Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: mån 03 mar 2014, 19:55 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 jul 2011, 16:57
Inlägg: 385
Ort: dalarna
Ulv i fårakläder skrev:
Outoftheloop skrev:
På rättspsyk har vi haft ett antal med PTSD som varit med i Iran-Irak kriget och kriget på Balkan. Kan väl inte påstå precis att de brukar få nån vidare vård utöver piller. Tyvärr.


Problemet är väl att det enda som går att göra är att ge betablockerare och lugnande medel om man har hamnat i en mörk spiral eller en chock.
Man måste ju ha TIMMAR av psykoanalys för att få fram vad det kan vara som utlöser det hela och hur man ska kunna börja arbeta för att mildra det.

Nu vet jag inte så mycket om rättspsyk men det är väl skillnad på hur det hanteras om någon är där tillfälligt för bedömning eller akut hamnat där för betett sig våldsamt på stan el dyl och om de är inskrivna för att vara där tills de blivit så friska de nu kan (dömda till rättspsykiatrisk vård)?


Nu jobbar jag på långliggaravdelning och där bedrivs sällan någon akutverksamhet. De senaste två med ptsd så fick de neuroleptikainjektioner regelbundet och lite Theralen vid behov. Säger inte att det är rätt, bara hur läkarna ordinerade. Dessa var inte intresserade av psykologsamtal heller.

_________________
People say walking on water is a miracle, but to me walking peacefully on earth is the real miracle. -Thich Nhat Hanh


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: tis 04 mar 2014, 12:38 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Nedan är en länk till ännu ett program (sändes igår) om en veteran som drabbats av ptsd efter att ha blivit skenavrättad. Jag lyssnade på programmet igår på P1 och blev väldigt illa berörd. En jävla skandal att vårt eget folk inom försvaret inte tas om hand.

Citera:
Mats trivdes inom försvaret. Han var yrkesofficer och tvekade inte när han fick frågan om han ville göra utlandstjänst. Men då anade han inte vilka konsekvenser uppdraget skulle få. När Mats idag berättar om uppdraget i Bosnien är det som att vissa bilder har etsat sig fast, han minns varje detalj. Och minnena kommer tillbaka om och om igen. Han lider av PTSD.


http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/32 ... ramid=3381

Jag minns särskilt från programmet när Mats berättade om hur det enda hans föräldrar någonsin frågade honom om, efter att ha återkommit hem från hans svåra och krävande tjänstgöring, var vilken sorts gardiner som hängde i fönstren i Bosnien (hans mors fråga) och vilka bilar de körde därnere och om det fanns många sågverk (hans fars frågor). Han hade ingen att prata med.

Jag jobbar själv inom ett ibland krävande och psykiskt svårt civilt jobb, och har kollegor som fått ptsd och utvecklat alkoholism, och jag får ibland själv starka minnes- och känsloflashbacks från obehagliga ögonblick från jobbet, som jag misstänker påminner svagt om vad veteranerna upplever. Fruktansvärt.

Man är lyckligt lottad om man bara har någon alls att prata av sig med (vän eller partner), och om man vågar släppa på prestigen och erkänna sina svagheter inför en annan människa man har förtroende för så kommer man förmodligen en bra bit på väg när det gäller att bearbeta svåra upplevelser och med tiden förhoppningsvis lägga dem bakom sig och glömma.

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: ons 05 mar 2014, 22:03 
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/32 ... ramid=3381

Något att lyssna på när ni roterar lagren.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: ons 05 mar 2014, 22:07 
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/32 ... ramid=3381

del 2.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: ons 07 jan 2015, 21:38 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tor 01 jan 2015, 18:15
Inlägg: 58
Ort: Dalarna
Jag har lidit av PTSD väldigt länge. Det är bara de senaste 7 åren som det lugnat ner sig. Jag har dock inte varit i utlandstjänst eller krig.
Vill ni veta nåt om PTSD så skicka gärna PM, tänker inte ta det här :-)

Ha det gott :-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: ons 07 jan 2015, 22:11 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
just det där att man bara får dumma frågor när man kommer hem stämmer in på alla jag gjort utlandstjänst med och även på mig. kan säga att jag skulle inte förra några direkt djupare samtal om saker som hänt därnere med någon som inte vart på mission själv.
man kan tro att man har koll på hur det är innan man upplevt det själv, så trodde jag med tills jag landade först gången och klev ut och nu var det på "riktigt" inte mycket stämde med det man trodde. och då hade jag ändå förberett mig med många långa samtal med de "yxor" , veteraner, som redan vart iväg.

känner flera som mår dåligt ett par som tyvärr inte orkade mer har avslutat sina liv. stora uppoffringar för att vilja hjälpa andra som de inte ens känner..

mår själv illa varje gång det diskuteras i medier och det sitter, ursäkta ordvalet, vanliga civila och dömer ut varför vi skickar våra svenska tjejer och killar till farliga områden. "de kan ju faktiskt dö" det är ju inte det som är de vi vill höra. vi åker frivilligt av lika många anledningar som det finns folk som åker. det som vore bra vore ju om vi kan ha några som tar hand om oss när vi kommer hem. om folk frågade om något annat än "har du skjutit någon?" de skulle vara bra. arbetet som Fredsbaskrarna gör för att få politiker att förstå är bra men som vanligt behöver de ju gå lite fortare.

kan vara bra att få prata ut mer än en gång med någon när man sett barn svälta, bussar sprängas i bitar, kroppsdelar fara upp på fordonet som man färdas i se hur de man jobbar nära med blir träffade av kulor. eller för all del sig själv.

när diskussionerna tar fart så får man en känsla av att det är de som gör utlandstjänst som är skurkarna. "de skjuter valpar med hagelgevär" det är ju så att dessa valpar inte är några gulliga kelhundar utan kommer att växa upp till flocklevande vildhundar som ger sig på barn som leker.. man gör sådant för att hjälpa folken man är på plats för. alla kunde nog vara lite stolta över att de svenskar som gör detta är bland de bästa som finns i dessa situationer och att dessa har högt anseende bland sina kollegor i andra länder och framförallt även bland folken de hjälper.

ge dem ett gott ord och hoppa över frågan om de har skjutit någon..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 11:25 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
scorpio_xri skrev:

ge dem ett gott ord och hoppa över frågan om de har skjutit någon..


Just den frågan är nog det taktlösaste jag kan tänka mig.
Att en femåring ställer den är en sak, men vuxna människor.
Om någon skjutit någon och känner ett behov av att delge den informationen lär de göra det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 13:01 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Mycket bra skrivet.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: tor 08 jan 2015, 19:12 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
PTSD är inga kul saker... Var med om en civil olycka för 35+ år sedan där 20 pers strök med och jag klarade mig helt (fysiskt) oskadd. Fick ingen hjälp på den tiden, och det tog typ 20 år innan man var nere i en flashback i veckan. Blev helt klart nojjig av detta och grundlade ett kanske överdrivet säkerhetstänkande som utmynnat i prepping på gamla dar. Tiden läker inte alla sår, men en förstående hustru gör det. <3

Blir bara förbannad när man pissar på krigsveteraner. De skall ha allt moraliskt och medicinskt stöd vi kan ge dem, annars skall inte politikerna skicka ut dem på uppdrag.

On-topic så kommer det att finnas många trasiga människor bland överlevare efter ett SHTF av värre sorten. Sprit i större mängd blir väl tyvärr ett sätt att döva smärtan. Jag minns i min ungdom (på 70-talet) att oproportionerligt många av alkisarna i stan var män 50+ som bröt på finska. Först många år senare föll polletten ner när jag insåg vilka år de var i vapenför ålder...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 11:04 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Kanske skall förtydliga att min story INTE handlar om min skolgång och liknande...
Men det blir ju ofta otydligt om man behöver hålla på Opsec innan man vet vem man snackar med, ofta kan man ju bara säga de fragment man bedömer vara "ofarliga" (vad gäller OpSec och liknande) att lägga ut offentligt att berätta, även i PM, innan man vet mer.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 11:12 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tor 01 jan 2015, 18:15
Inlägg: 58
Ort: Dalarna
Helt ok :-) Jag har inga planer på att berätta min livs historia med personuppgifter och boplats heller. I stora drag kan man berätta, men jag gillar att va lite hemlig. Det är jag även privat :-)

Ha det gott :-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Psykiska skador
InläggPostat: lör 10 jan 2015, 18:44 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Det är inte för att jag misstror folk här, utan för att jag inte vet hur eventuell tredjepart (eller "mullvadar" med egna intressen) gör med saker man skriver här. :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet