Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 22:58 
Berra skrev:
Att ha häst är en dyr hobby och vid sämre tider kommer färre att ha råd med detta.


Att det skulle vara så jäkla dyrt att ha hästar håller jag inte riktigt med om.
Sett per timme sambo/barn sysslat med det genom åren påstår jag det är en billig hobby. Tror mina hobbies såsom prepping är dyrare...
Visst, hyr man in sig på ridhus i närheten av stad kostar det, men bor man lite på landsbygd är det absolut överkomligt.
Sen gillar hon körning så per automatik har vi en 1hk BOV för att komma till BOL om EMP skulle slå ut allt annat.
Köpa hästgård för att ha ett par hästar är bara dumt. Tyvärr tycker en del annorlunda och driver upp priser på "hästgårdar"


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 23:03 
T-72 skrev:
Flesta scenarion som diskuteras här antyder direkt/indirekt att om man ska köpa BOL då bör man göra det ganska omgående dvs sänka några av kraven och hellre mark med inte så perfekt boende än perfekt bostad med lite mark.


Jag sänker hellre kraven och köper idag. Problemet är att få med sambon på idén :roll:
Anpassar mig lite och letar nu mark utan byggnader att starta med


Senast redigerad av Exodus tis 16 jun 2015, 23:07, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 23:07 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Exodus skrev:
Berra skrev:
Att ha häst är en dyr hobby och vid sämre tider kommer färre att ha råd med detta.


Att det skulle vara så jäkla dyrt att ha hästar håller jag inte riktigt med om.
Sett per timme sambo/barn sysslat med det genom åren påstår jag det är en billig hobby. Tror mina hobbies såsom prepping är dyrare...
Visst, hyr man in sig på ridhus i närheten av stad kostar det, men bor man lite på landsbygd är det absolut överkomligt.
Sen gillar hon körning så per automatik har vi en 1hk BOV för att komma till BOL om EMP skulle slå ut allt annat.
Köpa hästgård för att ha ett par hästar är bara dumt. Tyvärr tycker en del annorlunda och driver upp priser på "hästgårdar"

Kostnaden skall ju inte räknas per timme man arbetar med häst/utrustning, utan kostnaden skall ju räknas per månad inkl inköp av häst, foder, utrustning, försäkring, veterinärbesök, hovslagning, kostnad för stall mm. Sedan måste man ju räkna på vilken minimitid man måste lägga ner per månad för att hästen skall må bra antingen man tycker det är roligt eller inte. Detta blir ju en indirekt kostnad då man är förhindrad att göra andra saker.
Med vänlig hälsning
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 23:17 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Exodus skrev:
T-72 skrev:
Flesta scenarion som diskuteras här antyder direkt/indirekt att om man ska köpa BOL då bör man göra det ganska omgående dvs sänka några av kraven och hellre mark med inte så perfekt boende än perfekt bostad med lite mark.


Jag sänker hellre kraven och köper idag. Problemet är att få med sambon på idén :roll:
Anpassar mig lite och letar nu mark utan byggnader att starta med

Hur menar du nu? Skall du bara ha marken utan att bygga på den? Om du skall bygga så blir det ju mycket billigare att köpa mark med färdiga byggnader. Om du tittar på mina länkar ovan så skulle det kosta minst 3 miljoner att bygga ett hus i motsvarande storlek. Ladugårdsbyggnader skulle kosta ytterligare ett par miljoner. Markens värde är kanske 400k
dvs
Mark 400000
Nytt hus 3000000
Nya ekonomibyggnader 2000000
Totalt 5400000
Kan köpas begagnat för 600000-1200000

Med vänlig hälsning
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 23:32 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Ytterligare lite funderingar.
Hur mycket mark kan man bruka per person om man inte har tillgång till bränsle till traktorn och ingen arbetshäst?
Själv skulle jag inte klara mer än några hundra kvadratmeter potatisland och 100 kvadratmeter köksträdgård.
För att åstadkomma mer måste man ha kunskap och träning plus ett brinnande intresse för odling.

Med vänlig hälsning
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: tis 16 jun 2015, 23:59 
Skaffa en hjulhacka och en bredgrep. Kanske även en såmaskin. Då kan du nog dubbla arean du kan odla utan problem.

Sedan är det mesta jobbet inte att odla utan att bryta exempelvis vall för att kunna börja odla. Det kan vara bra att göra redan nu och nöja sig med att odla blommor och gröngödsling på stora delar av ytan. På så sätt kan du få upp bördigheten, minska fröbanken med ogräs och bli av med knäpparlarver samtidigt som du håller yta öppen för odling med minimal arbetsinsats.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 00:11 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 11:28
Inlägg: 303
T-72 skrev:
Flesta scenarion som diskuteras här antyder direkt/indirekt att om man ska köpa BOL då bör man göra det ganska omgående dvs sänka några av kraven och hellre mark med inte så perfekt boende än perfekt bostad med lite mark.


Det är dock oerhört mycket groupthink på den här sidan. I grund och botten måste man nog försöka tänka till lite själv vad man passar för.

_________________
/DP


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 00:25 
Berra skrev:
Hur menar du nu? Skall du bara ha marken utan att bygga på den? Om du skall bygga så blir det ju mycket billigare att köpa mark med färdiga byggnader. Om du tittar på mina länkar ovan så skulle det kosta minst 3 miljoner att bygga ett hus i motsvarande storlek. Ladugårdsbyggnader skulle kosta ytterligare ett par miljoner. Markens värde är kanske 400k
dvs
Mark 400000
Nytt hus 3000000
Nya ekonomibyggnader 2000000
Totalt 5400000
Kan köpas begagnat för 600000-1200000


Beror ju på hur man tolkar begreppet BOL. Inkluderar inte någon tremiljonerskåk i mina ögon
Mina funderingar är nog annorlunda än andras. Småskalighet vad gäller stuga.
Tex objekt där ev gammakt torp är rivningsobjekt bortom räddning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 08:11 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
T-72 skrev:
Östra Svealand: intressant tanke där med allternativ två där du väntar på "krasch" och sen slår du till fast det blir svårt att få lån. OK, vi utgår från att du har cash; hur skyddar du den från skenande räntor, inflation och fiatpengar som kan bli värdelösa?


Att bevara sitt sparade kapital vid en nedgång är som du pekar på en viktig fråga som är central för att kunna dra nytta av en framtida nedgång. Jag har inget bra svar utöver de gamla vanliga om att inte lägga alla ägg i samma korg, amortera av sina lån osv. Dock en viktig fråga som verkligen behöver diskuteras mer.

Huvudpoängen med mitt tidigare inlägg, som jag fortfarande tycker är viktigt är dock att en nedgång sällan utgörs av en enda katastrofal vändning. Mer troligt är en gradvis nedgång under lång tid (många år, kanske decennier). Under denna period kan man mycket väl tänka sig att delar av samhället återhämtar sig, eller i alla fall fungerar väl men på en "lägre" nivå än tidigare. Lästips för den som vill: Kollaps, livet vid civilisationens slut av David Jonstad.

Jag tror begrepp som SHTF mm gör att vi lätt låser oss vid en föreställning om en mycket plötslig förändring. Visst kan det bli så, men det är långt ifrån säkert, och enligt mitt förmenande kanske inte så troligt.

Vi kan inte förutspå framtiden, men den kommer säkert att premiera de av oss som förbereder oss på något sätt, även om vi säkert hamnar lite snett hur vi än gör.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 12:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Berra skrev:
Hur mycket mark kan man bruka per person om man inte har tillgång till bränsle till traktorn och ingen arbetshäst?
Själv skulle jag inte klara mer än några hundra kvadratmeter potatisland och 100 kvadratmeter köksträdgård.
För att åstadkomma mer måste man ha kunskap och träning plus ett brinnande intresse för odling.


När mina far- och morföräldrar levde brukade de själva något tusental kvadratmeter mark för potatis- och grönsaksodling, plus en hel del bär- och fruktodling. Detta fixade de manuellt (med draghjälp av undertecknad ibland) och det gav goda skördar som i princip gjorde dem självförsörjande på framför allt potatis, frukt och bär.

De hade visserligen ett brinnande intresse, men jag tänker att när maten tryter kommer intresset (du har ju inget val). Det gäller att ha försett sig med lämpliga redskap innan och lärt sig hur det skall användas dock.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 14:29 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Exodus skrev:
Beror ju på hur man tolkar begreppet BOL. Inkluderar inte någon tremiljonerskåk i mina ögon
Mina funderingar är nog annorlunda än andras. Småskalighet vad gäller stuga.
Tex objekt där ev gammakt torp är rivningsobjekt bortom räddning.


Jag är också inne på att hus är onödigt eller bara en bonus.

Jag tror nog det viktigaste är att marken har någorlunda rätt läge. Och att marken är odlingsbar. Och att vatten finns, både sjö/vattendrag och brunn.

Det är hyfsat enkelt och billigt att smälla upp 2-3 friggebodar eller timmerhus som tål att kallställas. Dessa gör att man klarar sig bra under de första åren tills man hunnit bygga mer och bättre hus. Dessutom är underhållet minimalt.

Är det inte både enklare och billigare att bara leta efter mark? Man får lägga på ca 150000 för två friggebodar med kaminer och en grävd brunn.

Eller är problemet då att det inte finns odlingsbar mark? Utan mest skog/övrig mark?

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 20 jun 2015, 15:33 
Det med priserna är svårt. Jag undrar om ett rimligt scenario är att ekonomin försämras så folk börjar sälja av fritidsställen vilket leder till en allmän prisnedgång på lantfastigheter. Den ekonomiska nedgången drabbar även jordbruksföretag som därmed hamnar i än värre lönsamhetssituationer och flera kursar på en marknad som i stort sett saknar köpare med cash. Den som då sitter med kontanter har ett rätt bra läge, men!, självklart kan det utvecklas på något annat sätt och det är delvis därför jag skriver här. För att få andra tankar och scenarior. Det ligger nog en del i det Skogsbonde skriver, jag undrar om det inte i första hand gäller ställen som är så stora att boningshuset annonseras som "corps de logi" vilket ändå ligger utanför min budget. Östra Svealands funderingar ligger i linje med mina egna.

Så gäller det förstås att ha sina pengar i behåll också... Aktier, fonder, bankkonton - vad står sig under nedgången? Guld, visst, men att ha en större summa liggande i guld, vare sig det är i skogen, hemma eller i bankfacket känns sådär - finns risker med alla alternativen.

I bästa fall har man så med mark att det räcker för att hålla ett dragdjur också. På den punkten börjar jag dock tveka lite och tänker att det kommer att ta lång tid innan det är så ont om olja att det är olönsamt att hålla sig med en äldre liten traktor.

Jag tänker mig att det blir lättare om det är tillfixat från början, så det finns plöjda stenröjda åkrar och hyfsat skött skog. Vad man behöver är, i mitt tycke, tillräckligt för att kunna odla merparten av sina kalorier och foder till proteinerna.

Eftersom jag tror som jag tror med ekonomisk kollaps, civilisationens nedgång och försämrat klimat och folkflyttningar tänker jag att stället ska funka i 100 år - känns som ett lagom tidsperspektiv att jobba med.

Jo, det att vara känd innan det skiter sig som en i byn är nog inte fel. Har man kunnat göra lite ömsesidigt bra affärer med lokala hantverkar och bytt några tjänster eller så så antar jag att misstänksamheten avtar betydligt. Har man gjort något som framstår som finurligt kanske man t.o.m. kan ses som en tillgång.

Idealet för min del med två familjer, vilket jag räknar till ca 10 personer, skulle vara att hamna kring 50 ha varav ca 10 ha åker. Klart att nära ett rinnande vatten vore perfekt och att ha en odlingszon på 5 eller bättre - men odlingszonerna förbättras sakta så att ligga på en svag sexa funkar säkert också bra. Som sommaren ser ut i år vill man nog ha åkrar som lutar eller i alla fall är väldränerade också. Jag vill av pris- och snigelskäl hamna norr om dalälven men söder om nedfallsbältet från Tjernobyl: https://svealanding.wordpress.com/2014/ ... -att-odla/ Idealt ligger den dessutom så jag kan åka dit om jag går efter lunch på fredagen och sen kan stanna till söndag lunch. Det stämmer väl med önskemålen om växtzon och nedfallsbälten. Läget, förutom det som ges ovan är väl att jag önskar ha det så att man inte har den fastigheten hela byn glor på, lite åt sidan av en mindre by och inte direkt i närheten av nån stad.

@Skogsbonde: Tack för tipset om hjulhacka, sån måste jag skaffa, verkar fantastiskt finurlig.

Idealt skulle man ha råd att köpa en äldre gård efter en storbonde...

För tillfället tittar jag på några ställen som är för små men annars trevliga.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 20 jun 2015, 17:37 
Här är ett trevligt ställe för den som är stadd vid kassa och händig http://www.hemnet.se/bostad/gard-8rum-s ... 42-7577735 lite nära väg 83 kanske men annars väldigt många fördelar. Mellan tummen och armbågen är utgångspriset vad skog och mark är värt.

/MD

PS: Ett roligt citat jag hittade, jag håller inte helt med men det är välformulerat. :-)
Citera:
Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves.
/Norm Franz


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: lör 20 jun 2015, 23:55 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
MulenDag skrev:
Här är ett trevligt ställe för den som är stadd vid kassa och händig http://www.hemnet.se/bostad/gard-8rum-s ... 42-7577735 lite nära väg 83 kanske men annars väldigt många fördelar. Mellan tummen och armbågen är utgångspriset vad skog och mark är värt.

/MD

PS: Ett roligt citat jag hittade, jag håller inte helt med men det är välformulerat. :-)
Citera:
Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves.
/Norm Franz


Huvudbyggnaden har ju presenningar på taket vilket betyder att det måste läggas om. Nedgångna byggnader kräver inte bara händighet och handräckningshjälp utan tar också lång tid (flera år) att färdigställa för många hundra tusen kronor. Skall man köpa en sådan gård så måste man redan nu sadla om och bli bonde på heltid fast men försumbar avkastning. 67 ha är stor areal att ta hand om. I ens katastrofscenarie måste då ingå att man skall leva på gården 10 år eller mer och vara helt självförsörjande.

Ett annat sätt att tänka som ligger mig varmare om hjärtat (jag är ju lat) är att hitta ett gård med huset i utvändigt mycket gott skick (=tak, isolering mm) och en mindre areal att bruka. Hur man tänker här beror ju på vad man själv har för bakgrund och erfarenhet av jordbruksarbete. Min enda jordbrukserfarenhet var väl att som barn klappa kossorna och leka lite med det strömförande elstängslet samt kupa potatisen. ;)
Med vänlig hälsning
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tankar om BOL...
InläggPostat: sön 21 jun 2015, 07:39 
det är altid jobbigt med hus, sällan dom är som man själv vill ha dom, men jag undviker helst för stora, och som varit renoverade för mycket, det är sällan det är bra gjort, utan det är fusk på allt för många ställen
hellre gammalt och orenoverat, och friskt i sina delar , så man kan göra rätt

eller nedgånget, sedan ett attfall tills resten ruttnat bort


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet