Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: tis 12 mar 2013, 07:35 
Här har du en vätskebehållare som kan stoppas under kläderna, eller i en ryggsäck med speciellt uttag för den. Bra med en mjuk behållare är bl.a. att den tar mindre och mindre plats varefter du dricker.
http://www.tradera.com/vatskesystem-vat ... _168815313

Och så ett exempel på rygga
http://www.tradera.com/ryggsack-u-s-ass ... _175736240


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: tis 12 mar 2013, 07:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Se bara till att blåsa in luft i slangen när du druckit... annars får du tina slangen för varje gång du ska dricka


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: tor 24 okt 2013, 21:38 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 16:13
Inlägg: 3
Personligen bär jag aldrig vatten med mig vintertid när snön ligger. Vatten finns ju omkring dig var du än är. Dricka gör jag när jag rastar eller när jag passerar en öppen bäck eller jokk. Då passar jag på att dricka ordentligt istället. Så länge jag har möjlighet att göra upp eld finns det ingen mening med att bära vatten. Att ha vatten intill kroppen vet jag inte om det egentligen är en jättebra idé då det kan leda till nedkylning. Kanske varma vårvinterdagar. Att äta snö som det är är också förenat med nedkylningsrisk men en varm dag kan det vara svalkande med en liten bit. Så länge man låter snön smälta och bli varmare i munnen först så kan man väl i alla fall släcka akut törst. Annars är eld och snö lösningen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: tor 24 okt 2013, 21:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Allt beror ju på i vilken situation man är, men bara för att det är vinter och snö ute skulle jag aldrig utesluta vatten - det tar tid att smälta vatten och eld är inte alltid att föredra av många anledningar.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: tor 24 okt 2013, 21:43 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Ett par hackande med yxan i isen bara, tror det är få som inte kan fixa flytande vatten i Sverige vintertid

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: tor 24 okt 2013, 22:04 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 24 okt 2013, 16:13
Inlägg: 3
Xamda skrev:
Allt beror ju på i vilken situation man är, men bara för att det är vinter och snö ute skulle jag aldrig utesluta vatten - det tar tid att smälta vatten och eld är inte alltid att föredra av många anledningar.


Så länge det inte är av strategiska anledningar eller för att du måste ta dig väldigt snabbt fram så vet jag inte varför jag inte skulle kunna ta mig tid att smälta is/snö tre gånger om dagen. Saknar man bränsle så är det så klart problem men en sådan situation skulle jag nig inte utsätta mig själv för. Fast det är ju så klart ett val man kan göra om man vill bära den extra vikten med något som finns omkring en där man befinner sig eller inte. Nu lever jag civilt och har sällan bråttom i skog och på fjäll så för mig är eld och naturens frusna vatten samt på vintertid öppna källor givna. Men det är klart att man kan bära med sig vatten under kläderna om man vill, speciellt om man arbetar så hårt att man svettas. Oavsett behöver man ju mycket vätska när det är torrt. Sedan finns det ju då klart kemiska lösningar på att både hindra vattnet från att frysa och att smälta det.


Senast redigerad av Makkár bieđut fre 25 okt 2013, 10:40, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: tor 24 okt 2013, 23:16 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
vad hände här?

Vem har inte burit den gröna vattenflaskan innanför kläderna i ödemarken? packat snön i jägarköket och fått slangen frysen i kamelbaken?

mitt tips är att ät inte snö som är gul :D

torr vinterluft någon?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: tis 23 jun 2015, 19:14 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 jun 2015, 12:59
Inlägg: 168
Ort: syd
är du ute en hel dag bör du ha vatten med dig. Men du må inte dricka iskallt vatten eftersom det tar onödig energi för kroppen att värma upp det i magen sen.
Koka vattnet och ha det i en termos så är det varmt hela dagen, är du ute i flera dagar koka vatten på kvällen så att du har på morgonen osv.

_________________
Survivor of earthquake skåne 2008


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: tis 23 jun 2015, 21:00 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
1 liters termosflaska, bensinbrännare på 3kW och snö är mitt recept.
Första smältningen på morgon i samband med morgonmål. Det går åt vatten då man rör på sej, man blir törstig. Andra smältningen vid lunchpaus och tredje i samband med kvällsmat. Till natten tom termos så den inte fryser sönder.
Repetera.

(Här duger det inte med nån trangia spritbrännare eller gaskök, för då får man gå hungrig eller törstig om man vill komma fram.)

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: tis 28 feb 2017, 22:49 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Skogsbonde skrev:
Hur hanterar exempelvis eskimåer och samer sådant när de är ute och jagar? Dricker bara morgon och kväll? Håller sig inomhus vintertid? :surprised: :lol:


Samer och Inuiter känner till det områden där de är verksamma och bor i, på samma sätt som du känner till det område/ort där du är verksam/bor. Man känner till vart t. ex kallkällorna är (dessa fryser inte) vilka strömfåror som brukar vara öppna under vintern osv. Dessutom så finns det isborr och yxa att tillgå om man behöver ta sig igenom sjöarnas isar

Rakkuraj skrev:
Snö är vatten, fast fruset. Ät snö. Det är inga prolem om man är i rörelse.


Jag håller verkligen inte med här. Snö innehåller väldigt lite vatten i förhållande till volym. Att äta en hel snöboll storleksmässigt som en tennisboll ger kanske 3 matskedar upp till 0.5 dl vatten, beroende på snötyp. För att få fram en hel liter vatten krävs alltså kanske 3-5 liter snö. Man förlorar lika mycket kroppsvätska i kallväder som vid en solig varm sommardag. Kroppen värmer den kall inandningsluften med egen vattenånga som bildas i lungor och strupe och som sedan försvinner med utandningen. Ju kallare luft ju, mer kroppsvätska förlorar man genom utandningsluften. Det går att läska sig med en näve snö när man är ute i skidspåret men att tillgodose kroppens vätskebehov genom att äta snö går inte då du gör av med mer vatten än du kan ta in genom snön.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... no-1.10378


Jaakko skrev:
1 liters termosflaska, bensinbrännare på 3kW och snö är mitt recept.
Första smältningen på morgon i samband med morgonmål. Det går åt vatten då man rör på sej, man blir törstig. Andra smältningen vid lunchpaus och tredje i samband med kvällsmat. Till natten tom termos så den inte fryser sönder.
Repetera.

(Här duger det inte med nån trangia spritbrännare eller gaskök, för då får man gå hungrig eller törstig om man vill komma fram.)


Ja det låter omständligt men det är så här man måste göra om man inte har ett öppet vattendrag att ta vatten i från. Ett tips är att förvara varmt vatten en plastflaska typ nalgene, med tät kork så har du en sovsäcks kompis som värmer i sovsäcken under natten. Jag använder också bensinbrännare på vintern då den är klart effektivast. Men jag delar inte din uppfattning om Trangians spritbrännare. Den fungerar och får godkänt. Trangias spritkök är det som har använts mest i den svenska fjällvärlden även på vintern sedan dessa började tillverkas på 50-talet. Det är under de senaste 25 åren som bensinköken fått den smidiga designen med ultralätta material som gjort de möjliga att bära med sig. Vi är hundratals som gått fjällmarschen under vår värnplikt med snuskburk och spritbännare, så den "is still going strong" ...gasköken där emot är en ren sommarpryl enligt mig!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten vintertid vid minusgrader
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 02:14 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 12 jan 2017, 16:09
Inlägg: 70
Ort: Linköping
Ragnarök skrev:
Hur är det med kemiska föroreningar i snö som den kanske plockat upp från atmosfären ?
Inte för att jag tror nån är sugen på att smaska i sej det grå-svarta slasket som brukar kanta motorvägar, men kan man riskfritt ta en vante full ute i en skog och glufsa på ?

Sen finns det väl en risk att om man är nedkyld så förvärrar man det genom att äta snö.

Lättsnö som svävar ovanpå den hårda snön (ovanför "skorpan") bör undvikas eftersom den kan ha flygit genom djurskit, och den snön äter man ogärna. Tror för övrigt inte att snö-ätande är en bra idé oavsett


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet