Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tankar om BOL...
InläggPostat: mån 15 jun 2015, 22:58 
Om man inte klarar att köpa det ställe man önskar, hur ska man göra då?

* Pruta på fler av kraven från önskelistan (storlek, byggnader, klimat, vattentillgång, läge)?
* Köpa ett mycket billigare ställe bara för att ha något och kontakter på bygden, spara resten av budgeterade pengar och hoppas att något lämpligt blir till salu när ekonomin går ned?
* Lägga ned planerna helt tills ekonomin går ned och hoppas att många fina ställen blir billiga?

Jag är helt fixerad vid tanken att ha det så att två familjer kan leva hyfsat 1800-talsliv, prutar jag för hårt på kraven så går den möjligheten om intet och då blir det liksom meningslöst. Vänligen respektera att det är min övertygelse om vad som kommer hända och det jag preppar för. Vill du ha en astroidsäker bunker så ta det i en annan tråd.

I Grekland ger ju folk upp sina BR och drar till släkt och vänner på landet för att klara sig. Är det givet att större gårdar blir billigare, eller ens säljs, när ekonomin pajar?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: mån 15 jun 2015, 23:17 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Vad man "måste ha" för att leva det liv du efterfrågar är rätt omgivning, alltså terrängen måste se ut på ett visst sätt och ha vissa egenskaper om det ska kunna göras vettigt utan maskiner. Speciellt om folket som ska göra det inte är vana att göra det utan maskiner.

Resten går väl att kompromissa kring, beroende på hur mycket jobb man vill lägga ned.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: mån 15 jun 2015, 23:17 
beror på hur hårt det kniper, grekland har inte gått ner sig så illa, trotts allt

jag funderar ungefär samma, och jag kommer spara pengar tills jag hittar något som känns vettigt
men jag sitter inte i sjön som det är nu, inte bra, men absolut inte dåligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: mån 15 jun 2015, 23:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Det är inte givet att dina drömställen blir billigare, men det är nog sannolikt. Huruvida det blri så eller itne beror väl lite på vad som händer fram till dess du bestämmer dig för att handla. Om det plötsligt blir uppenbart för andra penningstarka intressenter (eller allämänheten i stort) att just gårdar där två familjer kan leva ett "hyfsat 1800-talslivs" kan du förstås ha väntat för länge...

Vore jag i din sits, vilket jag till viss del är, skulle jag vänta på rätt ställe ett tag till. Jag vet dock inte hur du ser på när saker och ting riskerar att passera den berömda fläkten, men jag känner själv ingen överhängande panik (även om sökandet i sig gör att man helt enkelt driver sig framåt och väntandet skapar en känsla av oro).

Om du tror att kontaktskapande åtgärder i en viss bygd är viktig skulle dock ett mycket billigare ställe kunna vara en öppning för ett framtida förvärv av det rätta stället, men det finns kanske inga direkta garantier för det dyker upp ett ställe i det av dig valda området och då har du kanske försämrat dina möjligheter den dagen det stället dyker upp, men på ett annat ställe...

Jag skulle fortsätta söka. Jag vet att du tittat på många ställen, men det är bara att fortsätta...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: mån 15 jun 2015, 23:23 
Om du tror att det kommer ske förändringar som innebär att det blir bra att ha en gård på landet för att klara sig, då kommer det att gälla fler än bara dig. Och ju närmare det kommer desto dyrare kommer en sådan gård att bli.

Jag vill påstå att "en gård på landet" redan är för dyrt för att vara ekonomiskt försvarbart. Med andra ord köper folk för att få något mer än bara avkastning på sina pengar och priserna stiger. Det kan vara allt från plats för hästar till odlingsmöjligheter till jakt eller "bara" för att plöja ner papperspengar i realkapital inför den stora kraschen och köpa lite trygghet den vägen. Att gårdar idag är för dyra innebär att det redan är en del som är villiga att köpa till överpriser. Och jag tror inte att det kommer att bli färre när det gäller bra gårdar i bra lägen.

Med andra ord tror jag att det blir svårare för varje år att hitta en bra BOL. Och att du successivt får leta i allt mer avfolkade avfolkningsbygder allt längre norrut för att hitta intressanta objekt, med de problem det för med sig vad gäller möjlighet att försörja sig, få avkastning av produkter, arbete med att hugga ved och odlingssäsong.

Dessutom är tid en faktor som gör att en mindre bra gård kan göras bättre genom att man kan fixa problem. Antingen genom att bygga, köpa utrustning eller genom att hitta grannar att samverka med.

Med andra ord tror jag att det blir sämre och dyrare ju längre du väntar... :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: mån 15 jun 2015, 23:25 
Billigare och kontakter på bygden låter riktigt bra och är något som jag ofta tänkt på. Är man redan bekant ansikte så släpps man fram och infödingarna känner igen en.
Sen är risken stor i att man blir ertappad med byxorna nere, i väntan på det perfekta BOl'en och det primitiva boendet är bättre än mycket annat.

Något prisvärt i rätt riktning och område är det jag hade röstat för.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 10:27 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Hur stor gård behöver du? 2 familjer = 20 personer?

20 ha? 5 ha åker, 5 ha bete och 10 ha skog?

2 hus eller 1 stort hus. Beboerliga.

Gärna sjövatten nära. Eller å, älv. ???

Vad är dina krav på odlingszon?

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 12:05 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 13:17
Inlägg: 144
Frågan är mer var i sverige du vill ha gården. Åker man omkring i södra norrlands inland är nästan alla gårdar/ hus övergivna. Det går alltid att ta reda på vem ägaren är och kolla upp om det är till salu.

För övrigt är det bra att ha gården innan shtf, hur ska man annars hinna förbereda sig?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 19:33 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Nu kommer jag att säga några självklarheter för er som redan funderar kring BOL. Dessa länkar är mer för dem som inte börjat att söka redan.
http://www.hemnet.se/ så väljer man kartsök anger bostadstyp max och minpris samt zoomar in i det område man är intresserad av
På liknande sätt gör man på www.blocket.se väljer Bostad och kartsök samt anger Boendetyp och prisintervall.

Om man bor i Västsverige så upptäcker man att det finns många prisvärda BOL kandidater i Dalsland. Om man tror på ett krigsscenarie så kan ju närheten till Norska gränsen vara attraktiv. Här är bara ett exempel i högen:
http://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-o ... -1-7586535
visserligen bara 1 ha så det duger bara till köksträdgårdsodling.

En viktig parameter är ju hur lång tid som man planerar att man skall bo i sin BOL talar vi 1 år eller 10 år? För 1 år så kan man ju bunkra nästan all mat men för 10 år måste man ju vara helt självförsörjande.
En annan parameter (som bättre hör hemma i en annan tråd) är om man räknar med byteshandel med grannar, tex hjälpa grannar i skogen mot att man får mycket ved.

Med vänlig hälsning
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 20:08 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Fler tankar kring BOL.
Hur skall den användas innan SHTF? Skall det vara pendlingsavstånd till ordinarie arbetet? (Max restid 90 min?)
Skall den ordinarie bostaden ligga så avsides att den kan fungera som BOL (fast då är det väl ingen BOL om man tolkar uttrycket strikt).
Hur nära bebyggelse får den ligga? Kanske bara är bra om den ligger nära liten by, men dumt om den ligger för nära större stad.
Hur mång BOL poäng får en sådan här gård?
http://www.blocket.se/halland/Bjarnared ... ocket_maps

Med vänlig hälsning
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 20:41 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Sitter själv i samma båt och börjar bli gråhårig av allt letande.

En parameter som påverkar priset mycket är läge så frågan är hur känslig du är på den punkten?
Jag antar att du vill använda stället som ett landställe samtidigt som det ska fungera som en BOL när nöden kräver.

Nu vet jag inte hur du bor idag men man kan ju ändra sitt fasta boende till ett billigare och på så sätt få loss pengar till en BOL / Landställe. En omfördelning av resurserna bara.

Jag tror även som skogsbonde att "bra/attraktiva" lägen redan är dyra och troligtvis inte kommer gå ner. Jag tror det gäller att slå till på ett lite sämre läge nu innan dom också går upp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 21:22 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Att ha häst är en dyr hobby och vid sämre tider kommer färre att ha råd med detta. Cornucopia har skrivit om Peak Häst och Peak Hästgård http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/p ... -peak.html

Det är alltså möjligt att hästgårdar nära storstäder kommer att gå ner något i pris. Men dessa är ju inte förstavalet som BOL.

Vore intressant om någon ville välja ut en "idealisk" BOL som är till salu och kommentera hur olika parametrar bedöms, t.ex prisvärdhet, läge i Sverige (närheter till gränser), närheter till tänkt permanentbostad (man behöver ju inte avslöja var man själv bor), närhet till grannar, insynsskydd från närmsta genomfartsväg, skick och storlek på hus för det egna behovet, storlek på åker och äng, tillgång till skog, tillgång till vatten (egen brunn), vattendrag, storlek på gårdsbyggnader mm.
Hur skall man optimera för olika typer av S som kan HTF ?

undrar
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 22:19 
hästgårdar kan vara väl lämpade för mindre jordbruk, bara dom går ner ordentligt i pris, men det kommer så fort det blir nedgång och scan kan få lite extra kött till färdigmaten ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 22:33 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Huruvida priser på lämplig BOL går upp eller ner tror jag kan bero mycket på dynamiken i en framtida nedgång:

1. Tänk att en stor plötslig katastrof inträffar där det plötsligt blir uppenbart att småskalig självförsörjning är en attraktiv möjlighet att över huvud taget överleva. Självklart blir alla bitar odlingsbar land åtråvärda. Möjligen kan ett stort kärnvapenkrig tänkas skapa en sådan situation, eller någon världsomspännande solstorm som slår ut all elektronik (hur troligt det nu är).

2. En mer "normal" samhällskollaps där finansmarknaderna kraschar, räntorna går upp och det till och med kan vara omöjligt att få lån. I det läget tror jag de flesta i första hand försöker klamra sig fast vid vad de har i form av arbete, hem, tillvaro och så vidare. Få kommer i första läget att ta till sig att världen förändrats för gott och man måste omvärdera sina möjligheter till fortlevnad. Människans förmåga att blunda hårt och hoppas att det onda ska försvinna av sig själv ska inte underskattas.

Alternativ två tror jag är mer troligt. När alla andra säljer sina små pittoreska hästgårdar och ärvda småjordbruk, stora sommarstugor med jaktmark mm för att klamra sig fast vid sina överbelånade hus och lägenheter i stan, då slår jag till! :)

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 22:46 
Östra Svealand: intressant tanke där med allternativ två där du väntar på "krasch" och sen slår du till fast det blir svårt att få lån. OK, vi utgår från att du har cash; hur skyddar du den från skenande räntor, inflation och fiatpengar som kan bli värdelösa?

Flesta scenarion som diskuteras här antyder direkt/indirekt att om man ska köpa BOL då bör man göra det ganska omgående dvs sänka några av kraven och hellre mark med inte så perfekt boende än perfekt bostad med lite mark.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet