Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Solceller + batteri, någon med erfarenhet?
InläggPostat: tor 26 mar 2015, 15:35 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Första inlägget även om jag följt forumet ett tag.

Jag skulle vilja ha en solcell som håller ett AGM batteri eller fritidsbatteri fulladdat så jag kan driva det nödvändigaste under långa tider utan nätström. Dvs. ladda AA batterier, walkie talkies, div. elektronik och driva vissa 220V apparater via en inverter.

Högsta lasten är min bakmaskin som peakar på 563 W och drar 0,41 kWh/bröd (tar 4 timmar att baka). Säg ~0,5 kWh med en inverter. (Mjöl och torrjäst är lätt att lagra och nybakt bröd är en bra moral booster)

Så ett vanligt fritidsbatteri + en solcell på 100+ W borde klara det om man bakar när det är ljust - för att slippa djupurladdningar.

Jag är ganska påläst på det teoretiska men saknar praktisk erfarenhet av laddregulatorer och hur man bäst sätter upp det. Jag har också 6 kW solceller på taket men de fungerar bara när det finns nätström.

Tänkte om någon kunde dela med sig ifall de byggt något liknande?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solceller + batteri, någon med erfarenhet?
InläggPostat: tor 26 mar 2015, 20:25 
det hela är ganska enkelt

skaffa panel nog och en regulator
sedan batteri nog för det du vill ha

en regulator kostar ungefär en hundralapp på ebay, vill du ha lite konsekvens i det så köp två och ha på hyllan


meeeen, din stoor panelpark är en sak du kan annvända på många olika sätt

dels, om det skiter si så man inte har elnätet så kan man ex koppla om dina paneler
(gissar att det är 24v på varje panel i serie/parallel så att du får ca 350v som matas in i en växelriktare som matar ut det på nätet

kolla först om din växelriktare inte kan köras standalone, utan nätet, då har du el när solen skiner

eller så letar du reda på dom två sladdar som kommer från panelerna, kollar vilken spänning det är i full drift
då kan du köra in det direkt i en hel del switchade nätdelar
ex en 230v batteriladdare så får du 12 eller 24v med besked även vid dåligt ljus

eller splittar du panelerna på taket, leder ner 24v matar antingen in det direkt i ett 24v batteripaket via en diod/laddregulator, eller in i en 10A stepdownswitch från ebay för en hundring och får ut 13.8v 10A som är perfekt att ladda batterier

guldläge :up: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solceller + batteri, någon med erfarenhet?
InläggPostat: tor 26 mar 2015, 22:23 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Har du tips på någon länk på regulator? Blir inte riktigt klok på de jag hittat. Kanske man skall ge sig på något kit som har delar som passar ihop (solceller + regulator).

Tänkte sen något 12V 80 Ah AGM batteri så har man lite marginal mot djupurladdningar.
Detta är tänkt som en stand alone lösning som man också kan ta med sig om man måste dra.

Takanläggningen är 3 strängar med tre inverters, en per fas. De har tyvärr ingen island-mode. Men jag tänkte som du att blir det trubbel så har man halva lösningen på plats.

Det kommer ned ett knippe kablar som man får koppla om med lämplig inverter. Helst borde man ta dit någon elektriker och göra det så man är redo så att säga. Men tänkte kolla lite hur utvecklingen går med hem-batterier. Tyskarna börjar ju spara sin solel hemma och köra ut den på natten. Kommer de ned i pris är det nog det man skall titta på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solceller + batteri, någon med erfarenhet?
InläggPostat: tor 26 mar 2015, 22:56 
kolla på billigaste på ebay
solar regulator

det är enkla saker som bara begränsar spänningen till 13.80v för långsamladdning

vettigst är att du själv skaffar kunskap om hur du kan göra, då är det extremt mycket lättare att improvisera om det behövs


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet