Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kan innehållet se väldigt olika ut?
InläggPostat: lör 24 jan 2015, 21:25 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
när jag läser här så ser jag att de flesta vill ha utrustning för att kunna klara flera dygn i sina bob:ar.. min bol ligger fem mil ifrån mitt boende ca.. sträckan tar ca 10 timmar till fots utan rast och allt för tung packning och lägg på ett par timmar för en större rygga. jag lagrar ju upp bolen med de som behövs i mat väg osv.

kan boben anpassas efter låt säga ett dygn? eller tappar den definitionen av bob då? :hm:

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kan innehållet se väldigt olika ut?
InläggPostat: lör 24 jan 2015, 21:32 
BOB = Bug Out Bag... BOL = Bug Out Location...

Inget säger att BOB är något man har för att nå sin BOL, väl? Så, i strikt mening skulle jag säga att BOBen har man för att göra sin Bug Out, ev. på sin Bug Out Location. Men om nu BOL har massa grejer så behöver ju BOB inte innehålla det. Men om BOL brunnit eller sprängts eller tagits i beslag eller din Bug Out förflyttning plötsligt visar sig innebära snöstorm, storm, brand och elaka människor så att transporten tar mycket längre tid?

Nä, jag vet inte men för min egen del skulle jag säga att det är skillnad på en BOB avsedd att dra till skogs med och en BOB avsedd att ta mig till BOL. :hm:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kan innehållet se väldigt olika ut?
InläggPostat: lör 24 jan 2015, 21:38 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
man skulle kunna ha två då kanske :hm: en som funkar vid bättre scenarion där ev till och med bilen funkar.. och en som funkar när det se är lite tuffare omständigheter? men de kan ändå klassas som bob:ar för olika ändamål?

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kan innehållet se väldigt olika ut?
InläggPostat: lör 24 jan 2015, 21:47 
Är klassningen viktig?

Gör en variant med olika "lager" som beskrivits på olika ställen här. En mindre väska som innehåller det viktigaste, den placeras i eller utanpå en rygga som innehåller det du behöver om den lilla inte räcker.

Jag har panikgrejer i bilen + en liten rygga sen har jag min hög med boxar som kräver en timme att lasta och matlagret som kräver två timmar att lasta. Är det panik rycker jag åt mig ryggan, hoppar in i bilen och sticker, då har jag ändå mat och dryck åt familjen i ett dygn. Får jag LITE mer tid på mig tar jag ett par boxar och några torrmat, då klarar vi en vecka, har jag gott om tid tar jag allt på släpet och då klarar vi en betydligt längre tid.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kan innehållet se väldigt olika ut?
InläggPostat: lör 24 jan 2015, 21:53 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
har ju följt ett antal trådar här om just klassningen eller definitionen och för en del verkar det vara viktigt. jag som inte använt mig av terminologin som används här inne innan vill ju ha koll på så jag säger rätt när jag frågar om saker :D man vill ju inte bli dumförklarad. :notme:

när de väl behövs så skiter jag rätt hårt i vad de kallas :D då är jag nog bara glad att de står klara..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kan innehållet se väldigt olika ut?
InläggPostat: lör 24 jan 2015, 22:28 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
När skiten väl träffar fläkten så spelar det ju ingen roll vad grejjorna heter.

Ska man däremot snacka om saker på ett forum så är det ju vansinnigt mycket enklare och mindre förvirring om man kallar saker för ett gemensamt namn?

Ens BOB måste ju anpassas till hur långt bort man har sin BOL, dvs hur länge avser man vara på väg mot sin BOL.

Har man inte någon BOL där förråd finns, så blir ens BOB rimligen en INCH (I´m Never Coming Home) dvs något som är lastat för att man ska klara sig härifrån och framåt på vad man bär med sig. Min egen INCH är 60% tyngre än min BOB.

En ren BOB (färdas från punkt a-b väska) kan ju om man följer en rutt där man har caches vara väldigt lätt trots att man går i flera månader, men då bygger ju den tanken på att man färdas längs en färdplan och kan fylla på förråd allt eftersom.

Dvs man kan nog inte viktbestämma en BOB, däremot av vad jag läst på forumet så verkar ju folk ha grejjor i den för att klara allt från tandpetning till att göra vad en normal åkgräsklippare klarar och då väger det satan. ;)

En väska bör dock helst inte vara tyngre än ca 15% av ens kroppsvikt om det ska vara enkelt att bära. Är man van att bära tungt så kan man så klart öka vikten men då ska man verkligen vara van också.

Min BOB och INCH är samma ryggsäck, det är bara skillnad på hur mycket skrot den är viktad med.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet