaster, jag vet inte exakt vad det är gjort av men det är ju ganska liten mängds dock).

Det är inte så svårt att göra egna ljusstakar, det är rätt kul tycker jag.

Kanske en vekelampa där veken kan stödjas?

,

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 13:11 
det är nog parafin i dom?

man bör nog göra två trådar i så fall, en för parrafin och en för stearin

tyvärr är det mycket fusk med värmeljusen nuförtiden
upptryckta bottnar och små vekar, ger visserligen ganska lång brinntid
men man bör nog ändå räkna på kr per kwh, eller enklare kr per kg ljusmassa


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 13:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ljusstumpar kan smältas ner och så kan man gjuta nya ljus av dem . Man behöver alltså inte stöpa dem som gammalt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 15:10 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Det är inte alls svårt, man behöver två kastruller, en stor och en liten, den stora fyller man med vatten och den lilla lägger man stearin eller paraffin.
(Edit, den lilla kastrullen skall stå i vattenbadet i den stora)
Eventuellt skräp som gamla vekar och annat går ganska enkelt att fiska ur när massan har smält. Fyll i pappmuggar eller annat (kolla att eventuellt glas tål värmen av lågan och massan bara!) Häng upp veken med en trästicka så att den hänger fritt ned mot botten, eventuellt kan man behöva doppa den i stearin först för att få den rak, men det är inte nödvändigt.
Går utmärkt att låta barn göra egna om de har någon vuxen med sig. :)

Mycket nöje!

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 15:35 
grym skrev:
det är nog parafin i dom?

man bör nog göra två trådar i så fall, en för parrafin och en för stearin

tyvärr är det mycket fusk med värmeljusen nuförtiden
upptryckta bottnar och små vekar, ger visserligen ganska lång brinntid
men man bör nog ändå räkna på kr per kwh, eller enklare kr per kg ljusmassa


Sammanfattning av tidigare inlägg i tråden

Oftast:
Kronljus = 100% Stearin
Värmeljus = 100% paraffin eller paraffinblandningar med andra vaxer eller blandat med palmolja. Vissa med stearin
Gravljus = Ljusmassa baserad på Palmolja med andra vaxer

För värmeljus spelar det ingen större roll om det är Stearin eller Paraffin.
Paraffin har ca 5% mer energiinnehåll men lägre smältpunkt (Kanske därav ngt ökad risk för övertändning)

Brinntiden är konkurrensfaktor på värmeljus och det folk kollar på = Klen veke för längre brinntid = Ca 40W värme från ett värme ljus för samtliga kan man utgå från.
Skall man gå mer i detalj får man väga mängden ljusmassa i ljuset och dividera med brinntiden för att se om någon ger mer energi än andra. Också relaterat till energimängden i ljusmassan.
Tror inte skiljer mycket på en sådan beräkning.

Kolla på kostnad per brinntimme.
Enligt test Ica kuriren 2014 är då IKEA:s 4-timmars och GeKås 6-timmars mest prisvärda och kostar ca 0,06kr/brinntimme. Bägge har fått kommentaren "Stark låga" i testet länkat
till nedanså värmeenergin ej under medel.
http://www.icakuriren.se/PageFiles/56955/Icakuriren_test_va%cc%88rmeljus_2014.pdf

IKEA fyratimmarljus
23kr för 100st 4-timmars. (Brinner genomsnittligt 4:49 timmar enlikt ICA kurirens test från Oktober 2014)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50097995/

Min slutrekommendation är IKEA om det gäller lite större mängder.
Vill man ha Stearin i värmeljusen bör man generellt räkna minst dubbla kostnaden


Senast redigerad av Exodus tor 08 jan 2015, 23:51, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 23:01 
Exodus skrev:
Sammanfattning av tidigare inlägg i tråden


:up:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 23:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
14 000 värmeljus blir 16 000 snart nu när jag äntligen fick tag på IKEA och kunde reda ut varför de inte levererat mina 2 000 beställda ljus före jul (när de hade gratis frakt på allt)... Min order hade stoppats av någon anledning som den vänliga kundtjänsten inte riktigt visste, men nu har jag fått en ny orderbekräftelse och allt skall vara på väg.

Kanske jag har så det räcker på värmeljusfronten nu i då och får sikta in mig på kronljus...

:D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 23:12 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
Xamuce skrev:
14 000 värmeljus blir 16 000 snart nu när jag äntligen fick tag på IKEA och kunde reda ut varför de inte levererat mina 2 000 beställda ljus före jul (när de hade gratis frakt på allt)... Min order hade stoppats av någon anledning som den vänliga kundtjänsten inte riktigt visste, men nu har jag fått en ny orderbekräftelse och allt skall vara på väg.

Kanske jag har så det räcker på värmeljusfronten nu i då och får sikta in mig på kronljus...

:D


:up: :up:

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 23:50 
Xamuce skrev:
14 000 värmeljus blir 16 000 snart nu när jag äntligen fick tag på IKEA och kunde reda ut varför de inte levererat mina 2 000 beställda ljus före jul (när de hade gratis frakt på allt)... Min order hade stoppats av någon anledning som den vänliga kundtjänsten inte riktigt visste, men nu har jag fått en ny orderbekräftelse och allt skall vara på väg.

Kanske jag har så det räcker på värmeljusfronten nu i då och får sikta in mig på kronljus...

:D


:up: :up: :up:
Kan fortfarande inte smälta hur sjuuuuuuukt många värmeljus jag tycker det är... :shock:
Försöker febrilt hitta en massa anledningar till varför jag omedelbart inte är tvungen att skaffa fler.
240kg värmeljus om IKEA katalogens uppgift om att en hundrapack väger 1,5kg stämmer


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 00:13 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 14 dec 2014, 22:49
Inlägg: 14
scorpio_xri skrev:
hopeforthebest skrev:
1260 värmeljus och dessutom 20 minilyktor att ha dom i.

Tanken är inte bara att få ljus utan även värme. Eftersom varje ljus ger 100 W så ger 20 ljus 2 kW vilket är en hel del värme. Dessutom kan man placera dessa lite taktiskt och i värsta fall tända några fler.

Är säkert jobbigt att hålla och byta ljus men å andra sidan har man väl rätt tråkigt i det läget.

För övrigt kostar värmeljus 30 öre styck och ger 100 W i 4 timmar, alltså 0.4 kWh. Det är faktiskt billigare än att värma med el :-)



hejsan och välkommen hit. :) tror 100w per värmeljus är lite högt räknat. Exodus hänvisade till ett test lite högre upp i tråden där det kommit fram att det från ett ikea värmeljus kom ut 35w tror jag om ja inte kommer ihåg fel. har du någon annan källa till 100w? vill inte mästra på något sätt utan är bara nyfiken och vetgirig.. ;)


Tack vad trevligt att få bra respons :-).

Hittade 100 W på ett par-tre googlingar men nu när du säger det så är det nog en Internet-myt.

Ett värmeljus väger c:a 15 g och Paraffin innehåller 46 kJ/g. Total energi är alltså 690 kJ vilket på fyra timmar blir 47.9 J/s = 47.9 W. Nu är det ju vax eller stearin i också men typ 50 W.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 00:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jo, det är en hel del, men ändå inte mycket om man tänker på SHTF som något som inte går över på ett par år...

Mitt problem är väl jag har det fördelat mellan bostad och BOL, så jag åker på att lasta lite värmeljus om det brinner till (!) snabbt.

Nu är ju värmeljus något jag de facto roterar, mer än något annat (familjen och jag är duktiga på att tända sådana för ökad mysfaktor), men med våra normala konsumtion räcker det fram till pension om jag bara använder ljusen jag redan har.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 01:00 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
@Xamuce: helt galet mkt ljus = lite avis o impad... Men hur förvarar du allt och framförallt hur försvarar/motiverar du för familjen dina inköp av fler?? :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 01:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
sneakpeek skrev:
@Xamuce: helt galet mkt ljus = lite avis o impad... Men hur förvarar du allt och framförallt hur försvarar/motiverar du för familjen dina inköp av fler?? :hm:


Det tar ju inte så stor plats egentligen, men det väger en del... Det är (just nu) två rejäla högar på 3x3 paket, 8 paket högt (ungefär), en hög i ett hörn i källaren hemma och en hög i källaren i BOL.

Jag har inte haft problem att motivera det, alla använder värmeljus och det ser inte så mycket ut där det står... :D Fast måste ju erkänna att sista (senaste kanske jag skall säga) var en ingivelse jag fick då jag inte skulle behöva få frågan, som jag ibland fått, om det inte räcker med att köpa 5-6 paket varje gång vi är på IKEA (då jag brukar lasta i 10 paket) - det blir ju så tungt att bära.

Nu vet ju alla hemma att jag preppar och vant sig vid tanken och till och med kommer med glada tillrop när de ser något billigt som de vet att jag tycker vi behöver mycket av så, nej, jag behöver inte försvara det (eller, host, ibland "mutar" jag kanske frun med en fin matta eller så på IKEA :oops: ).

@Alla som tycker 16 000 ljus är mycket - vad håller ni på med? Ni får ju mig att känna mig udda för att jag preppar... :? :oops:

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 01:55 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
tycker det är bra.. nu kan ja påvisa för frugan att de behövs lite mer.... :notme:

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: vad har ni i ljus förrådet?
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 01:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
scorpio_xri skrev:
tycker det är bra.. nu kan ja påvisa för frugan att de behövs lite mer.... :notme:


:D Det är bara stapla dem snyggt i ett hörn, det ser verkligen inte så mycket ut (särskilt inte om man ställer en hög i en änden och en i andra, eller som i mitt fall en hemma och en i BOL). :notme:

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 104 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet