Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: lör 07 feb 2015, 22:20 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 nov 2012, 12:56
Inlägg: 91
Hej,

Detta är en teori som bland annat Dave Canterbury, känd från Dual Survival, pratar om.

http://blog.selfrelianceoutfitters.com/dave-canterburys-10-cs-of-survival/

Enligt teorin, eller filosofin, så bör man ha dessa tio saker med sig om man hamnar i en nödsituation, kanske mest lämplig i ett vildmarksscenario, men ändå :)

De tio sakerna är:

Kniv
Eldstartare
Vattenbehållare
Skydd
Rep
Lampa
Bandana
Kompass
Tejp
Nål

Sen tipsar han även om att man kan ha allt liggandes i en "drybag" som då även dubblar som en vattenbehållare att bära vatten i. Jag kallar den packpåsen för "Carry-All" och på så sätt får jag till ett elfte C :)

På engelska använder Dave ord som börjar på bokstaven C för att beskriva alla de tio sakerna.

1-Cutting
2-Combustion
3-Container
4-Cover
5-Cordage
6-Candle
7-Cotton
8-Compass
9-Cargo Tape
10-Canvas Needle

Tanken med denna filosofi är att om man försätts i en nödsituation och måste ta sig genom en vildmark för att överleva så har man i dessa tio saker vad man behöver för att klara sig:

1 - En kniv att skära med.
2 - Ett eldstål, tändare eller liknande för att skapa eld med, kan ju även kompletteras med fnöske.
3 - Ett vattenkärl, helst i metall så att man kan koka vatten vid behov.
4 - En presenning, sopsäck eller regnponcho som man kan spänna upp och ha över sig för att skydda sig från regn, men även för att isolera mot kyla och reflektera värmen från en eld. Kan även vara smart att ta med en värmefilt i skyddet.
5 - Ett par meter rep eller snöre så man kan enklare spänna upp presenningen. Gärna paracord, då den vanliga paracorden är uppbyggd av ett yttre hölje runt 7 stycken tunna nylonlinor, som alla går att använda till diverse funktioner. Med nålens hjälp så kan man alltså sy vid behov.
6 - En ficklampa, ett ljus, så du kan se i mörker och även signalera med.
7 - En "cotton bandana", alltså en mitella eller "palestinasjal". Den går att använda till mycket, om den är i en stark signalfärg så kan man signalera med den.
8 - En kompass, helst med spegel, som då även går att signalera med.
9 - Ett par meter silvertejp, att laga revor, tejpa ihop saker med. Här kan man ju även lägga till "Cable Ties", alltså buntband, som då även går att använda till byggandet av skydd och reparationer.
10 - En nål modell stor, för reparationer. Men även för att plocka ut stickor, punktera blåsor med mera.
11 - En vattentät packpåse, som alla sakerna förvaras i. Påsen går att ha som väska till sakerna under transport, men det går även att bära vatten, bär, nötter och annat i påsen.

Jag har plockat ihop en början till dessa tio saker. Jag har en stor stålflaska från Klean Kanteen liggandes och i den får jag plats med följande saker: en kniv med eldstål, en ask med tändstickor, ett vitaminrör som det ligger fnöske i, en kompass, en liten led-lampa. På plaströret är det lindat ett par meter silvertejp. Till sist har jag två kraftiga sopsäckar som skydd.

Det som saknas är en värmefilt, rep, en mitella, ett par buntband, en nål och en packpåse, som jag tänker försöka fixa i veckan som kommer.

Jag lägger alltså de flesta sakerna inne i flaskan. Sen lägger jag flaskan och sopsäckarna och en rulle rep i packpåsen.

Bild

Man kan ju självklart lägga till och ta bort saker i all evighet innan man känner att man är nöjd. Jag kommer nog smälta samman min ordinarie EDC med denna "10 C's-påse".

_________________
Vapenvägrare i Zombiearmén!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 10:32 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Jag gillar Dave, brukar kolla på hans YouTube kanal ibland, han lägger upp mycket intressanta filmer tycker jag.
https://www.youtube.com/user/wildernessoutfitters

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 12:36 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 nov 2012, 12:56
Inlägg: 91
Ragnarök skrev:
Jag gillar Dave, brukar kolla på hans YouTube kanal ibland, han lägger upp mycket intressanta filmer tycker jag.
https://www.youtube.com/user/wildernessoutfitters


:)

_________________
Vapenvägrare i Zombiearmén!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 17:54 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:36
Inlägg: 307
Skulle det gå att trycka ner alla sakerna i en gammal hederlig snuskburk?
Skulle vara perfekt att ha ligga i bilen.

_________________
Vem behöver pengar när det inte finns nått att köpa?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 19:11 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 nov 2012, 12:56
Inlägg: 91
tenere skrev:
Skulle det gå att trycka ner alla sakerna i en gammal hederlig snuskburk?
Skulle vara perfekt att ha ligga i bilen.


Det skulle nog gå. Det som tar plats är ju skyddet - presenning/poncho/sopsäck - och repet.

Men i bilen finns det ju plats att ha en presenning liggandes :)

_________________
Vapenvägrare i Zombiearmén!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: sön 08 feb 2015, 19:40 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Tror inte ALLA sakerna skulle gå ner i en snuskburk.
Men ett tips är att plastlådorna från Sia glass passar perfekt i en klassisk snuskburk.
Så man kan knöka ner ett litet eld-kit i en sån burk, och sen stoppa burken i burken :mrgreen:
Då får man med sej en extra "container" som är bra till diverse, och man slipper kontaminera själva snuskburken med spill från trangiabrännaren om man har en sån däri.

Bild

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: ons 25 feb 2015, 12:48 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 23 feb 2015, 22:19
Inlägg: 22
Har inte särskilt mycket grejer. Eldstål, lite fiskelina och krokar. Ett starkare nylonsnöre, en rulle björntråd och en tunn synål för att dels laga kläder men också kunna sy ihop evt. större sår (Helst inte) om olyckan är framme.
En ask skavsårsplåster är guld värt även om du har på dina bästa och väl ingångna kängor. Ett skavsår när du måste vara i ständig rörelse i flera timmar, kanske ett helt dygn är nästan det samma som att begå självmord.
Två knivar, en lite rejälare till grovgörat och en lagom fällkniv till resten.

Bowiekniven är i stort sett oanvänd. Jag fick den i present för flera år sedan av god vän som tråkigt nog strax därefter lämnade in handduken för gott.
Kniven bor normalt i en liten monter i bokhyllan, men skulle det skita sig så åker den med. Den är knappt 50cm lång och väger 800 gram. Mycket praktiskt om man behöver hugga av saker eller ta sig fram i oländig terräng.

Fällkniven är en gammal trotjänare som hängt med i över 30 år. Jag går ingenstans utan den.

Bild..... Bild


Edit. "Asken" kompletterad med bikarbonat. Väldigt käckt att ha till hands när man skall laka ur tex. lavar innan man kokar och äter dom. Man kan göra en egen variant med aska och vatten, men det tar flera timmar.
Tillverkat två enkla trampminor (Bör jag beskriva hur här?) OBS. Gillar du/frugan/sambon/någon annan Tupperware så underlättar det. :sneaky:
Funderar också på en flaska alcogel för sårvård. Tar inte stor plats och är förmodligen effektivare än renlav och daggkåpa.

Edit en gång till. Ja, det är erat fel att jag åter börjat "pyssla" lite med olika hobbyverksamheter. Fast det gör inget! :lol: :lol:

_________________
Kvinnor är som landminor. Mycket svåra att undvika.
Kvinnor är som landminor. Exploderar för minsta lilla.
Kvinnor är som landminor. Hanteras med försiktighet.
Kvinnor är som landminor. Trampa på en och du är rökt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: fre 27 feb 2015, 01:14 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 23 feb 2015, 22:19
Inlägg: 22
Jag har också bestämt mig för att kika på en solcellsdriven laddare och en liten vanlig radio. Skall runt och kolla lite i morgon och se vad marknaden bjuder.
Jag tar ju inte med så mycket varken mat eller dryck kan väl kosta på en sådan i väskan i stället, om det funkar.

Om någon har tips, förslag eller idéer tar jag tacksamt emot dessa. (Dom vi hade vevade man och fick man ingen kontakt i alla fall. Fast det berodde nog inte på utrustningen. :twisted: )

_________________
Kvinnor är som landminor. Mycket svåra att undvika.
Kvinnor är som landminor. Exploderar för minsta lilla.
Kvinnor är som landminor. Hanteras med försiktighet.
Kvinnor är som landminor. Trampa på en och du är rökt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: fre 27 feb 2015, 13:28 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Drutten skrev:
Har inte särskilt mycket grejer. Eldstål, lite fiskelina och krokar. Ett starkare nylonsnöre, en rulle björntråd och en tunn synål för att dels laga kläder men också kunna sy ihop evt. större sår (Helst inte) om olyckan är framme.
En ask skavsårsplåster är guld värt även om du har på dina bästa och väl ingångna kängor. Ett skavsår när du måste vara i ständig rörelse i flera timmar, kanske ett helt dygn är nästan det samma som att begå självmord.
Två knivar, en lite rejälare till grovgörat och en lagom fällkniv till resten.

Bowiekniven är i stort sett oanvänd. Jag fick den i present för flera år sedan av god vän som tråkigt nog strax därefter lämnade in handduken för gott.
Kniven bor normalt i en liten monter i bokhyllan, men skulle det skita sig så åker den med. Den är knappt 50cm lång och väger 800 gram. Mycket praktiskt om man behöver hugga av saker eller ta sig fram i oländig terräng.

Fällkniven är en gammal trotjänare som hängt med i över 30 år. Jag går ingenstans utan den.

Bild..... Bild


Edit. "Asken" kompletterad med bikarbonat. Väldigt käckt att ha till hands när man skall laka ur tex. lavar innan man kokar och äter dom. Man kan göra en egen variant med aska och vatten, men det tar flera timmar.
Tillverkat två enkla trampminor (Bör jag beskriva hur här?) OBS. Gillar du/frugan/sambon/någon annan Tupperware så underlättar det. :sneaky:
Funderar också på en flaska alcogel för sårvård. Tar inte stor plats och är förmodligen effektivare än renlav och daggkåpa.

Edit en gång till. Ja, det är erat fel att jag åter börjat "pyssla" lite med olika hobbyverksamheter. Fast det gör inget! :lol: :lol:


Den där bowien var ju grymt snygg. vet du vad den heter?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: fre 27 feb 2015, 13:55 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Jag tror det är en "Gil Hibben Rambo III" som Drutten har, jag är dock inte helt 100% på det.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: The 10 C's of Survival!
InläggPostat: fre 27 feb 2015, 17:18 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 23 feb 2015, 22:19
Inlägg: 22
Stämmer gott att det är Gil Hibben som är pappa till den. Det stämmer också att den är liknande modellen Stallone har i Rambo III.
Min kan dock lika gärna vara tillverkad av United Cutlery som gör diverse knivar på licens åt Gill. Bla. Denna.

Men min missanpassade(?) :sneaky: hjärna nöjer sig inte med dessa skönheter. För en stund sedan fick den för sig att jag behövde en “Nothern Light Tor” Från “Fällkniven.”
Den dimper förhoppningsvis ner i lådan om någon vecka eller två. :D :D
När den väl gjort det kan Gils Bowie känna sig ganska trygg och säker i sin monter.

_________________
Kvinnor är som landminor. Mycket svåra att undvika.
Kvinnor är som landminor. Exploderar för minsta lilla.
Kvinnor är som landminor. Hanteras med försiktighet.
Kvinnor är som landminor. Trampa på en och du är rökt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet