Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: tobakk tråden
InläggPostat: sön 09 nov 2014, 20:35 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Tack, Dweomer, skall göra det! :D

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: ons 15 apr 2015, 13:45 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Morsomt å lese i en annen tråd at du har fått ordning på plantene dine Xamuce! Selv har jeg vært lite stemoderlig/styvmoderlig(?) i behandlingen av mine, så resultatet kunne nok vært bedre :oops: . Alikevel har jeg tre planter Virginia og 20 planter Cuba som snart flyttes ut i veksthuset.

InläggPostat: ons 15 apr 2015, 23:47 
Användarvisningsbild

Crusoe skrev:
Morsomt å lese i en annen tråd at du har fått ordning på plantene dine Xamuce! Selv har jeg vært lite stemoderlig/styvmoderlig(?) i behandlingen av mine, så resultatet kunne nok vært bedre :oops: . Alikevel har jeg tre planter Virginia og 20 planter Cuba som snart flyttes ut i veksthuset.

Jo, vi får väl se hur det går, jag har nämligen inget växthus så det fungerar väl nu när de står i vardagsrummet, varmt och mysigt, men sedan skall de ut utomhus och hotar väder och framför allt, gissar jag, elaka små djur (eller mördarsniglar kanske inte går igång på nikotinet :-g ?).

Det skall i vilket fall bli spännande, emn jag vete tusan hur jag skall lösa torkning och fermentering om jag får en hyfsad skörd...

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 15:15 

Her har tobakken for lengst flyttet ut av veksthus og er overlatt til værets nykker. Så langt ser det bra ut, jeg har vel en 10-15 planter cubansk og 2 planter Virginia nå. De variere mellom 0,5 og 1,25 m i høyde og trolig vil det bli en liten avling. Via en god venn som er museumskurator og lærer har jeg også fått en gammel pamflett (de hadde mange av dem sa han, så det er ikke tyveri av kulturskatter :lol: ) om dyrking og bearbeiding av tobakk i Norge. I år skal det, om ikke rulles cigarrer, så i alle fall røykes hjemedyrket tobakk 8|> :-g

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 17:04 
Användarvisningsbild

Crusoe skrev:
Her har tobakken for lengst flyttet ut av veksthus og er overlatt til værets nykker. Så langt ser det bra ut, jeg har vel en 10-15 planter cubansk og 2 planter Virginia nå. De variere mellom 0,5 og 1,25 m i høyde og trolig vil det bli en liten avling. Via en god venn som er museumskurator og lærer har jeg også fått en gammel pamflett (de hadde mange av dem sa han, så det er ikke tyveri av kulturskatter :lol: ) om dyrking og bearbeiding av tobakk i Norge. I år skal det, om ikke rulles cigarrer, så i alle fall røykes hjemedyrket tobakk 8|> :-g

Man får gratulera!

Något underligt har hänt med alla mina plantor...

Ett tag trodde jag det var "mördarsniglar" som varit framme, men nu är jag inte säker längre (inte är väl mördarsniglar nikotinister?), men min plantor har alla angripits av något och det ser inte bra ut. Jag tror jag kommer att få uppleva ett misslyckande som tobaksodlare detta år och får satsa inför nästa år i stället.

:(

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 14 jul 2015, 22:39 

Leit å høre Xamuse. Om ikke noe helt galt skjer så blir det mer enn nok frø for fremtiden, så det er bare å prøve påny. Snegler er forresten glad i tobakk. Jeg trodde at nikotininnholdet ville holde de vekk, men det stemmer ikke.

InläggPostat: ons 15 jul 2015, 13:51 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Måste bara fråga, i god tid innan jag sätter igång för nästa år, är det lagligt att odla Tobak i sverige idag?
Har hört olika svar på den frågan. Men som jag fattat eget bruk utan tillstånd, vet ej, avsalu, ja, om man har tillstånd.

Stämmer det?

Zaha Hadid gifte sig aldrig och hade inga barn, något hon förklarat med orden: "Om [arkitekturen] inte tar över helt, är du inte något att ha. Du måste ägna dig åt den på heltid. Du kan inte kosta på dig att hoppa in och ut."SWEXIT!

InläggPostat: ons 15 jul 2015, 16:19 
Användarvisningsbild

Crusoe skrev:
Leit å høre Xamuse. Om ikke noe helt galt skjer så blir det mer enn nok frø for fremtiden, så det er bare å prøve påny. Snegler er forresten glad i tobakk. Jeg trodde at nikotininnholdet ville holde de vekk, men det stemmer ikke.

Då är det säkert sniglarna, det är väldigt, väldigt många i trädgården just nu. Jag plockar bort och stampar friskt, men trots att jag avlägsnar dussintals varje dag så är det lika många nästa dag. Även jag trodde att niktoinet skulle hålla de elaka spanjorerna borta från min tobak, men jag har nog missberäknat giftigheten i plantorna.

Mizzarrogh skrev:
Måste bara fråga, i god tid innan jag sätter igång för nästa år, är det lagligt att odla Tobak i sverige idag?
Har hört olika svar på den frågan. Men som jag fattat eget bruk utan tillstånd, vet ej, avsalu, ja, om man har tillstånd.

Stämmer det?

Ja, du får odla tobak för eget bruk i alla fall. Jag tror inte heller det är olagligt att odla kommersiellt, det är väl mer en skattefråga vid försäljningen.

Credo Putin mentitur.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2