Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: lör 09 maj 2015, 00:04 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
grym skrev:
ända sättet att vinna kriget mot bakterier är ju att kunna överföra sitt jag till dator och ha en cyborgkropp

men då vinner väl virusen istället :notme: :mrgreen: :lol:


Och framför allt så är det i så fall en elektronisk kopia som fortsätter agera så som du skulle ha gjort om du levt men död är du i alla fall och bakterierna festar på din lekamen.... ;)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: lör 09 maj 2015, 06:36 
nja

antingen spar man kroppen och fryser ner den för framtida bruk, då är det dött lopp mellan bakterierna och människan

eller så kremerar man kroppen och vinner en pyrhusseger :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: lör 09 maj 2015, 09:11 
grym skrev:
ända sättet att vinna kriget mot bakterier är ju att kunna överföra sitt jag till dator och ha en cyborgkropp

men då vinner väl virusen istället :notme: :mrgreen: :lol:


... och där vann grym priset för årets citat! :lol:

Angående detta med bakterier tycker jag att det är en oroande utveckling hur många överlevnads/bushcraft/prepper-människor, särskilt på youtube, jämt och ständigt propagerar för tämligen extrema metoder av vattenrening i naturen. Jag tror nämligen inte att det är en bra idé att alltid försöka döda varje liten bakterie som kan finnas i vatten om det kommer från en bra källa (myrmark, rinnande små vattendrag, kallkällor, regnvatten, eller liknande), utan att dessa metoder endast skall reserveras för tillfällen då vatten måste tas från en mindre säker källa (stillastående; pölar, sjöar, tjärnar, osv).

Jag tycker att man redan nu, innan det blir problem längre fram, ska börja härda sin magflora mot naturligt förekommande vatten. Jag menar inte att man ska gå och doppa skallen i närmsta bäck och dricka sig otörstig på en gång, men däremot kan man gradvis börja koka kanske en liter vatten och därtill dricka ett par deciliter obehandlat, och således progressivt bygga upp resistens. Jag har aldrig kokat vatten som jag har druckit från rinnande eller i övrigt säkert vatten, och än lever jag. Ja, jag har till och med druckit rent sjövatten från gång till annan utan besvär. Detta är en helt makalös frihet och det ger mycket mer tid och energi till att göra annat kring lägerelden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: lör 09 maj 2015, 09:50 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Renar inte heller rinnande vatten i rätt miljö, skulle jag dock göra en bug out under press så skulle jag rena vattnet bara för att utrymmet för magsjuka då inte finns.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: lör 09 maj 2015, 10:10 
undras om inte en del av våra besvär beror på för rent leverne

i och för sig så skulle det nog varit så att en del hadde dött innan dom nått vuxenlivet i sådanna fall

men om sjövatten, med tanke på hur mycket man badat och fått i sig kallsupar så skulle man varit död för längesedan om det varit så farligt

på den tiden det begav sig så var många avlopp orenade ut till sjön som jag badade mest i
om man säger såhär, jag känner knappt igen sjön då vassen tynar bort så pass nu, brist på näring ;) :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: lör 09 maj 2015, 11:59 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Sverige har renare vatten och inte lika obehagliga parasiter och bakterier som tex USA. Det kan vara en anledning.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: lör 09 maj 2015, 12:06 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, här går det som regel bra, (även om en polare råkade ut för magsjuka när han gjorde lumpen efter att de fått i sig gödselbakterier från en bäck) men i staterna kan man råka på tex Giardia och Cryptosporidium (och några till) vilket är synnerligen obra i en situation med hård ansträngning och uttorkning, vet det inträffat dödsfall där pga sådant i kombination.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: lör 09 maj 2015, 12:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
För den som vill läsa finns den här http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Friskt vatten var ingen självklarhet

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: tor 14 maj 2015, 21:35 
OT bortrensat.

Vill någon sakligt diskutera effekterna av ökad global rörlighet/turism/handel/migration på spridning av sjukdomar, främmande växter och djur eller parasiter mm så går det bra, men gör det i en separat tråd.

/Skogsbonde


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Silver är jättebra
InläggPostat: tor 23 jul 2015, 10:30 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Bra probiotika, alltså levande bakterier som man äter, kan ha mycket positiva effekter. Jag har utvärderat en sådan (Biogaia ProTectis), både läst forskningen och använt den, och kommit fram till att nu mindre ofta blir sjuk, läker snabbare och inte får exem längre. Teoretiska modeller som förklarar varför finns, men vet inte om detta är rätt plats för en längre utläggning.

Tyvärr är den inte persistent i tarmen i höga nivåer, utan man måste äta den varannan dag för att effekten ska sitta i. Kanske borde skaffa mig en get och börja experimentera med yoghurtframställning, så att jag kan få ha kvar den efter Händelsen :mrgreen:

Annars kan det vara bra att lära sig vilka naturliga medel som kan användas för att döda bakterier. Groblad, rölleka, kåda, honung osv. är alla bakteriedödande och på andra sätt sårläkande. Infekterade sår är nog det största problemet utan modern sjukvård, då det leder till sepsis (blodförgiftning). Inte ens lunginflammation är lika farlig en allvarlig sepsis.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet