Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nöt träd hassel och Valnöt?
InläggPostat: sön 19 jul 2015, 22:39 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 18 jul 2015, 04:58
Inlägg: 38
Dweomer skrev:
Av bittermandel är det uppåt 40 mandlar för dödlig dos men för små barn 3-4 stycken då de är känsligare . Av övriga kärnor i den här gruppen så är det fler innan man blir riktigt sjuk men har du känslig mage så kan du mycket väl bli sjuk av en mindre mängd .
Vissa av mandlarna från persikor mfl har ju använts för att döda människor i USA . Men då som gas . De slapp äta ihjäl sig .

Ja, och då använder man bittervarianten när man framställer den gasen, inte ätliga kärnor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nöt träd hassel och Valnöt?
InläggPostat: tis 21 jul 2015, 00:05 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Intressant detdär med zooner, jag tror det är mellan 5-6 här egentligen men vissa delar av gården är zon 4 tror jag, så en del av detdär kan kanske gå, plommon ligger ganska på gränsen, en del tar sig, andra tar sig ett tag men kan tvärdö helt plötsligt efter många år, samma med körsbär och päron, päron har vi ännu ej lyckats med men jag tror det skall finnas någon mycket gammal sort som skall fungera här. Någon gammal sort av surkörsbär verkar fungera här dock men den ger tyvärr väldigt dålig skörd. Tallar har vi experimenterat med ganska länge här med olika sorter, förvånansvärt många sorter fungerar här, dock tror jag inte att pinjetallar fungerar här. Tallsläktet är ju annars ganska tacksamma då de funnits mycket länge i arktiska klimat till skillnad från många blad-träd.

Måste avgjort forska mer om denna Manchurisk valnöt. :up:
Hassel tror jag iof rent tekniskt går här i bemärkelsen att roten överlever men jag är osäker på om den hinner bilda frukt inan den fryser ner, men skall prova i så fall om ni tror det...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nöt träd hassel och Valnöt?
InläggPostat: ons 22 jul 2015, 23:46 
.


Senast redigerad av Prometheus fre 06 nov 2015, 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nöt träd hassel och Valnöt?
InläggPostat: tor 30 jul 2015, 09:57 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Hassel är ju en stabil, svensk växt som klarar sig utan någon speciell omvårdnad (i varje fall om du inte bor i Norrland) och pollineras utan att bin eller något annat behöver hjälpa till. Det kan däremot vara en bra idé att blanda flera olika sorters hassel i ens trädgård för att förbättra utbytet, pollineringen blir bättre ifall sorterna blommar vid olika tillfällen. Westergaards har intressanta plantor man kan köpa, annars borde det väl finnas så man kan odla från nöt också (inte de vanliga butiksköpta, de är oftast rostade och kommer från turkisk trädhassel).

Hassel är snabbväxande och ger långa sega störar när man sågar ner dem, vilket man bör göra innan plantan fyller 50 annars får den medelålderskris och avlivar sig själv.

Hassel som kaninfoder låter klockrent. De små monstrerna får något ordentligt att gnaga på, och de höga halterna av nyttigt fett och protein sätter säkert spår i köttets smak (rapsgris är ju världens skillnad, speciellt baconen).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nöt träd hassel och Valnöt?
InläggPostat: tor 30 jul 2015, 10:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hassel har låga värden av både protein och energi i sina löv och grenar/stammar/kvistar , så det finns bättre löv att utfodra med .
Och som sagts innan hasselnötter är inget man räknar med , bra extra om man får men räkna med att du inte får några nötter .
Allt pga en vivel som lägger ägg i den färska nöten medans den fortfarande är mjuk, och larven sen äter upp nöten i skalet så skalet är tomt . Tittar man noga på en nöt så kan man se ett fint litet utgångshål . Här kan man läsa och se lite bilder http://www.plante-doktor.dk/noeddesnudebille.htm

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nöt träd hassel och Valnöt?
InläggPostat: tor 30 jul 2015, 14:52 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Dweomer skrev:
Hassel har låga värden av både protein och energi i sina löv och grenar/stammar/kvistar , så det finns bättre löv att utfodra med .
Och som sagts innan hasselnötter är inget man räknar med , bra extra om man får men räkna med att du inte får några nötter .
Allt pga en vivel som lägger ägg i den färska nöten medans den fortfarande är mjuk, och larven sen äter upp nöten i skalet så skalet är tomt . Tittar man noga på en nöt så kan man se ett fint litet utgångshål . Här kan man läsa och se lite bilder http://www.plante-doktor.dk/noeddesnudebille.htm


Tänkte mig mer de överblivna nötterna, men det förutsätter ju som sagt att man har ganska många hasselplantor i sin odling. Nötterna själva är rika på protein och fett.

Hemskt med nötvivel, man bör tydligen samla upp gamla nötter runt hasseln för att försöka förhindra att nya larver kläcks och attackerar igen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nöt träd hassel och Valnöt?
InläggPostat: tor 30 jul 2015, 16:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men larven har redan lämnat nöten då den hamnar på backen . Larven gräver ner sig i marken under trädet och förpuppas till året efter då en ny vivel kommer upp och cirkeln är sluten .
Man kan försöka att bearbeta jorden under busken så att larverna störs sent på hösten eller låta hönsen gå och krafsa under busken och äta upp larverna eftersom . Man kan även prova att täcka ytan under busken med plast och på det viset försöka att hindra larverna att nå jorden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nöt träd hassel och Valnöt?
InläggPostat: tor 30 jul 2015, 22:31 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 18 jul 2015, 04:58
Inlägg: 38
Det är inte någon vidare hög procent av nötterna som blir angripna, kanske 5 % ett dåligt år och man känner på vikten att nöten är tom. Däremot kan det bli fler om man har en stor monokulturodling, men inte i en vanlig trädgård eller i skogen, där står ju buskarna blandade med annat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nöt träd hassel och Valnöt?
InläggPostat: tor 30 jul 2015, 23:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det fanns hassel utanför gården jag jobbade på , det fanns hassel i skogen och i min slottspark . Alla nötter var angripna så fick aldrig hasselnötter . Så många olika platser och ingen monokultur men många vivlar . Så jag har verkligen testat . Och läser man på alternativ samt div bloggar eller odlingssidor så är det många som har precis samma erfarenhet av just hassel

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet