Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 00:50 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 08:54 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Mina funderingar är att
1) välja ett system och hålla sej till det.
2) KISS (=keep it simple, stupid) http://en.wikipedia.org/wiki/KISS_principle

Därför får det bli 12V system.
+ bästa utbud på grunkor
+ inga batterier behöver seriekopplas
+ slipper onödiga omvandlare
+ kan laddas med bilen och kan ladda bilen
- behöver grövre kablar

Om att seriekoppla batterier:
Då batterier seriekopplas måste batterierna som seriekopplas ha precis samma egenskaper. Det betyder i princip att batterierna måste vara helt identiska och av samma ålder. I bästa fall får det bara skilja några månader.
Ifall två olika batterier seriekopplas blir laddning /urladdning osymmetrisk, dvs batterierna kommer att ha olika laddningsgrad. Detta leder till överladdning och överurladdning i ett av batterierna.
Tänk dej teotwawki. Försök hitta två precis likadan batterier. Lär hittas bara i 24V system som lastbilar eller vissa terrängfordon. Mycket lättare att hitta enskilda 12V batterier från personbilar.

Om att koppla om solpaneler i serie/parallellt för bättre laddning vintertid:
Det finns risk för att laddningsregulatorns högsta tillåtna spänning överskrids ifall man tex. kopplar in 48V solpaneler i en 24V regulator (eller 24V solpaneler i en 12V regulator) vintertid. Utspänning utan last (open circuit voltage) från solpaneler kan vara ungefär 2x märkspänningen.
En bättre lösning är att använda en MPPT laddningsregulator med boost-funktion, så att regulatorn vid behov kan belasta solpanelerna till maximal effekt och lägre spänning och sen höja laddspänningen till batterierna.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Senast redigerad av Jaakko lör 27 sep 2014, 09:00, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 08:57 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
TS har ju dock en bra poäng, delarna han har i sitt system kan ju när han så önskar, enkelt byggas om för den volt han vill använda bara regulator och växelriktare i rätt volt finns tillgängliga som utbyte eller om den som används klarar olika volt.

Har han grejjor som klarar säg 48V från dag ett så är det ju bara att köra på så länge det fungerar.

Behöver han sen addera mer batterier eller något falierar så kan man ju alltid omkonfigurera - alltså det ena utesluter väl inte det andra? (naturligtvis förutsatt att TS kan och vet hur)

Som jag förstod så är systemet avsett för honom själv, inte något som ska vara generiskt och passa allas tekniska färdigheter och i så fall måste ha K.I.S.S. design?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 09:09 
ju längre bortanför skiten i fläkten, eller bara inte vill köpa massa reservdelar som man kanske inte får tag i längre ju enklare bör sakerna vara

håller till 100% med kiss principen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 09:35 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: ons 19 sep 2012, 06:59
Inlägg: 129
Jakko skrev:
Om att seriekoppla batterier:
Då batterier seriekopplas måste batterierna som seriekopplas ha precis samma egenskaper. Det betyder i princip att batterierna måste vara helt identiska och av samma ålder. I bästa fall får det bara skilja några månader.
Ifall två olika batterier seriekopplas blir laddning /urladdning osymmetrisk, dvs batterierna kommer att ha olika laddningsgrad. Detta leder till överladdning och överurladdning i ett av batterierna.
Tänk dej teotwawki. Försök hitta två precis likadan batterier. Lär hittas bara i 24V system som lastbilar eller vissa terrängfordon. Mycket lättare att hitta enskilda 12V batterier från personbilar.

KISS är bra.
Men när det gäller seriekoppling så är det faktiskt så att ditt 12v batteri består av fasta seriekopplade celler, så i det fallet är det bättre med ett antal 1.2v celler som seriekopplas till den voltstyrka du vill ha. Då kan du byta en trasig cell istället för 10 (eller 20 för 24v) om en blir cell dålig.
Jaakko du låter så säker på det här så jag blir osäker, men paralellkopplade batterier är väl det som gäller för det du sa?

MulenDag skrev:
Lite el är bättre än ingen el.

Ja, jag håller med. Ville bara kolla så du har rätt förväntningar.

MulenDag skrev:
På vintern får jag hämta vatten med handkraft.

Ok, annars kanske någon annan form av generator fungerar för det allra nödvändigaste? Sen finns det väl 12v pumpar för det mesta.

MulenDag skrev:
Finns det en bättre lösning för 5 år efter TEOTWAWKI?

Du kan inte räkna med att blybatterier håller för evigt. Kanske 3-20 år beroende på vilken sort och hur de sköts. Jag började just läsa om de här NiFe -batterierna här och det låter ju nästan för bra för att vara sant!?
Om dom inte kan överladdas behövs inte heller någon solcellsregulator (nu börjar vi prata KISS på allvar!).
Vad jag förstår tappar dom inte kapacitet så man får bara mer kapacitet och redundans ju mer man paralellkopplar batterierna. Då man kan börja med tio (1.2v styck) och köpa till fler och fler allt eftersom man har råd. De flesta elektronikprylar transformerar ju dessutom om 220v till något som ligger närmre 12v DC, så tänker man ett varv till kanske mycket går att driva med mindre energislukande DC-DC -omvandlare istället.
Nu börjar vi väl prata en större budget än du har tänkt dig men ska det vara hållbart så kommer det nog kosta.

Om det blåser där du bor kanske du kan komplettera med att bygga ett litet vindkraftverk av en borstlös DC-motor för höst/vinter?

Jag har sett att det skrivits om NiFe tidigare, men ingen här har någon riktig erfarenhet av dom va?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 09:51 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
proppen skrev:
Men när det gäller seriekoppling så är det faktiskt så att ditt 12v batteri består av fasta seriekopplade celler, så i det fallet är det bättre med ett antal 1.2v celler som seriekopplas till den voltstyrka du vill ha. Då kan du byta en trasig cell istället för 10 (eller 20 för 24v) om en blir cell dålig.
Jaakko du låter så säker på det här så jag blir osäker, men paralellkopplade batterier är väl det som gäller för det du sa?

Tänk dej två olika batterier. tex. ett på 6Ah och ett på 10Ah. Dessa kopplas i serie.
Då 6Ah batteriet är fulladdat är 10Ah batteriet ungefär halvladdat, spänningen ligger under och laddningen fortsätter. 6Ah blir överladdat.
Vid urladdning blir 6Ah batteriet helt urladdat medan 10Ah batteriet har ungefär halva laddningen kvar.
Det är det svagare batteriet som får lida, blir ännu sämre och problemen förvärras.

Vid parallellkoppling räcker det med att batterierna nöjer sej med samma spänning för att de ska må bra. Då kan man koppla ihop batterier av olika kapacitet, men de ska helst vara av samma typ för att gilla samma spänning. Helst inte blanda vanliga blybatterier, AGM och GEL.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 10:17 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
grym skrev:
ju längre bortanför skiten i fläkten, eller bara inte vill köpa massa reservdelar som man kanske inte får tag i längre ju enklare bör sakerna vara

håller till 100% med kiss principen


Absolut, men hur långt ska man dra det egentligen? att koppla om ett par kablar är väl ändå inte speciellt avancerat?
Vem som helst kan ju klara av det helt utan kunskap bara man märkt upp kabeländar och anslutningspunkter och kan följa en lista på vad som ska sitta ihop med vad.
Kanske är lite för van att bygga och koppla saker men det där är ju i princip bara ett snäpp upp ovanför normala skarvsladdar i svårighet. ;)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 27 sep 2014, 10:45 
man bör ta det så rimligt som man vågar och orkar

ju mera kunskap man har ju mera fultrixs kan man göra

om man kör allt på 12v så kan man lätt ordna in beg batterier och lite mera solpaneler

en sak om solpaneler, om man vill ha ut mesta möjliga så är det rörliga paneler som gäller, bättre än vilken regulator som helst, jobbigt, japp men effektivare

men man måste aanpassa allt till dom förutsättningar som maan själv har

om batterier
12v batterier är utan tvekan det mest vanliga, och i varje enskillt batteri med 6 celler så vet man att dom var så lika som industriprocesserna tillät dom att vara, så då kan man utgå ifrån att så länge batteriet är ok så alla alla celler lika
går någon cell sönder efter skiten i fläkten så få man såga bort dom dåliga och fundera på vad man ska annvännda dom till
att matcha 24v system då är inget jag vill hålla på med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 16:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag fick hem två batterier till min BOL igårkväll... två stycken 12V underhållsfria 225Ah lastbilsbatterier. Med en 200W solpanel ska det räcka till belysning och kommunikation. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 17:16 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Om NiFe-batterier:

Jag tyckte också det lät för bra för att vara sant... har sökt en del på detta och sammanfattar vad jag fann:

NiFe
+Håller hur länge som helst.
+De tar inte skada av urladdningar.
+De kan i princip alltid återställas.
-Blir mycket stora.
-Hög självurladdning.
-Dyra.
-Tillverkas i en fabrik i Kina. Hur man får tag på det i Sverige vette katten. Det är om du hittar något begagnat och renoverar.

Men... NiFe var inte slutet på utvecklingen... batteriet som är en Svensk uppfinning vidareutvecklades till robusta NiCd-batterier med lång livslängd och företaget som gör dessa finns fortfarande även om det är uppköpt och finns i Frankrike. Batterierna kallas numera för SAFT och används som backup-batterier där det är viktigt med robusta batterier som håller väldigt länge. Tyvärr har jag inte hittat någon som säljer dessa som dessutom anger pris. Men min uppfattning har landat i att: Om du behöver titta på prislappen så har du inte råd. Dock finns det företag i USA som säljer NiFe-batterier från Kina till sådana som oss. Men de är tämligen dyra och hur du får hit en sådan anläggning vette fåglarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: fre 09 jan 2015, 18:09 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Blir lite dubbelpost men svar på olika, ber om ursäkt:

Angående solceller vintertid:
De levererar mycket mindre energi vintertid, detta dels p g a mindre soltimmar men sedan även en orsak att solen står lägre på himlen. Kort och gott, solljuset passerar genom väldigt mycket mera atmosfär och mängden ljus/energi som landar på solcellen/marken blir påtagligt mindre. Därför det blir kallt och vi har vinter faktiskt. Påtagligt mindre med energi/värme, hade det inte varit för värmetransport och lagring i vattenmassor så skulle vi haft klimat liknande Sibirien, så pass mycket mindre energi landar vintertid.

För att förstå denna princip enklast kan man söka på varför pansarvagnar fick sluttande pansar. Det borde finnas massor av experiment och teckningar som visar detta.

Dock är solceller med batteripack bra. Dock tycker jag att man kompletterar med en dieselgenerator för att komplettera vintertid, och om man har råd... farmartank med diesel. Går att beställa diesel utan "miljö"-tillsatser, den håller mycket länge.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: lör 10 jan 2015, 13:31 
Ntek skrev:
Om NiFe-batterier:

Jag tyckte också det lät för bra för att vara sant... har sökt en del på detta och sammanfattar vad jag fann:

NiFe
+Håller hur länge som helst.
+De tar inte skada av urladdningar.
+De kan i princip alltid återställas.
-Blir mycket stora.
-Hög självurladdning.
-Dyra.
-Tillverkas i en fabrik i Kina. Hur man får tag på det i Sverige vette katten. Det är om du hittar något begagnat och renoverar.

Men... NiFe var inte slutet på utvecklingen... batteriet som är en Svensk uppfinning vidareutvecklades till robusta NiCd-batterier med lång livslängd och företaget som gör dessa finns fortfarande även om det är uppköpt och finns i Frankrike. Batterierna kallas numera för SAFT och används som backup-batterier där det är viktigt med robusta batterier som håller väldigt länge. Tyvärr har jag inte hittat någon som säljer dessa som dessutom anger pris. Men min uppfattning har landat i att: Om du behöver titta på prislappen så har du inte råd. Dock finns det företag i USA som säljer NiFe-batterier från Kina till sådana som oss. Men de är tämligen dyra och hur du får hit en sådan anläggning vette fåglarna.




http://www.saftbatteries.com/ i Oskarshamn, ring o kolla vettja :-)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: mån 12 jan 2015, 12:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
SAFT är ju ett märke, och inte nån specifik batterityp. SAFT gör en mängd olika typer av batterier, om än av hög kvalitet.
Att du inte kan köpa NiCad-batterier lösa förklaras av att dessa är förbjudna numera. Det finns dock sätt att kringgå detta ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: mån 12 jan 2015, 14:35 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
@Ongrid: Ahh det här att det var SAFT var ett märke visste jag, uttryckte mig lite klumpigt. Dock har jag inte alls tänkt på det här med att det är förbjudet... Kadmium är kanske inget du matar barnen med direkt... Hur gör man för att kringgå detta?

@Ensamkvar: Om jag orkar kanske jag ringer och hör, de har ett batteri som heter "Solar+" som har riktigt bra specifikationer och verkar vara som gjort för prepping. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En tråd om off grid elsystem
InläggPostat: mån 12 jan 2015, 16:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Kadmium finns kvar som drivning i vissa applikationer som kräver extrem driftsäkerhet och köldtålighet. Lösa celler köper du enklast utomlands i webshoppar som inte skriver så mycket på paketen. Jag har i dagsläget lagrat både NiCad och NiMh i lösa AA-celler.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet