Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: fre 26 dec 2014, 09:21 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 30 maj 2014, 09:03
Inlägg: 41
Toyota Corolla kombi, äldre årsmodell, med snökedjor i skuffen. Det är mitt "tråkiga" tips...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: fre 05 jun 2015, 19:44 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Porsche 944

http://expeditionportal.com/porsche-944 ... a/#content
:up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: fre 05 jun 2015, 19:54 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
BMW M Coupe E36/8

http://expeditionportal.com/inuvik-or-b ... w-m-coupe/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: fre 05 jun 2015, 21:09 
Subaru Forester diesel. Funkar bra och går snålt.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 18:20 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Här är mitt val: Mitsubishi Outlander PHEV

Är man företagare eller har tjänstebil så får man 40% reducerat förmånsvärde från närmaste bensinmodell så det blir typ 950 kr i förmånsvärde.
Sen får man 40 000 SEK av staten för att köpa den (supermiljöbil).
Eldrift 52 km sen går bensinmotorn in. Det är 2 st 80 hk elmotorer som driver, en fram och en bak och en 120 hk bensinare. Så det är konstant 4WD. På motorvägen så kör man med direktdrive från bensinmotorn till framhjulen och har bakre elmotorn som omkörningshjälp. Jag är van vid 250 hk bilar sedan förut och denna känns helt klart som en 200+ hk bil när man skall köra om även om det mer är en SUV än en sportbil.

Mitsubishi har konstruerat många terrängbilar tidigare och har OK kvalitet. De är en japansk biltillverkare och de brukar leverera helt OK bilar.
De hade initialt problem med batterierna för det är samma batterier som i Boeing 787 men de är fixade nu. Om batterierna är certifierad för flygning så känns de helt OK i min bil.

Den drar 1,34 kWh/mil på pappret ~1 kr/mil med ett bra elavtal. I motorvägsfart drar den mer i köer eller stadstrafik nästan ingenting. Så det är lite tvärt om mot fossilbilar på vissa sätt men lika på motorvägen där alla bilar drar groteskt mycket i 110+.
Vi snittar 0,24 l/mil i verklig förbrukning (räknat på ett år). Den har 0,19 listat i körcykeln. Men vi kör mycket med 5 stora personer i bilen och med stor takbox full med skidor eller tältutrustning så våra siffror är inte som andras. Som värst drar den 0,75 när man kör riktigt långt så batteriet inte spelar roll. Men då är det max personer, max packning och stora takboxen på.

Den får dra 1500 kg och jag har kört mer ibland utan bekymmer. Den är urstark med två elmotorer med fullt drag från låga varv.

Då vi själva har en massa solceller så "brygger" vi vårt eget bränsle hemma. Den elen räcker till 2,5 ggr vår årliga körsträcka. Det är så snålt att köra på el.

Vi brukade köpa 2000 liter bensin om året men köper nu 400 liter per år. Just nu kör jag runt med 3/4 tank full som är 3 månader gammal. Det är nästan svårt att rotera bränslelagret men vi har kvar en gammal fossilbil som dricker bensin fortfarande. Men den agerar mest bränslelager i garaget. ;)

Som BOV är den nog helt OK då de flesta ändå kommer fastna i en bilkö bakom grannens dåligt servade Renault med 0 markfrigång. Jag ser det också som väldigt oansvarigt att ge sig ut i terrängkörning i en krissituation. Det måste verkligen vara sista utvägen. Men med 4WD-light och bra markfrigång och möjlighet att "tjuvtanka" från en lyktstolpe så känns det som en bra bil att fly till ett NATO land med om det krävs.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: lör 06 jun 2015, 21:18 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Det finns polisbilar och bovbilar. Undrar vad de har för tjänstebilar på Boverket?
Skämt åsido. En halvgammal (typ 2005 årsmodell) XC90 diesel borde funka bra. Får dra 2350 kg om man har gammalt BE kort.
Eller en VW Touareg diesel säg 2005 årsmodell med 2.5 litersmotorn. För dra 3500 kg med BE kort. Har 8 växlad automatlåda med manuella växlingsmöjligheter (tiptronic). Kan fås med luftfjädring för extra markfrigång. Båda bilarna kan fås för 80-100 kkr.
Med vänlig hälsning
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 07 jun 2015, 13:46 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Fick hem en Dacia Duster i veckan. Efter mycket tänkande, googlande, räknande och några kontakter med andra Daciaförare så kom jag fram till att det fick vara det bästa valet av kombinationen vardagsbil/BOV för vår familj, de närmsta åren iaf.

Med ett par vettiga däck får man hyffsade terrängegenskaper (för att vara en standard vägbil).
https://m.youtube.com/watch?v=DHVbL9vrEw8 (Kan ju inte språket men vad jag förstår så är det standardbilar med max 50mm höjning av fjädringen som det körs med?)

Väldigt prisvärd och jag hittar inga indikationer på att märket skulle vara belagd med mer eller mindre kvalitetsproblem än vilken standardbil som helst. I den statistik jag hittade från Svensk Bilprovning så har Dacia mindre modellrelaterade fel än tex Volvo, Saab, BMW och Merca (den statiska säkerheten med gigantiskt mycket större antal av dessa märken på våra vägar oaktat:)

Den drar 2300kg, dricker mellan 4.8 (landsväg) och 7.5 (med släp), lastar ok för våra behov (har skåpsläp när det krävs mer utrymme/vikt), är tämligen tyst och trevlig att köra, bra för Greymanstilen och sist men inte minst är det 0% prestige i den:)

Hade jag velat lägga det dubbla på ett nytt fordon eller om jag hade haft ork, tid och lust att behöva skruva på en begagnad bil för samma pengsr så hade jag valt en Toyota Hilux med dubbelhytt, fet kåpa, turbodiesel, 4wd och lågväxel. Det är en riktig bil!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: mån 08 jun 2015, 15:29 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Har en Subaru forester bensinare, lite drygt 10 år gammal. Den går väldigt bra och är inte så fasligt törstig (0,8 blandat). Där finns dock entt djävla stort problem. Nu har jag den inne för mitt andra kylarbyte. Det är dåligt. Definitivt ett för mycket trots lite drygt 30.000 mil.

Så nej, jag kan utifrån min erfarenhet inte rekommendera forester om man måste kunna lita på den i alla lägen.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 13 dec 2015, 20:21 
Martinstig skrev:
Fick hem en Dacia Duster i veckan. Efter mycket tänkande, googlande, räknande och några kontakter med andra Daciaförare så kom jag fram till att det fick vara det bästa valet av kombinationen vardagsbil/BOV för vår familj, de närmsta åren iaf.

Med ett par vettiga däck får man hyffsade terrängegenskaper (för att vara en standard vägbil).
https://m.youtube.com/watch?v=DHVbL9vrEw8 (Kan ju inte språket men vad jag förstår så är det standardbilar med max 50mm höjning av fjädringen som det körs med?)

Väldigt prisvärd och jag hittar inga indikationer på att märket skulle vara belagd med mer eller mindre kvalitetsproblem än vilken standardbil som helst. I den statistik jag hittade från Svensk Bilprovning så har Dacia mindre modellrelaterade fel än tex Volvo, Saab, BMW och Merca (den statiska säkerheten med gigantiskt mycket större antal av dessa märken på våra vägar oaktat:)

Den drar 2300kg, dricker mellan 4.8 (landsväg) och 7.5 (med släp), lastar ok för våra behov (har skåpsläp när det krävs mer utrymme/vikt), är tämligen tyst och trevlig att köra, bra för Greymanstilen och sist men inte minst är det 0% prestige i den:)

Hade jag velat lägga det dubbla på ett nytt fordon eller om jag hade haft ork, tid och lust att behöva skruva på en begagnad bil för samma pengsr så hade jag valt en Toyota Hilux med dubbelhytt, fet kåpa, turbodiesel, 4wd och lågväxel. Det är en riktig bil!


Hur är din erfarenhet av Duster nu när du haft den ett halvår?
Går i 4wd bilköptankar....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 13 dec 2015, 20:46 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Exodus skrev:
Martinstig skrev:
Fick hem en Dacia Duster i veckan. Efter mycket tänkande, googlande, räknande och några kontakter med andra Daciaförare så kom jag fram till att det fick vara det bästa valet av kombinationen vardagsbil/BOV för vår familj, de närmsta åren iaf.

Med ett par vettiga däck får man hyffsade terrängegenskaper (för att vara en standard vägbil).
https://m.youtube.com/watch?v=DHVbL9vrEw8 (Kan ju inte språket men vad jag förstår så är det standardbilar med max 50mm höjning av fjädringen som det körs med?)

Väldigt prisvärd och jag hittar inga indikationer på att märket skulle vara belagd med mer eller mindre kvalitetsproblem än vilken standardbil som helst. I den statistik jag hittade från Svensk Bilprovning så har Dacia mindre modellrelaterade fel än tex Volvo, Saab, BMW och Merca (den statiska säkerheten med gigantiskt mycket större antal av dessa märken på våra vägar oaktat:)

Den drar 2300kg, dricker mellan 4.8 (landsväg) och 7.5 (med släp), lastar ok för våra behov (har skåpsläp när det krävs mer utrymme/vikt), är tämligen tyst och trevlig att köra, bra för Greymanstilen och sist men inte minst är det 0% prestige i den:)

Hade jag velat lägga det dubbla på ett nytt fordon eller om jag hade haft ork, tid och lust att behöva skruva på en begagnad bil för samma pengsr så hade jag valt en Toyota Hilux med dubbelhytt, fet kåpa, turbodiesel, 4wd och lågväxel. Det är en riktig bil!


Hur är din erfarenhet av Duster nu när du haft den ett halvår?
Går i 4wd bilköptankar....


Även jag är mycket nyfiken på en recension.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 13 dec 2015, 21:09 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Även jag åker Duster. Allmänt är det en redig bil, möjligtvis lite bullrig men det har åtgärdats -14 och framåt.
Det enda egentliga nackdelen jag kan se är att växellådan gör bilen lite svårkörd. Att hoppa växlar
är ett måste för att få flyt i körningen. Oftast startar jag på tvåan för att hoppa till fyran.
Ettan är en krypväxel för terrängkörning.
Automat hade varit mycket önskvärt. Tyvärr finns inte det i Europa. Renault Duster finns som automat dock.
I övrigt fyller den alla mina behov. Värt att tänka på att detta är mer terrängbil än vad den är SUV.

Till dig som precis skaffat en Duster. Köp lite skyddsfilm och skydda bakre skärmarna från stenskott.
Den delen är utsatt från stensprut från framhjulen. Stänkskydd är bra att montera om inte sådana sitter redan.

/V

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 13 dec 2015, 21:12 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Martinstig skrev:
Med ett par vettiga däck får man hyffsade terrängegenskaper (för att vara en standard vägbil).
https://m.youtube.com/watch?v=DHVbL9vrEw8 (Kan ju inte språket men vad jag förstår så är det standardbilar med max 50mm höjning av fjädringen som det körs med?)


Ja eftermarknads stötdämpare samt höjfjädrar och hasplåtar i metall istället för plast. Med terrängdäck så är det bara att ge sig ut i skog och mark.

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 13 dec 2015, 22:11 
Vargavinter skrev:
Automat hade varit mycket önskvärt. Tyvärr finns inte det i Europa. Renault Duster finns som automat dock.
I övrigt fyller den alla mina behov. Värt att tänka på att detta är mer terrängbil än vad den är SUV.
/V


Renault Duster har väl heller inte sålts i Europa?
Verkar vara på gång en halvautomat nästa år. (Dubbel koppling utan kopplingspedal) men bara på lilla motorn verkar det som.
Inte intressant i vilket fall.

1,5d motorn skall det väl vara. 4x4 Adventure med fullspec får man ju för ca 184' och känns rätt i pris.
110hk original och 138hk med trimbox klarar jag mig på. 1500kg dragvikt gillar jag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 13 dec 2015, 22:22 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Lite förtjust i Dustern oxå! Tyvärr är förarstolen/utrymmet för litet för att jag skall sitta bekvämt!

Ingen annan som funderar på Pick-up alternativ :hm: .
Riktig 4*4 plus oftast lite kraftigare prylar... Högre markfrigång osv..

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV
InläggPostat: sön 13 dec 2015, 22:25 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Renault Duster har väl heller inte sålts i Europa?
Nae, Indien vet jag att det rullar automat Dustrar. Förstår inte varför de inte introducerar detta här.

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 169 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet