Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lina och drag - top end eller budget?
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 12:15 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 15 okt 2012, 00:19
Inlägg: 160
Ort: Skåne
De flesta av oss som jagar är nog rätt petiga med allt vad ammunition heter, inget undermåligt i ammunitionsväg skall smygas in, vilket i sig har ett högt värde i situation brun och något man har framför första bästa budgetalternativ om möjligt. Men vi som även fiskar (utgångspunkt: överlevnadssituation), har vi verkligen samma tänk om fiskelina och drag, eller är det bara första bästa 10 kronors-lina och drag som gäller?

Själv använder jag nästan uteslutande flätad lina i åar och sjöar samt klassisk nylonlina i havs- och kustmiljö, troligtvis främst vanesak då jag haft best resultat på detta vis. Båda linorna har ju sina för- och nackdelar, t.ex. att flätad lina är mer stum så man känner vad som händer bättre och att den klarar högre vikt på mindre diameter, medan nylonlina är mer töjbar och klarar högre slitage mot föremål jämfört med flätad lina, den går helt enkelt inte av lika enkelt.

När det kommer till drag är det främst spinnfiske och metning som gäller för mig (och lite pilk/sked), efter ett tiotal flugor som satt sig i nackskinnet åkte den grenen i havet, men jag upplever att när det kommer till spinnare är lågprisspinnarna många gånger snarlika "top end brand" spinnarna (nåväl, ibland), varför jag kör i lite av området allt och inget - så länge det känns bra för mig. I en överlevnadssituation vill man nog definitivt att det skall kännas bra, samtidigt som det presterar och ger goda resultat.

Viktigt för mig är att det skall vara hållbart, ha god prestanda samt vara enkelt och smidigt att hantera, tyvärr har jag inte hittar varse lina eller drag som uppfyller de samtliga.

Vad håller ni varmt om hjärtat när det kommer till lina och drag?
Ps: Är det bara jag som "styrktestar" linorna man inhandlar genom att hänga/slänga vikter i dem, så att man ser vad de faktiskt klarar? :D

_________________
Vi som har gröt i munnen och tillhör Danmark enligt befolkningen.
- Nicoflash


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lina och drag - top end eller budget?
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 12:46 
nix, jag har provat en hel del på linor men inte så mycket nu när jag inte fiskar aktivt

förr när jag fiskade mycket så provade jag en hel del linor, (detta var innan dyneema) och skillnaderna var inte så stora på dom vettigare linorna, men eftersom jag gillar aatt fiska med tunna linor så skaffade jag abu's storrullar med igfa linor, dom håll mindre, men om man bytte mera regelbundet så var det ändå bättre än lite dyrare men att man bör mera sällan

nu har jag kört med dyneema ett tag, och förutom att det kinkar sig lättare så håller det ju mycket mera

däremot, krokar är en sak, dragen i sig skaju vara för rätt sjö och fiske, men krokarna vill jag ha i rätt sstorlek, bra kvalitet och vassa
har fortfarande kvar gamla mustard, och gillade dom, tunnare och man kunde få dom vassa nog med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lina och drag - top end eller budget?
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 13:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Billig lina har ofta större minne och blir svår att fiska med , ger mer trassel . Så väljer helst bättre kvalitet när jag hittar . Samma med krokar , vill ha så bra kvalitet som möjligt då jag gärna vill ha något mindre krok än det som rekommenderas till det jag fiskar.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lina och drag - top end eller budget?
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 14:05 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Min egen icke vetenskapliga åsikt är att skall man fiska gädda/aborre i insjö så spelar draget mindre roll. Fiskar du för att äta så är det ju inte gammelgäddan på 12kg du vill åt utan de glupskare yngre kusinerna. Skall man fånga storgäddan så spelar utrustning mer roll då fisken överlevt tack vare att de är mer selektiva i vad de hugger på. När jag var i sommarstugan i sommar så hade någon brutit sig in i fiskeboden och länsat den så åkte till Biltema och köpte deras flätlina, spö och myranspinnare för hela semestern utan fiske går ju inte. Linan ger ingen vidare känsla och trasslar lätt, draget har inte lika fin gång i vattnet som originalet men nog fasen nappar det ungefär som vanligt. 2-3 gäddor på 1-5 kg drar man upp på någon timmes fiske i solnedgången.
Havsfiske efter torsk eller sill/makrill känns också fruktansvärt oselektiva vad de hugger på. Där gäller det bara att vara på rätt ställe rätt dag så nappar det oavsett vad du har billiga drag eller ej.

När det däremot kommer till öring/regnbåge/lax så är de skygga och selektiva så där finns all anledning till utrustningsoptimering men å andra sidan så fiskar man inte det för att överleva för även en erfaren laxfiskare med utrustning för en månadslön skulle gå hungrig ofta....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lina och drag - top end eller budget?
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 16:42 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Bra lina är viktigt. Men i en brun situation skulle mitt fiske huvudsakligen av nätfiske, gärna i kombinationer som inte är tillåtna idag, tex. att leda om bäckar och lägga nät, dämma upp, läga nät över vikar och driva fisk osv. Eventuellt spöfiske skulle antingen bestå av att meta eller pimpla. Låg synlighet, låg energikonsumtion.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lina och drag - top end eller budget?
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 18:50 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Bra lina och bra krok är jag beredd att lägga pengar på. Själva draget behöver inte vara dyrt för att fungera bra.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lina och drag - top end eller budget?
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 20:47 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2014, 18:42
Inlägg: 230
Ort: Norrland
Min personliga mångåriga erfarenhet är att dragen kan se ut hur som helst, bara dom vickar lite och har en trekrok. Smala drag till strömt vatten, bredare för stilla vatten, det är allt jag går efter. Spinnare ger jag inte mycket för.

Har klippt 2mm kopparplåt och hamrat fram drag mot en bräda med kulhammare, filat och borrat hål, med dom har jag tagit mina största fiskar. En ljus dag använder jag dom oxiderade, en mörk dag tar jag fram stålullen.

Linan däremot, det är det som ger dig möjlighet att landa fisken, snåla inte för mycket, förvara inte i solen och byt minst vartannat år.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lina och drag - top end eller budget?
InläggPostat: fre 20 feb 2015, 21:25 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 okt 2014, 07:32
Inlägg: 216
/ Friskytten


Senast redigerad av Friskytten tis 17 mar 2015, 23:13, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lina och drag - top end eller budget?
InläggPostat: mån 23 feb 2015, 01:49 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 15 okt 2012, 00:19
Inlägg: 160
Ort: Skåne
Tack för alla reflektioner, mycket intressant att se andras ståndpunkter på det hela!

Friskytten: Angående utrustning (drag etc) i säck, namn och/eller länk möjligen? :D

_________________
Vi som har gröt i munnen och tillhör Danmark enligt befolkningen.
- Nicoflash


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet