Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: fre 03 jul 2015, 18:10 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Då jag kollar av bostadsmarknaden nästan dagligen tycker jag mig skönja samma mönster idag som för något årtionde sedan, att vi sakta är på väg in i en ny bubbla, och kan vara ganska nära den redan idag, men det har skett sakta och osynligt (typ Grodan i stekpannan) igen.

Utvecklingen som sker på bostadsmarknaden idag är knappast hållbar någon längre tid då den åter har börjat sakna hållbar substans att vila på.

Man undrar ju varför folket aldrig tycks lära av våra misstag?

:down:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: fre 03 jul 2015, 19:16 
Girigheten styr tyvärr, och enklare svar än detta finns inte.

Folk vet att folk kommer att betala orimliga mängder pengar för att få bostad där det är trångt om dessa, och med extremt låga räntor är det lättare än någonsin att skaffa kapital att göra just detta. Man köper bostäder och betraktar dessa som rena investeringar, för det kommer alltid någon dumskalle och vill betala mer. Eftersom folk därtill bara tänker på sin egen plånbok är de obrydda i alla andra verkningar så länge de kan tjäna en hacka.

Att lära sig av tidigare misstag är ju inte precis den moderna västerlänningens trumfkort, eftersom vi förutsätter att alla misstag kan rättas med hjälp av sociala skyddsnät eller dylika institutioner. Ungefär samma hybris som drabbade tjänstemännen då tjänstemannaansvaret avskaffades; servicenivåerna sjönk avsevärt eftersom alla vet de inte behöver stå till svars om de gör tabbar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: fre 03 jul 2015, 21:30 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Jag har definitivt tyckt de senaste åren att vi är i en bostadsbubbla (kreditbubbla egentligen). Frågan är om när den spricker, och hur mycket, och av vad. Visst, fortsätter det vara 1-2% ränta med 100+ år amortering, låga fastighetsavgifter osv osv, så kommer priserna fortsätta upp mer. Ju längre tiden går desto mer maxbelånad blir befolkningen eftersom de evigt låga lånekostnaderna gör att folk tar större risker. Otroligt korkat, och folk tänker inte längre än 3-4 år tillbaka känns det som.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: fre 03 jul 2015, 22:16 
Jo, och dessvärre verkar den växa inte bara ekonomiskt utan även geografiskt. Områden som tidigare varit billiga när man tittar på gårdar och fritidshus med lite mark börjar nu kosta. Har varit runt och kollat lite i utkanten av mitt tänkta område https://svealanding.wordpress.com/2015/ ... ngplatser/ och även där har priserna börjat bli svettiga.

Tittar man på storstadsregionerna och deras kranskommuner samt kommuner som har goda kommunikationer till storstäderna är läget helt sjukt. Priser långt långt över priset för mark + produktionskostnad är principiellt orimliga. En något naiv syn på saken men trots det inte fel, tror jag.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: fre 03 jul 2015, 22:36 
utan större tvekan bubbla, men en djävlit okul sådan


om vi funderar en gnutta på hur grekerna ställt till det för sig i stort, så kan vi nig säga att svenskar i medel även sitter i en sits som är åt det hållet till


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: fre 03 jul 2015, 22:53 
grym skrev:
utan större tvekan bubbla, men en djävlit okul sådan


om vi funderar en gnutta på hur grekerna ställt till det för sig i stort, så kan vi nig säga att svenskar i medel även sitter i en sits som är åt det hållet till


Absolut balanserar vi på en knivsegg. Ramlar vi av är det fritt fall för många tyvärr
Jag hoppas och ber att man inför en del regleringar för att dämpa ruschen innan det går åt helvete.
Amorteringstvång. Stegvis slopning av ränteavdrag eller något liknande.
Krav på att klara räntekalkyler på minst 5% för man ska få lån


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: fre 03 jul 2015, 22:58 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
grym skrev:
utan större tvekan bubbla, men en djävlit okul sådan


om vi funderar en gnutta på hur grekerna ställt till det för sig i stort, så kan vi nig säga att svenskar i medel även sitter i en sits som är åt det hållet till


Helt klart

Ser man till denna artikel http://www.telegraph.co.uk/finance/econ ... -debt.html så ligger vi rätt högt i belåningsgrad jämfört med andra länder.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: fre 03 jul 2015, 23:12 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
grym skrev:
utan större tvekan bubbla, men en djävlit okul sådan


om vi funderar en gnutta på hur grekerna ställt till det för sig i stort, så kan vi nig säga att svenskar i medel även sitter i en sits som är åt det hållet till


Skulle säga att vi sitter värre till.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/10/n ... satta.html

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: lör 04 jul 2015, 00:11 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Nej men snälla ni. Om skuldsättningen och ökande priser på bostäder och fastigheter hade varit ett problem skulle ju våra kloka politiker tagit tag i det och satt in kraftfulla åtgärder för länge sedan. Sådant är ju enkelt för politiker på båda sider blockgränsen att inse och sedan bara komma överens om. Eller....

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: lör 04 jul 2015, 01:23 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Östra Svealand skrev:
Nej men snälla ni. Om skuldsättningen och ökande priser på bostäder och fastigheter hade varit ett problem skulle ju våra kloka politiker tagit tag i det och satt in kraftfulla åtgärder för länge sedan. Sådant är ju enkelt för politiker på båda sider blockgränsen att inse och sedan bara komma överens om. Eller....


Precis, vi är i goda händer... Romson kommer fixa detta... *host*

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: lör 04 jul 2015, 07:29 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Fast bubblan är väl knappast ny. Själv har jag gått i flera år och väntat på att den ska spricka. 2008 föll huspriserna i de flesta länder men inte i Sverige och Norge. Här fortsatte huspriserna att stiga oförtrutet. Det vi i Sverige riskerar är ett Japanscenario med lång och ihärdig deflation under en lång tid framåt. Dessutom är en stor anledning till att Sverige lyckats så bra efter 2008 att våra hus har använts som uttagsautomater för konsumtion. Vad händer när den automaten stängs?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: lör 04 jul 2015, 07:44 
vet inte, men det är många som kommer sitta djävligt illa till
ex , lite ordentlig ränta, säg 10-15%, folk som måste sälja sina hus för att dom inte har råd att ha kvar dom, och kollapsad fastighetsmarknad,

det lär vara många som får betala av sina villor efter det att banken tagit husen och sålt dom för säg halva priset av vad dom är värderade till nu

samma sak här, jag tycker inte synd om dom, det är självförvållat

för landet i stort är det okul hur man än ser på det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: lör 04 jul 2015, 10:34 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
:up:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: lör 04 jul 2015, 14:33 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Om det blir som på island då, att skulden på bostäderna skrivs ned till 120% (eller vad det nu var) av nya värdet på bostaden. Då blir ju den som lånat mest vinnare!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ny bostadsbubbla på väg?
InläggPostat: lör 04 jul 2015, 17:18 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Låt oss be till gudarna att det inte blir så här...
Island hade väl redan innan det seriösa problem ändå...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet