Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skyddade eller oskyddade 18650?
InläggPostat: ons 01 jul 2015, 19:57 
The grey man
Användarvisningsbild

Om man köper en ficklampa för 18650 batterier skall man då välja protected eller unprotected?

Inläggsrubrik: Re: Prisvärda ficklampor sommaren 2015?
InläggPostat: ons 01 jul 2015, 20:35 
Det beror på ficklampan och dig själv.

Det kan vara skönt att ha protected. Lite extra trygghet.

Skulle exempelvis laddaren gå sönder och ladda med högre spänning än 4,2 volt så är det risk för att ett oskyddat batteri överhettas och det börjar pysa ut gaser och/eller börjar brinna. (Explodera i kvällspressens vokabulär.) Samma sak om du har den i en ficklampa utan lågspänningsskydd. Då är det risk att du glömmer ficklampan på och då kan du ladda ut det oskyddade batteriet mer än till ca 2,5 volt. Då kan batteriet ta permanent skada och inte fungera så bra längre. Det kan rent av överhettas nästa gång du försöker ladda det.

Om man har flera 18650 i serie och de inte är balanserade (de har olika kapacitet) så kan ett av batterierna laddas ut före de andra och då börja laddas med omvänd polaritet av de andra batterierna, med påföljd att det kan börja ryka och minst ett batteri är permanent förstört.

Men...

Skyddade/protected får inte plats i alla ficklampor. Skyddskretsen gör batteriet någon millimeter längre och någon tiondels millimeter tjockare. Så det är inte längre ett "riktigt" 18650-batteri utan snarare ett 18690 eller 19700-batteri.

Skyddskretsen gör att man inte kan ta ut lika mycket ström ur ett skyddat batteri batteri som ur ett oskyddat. Det kan vara viktigt om man vill ha ut max från en högpresterande ficklampa.

En del ficklampor (som Convoy C8) har inbyggt lågspänningsskydd, det innebär att man inte behöver skyddskrets för att skydda mot att man laddar ut batteriet för mycket.

Om man har en ficklampa med bara ett batteri så är det ingen risk för obalanserade batterier.

Jag använder mest oskyddade, och har aldrig haft problem. Men om man har en ficklampa med flera batterier i serie, exempelvis AceBeam K40M, så behöver man antingen hålla koll på batteriernas kapacitet/balansera dem med en analyserande laddare eller använda skyddade batterier.

I Convoy C8 är det bara ett batteri och det finns ett lågspänningsskydd. Jag vet inte 100% om ett skyddat får plats, men jag gissar att det gör det utan problem. Ofta brukar tillverkare ange maxlängd på batteriet om det är trångt. Jag skulle satsa på ett oskyddat i en ficklampa med lågspänningsskydd och bara ett batteri.

InläggPostat: ons 01 jul 2015, 20:42 
The grey man
Användarvisningsbild

Oki,då tror jag att jag kör på två skyddade till denna:

http://www.aliexpress.com/item/3-7v-to-5v-1a-Micro-USB-18650-Battery-Charger-Box-Converter-Suit-For-Mobile-Power/32287897300.html

Och två oskyddade till Convoy lampan

Senast redigerad av Marulk ons 01 jul 2015, 21:17, redigerad totalt 2 gånger.

Inläggsrubrik: Re: Skyddade eller oskyddade 18650?
InläggPostat: ons 01 jul 2015, 20:59 
Är det inte så att skyddade batterier är lite mera känsliga mot stöttar och om man skulle tappa dem? Eller har jag läst fel?

InläggPostat: ons 01 jul 2015, 21:25 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Man brukar avråda från skyddade batterier i vapenbelysningar eftersom skyddselektroniken sitter under en av polerna, vilket riskerar leda till att stötar knäcker dom.

InläggPostat: ons 01 jul 2015, 21:29 
Marulk skrev:
Oki,då tror jag att jag kör på två skyddade till denna:

http://www.aliexpress.com/item/3-7v-to-5v-1a-Micro-USB-18650-Battery-Charger-Box-Converter-Suit-For-Mobile-Power/32287897300.html

Och två oskyddade till Convoy lampan

Till en powerbank behöver man absolut inte skyddade batterier. Där sitter batterierna normal parallellt eller, om det är en mer avancerad bank, i separata kretsar. Även om det är mer än ett batteri så är de inte i serie. Och det finns garanterat ett lågspänningsskydd.

Det man främst behöver tänka på med parallellmonterade 18650 är att batterierna bör vara nyladdade när man monterar dem. Detta för att de skall hålla samma spänning, ca 4,2-4,1 volt. Annars riskerar man att det blir strömrusning när spänningen plötsligt utjämnas mellan dem när de sätts på plats. Vill det sig illa kan det smälta lödningar...

InläggPostat: ons 01 jul 2015, 21:41 
visst är dom känsligare, det är bara ren mattematik, , ju flera saker som kan gå sönder ju mera sannolikt är det att dom går sönder, men jag är inte direkt oroligt över det, skulle elektroniken gå sönder så ta bort den och man har ett oskyddat batteri

InläggPostat: fre 24 jul 2015, 21:56 
The grey man
Användarvisningsbild

Fick paket från ali idag, en Convoy C8, 4 stycken Samsunf 18650 och en smidig förvaringsburk till batterierna

Grym lampa :)

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ]