Här är mitt val: Mitsubishi Outlander PHEV
Är man företagare eller har tjänstebil så får man 40% reducerat förmånsvärde från närmaste bensinmodell så det blir typ 950 kr i förmånsvärde.
Sen får man 40 000 SEK av staten för att köpa den (supermiljöbil).
Eldrift 52 km sen går bensinmotorn in. Det är 2 st 80 hk elmotorer som driver, en fram och en bak och en 120 hk bensinare. Så det är konstant 4WD. På motorvägen så kör man med direktdrive från bensinmotorn till framhjulen och har bakre elmotorn som omkörningshjälp. Jag är van vid 250 hk bilar sedan förut och denna känns helt klart som en 200+ hk bil när man skall köra om även om det mer är en SUV än en sportbil.
Mitsubishi har konstruerat många terrängbilar tidigare och har OK kvalitet. De är en japansk biltillverkare och de brukar leverera helt OK bilar.
De hade initialt problem med batterierna för det är samma batterier som i Boeing 787 men de är fixade nu. Om batterierna är certifierad för flygning så känns de helt OK i min bil.
Den drar 1,34 kWh/mil på pappret ~1 kr/mil med ett bra elavtal. I motorvägsfart drar den mer i köer eller stadstrafik nästan ingenting. Så det är lite tvärt om mot fossilbilar på vissa sätt men lika på motorvägen där alla bilar drar groteskt mycket i 110+.
Vi snittar 0,24 l/mil i verklig förbrukning (räknat på ett år). Den har 0,19 listat i körcykeln. Men vi kör mycket med 5 stora personer i bilen och med stor takbox full med skidor eller tältutrustning så våra siffror är inte som andras. Som värst drar den 0,75 när man kör riktigt långt så batteriet inte spelar roll. Men då är det max personer, max packning och stora takboxen på.
Den får dra 1500 kg och jag har kört mer ibland utan bekymmer. Den är urstark med två elmotorer med fullt drag från låga varv.
Då vi själva har en massa solceller så "brygger" vi vårt eget bränsle hemma. Den elen räcker till 2,5 ggr vår årliga körsträcka. Det är så snålt att köra på el.
Vi brukade köpa 2000 liter bensin om året men köper nu 400 liter per år. Just nu kör jag runt med 3/4 tank full som är 3 månader gammal. Det är nästan svårt att rotera bränslelagret men vi har kvar en gammal fossilbil som dricker bensin fortfarande. Men den agerar mest bränslelager i garaget.
Som BOV är den nog helt OK då de flesta ändå kommer fastna i en bilkö bakom grannens dåligt servade Renault med 0 markfrigång. Jag ser det också som väldigt oansvarigt att ge sig ut i terrängkörning i en krissituation. Det måste verkligen vara sista utvägen. Men med 4WD-light och bra markfrigång och möjlighet att "tjuvtanka" från en lyktstolpe så känns det som en bra bil att fly till ett NATO land med om det krävs.