Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Anlägga reservbrunn
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 20:42 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Brunnen i min BOL har sina begränsningar redan i dagsläget när den bara används som backup för det kommunala vattenätet. Är det en torr sommar försämras vattenkvaliteten avsevärt och ibland sinar den. Brunnen är grävd och teglad på insidan och ligger på den översta 1/3 av en grusås, troligen skulle det behöva grävas ordentligt mycket djupare men det är ju inte riktigt gjort i en handvändning framförallt om man är måttligt motiverad att lägga en månadslön på en brunn....

Så jag studerar möjligheterna till att etablera en alternativ brunn en bit längre ner i backen för att maximera chansen till vatten. Har spanat på http://www.erdbohrer.de/Rammbrunnen:::27.html en lösning där man slår ner ett brunnsrör i mjuk mark. Kostar småpengar och man skulle kunna köpa en, banka ner och prova för att därefter dra upp och lägga på hyllan fram tills det behövs.

Bu eller bä? Någon som provat i praktiken? Andra förslag på hur problemet skall lösas?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anlägga reservbrunn
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 20:58 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Det finns en variant där man borrar genom att vrida ett borrförsett pvc-rör med muskelkraft (hävstång) och rinnande vatten sköljer upp jorden man jobbat loss.

http://www.drillyourownwell.com/

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anlägga reservbrunn
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 21:01 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:21
Inlägg: 43
Jag har slagit ner en rörspets så jävla hårt att jag inte kan få loss den. Först var det fint, sen blev det stenhård lera.
Sitter som berget. Då har jag ändå grävt två meter ner, men jag kan inte gräva mer, för där nere på botten av hålet
är en stor sten som måste sprängas loss först. Blir förbannad bara jag tänker tillbaka på det hela...

Men i rätt mark fungerar det säkert bra. Sand?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anlägga reservbrunn
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 21:32 
En intressant input är ju att veta hur djupt det är till berg om man överväger att använda en så kallad spetsbrunn som är det svenska namnet.
Finns bra information på denna sida där man dokumenterat djup till berg i samband med borrning av vatten eller energibrunnar.
Zooma in på kartan och se vilka brunnar som borrats nära dig.
Brunnborrare har skyldighet att lämna dessa uppgifter till SGU sen 1976 så ligger en jäkla massa uppgifter inlagda. Även vattenföring osv
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Anlägga reservbrunn
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 22:55 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Derzu Uzala skrev:
Det finns en variant där man borrar genom att vrida ett borrförsett pvc-rör med muskelkraft (hävstång) och rinnande vatten sköljer upp jorden man jobbat loss.

http://www.drillyourownwell.com/


Verkar onekligen smidigt att borra med vattentryck. Ett 2 tum stålrör att fila till spets av och fästa högtryckstvättens rensmunstycke i för att därefter bygga på med PVC rör låter som ett projekt värt att försöka i vår.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet