Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 75  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 13:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
n0name skrev:
Men en skuld är inte ett värde i sig, då tycker jag att man sträcker på definitionen. Vem som helst kan ju strunta att betala tillbaka lånet.


Har du provat att praktisera det? Verkligheten är något mer komplicerad än så, jag lovar! :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: fre 06 feb 2015, 13:58 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 19 jan 2015, 20:21
Inlägg: 45
Ort: kanske din granne
Gnaug skrev:
n0name skrev:
Faktum är att vår monetära historia är fullständigt baklänges gentemot vad Adam Smith förordade 1776. Vi började inte med byteshandel, upptäckte pengar och därefter uppfann kreditsystemet vi använder idag. Historien talar för att det var helt tvärtom. Vad vi idag benämner som "virtuella pengar" kom först. Mynten kom mycket senare, var väldigt ojämt fördelade och ersatte aldrig riktigt de "virtuella pengarna". Byteshandel, å andra sidan, verkar ha kommit till som en biprodukt av mynten och sedlarna; historiskt sett har det varit vad människor tenderar att göra när de är vana vid kontanter men av en eller annan orsak inte har tillgång till dem. Det där magiska byteshandelslandet som många gärna vill beskriva har helt enkelt aldrig existerat. Om man vill lära sig mer kan man läsa i den välkända antropologen David Graebers bok "Debt - the first 5000 years".

:up:


Nej, det är inget faktum alls, det du skriver. Det är en svag hypotes som framförs av en anarkistisk aktivist.

Mannen verkar ju dessutom fabulera fritt om en så enkel sak att kontrollera som om bakgruden till företaget Apple, och om man ljuger om en så enkel sak som ägt rum i princip i närtid, så ska man inte räkna med att ha någon direkt trovärdighet vad gäller betydligt mer komplicerade skeenden som skett för tusentals år sedan men som man påstår att man ha total koll på...

Jag tror han har storhetsvansinne, älskar att synas och höras, och att han sprider politisk propaganda, blundar för sådant som talar emot honom och lyfter fram och överdriver små sällsyntheter som stöder hans på förhand bestämda åsikt om vad som är sant.

Citera:
But there are some things that make me wonder whether any fact in the book I don't know for certain to be true can be trusted…. [H]e uses Apple Computers as an example:

Apple Computers is a famous example: it was founded by (mostly Republican) computer engineers who broke from IBM in Silicon Valley in the 1980s, forming little democratic circles of twenty to forty people with their laptops in each other's garages...

I don't know all that much about the history of Apple or of the computer business generally, but I'm pretty sure that's as wrong as it could possibly be. Apple was founded by two guys, neither of whom (AFAIK) worked for IBM (maybe for a very short time? But certainly not extendedly). It was notoriously a rigid, top-down hierarchy, it was founded in the '70s, not the '80s, and who had a laptop until the very end of the '80s? That's a whole lot of wrong for one sentence.

http://delong.typepad.com/sdj/2013/01/t ... -post.html


Intressant, jag har aldrig verifierat hypotesen själv. Jag måste medge att kritiken som lagts fram är fascinerande, dock inte avgörande (eftersom att jag inte heller verifierat den). Jag borde ha ersatt ordet "faktum" med något mindre definitivt.

Jag vill dock belysa att det urval av fakta som nämns som felaktiga enligt skribenten inte är representativ för trovärdigheten för hela boken. Det är ett klassisk argumentationsfel och som i grunden är en subjektiv bedömning.

Xamuce skrev:
n0name skrev:
Men en skuld är inte ett värde i sig, då tycker jag att man sträcker på definitionen. Vem som helst kan ju strunta att betala tillbaka lånet.


Har du provat att praktisera det? Verkligheten är något mer komplicerad än så, jag lovar! :D


Det var en förenkling. :D

_________________
Science is what we to do keep from lying to ourselves


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: lör 07 feb 2015, 08:03 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag har lyssnat på "Debt, the first 5000 years" av David Greaber som talbok när jag kört bil och jag tycker att den är väldigt intressant. Jag har inte kollat upp hans källor men så länge han talar om historiska skeenden så verkar det vederhäftigt. När vi kommer till nutid så ägnar han sig mer åt spekulationer, eller tolkningar men det är han ju inte ensam om. Det är svårt att tolka sin samtid, man behöver nog det historiska perspektivet. När jag får tid över :roll: ska jag läsa den tryckta versionen också.

Det han pekar på runt David Ricardo och Adam Smith verkar rimligt och de var ju färgade av sin tid när de ställde upp sina hypoteser. För mig verkar det rimligt att man endast mycket sällan ägnat sig åt ren byteshandel utan man har skrivit (eller använt något annat noteringssätt) upp varandras skulder. Dessa har kunnat användas som pengar, men bara inom ett ganska litet geografiskt område eftersom sådana pengar bygger på att man känner varandra och kan lita på varandra.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: lör 07 feb 2015, 12:06 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Rakkuraj skrev:
Jag har lyssnat på "Debt, the first 5000 years" av David Greaber som talbok när jag kört bil och jag tycker att den är väldigt intressant. Jag har inte kollat upp hans källor men så länge han talar om historiska skeenden så verkar det vederhäftigt. När vi kommer till nutid så ägnar han sig mer åt spekulationer, eller tolkningar men det är han ju inte ensam om. Det är svårt att tolka sin samtid, man behöver nog det historiska perspektivet. När jag får tid över :roll: ska jag läsa den tryckta versionen också.

Det han pekar på runt David Ricardo och Adam Smith verkar rimligt och de var ju färgade av sin tid när de ställde upp sina hypoteser. För mig verkar det rimligt att man endast mycket sällan ägnat sig åt ren byteshandel utan man har skrivit (eller använt något annat noteringssätt) upp varandras skulder. Dessa har kunnat användas som pengar, men bara inom ett ganska litet geografiskt område eftersom sådana pengar bygger på att man känner varandra och kan lita på varandra.


Jag har inte läst honom utan baser min kunskap på vad som varit allmänt vedertaget, byteshandel. Går ju även att se denna byteshandel på gamla mynt-museum då mynten kunde bli rätt stora för att motsvara värdet.

Det vore så klart roligt att veta vad för bevis han har och om han är ensam stolle eller om flera forskare tror på honom så att han inte är som den italienska stollen som hade en hemlig kall-fussionsreaktor. Stolle men han lurade många trots att han suttit i fängelse för grovt miljöbrott och svindleri tidigare för att ha lurat folk att han kunde göra olja av plast. Det skrev om saken i flera tidningar i Sverige också och några idag ångerfulla forskare här i Sverige gav honom dessutom vetenskapligt stöd trots att han inte visat något alls utom än att han var slängd i käften.

Det jag kan ifrågasätta... vi backar tiden 5000 år... vi lever alltså i en tid där större delen av planeten består av jägarfolk och mindre samhällen, de första organiserade samhällena med de första skrivtecknen börjar uppstå, som vi förstått det för att ha koll på lager o d. Människor dör regelbundet i svält och sjukdomar. Trots att varje kvinna föder många barn står befolkningsmängden mer eller mindre stilla.

Min fråga.... om bara ett fåtal... i de fåtal mindre civilisationerna som finns kan någon form av skrivtecken... siffror existerar inte, alfabet existerar inte. Att läsa och anteckna finns inte ens som ord för majoriteten av människor. Självklart har man en mängduppfattning och kan säkert ha koll på saker genom att räkna på fingrarna och göra hack i träbitar som motsvarar en mängd. Men skulle dessa ha en valuta?

Och hur mycket är en träbit med hack i värt när ungarna svälter ihjäl om grannen kommer och vill växla tillbaka sin träbit mot mat?

Jag är tveksam...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: lör 07 feb 2015, 20:43 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag tror att vi i den moderna tiden underskattar våra förfäder. Dom var inte dumma i huvudet utan intelligenta och tänkande människor. Det finns undersökningar som visar att mänsklighetens intelligens har minskat sedan vi var jägare och samlare. Det krävs alltså högre intelligens hos människor som lever som jägare och samlare än det krävs att vara bonde enligt detta. Sedan finns det inget som visar att forntida människor levde i misär, snarare tvärtom. Visst, dödligheten var hög, sjukdomar, barnadödlighet etc., men levde man upp till medelåldern kunde man leva mycket länge. Att en tänkande intelligent människa kan komma på system för att hålla reda på skulder och tillgångar låter inte särskilt långsökt för mig.

Att David Greaber har en politisk agenda betyder ju inte att han är en tok. Han försöker stödja sina teser på historiska fakta och det är också klart att han väljer sådan fakta som stöder hans hypoteser. Oavsett om han har rätt eller fel så är det mycket tänkvärt och intressant att läsa.

Jag tycker inte att jämförelsen med Rossis kallfusionsreaktor är relevant. Rossi är en känd skojare som försöker lura till sig pengar och Greaber kan inte räknas in i samma kategori.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 04:43 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Rakkuraj skrev:
Jag tror att vi i den moderna tiden underskattar våra förfäder. Dom var inte dumma i huvudet utan intelligenta och tänkande människor. Det finns undersökningar som visar att mänsklighetens intelligens har minskat sedan vi var jägare och samlare. Det krävs alltså högre intelligens hos människor som lever som jägare och samlare än det krävs att vara bonde enligt detta. Sedan finns det inget som visar att forntida människor levde i misär, snarare tvärtom. Visst, dödligheten var hög, sjukdomar, barnadödlighet etc., men levde man upp till medelåldern kunde man leva mycket länge. Att en tänkande intelligent människa kan komma på system för att hålla reda på skulder och tillgångar låter inte särskilt långsökt för mig.

Att David Greaber har en politisk agenda betyder ju inte att han är en tok. Han försöker stödja sina teser på historiska fakta och det är också klart att han väljer sådan fakta som stöder hans hypoteser. Oavsett om han har rätt eller fel så är det mycket tänkvärt och intressant att läsa.

Jag tycker inte att jämförelsen med Rossis kallfusionsreaktor är relevant. Rossi är en känd skojare som försöker lura till sig pengar och Greaber kan inte räknas in i samma kategori.


Dessa undersökningar att människan skulle vara intelligentare förr än nu får du nog leta reda på för att jag ens ska överväga om jag tror på saken tyvärr.

Det faktum att du säger att man kan vara dummare som bonde än som jägare o samlare, det är inget jag köper, att vara bonde är allt annat än enkelt. Det krävs rätt mycket organisation och planeringsförmåga för att överleva som bonde, tog ett femsiffrigt om inte sexsiffrigt antal år för människan att behärska detta sätt att trygga sin levnad. Men när man väl lyckades så vann bönderna rätt snabbt över jägarna på så sätt att jägarna försvann eller assimilerades.

Men självklart var de inte dumma i huvudet. De hade ungefär samma förutsättningar som vi har, fast utan skola och allt det där.

Nja... de levde inte i något överflöd som vi gör, fetma är något man skulle ha sett på skeletten. Man har hittat stentavlor som beskriver ett tal där Ramses II pratar med de undersåtar som bygger hans pyramid. De undersåtarna blev mycket väl behandlade, de fick exempelvis äta sig mätta vilket han beskrev som en stor förmån. Mycket riktigt saknade skeletten från dessa arbetare de bristsjukdomar som man har funnit hos den övriga befolkningen på den tiden. Nu pratar vi ca 4500 år sedan i Egypten.

Nu är det visserligen en begränsad del av världen, men det var en för tiden framgångsrik och befolkningstät del av planeten. Uppenbarligen var förhållandena runt om civilisationer som dessa sådana att befolkningen var mindre, antagligen inte pga p-piller. Människan var dessutom kortare på den tiden, att vi blivit så mycket längre snabbt på senare år skylls ofta på vår tillgång till mat.

Att folk säkert förstod låna ut och skuld är jag övertygad om. Det förstår till och med mitt yngsta barn som är ett år. Det är antagligen genetiskt betingat. Men att lämna tillbaka är inte lika djupt rotat. Där är det lite si och så... Alla har vi väl stött på vänner som inte betalar tillbaka ens småskulder? Man ser det även i lyxfällan även om det bara är toppen på isberget. I Grekland blev du slav om du inte kunde betala, lika så i Romarriket. Men vad göra när folk inte betalar om det inte finns en statsapparat att driva in skulden även när det kniper?

Näe... jag kör den "egocentriska" analysmetoden... om värden sket sig... vi står där utan el och statsapparat, skulle du låna ut din mat och prylar mot löften om återbetalning i framtiden? Nej!

Möjligen till mina syskon och särskilt utvalda, och byteshandel skulle jag gå med på, men jag är ingen bank.


Senast redigerad av Ntek sön 08 feb 2015, 13:05, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 11:02 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Även i Skandinavien så kunde man bli slav om man inte hade möjlighet att betala sina skulder. Man blev sk gåvoträl.

Att styrka sina teorier i historiska händelser är sunt och för ekonomisk teori ganska ovanligt. De flesta teorier som utformas är baserade på specifik händelse och tar alltså och luppgranskar detta. Lösning på lösning alltså så man får ett lapptäcke av lösningar. Ett fågelperspektiv är något som behövs då vi kan se resultatet av individlösningar i hur det ser ut på marknaden nu.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 13:43 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Hela subdiskussionen om vad som kom först, skuld, byteshandel, guld eller annat är väl kanske intressant för den historiskt intresserade. Däremot tror jag inte den för förståelsen för vår aktuella situation framåt.
Att historien bjuder på perioder med metallmyntfot följt av fiatvalutor som byggt på förtroende för utgivande stater torde de flesta kunna vara överens om. Likaså att när förtroendet missbrukats eller på annat sätt brutits har omvälvande förändringar kommit till stånd.

Det som får mig att bita på naglarna nu är om den misskötta ryska ekonomin med korruption, brist på frihet och andra dysfunktionella inslag ska kunna hålla ut lika länge som den misskötta västerländska ekonomin med sina dominerande storbanker (som aldrig får gå under), sina orimliga krediter och sin sin naiva tro på att "det ska ta fart" om man bara stimulerar lite mer.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 14:20 
Östra Svealand skrev:
Det som får mig att bita på naglarna nu är om den misskötta ryska ekonomin med korruption, brist på frihet och andra dysfunktionella inslag ska kunna hålla ut lika länge som den misskötta västerländska ekonomin med sina dominerande storbanker (som aldrig får gå under), sina orimliga krediter och sin sin naiva tro på att "det ska ta fart" om man bara stimulerar lite mer.


Hur tänker du då? Om Ryssland kraschar hårt undrar jag om det inte kan få spridningseffekter till "oss", om "vi" kraschar hårt är jag tämligen säker på att det får spridningseffekter till Ryssland. Jag vet ju inte hur tajta Ryssland och Kina är men det verkar vara nån slags "hålla varandra om ryggen" där så kanske kan Kina stötta Ryssland ett tag om de senare får problem. Kanske redan görs?

Vad jag tror jag försöker säga är att det kanske inte spelar så stor roll vilka som havererar först.

Varför är frågan om vilka som går först något som får dig att bita på naglarna? :-)

/MulenDag - och välkommen förresten! :-D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 14:27 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Östra Svealand skrev:
Hela subdiskussionen om vad som kom först, skuld, byteshandel, guld eller annat är väl kanske intressant för den historiskt intresserade. Däremot tror jag inte den för förståelsen för vår aktuella situation framåt.
Att historien bjuder på perioder med metallmyntfot följt av fiatvalutor som byggt på förtroende för utgivande stater torde de flesta kunna vara överens om. Likaså att när förtroendet missbrukats eller på annat sätt brutits har omvälvande förändringar kommit till stånd.

Det som får mig att bita på naglarna nu är om den misskötta ryska ekonomin med korruption, brist på frihet och andra dysfunktionella inslag ska kunna hålla ut lika länge som den misskötta västerländska ekonomin med sina dominerande storbanker (som aldrig får gå under), sina orimliga krediter och sin sin naiva tro på att "det ska ta fart" om man bara stimulerar lite mer.


Tror inte vi ska överdriva betydelsen av den Ryska ekonomin. Dess storlek är som Italiens, större än så är de inte annat än i munnen, när det gäller ekonomi i vart fall.

Det som jag på riktigt är oroad för är noll-räntan som till och med blivit minusränta i vissa länder... ändå hjälper det inte... det är något riktigt dysfunktionellt över ekonomin just nu... förr eller senare kommer en korrektion, frågan är hur stor den blir.

Sen vill jag lyfta ett varnande finger för Kina... detta under av stabilitet är i grund och botten en diktatur som hålls samman med militära medel. Fåglarna vet vad som händer där den dag de får sin första riktiga lågkonjunktur i modern tid... eller bara tappar kontrollen för ett ögonblick... betänk sedan vad landet producerar... väldigt mycket tas fram i västvärlden men plockas i hopp i Kina. Inte minst elektronik. Men även mängder av andra produkter. Händer något i Kina så tror jag vi får en lågkonjunktur som får 30-tals-krisen att likna en mild sommarbris.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 14:56 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Jag vet ju inte hur tajta Ryssland och Kina är men det verkar vara nån slags "hålla varandra om ryggen" där så kanske kan Kina stötta Ryssland ett tag om de senare får problem. Kanske redan görs?


Kina har vad jag vet redan börjat stötta Ryssland genom att utvidga handeln. Utöver det så läste jag att de as we speak bygger en rejäl andra gas pipeline åt sitt håll, vilket skulle innebära att Ryssland i så fall i alla lägen, sanktioner från väst eller ej, kan fortsätta sälja gas och/eller ställa marknaderna mot varandra om läget är fredligare.

http://au.ibtimes.com/russia-china-buil ... -turn-east

http://www.reuters.com/article/2014/11/ ... 7K20141110

Pipeline till indien planeras
http://www.globalresearch.ca/30-billion ... na/5378160

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 21:18 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Ntek skrev:
Dessa undersökningar att människan skulle vara intelligentare förr än nu får du nog leta reda på för att jag ens ska överväga om jag tror på saken tyvärr.


Att människan skulle vara intelligentare förr går ju inte att bevisa utan det är endast en hypotes men denna länk visar en av dessa hypoteser http://www.independent.co.uk/news/science/human-intelligence-peaked-thousands-of-years-ago-and-weve-been-on-an-intellectual-and-emotional-decline-ever-since-8307101.html. Poängen är att det genetiska trycket på att utveckla mer intelligens försvann i och med att vi blev bönder och därefter har vi inte utvecklat den. Det var ju inte bönder som utvecklade jordbruket utan det var jägare/samlare. Nu är 5000 år en en ganska kort tid i ett evolutionsperspektiv så vi kanske inte hunnit bli så korkade ännu ;)

För att återknyta till Greaber så vill han visa på en kedja när det gäller skuld från förhistorisk tid till idag och han försöker förklara det som sker idag utifrån ett långt historiskt perspektiv. Bl a menar han att virtuella pengar (skuldbaserade) kom före de myntade ädelmetallerna. Myntat guld och silver kom som en konsekvens av att man var tvungen att avlöna arméer och kräva in skatter. Därför skapades både marknader och mynt baserade på ädelmetaller.

Den ekonomiska kollaps som många här går och väntar på är inget unikt utan något som upprepats igen och igen under historien. Det är bara skalan och omfattningen som är större nu.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tis 10 feb 2015, 00:32 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
http://www.di.se/artiklar/2015/2/9/trac ... lekonomer/

Intressant läsning när en VD för ett investmentbolag "ojar" sig över att nationalekonomerna inte har förstått verkligheten och drar felaktiga slutsatser och därefter säger följande själv:

Citera:
Sammantaget är det aningen snurrigt att pengar i någon filosofisk meningen inte ska betinga något värde, eftersom priset på dem nu är noll eller negativt


Att gå ut och kritisera det ekonomiska systemet med den titeln dessutom och inte ha förstått skillnaden mellan pengar och valutor bådar inte gott. Valutors värde kan absolut bli negativt, särskilt om man urvattnar dem med 2-3% inflation per år i 40 år och då gäller det att göra sig av med valutan så fort som möjligt och omvandla den till riktiga pengar.

Citera:
You reap what you sow
som säkert flera kända sagt...

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tis 10 feb 2015, 10:52 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
@Aftersearch

Det är pengar han pratar om. Det är lite otydligt men vad han menar är kostnaden för att låna/låna ut pengar som är noll eller negativ men jag tycker att det framgår av sammanhanget.

Jag ser heller inget fel i hans analys, den stämmer bra med många andras analys om var vi befinner oss och jag tycker att det är bra att en sån person kommer ut ur garderoben för jag är helt säker på att han inte är ensam i sin analys. Det finns fler på den nivån som ser samma sak.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: hyperinflation / ekonomisk kollaps
InläggPostat: tis 10 feb 2015, 11:15 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
@Rakkuraj

Jag uppfattar det som att han pratar om valutor (dollar, euro, sek) dessa har ingen koppling till reellt värde utan är bara löften om att de ska gå att växla in mot något reellt och att det är dessa han menar att kostnaden är noll för att låna/låna ut.

Det finns ju ingen som garanterar att tex 100 dollar går att växla in mot en fast vikt i guld oavsett om det är i år eller nästa år alltså är dollar inte pengar utan en valuta.

Jag tycker med det är bra att de börjar ifrågasätta systemet och det skulle ju iofs kunna vara artikelförfattaren som använt ordet pengar istället för valuta.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1112 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 75  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet