Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: ons 04 mar 2015, 08:32 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Lite waterworld över det hela men att kunna bo precis var man vill med obegränsad räckvidd appelerar helt klart...

http://offgridquest.com/life-stories/buy-a-boat-and-sai

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: ons 04 mar 2015, 12:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Derzu Uzala skrev:
Lite waterworld över det hela men att kunna bo precis var man vill med obegränsad räckvidd appelerar helt klart...

http://offgridquest.com/life-stories/buy-a-boat-and-sai


Helt underbart, en dröm för många, en verklighet för få...

Tror jag svårligen skulle kunna få med familjen på ett sådant äventyr, men lockande är det.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: ons 04 mar 2015, 13:39 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 okt 2014, 07:32
Inlägg: 216
/ Friskytten


Senast redigerad av Friskytten tis 17 mar 2015, 22:05, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: ons 04 mar 2015, 14:16 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Fast vintern är inte speciellt rolig i båten på våra breddgrader...

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: ons 04 mar 2015, 15:16 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
huhu sunka skrev:
Fast vintern är inte speciellt rolig i båten på våra breddgrader...


Poängen är väl att åka dit vädret och det rådande läget/stabilitet är vad man önskar.

Men visst kan man vara tvingad att ha båten parkerad i den sydligare delen av Sverige om den ska fungera på vintern. Så länge den inte är katamaran och ligger i vagga med hjul (tex traktordragen) så är den ju sjösatt och påmastad inom ett par timmar även om den står på land. (vilket kan vara en tanke om man vill vara säkrare på att den inte stjäls)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: tor 23 jul 2015, 10:43 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Att bo i skärgården är ju annars ganska bra vid kaos, laglöshet och panik.

Geografiskt svårare för zombies, ryska soldater osv. att hitta dig och ta sig dit. I varje fall på västkusten mindre nederbörd, mildare vinter, tillgång till fisk, skaldjur, tång (kan ätas eller användas som gödsel) osv. Öar med skogsområden är självklart bättre, då träden ger skydd, bränsle och annat användbart.

Tror nog att en stuga (eller bunker...) på en lagom stor ö är en av de bättre BOL varianterna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: tor 23 jul 2015, 12:01 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Phiphler skrev:
Tror nog att en stuga (eller bunker...) på en lagom stor ö är en av de bättre BOL varianterna.


Ja en ö vore absolut en bra grejj också för många scenarion.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: tor 23 jul 2015, 15:38 
Jag hakar mest upp mig på att de valt en katamaran. När en sån slår runt är det inge kul längre.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: tor 23 jul 2015, 15:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
MulenDag skrev:
Jag hakar mest upp mig på att de valt en katamaran. När en sån slår runt är det inge kul längre.

/MD


Amatörmässig fråga kanske, men är det inte lättare för en vanlig båt att slå runt och när den väl slagit runt, spelar det någon roll om det är en katamaran eller inte?

Katamaranen ger ju helt andra ytor att vistas på, gissar det är anledningen till det valet.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: tor 23 jul 2015, 16:10 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag hade inte heller valt en katamaran.

I hög sjö så blir konstruktionen utsatt för enorma brytkrafter och överlever inte lika länge som en enskrovig båt.

Sen som mulen är inne på, lägger man en enskrovig båt på sidan i en överraskande vindby så reser vikten i kölen den igen (om den är vettigt konstruerad) medans det är game over för en katamaran.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: tor 23 jul 2015, 16:11 
Xamuce skrev:
Amatörmässig fråga kanske, men är det inte lättare för en vanlig båt att slå runt och när den väl slagit runt, spelar det någon roll om det är en katamaran eller inte?


En katamaran som hamnat upp och ned har inget rätande moment. Den blir stabil i upp och ned-läge. En katamaran som lägger sig på sidan saknar också rätande moment och när masten vattenfylls lägger den sig gärna upp och ned. Det är inte ovanligt (men inte heller vanligt) att se havsseglande katamarner som har en "boll" i toppen av masten just för att hindra att den hamnar upp och ned.

En vanlig segelbåt med köl har rätande moment åtminstone tills masten pekar "snett nedåt", hur det är i helt upp och ned-läge beror på skrovets och överbyggnadens konstruktion. En bred båt med platt översida och låga fribord kan också vara stabil i vänt läge, därför ser havsseglare sällan ut så - med undantag för en del extremracers där man räknar med att kunna få hjälp.

Jag ska villigt erkänna att jag är lite old-school när det gäller havssegling och att det finns nya teorier som inte riktigt stämmer med mina avseende enskrovsbåtar men att katamaraner är mindre lyckade, i de flesta utföranden, är ingen kontroversiell åsikt. Bilden nedan visar en vettig skrovkonstruktion även om det går att invända en hel del mot överbyggnaden som har för stora fönster och allmänt är väl stor då den riskerar att slås sönder i riktigt elakt väder.
Bild

Är man tillräckligt erfaren kan man bygga på sina egna principer och göra något som ingen annan gjort i en båt som klarar "allt". http://www.yrvind.com/photos/ Han yrvind har en del skojiga berättelser om stormar då han helt enkelt spänt fast sig i kojen, läst böcker och levt på hundmat medan båten bokstavligen gjort upprepade kullerbyttor i den grova sjön. Men det är lite för hardcore för såna som mig. :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa BOL varianten?
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 11:15 
Lyx BOL på Gotland med eget skyttevärn :mrgreen:
http://myhome.aftonbladet.se/stories/trend-stories/kolla-in-betonghuset-pa-gotland-med-eget-skyttevarn.html


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet