Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Anlägga reservbrunn
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 20:42 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Brunnen i min BOL har sina begränsningar redan i dagsläget när den bara används som backup för det kommunala vattenätet. Är det en torr sommar försämras vattenkvaliteten avsevärt och ibland sinar den. Brunnen är grävd och teglad på insidan och ligger på den översta 1/3 av en grusås, troligen skulle det behöva grävas ordentligt mycket djupare men det är ju inte riktigt gjort i en handvändning framförallt om man är måttligt motiverad att lägga en månadslön på en brunn....

Så jag studerar möjligheterna till att etablera en alternativ brunn en bit längre ner i backen för att maximera chansen till vatten. Har spanat på http://www.erdbohrer.de/Rammbrunnen:::27.html en lösning där man slår ner ett brunnsrör i mjuk mark. Kostar småpengar och man skulle kunna köpa en, banka ner och prova för att därefter dra upp och lägga på hyllan fram tills det behövs.

Bu eller bä? Någon som provat i praktiken? Andra förslag på hur problemet skall lösas?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anlägga reservbrunn
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 20:58 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Det finns en variant där man borrar genom att vrida ett borrförsett pvc-rör med muskelkraft (hävstång) och rinnande vatten sköljer upp jorden man jobbat loss.

http://www.drillyourownwell.com/

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anlägga reservbrunn
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 21:01 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:21
Inlägg: 43