Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rabbit Starvation
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 12:06 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Det sägs ju att om man har en mycket ensidig kost som lutar sig på magert kött, tex kanin så råkar man förr eller senare ut för sk "rabbit starvation" vilket innebär att kroppen inte överlever pga brist på essentiella fetter.

Frågan är HUR ensidig kosten måste vara för att det ska hända, en del menar att om man äter hjärnan och inälvorna så for man i sig de nödvändiga fetterna vilket i så fall säger att ett mindre tillskott av sådant kan täcka upp. I så fall, kan man då komplettera med värphöns? Dvs äta Ägg som komplement?

Alltså i syfte att få så mycket mat som möjligt direkt från en gräsätare och ha så lite specialkost som möjligt i "förädlingen" och därför klara sig på mindre mängd foder för höns som ju om de är den hvudsakliga proeinkällan kräver mer odlad areal.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 13:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är rent fett du är ute efter inte inälvorna . Runt dem så har du ett fettlager samt efter ryggraden .
Men det räcker att du drygar ut köttet med grönsaker också .

Vad det gäller köttet så kan det gälla alla typer av kött där det inte finns insprängt fett , även tex fågel och get och nötkött . Magra djur har mindre med fett än ett välmående djur så vilt som har svultit under en lång vinter oavsett vad det är för sort kan vara för magert .

Men för att drabbas av proteinförgiftning så är det ganska så extremt överlevnadsläge .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 15:08 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation anger att en man på 80 kg klarar att metabolisera ca 220-300 gr protein per dygn. Låt oss räkna på 300 gr och 4 kcal per gram: 300x4= 1200 kcal. Det klarar man sig inte på någon längre tid. Resten måste alltså utgöras av fett och kolhydrater.
Generellt tror jag det är svårt att få några exakta siffror på sådant här, eftersom det sannolikt inte forskas så mycket kring det. Den medicinska forskningen är helt inriktat på de områden man får pengar att forska på, och sådant som läkemedelsbolagen tjänar pengar på.

(Angående hönorna undrar jag om det inte är så att de behöver spannmålsfoder för att värpa bra, och om man i så fall inte gör bättre i att äta spannmål själv för att dra nytta av energin så bra som möjligt. Men där kanske jag är ute och cyklar)

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 16:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det står lite här http://www.medbio.info/Horn/PDF%20files ... vation.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 19:47 
Kaninsvält är egentligen lite av en faktoid, om man ska hårdra fenomenet.

Om vi säger så här: Om du med stor ansträngning (jakt istället för fällfångst, inget fast läger och mycket mobilitet, etc) äter mycket fettsnålt kött och har absolut noll tillgång till kolhydrater (i Sverige finns det kolhydrater året runt, om man vet var man ska leta) så kommer du att drabbas och slutligen dö av kaninsvält. Det är detta som vissa menade hände Chris Maccandless (Into the Wild) på grund av dennes okunskap om ätliga växter, troligtvis i kombination med giftiga bär.

Som du själv säger är det nog däremot tämligen riskfritt om du faktiskt konsumerar hjärna (delikat; bör provas!), lever, hjärta, med mera och sedan kompletterar med grönsaker (vilket har påpekats ovan), odlat eller insamlat.

Att dessutom ha värphöns är nog en helt genialisk idé, lättare källa till fett i form av äggula får man leta efter!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 22:45 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Vad jag i förlängningen är ute efter är att bygga upp ett sätt att ha tillgång till kött, fågel, fisk genom minsta möjliga odlade areal och utrymme.

Kaniner är ju gräsätare och kan alltså äta vall som bas och behöver litet spannmålstillskott, kanin kan även användas som foder för övriga steg i kedjan så tanken är att ha mycket kanin (så mycket direktomvandlig av gröna växter som möjligt utan att använda stora djur).

Värphöns behöver lite mer men där tänker jag mig enkla sädeslag och andmat (sk duckweed) för proteinet samt slaktrester av kanin för metoinin. Benmjöl och äggskal för kalket. Till största del ägg som avkastning men självklart lite fågel på tallriken då och då.

Fisk odlas i samma system som andmaten och utfodras till största del med vattenväxter som odlas på samma vis som duckweed samt stödutfodrasa med matavfall, slaktrester och sädeslag.

All avföring och matavfall samlas upp och återanvänds som gödning för odling av vattenväxter som används som fisk, fågel och i viss mån kaninfoder.

Stöttas av åkerbruk i form av potatis, lök, rovor, ärtor, diverse sädeslag och en del klassisk trädgårdsodling. Mest fokus på sånt som går att lagra länge.
Stöttas av aquaphonics odling av sallad, spenat, grönkål, gräslök, pak choi, vattenkrasse, citrusträd, broccoli, vitkål, tomat, paprika, gurka.

Maskodling i komposten, också som stödutfodring.

Nån mjölk kossa på det och man har mjölk, matfett mm.

Inte helt klart alls ännu på långa vägar men det börjar klarna i tanken om vilken väg jag skulle vilja gå och på pappret ser det ut att kunna gå att få till en mycket fullvärdig kost på förhållandevis liten yta.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 22:54 
Derzu Uzala skrev:
Inte helt klart alls ännu på långa vägar men det börjar klarna i tanken om vilken väg jag skulle vilja gå och på pappret ser det ut att kunna gå att få till en mycket fullvärdig kost på förhållandevis liten yta.


Intressanta tankar där. Fortsätt berätta varefter du kommer på nya idéer eller skrotar gamla!

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 23:05 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ska förklara ytterligare och varför jag funderar över rabbit starvation är för att det alltid fins risk om man blandar in aquaphonics i det hela att balansen går åt helvete och systemet falierar, allt dör och man måste börja om. Det är effektivt som satan men kräver tillsyn så blir man sjuk som fan en tid så kan det gå åt skogen.

I det läget så är kaninerna det som är mest "självgående" och som man kan falla tillbaka på så därav tråden, dvs vad är minibehovet av tillskott i det läget systemet jag tänker mig inte längre fungerar och hur bygger jag något som har redundans nog för att stå upp hyfsat självmant och fortfarande försörja en utan att man åker på brister.

Därav rabbit starvation tanken.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 23:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
I ett system där du odlar foder i vatten gödslat med gödsel från kaninerna och hönsen så odlar du även bakterier .
Höns bär på coccidier som kaniner är väldigt känsliga för .
Gödseln bör komposteras så att den värms till ca 70 grader för att ta död på så många bakterier som möjligt .
Höns kräver mer mat än man kan tro också om de ska vara produktiva , och andmaten tror jag kommer ge för dåligt .
För att aminosyrorna till hönsen ska vara tillräckliga så bör de även vara en balans dem emellan det räcker alltså inte att pytsa in en del som man tror ska ge vad som krävs ex metioninet . Är det inte i balans med de övriga aminosyrorna så kommer den aminosyran det är brist på även sätta en gräns för hur mycket av de övriga delarna som hönan kan tillgodogöra sig .

Och varför inte välja getter istället för en ko ? Du behöver en tjur för att kon ska ge mjölk varje år , men hon kommer att stå i sin utan mjölk ca 2 månader varje år också . Tjuren äter minst lika mycket som kon men du får inget vettigt av honom . Att slakta tjuren varje år och skaffa en ny till det behövs sätter dig i en svår sits den dagen det sket sig .
Om du väljer en fjällnära för att ha minsta möjliga ko för fodrets skull så kommer hon att ge omkring 8 kilo mjölk och kalven kommer att behöva ca 5-7 liter av dessa åtta så den mjölk du får är inte stor och kommer inte att räcka för tex smör eller ost .
Kon om du ska ha den på så mycket vall som det går kommer ändå att äta ca 10 kilo hö om dagen eller ca 35 kilo färskt gräs vilket per år blir omkring 2 hektar i odling . Och om du inte sköter de vallarna kommer du inte ens få så det räcker , det kräver många timmar .

Du kan ha 10 getter på samma areal som kon eller ca 1 hektar och till den gruppen kan du även ha en eller två bockar som inte kommer äta dig ur huset . De kan jobba för dig genom att dra en vagn eller dra radrensningshackan i trädgårdslandet .
En get kan även mjölka 2 år utan att killa samt ger ca 3-5 liter mjölk per dag . Killingen kräver mindre med mjölk än vad en kalv behöver . Och mjölken går att göra både god ost av och kärna till smör .
Getter nöjer sig även med lite sämre foder som tex lövsly som man torkar . Enklare att fixa foder på dikesrenar eller så om du vill slippa för stora åkrar som kräver skötsel .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: tor 18 jun 2015, 23:34 
Dweomer skrev:
Och varför inte välja getter istället för en ko ?


:up: Bra tänk! Tack för det.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: fre 19 jun 2015, 00:55 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Dweomer skrev:
Och varför inte välja getter istället för en ko ?


:up: Bra tänk! Tack för det.

/MD


Instämmer med föregående talare! :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: fre 19 jun 2015, 01:56 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Getter vet jag inte mycket om mer än att de är gräs(all)ätare i hanterbar storlek och hyfsat sega/tåliga djur för sin storlek.

Getsmör kan jag inte komma ihåg att jag ätit men absolut getost
Kan man likt med får raka dem en gång om året och få ull av användbar kvalité också?
Hur är köttet?

Finns det någon bra orsak att ha både får och getter? dvs kan man göra något med det ena djuret som det andra inte kan?

Detta med höns spillningen och bakterier var intressant, ska kolla upp det. Har bestämt sett folk som har höns på nät/galler ovan fisktankar i aquaphonics system iaf men har de bakterier kaniner inte klarar så får man ju tänka om där och tex bara ha dem separat och som du säger kompostera.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: fre 19 jun 2015, 08:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Getsmöret blir mer vitt än smör från kor och lite lösare , inte stenhårt efter en natt i kylskåpet .
Väljer man minigetter så ger de mer fett i mjölken och många tycker deras mjölk därför smakar godare och de ger lika mycket mjölk som vanliga större getter .
Minigetterna har också mer fett i slaktkroppen , annars är getköttet ett av de magraste kötttyperna . Fettet sitter runt de inre organen och ligger inte insprängt i köttet utan som istret på grisen eller talgen på nöt .
Men minigetterna skiljer sig från mängden även där med mer fett i köttet och igen tycker många det köttet är godare .
Get är ju något som äts runt hela klotet ,men här har det blivit lite bortglömt .

Det finns ju kashmirgetter som ger ull samt angora getter . Båda typerna ger ull av hög kvalite .
Men även de vanliga getterna ger kashmir . De släpper underullen/kashmiren vid en tidpunkt per år och den grövre yttre raggen en annan tid så med rätt karda kan man karda loss den finare ullen . Den går inte att tova av men spinna och väva/sticka av . Väldigt varm .
Angora geten behöver klippas .
De lantrasgetter som finns på island brukar man karda för att få kashmir på ett mer planerat sätt , vi här har inte upptäckt att det går .
Men de svenska lantrasgetterna har mycket bottenull .
Gettternas grövre ragg brukade man använda i garn som behövde klara mer påfrestning , fårull slits ganska fort , därav namn som raggsockor där fårullen var armerad med getragg för att bli mer slitstarka .

Skulle du hitta en övergiven vildsvinskulting som du tar med hem och tänkt föda upp på kons mjölk så kommer kultingen att dö av diarre men har du getter och istället ger getmjölk kommer kultingen att överleva , detsamma gäller om du skulle skaffa ett föl , det dör av komjölk men överlever bra på getmjölk . Människor som inte tål komjölk brukar klara getmjölken bättre .

Får har en helt annan mjölk som är många gånger fetare och också i mycket mindre mängd än getter så att mjölka fåren kommer inte att löna sig mer än för lite ost då och då . Men de har ett fetare kött och ger mer ull som även är lätt att tova så getter och får kompletterar varandra bra .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: fre 19 jun 2015, 09:40 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Getter är fina djur. Men smiter gärna om det ser grönare ut på andra sidan stängslet.

Dessutom tänker jag att ju större djur desto mer kunskap behövs. Det är många saker som kan krångla med en ko.

Kaniner plus kompletterande kost (grönsaker, vilda växter, svamp, bär, frukt och ägg) tycker jag räcker.

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rabbit Starvation
InläggPostat: fre 19 jun 2015, 10:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Bästa stängslet för alla djur är bra med mat där djuren ska gå . Har djuren för dåligt med mat så kommer de att söka på anat håll . Och det gäller alla djurslag även kor och hästar .
Det finns elstängsel i form av nät att köpa som är väldigt bra för getter .
Väljer man ett bra aggregat till stängslet så bör ett bilbatteri hålla drygt ett år och längre om man kombinerar med laddning via solpaneler .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet