Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vatten för bevattning, jätteviktigt?
InläggPostat: tis 07 apr 2015, 10:49 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Snott.. från alternativ.nu

----------------------------------
Bevattning
För god skörd med bra kvalitet krävs jämn och tillräcklig vattentillförsel. Markfuktigheten de första veckorna efter uppkomsten är av avgörande betydelse för knölsättningen. Potatisens vattenbehov är ca 3-4 mm per dygn. Om nederbörden inte är tillräcklig kan bevattning resultera i merskörd. Vid torka efter sättning bör en första bevattning göras 10-14 dagar efter uppkomst och sedan var tionde dag med ca 30 mm. På leriga eller mullhaltiga jordar kan bevattningsintervallet bli 14 dagar men då får man i gengäld vattna med 40 mm per gång. Jämnare vattentillförsel betalar sig förutom i form av skördeökning även med mindre skorv, jämnare knöl storlek och -form, mindre sprickbildning och lägre blötkokningsfrekvens.

http://handbok.alternativ.nu/Odling/Gr% ... er/Potatis
----------------------------------

Att samla regnvatten i IBC tankar räcker gott och väl till om det inte är en riktigt torr sommar, 3-4 st som ackumulerar vatten från tak räcker oerhört långt.

Vi har virusproblematiken på ex potatis som ett större hinder :(

Ökenjägare

InläggPostat: tis 07 apr 2015, 15:54 
Kreditkortsberoende

veztra skrev:

Att samla regnvatten i IBC tankar räcker gott och väl till om det inte är en riktigt
torr sommar, 3-4 st som ackumulerar vatten från tak räcker oerhört långt.

Kul att tog upp detta, har senaste dagarna tillbringat många timmar på tuben
angående "Rain water harvesting". Så fort egna BOL:en kommer blir det till att leta
reda på ett antal IBC:er. Finns mycket också om filtrering på tuben, både kommersiella
filter och sandfilter etc etc....

InläggPostat: tis 07 apr 2015, 19:15 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Risken med att söka den "perfekta" BOL tror jag är att man riskerar att inte ha skaffat den och börjat anpassa den när man behöver den. Det finns ju också andra som söker, så kanske den allra bästa man kan hitta snappas upp av någon annan för att man funderar för mycket i stället för att skaffa och lösa de problem man tycker finns innan det är för sent.

InläggPostat: tis 07 apr 2015, 19:53 
oldie skrev:
Risken med att söka den "perfekta" BOL tror jag är att man riskerar att inte ha skaffat den och börjat anpassa den när man behöver den.

:( Jo, jag är nog lite inne på att jag är för petig... Jag tror ändå jag väntar till nästa säsong innan jag släpper allt för mycket. Har lite förväntningar på prisfall efter 1/8... När det än blir försöker jag vara så genomtänkt som möjligt, jag vet att jag ändå missar att tänka på saker. Inte lika mycket som om jag varit ensam om att tänka dock. Tack alla! :D

/MD

InläggPostat: tis 07 apr 2015, 22:45 
Tränar vakthöns

Har raderat vad jag skrivit några gånger men här kommer...

De flesta förutsätter att grundvattennivån ligger högt och bra även under tex förra årets värmebölja och att tillflödet är konstant. Förlåt :smack:

Hur många bor i en kommun där man inte får vattna gräsmattan och buskar and shit med slang under torkan?

En bol med odlingdmöjlighet eller rättare sagt odlingskrav för överlevnad utan vatten? I större omfattning?

Om det inte fins något vatten att fylla på tankarna eller att tillrinningen i hålet är liten eller ingen alls, bol är då i mina ögon förlåt.. Mer eller mindre hur ska jag säga det.. Säljbar.

InläggPostat: ons 08 apr 2015, 07:37 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Våran fäbovall är utsatt . Den ligger på ett högt berg och vägen upp är väldigt brant och svår .
Det finns en brunn där uppe som har gett vatten till gården då den var ett soldattorp . Man hade då två kor . Vatten hämtades med hink ur brunnen .
Sedan då det blev mer av sommarstuga så skulle vatten dras in . Redan innan var det snålt med vatten i brunnen tidvis och med indraget vatten räckte det inte .
Man grävde ner en ledning från en närbelägen kallkälla in i brunnen . Det räckte länge och då fanns det både ungdjur , grisar , höns och kalkoner på gården .
Men efter en skogsavverkning så förstördes ledningen från kallkällan och marken runt om blev så sönderkörd att det inte går att hitta kallkällorna igen , det blev kärr och myr istället .

Nu körs det vatten i IBC-tankar en gång i veckan ca , dels för att fylla brunnen som kranvatten samt att ställa tanken utanför som dricksvatten .
Vägen gör att det är svårt att köra upp med såna laster och viss tid på året går det inte heller .
Man hämtar vatten flera km bort .

Så visst kan man göra bort sig om man inte kollar ordentligt före köp

InläggPostat: ons 08 apr 2015, 09:24 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Med en bäck i närheten kan man ju rätt enkelt ordna en damm... men det är väl knappast lagligt, då vattenreglering inte får ske hur som helst.

InläggPostat: ons 08 apr 2015, 10:44 
Samlar kokböcker från 1800-talet

Selv har jeg en brønn som letter vanning og er en siste skanse. Siden svært mye av det jeg dyrker er i plantekasser, høybed og veksthus, så er jeg avhengig av å vanne mye om det er solskinn og varmt.

Brønnen ligger i en del av tomta som ligger lavt og som størstedelen av året bare er en sump. Så er det vann i området, så er det vann i brønnen. For å utnytte området til dyrking, så er det tett mellom høybed, tørrkompostbinge med plantekasser på toppen, gamle tanker o.l. som trenger mye vann om været er godt.

Forrige år fikk jeg kjøpt en gammel elektrisk pumpe, som i år skal settes i bruk. Det at brønnen ligger langt fra huset gjør at vanning med slange fra vannettet er vanskelig. Jeg har også noen enkle andre pumper, både elektriske og manuelle, men jeg har god lyst på en bensindrevet med.

I år kommer jeg også til å forsøke å effektivisere vanningen med diverse drypp anlegg laget av gamle slanger. I tillegg kommer jeg til å prøve litt ulikt "kinaræl" / plastleker, beregnet på effektiv vanning.

For å maksimere utbytte av bær, frukt og grønnsaker på et lite område, så tror jeg at tilgang på god biomasse (kompost, dyreavfall mm) i kombinasjon med høybed / hugelkultur / no go og mye vanning er svært viktig.

InläggPostat: ons 08 apr 2015, 11:32 
Ett knep för att utnyttja vatten bättre kan vara att anlägga vattenbäddar.

Alltså använda en presenning under en upphöjd bädd för att skapa ett vattenmagasin. Gör också att man kan odla nära träd.

http://www.odla.nu/inspiration/odla-i-vattenbaddar

Jag har fått lära mig att en bra trädgårdsmästare vattnar när det regnar och luckrar jorden när det är torrt. ;)

Med andra ord skall man vattna sällan, men om man vattnar skall man vattna rejält. Ett litet sommarregn räcker inte... Detta för att rötterna skall utvecklas ordentligt. Och genom att luckra ytskiktet eller täcka med gräsklipp eller liknande håller man jorden under fuktig.

InläggPostat: mån 13 apr 2015, 16:17 
Börjar få trångt i skafferiet

Tips är att också kolla på kartgeneratorn. Där kan du hitta eventuella (kartlagda) källor i ditt område samt se om det finns grundvattenmagasin i närheten. http://www.sgu.se/produkter/kartor/kartgeneratorn/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3