Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: mån 27 apr 2015, 16:49 
köpte 40kg nyligen när jag gick in på city gross. 299kr för 20kg tyckte jag var rätt bra pris :
har aldrig velat gå in på citygross innan då jag uppfattat det som en dyr affär men en del varor var det rätt bra pris på.
kungsörnens spagetti, 2kg för 19kr och som jag nämnde innan 20kg ris för 299kr :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: mån 04 maj 2015, 13:09 
Nu kommer jag att låta jättekonstig men jag undrar verkligen en sak.
Läste på forumet här att många förvarar ris i dunkar från Biltema.
Jag undrar bara hur ni rengör dunkarna? tvättar ni de innan ni lägger in riset eller hur gör ni? I så fall vad tvättar ni det med?

Vi brukar bara förvara dem som de är :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: mån 04 maj 2015, 13:37 
shtfking skrev:
Jag undrar bara hur ni rengör dunkarna? tvättar ni de innan ni lägger in riset eller hur gör ni? I så fall vad tvättar ni det med?


Du kommer nog få massor av olika svar... :-D

När dunkarna är nya har jag i en gnutta diskmedel och ett par liter hett vatten, på med korken och skakar runt. Sen sköljer jag flera gånger. Sen väntar jag tills de är helt helt torra. Sen häller jag i ris / pasta / havregryn i dem.

Se till att de dunkar du köper är godkända för livsmedel, ibland kallat dricksvattendunkar. Kommer du över sådana med stor öppning och kork så är det värt en del extra, det blir så mycket lättare att få i det man vill få i.

Anledningen att jag lagrar i dunk är att då vet jag att syre, fukt och mögel inte kommer åt lika lätt och att mössen hålls ute längre. Dessutom blir det tydliga spår om mössen varit in i dunken, en plastpåse kan jag missa om de bara gjort ett litet hål. Sen är det mycket lättare att stapla dunkar än säckar, lättare att hantera när de används också - därav föredrar jag (och frun) 5 l-dunkar.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: mån 04 maj 2015, 15:31 
MulenDag skrev:
shtfking skrev:
Jag undrar bara hur ni rengör dunkarna? tvättar ni de innan ni lägger in riset eller hur gör ni? I så fall vad tvättar ni det med?


Du kommer nog få massor av olika svar... :-D

När dunkarna är nya har jag i en gnutta diskmedel och ett par liter hett vatten, på med korken och skakar runt. Sen sköljer jag flera gånger.......
/MulenDag



Men vilket bra svar! Tack så mycket!
Får jag fråga...var köer du dina dunkar? Vet att många skrev att de köper på Biltema. Är tex biltemas dunkar anpassade för vatten? Ska det stå något speciellt å dunkarna när det är godkända för vatten? :)
Tacksam för svar!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: mån 04 maj 2015, 15:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns lite att läsa här men ä-ven på andra ställen biltemas-vattendunkar-t1530.html?hilit=biltemas%20dunkar

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: mån 04 maj 2015, 15:40 
Dweomer skrev:
Det finns lite att läsa här men ä-ven på andra ställen biltemas-vattendunkar-t1530.html?hilit=biltemas%20dunkar



Tackar. Bra info!

Det var nån som hade ätit riset efter 11 månader i dunk och kände ingen "dunk-smak"
Någon som har ätit äldre ris än så? :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: mån 04 maj 2015, 16:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Riset håller sig i många, många år och ja, ris har jag ätit som varit över fem år (har inte lagrat mycket längre än så ännu).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: mån 04 maj 2015, 22:24 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 13 jan 2014, 10:40
Inlägg: 144
shtfking skrev:
...
Ska det stå något speciellt å dunkarna när det är godkända för vatten? :)
Tacksam för svar!


Det finns en symbol för produkter avsedda att vara i kontakt med livsmedel som ser ut som ett glas och bestick. Finns den så ska det inte kunna avge något giftigt till mat eller dryck oavsett vad som förvaras. Jag tror dock att det bara gäller vid rumstemperatur om det inte står något om temperatur också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: tis 05 maj 2015, 00:17 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
shtfking skrev:
Dweomer skrev:
Det finns lite att läsa här men ä-ven på andra ställen biltemas-vattendunkar-t1530.html?hilit=biltemas%20dunkar



Tackar. Bra info!

Det var nån som hade ätit riset efter 11 månader i dunk och kände ingen "dunk-smak"
Någon som har ätit äldre ris än så? :)



Jag har fortsatt att äta ur dunkarna sen jag skrev tråden för mer än 4 år sedan. Fungerar utmärkt!

Som jag skrev i andra tråden så har jag ett trick för att torka dunkarna när jag tvättat dem. Skaka runt en dl grovsalt, och häll ut. Snustorrt i dunken, och det fuktiga saltet torkar snabbt om man låter det ligga framme en dag. Sen sätter jag på locket på burken med salt till nästa gång.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: tor 10 dec 2015, 00:06 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Jag köper tvåkilospåsar i min vanliga matbutik och packar om i vaccade mylaspåsar med en syreätare i.
Detta är kanske overkill, men jag äter så lite ris att det är omöjligt att hålla rotation på mer än högst ett par kilo.
Jag räknar med att mitt ris ska vara okej i decennier.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 00:17 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 22:06
Inlägg: 46
Blir lite uppväckande utav gammal tråd nu, men känns som det är ett viktigt ämne.

Ris har ju nu fått lite varningsflagg sedan de hittat höga halter av arsenik i det. Kommer ni fortsätta äta ris iaf, och preppa med det?
Personligen kommer jag köra på fullkornsbulgur. Smakar bättre, mättar mera och är inte dyrt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 00:35 
Morgonkaffe skrev:
Blir lite uppväckande utav gammal tråd nu, men känns som det är ett viktigt ämne.

Ris har ju nu fått lite varningsflagg sedan de hittat höga halter av arsenik i det. Kommer ni fortsätta äta ris iaf, och preppa med det?
Personligen kommer jag köra på fullkornsbulgur. Smakar bättre, mättar mera och är inte dyrt.


Ja, riset blir kvar. Köper bara ekologiskt ris och hoppas att det är ok. Lagrar ungefär lika mycket av ris, bulgur, linser, couscous och pasta. Blir trist om man inte varierar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 00:43 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 22:06
Inlägg: 46
James Bonde skrev:
Morgonkaffe skrev:
Blir lite uppväckande utav gammal tråd nu, men känns som det är ett viktigt ämne.

Ris har ju nu fått lite varningsflagg sedan de hittat höga halter av arsenik i det. Kommer ni fortsätta äta ris iaf, och preppa med det?
Personligen kommer jag köra på fullkornsbulgur. Smakar bättre, mättar mera och är inte dyrt.


Ja, riset blir kvar. Köper bara ekologiskt ris och hoppas att det är ok. Lagrar ungefär lika mycket av ris, bulgur, linser, couscous och pasta. Blir trist om man inte varierar.



Ja iofs bör du ha rätt att eko riset borde funka bra. Ska nog kika upp det och skaffa ett par säckar. Bra ställe för de som inte riktigt bryr sig är ju Kinabutikerna. Finns flerkilossäckar av Jasminris.

Övriga produkter så håller jag med dig där.

Bönor, bulgur, linser o couscous. Ett par säckar salt till det med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 00:51 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 15:32
Inlägg: 9
Jag försöker så ofta jag kommer åt köpa ett extra paket Saltå kvarns Parboiled Eko ris. Ekologiskt och redan vakuumförpackat! (Men dyrt, 42-48kr/kg i butikerna runtomkring)...

_________________
__________________________________
"Reta inte Holger Blom" -Zombiepreppar- utan att tro på just sånna...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ris
InläggPostat: sön 31 jan 2016, 00:55 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 22:06
Inlägg: 46
HolgerBlom skrev:
Jag försöker så ofta jag kommer åt köpa ett extra paket Saltå kvarns Parboiled Eko ris. Ekologiskt och redan vakuumförpackat! (Men dyrt, 42-48kr/kg i butikerna runtomkring)...


Tips kan ju då vara att kika på nätet på dessa lågpriskedjor, alternativt prata med din matbutik om vad du får betala för en hel platta rispaket. Blir billigare styckpris så.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet