Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 08:29 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 aug 2015, 11:22
Inlägg: 26
Hej på er. Jag är ny på forumet så jag ber om ursäkt ifall jag placerar tråden fel, eller om det redan finns 302 liknande trådar som jag missat.

Jag håller på att preppa hemma framför allt för att kunna klara större långvariga störningar i samhället. Kortare störningar har vi inga problem med att klara.

Hur gör ni som bor i lägenhet med förvaring? Torrprodukter är lätt att samla, men hur gör ni med vatten? Om vattnet slutar komma eller kontamineras så är det bra att vara förberedd sen tidigare. Hur länge kan en spara vatten i dunkar utan att det blir dåligt? Har ni pumpar med filter eller tabletter, eller kanske båda?

Det verkar dumt att räkna med att kunna hälla upp vatten i badkaret och dunkar när något händer.

_________________
Den som lever får se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 08:41 
om vatten finns det en hel del skrivet i forumet
sök och du skola finna

men krasst sett, det går riktigt bra att spara vatten på dunkt
ha allt rent , rotera vattnet en gång i halvåret, och byt inte allt samtidigt, det kan vara förorenat när du gör det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 11:38 
Det som drar mest vatten i en lägenhet är toaletten (och duschen då...). Om man inte är förberedd kan det bli rätt obehagligt att inte kunna spola. Men onödigt att ha en massa dunkar bara för att kunna spola toaletten. Har man en balkong går det ju att anlägga en temporär torrtoalett med en hink, en påse med sågspån och ett skynke.

När jag bodde i lägenhet hade jag inga filter eller klortabletter på lager. Däremot ett gäng dunkar under diskhon och en massa PET-flaskor fyllda med vatten i den stora frysen jag hade.

Märkte också att det fanns plasts vid sidorna om badkaret om man tog bort "framsidan". Där hade jag några dunkar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 12:00 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Vattens hållbarhet finns många trådar om här. Håller lätt ett år i dunkar/ pet-flaskor, men ta för vana att byta ut var sjätte månad. Sätt påminnelse på mobilen, och skriv tappdatumet på dunkarna. Klor ska inte behövas i kranvattnet, men om du är orolig för kvaliteten så droppa i lite klorin.
Utrymme är alltid svårt i lägenheter, men att förvara vattendunkar i förrådet är väl inte omöjligt? Sätt på lite högre ben på sängen och utnyttja utrymmet där under. Med ett längre överkast, sängkappa eller lite snickeri så blir det osynligt. Balkongen, om det finns, kan man ju som nämns ovan, också ha saker på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 14:10 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 aug 2015, 11:22
Inlägg: 26
Tack för svar, nu hittade jag hur man sökte också =)

På sidan dinsäkerhet så står det att vatten håller i minst en vecka, och jag tyckte det kändes lite. Men upp till ett halvår låter rimligare kan jag tycka. Hur mycket vatten bör man ha hemma per person (Om en räknar med ett längre avbrott)

_________________
Den som lever får se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 17:37 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Minst två liter per dag och person.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 18:05 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
kaninjävul skrev:
Tack för svar, nu hittade jag hur man sökte också =)

På sidan dinsäkerhet så står det att vatten håller i minst en vecka, och jag tyckte det kändes lite. Men upp till ett halvår låter rimligare kan jag tycka. Hur mycket vatten bör man ha hemma per person (Om en räknar med ett längre avbrott)


Vad hittade du för svar om vattenlagring? Nu när du är påläst om ämnet är du kanske rätt man att informera oss andra om vad du lärt dig?

Vatten håller minst en vecka? Vilket kalle-anka-svar. Vad är det där dinsäkerhet för sida egentligen... :hm:

Jag är en fritt tänkande person, är inte så intresserad av siffror som bara tas ur luften och presenteras som sanning, utan jag behöver resonemang för att acceptera något som riktigt.

Så vad avgör hur länge ett vatten är drickbart? Jo föroreningarna i vattnet. Dessa påverkas av kärlens renhet, lagringstemperatur, och andra omständigheter under lagringen som kan påverka vattenkvaliteten. Rimligtvis bör bakterier och alger vara det som kan förorena vatten. Bakterier växer till som bäst vid vissa temperaturer. Bakterier behöver väl även rimligtvis näring dvs orena kärl? Mängden näring de har tillgång till avgör hur mycket de kan växa till, och det behövs en viss mängd bakterier för att man ska bli magsjuk. Alger behöver ljus. Svalt och mörkt bör alltså vatten förvaras. Under min diskbänk blir det ibland varmt när diskmaskinen körs, så det är nog inte optimalt direkt...

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 18:15 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 aug 2015, 11:22
Inlägg: 26
http://www.dinsakerhet.se/Din-krisbered ... ch-vatten/

(Myndigheten för samhällsskydd och beredskap)

_________________
Den som lever får se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 18:32 
Citera:
Men man ska naturligtvis inte dricka vatten som smakar eller luktar illa, är grumligt eller kraftigt färgat. Dricksvatten håller sig i minst en vecka om det förvaras svalt eller i kylskåp. Om vattnet förvaras varmare blir förvaringstiden kortare.
:hm:

Antar dom menar om man ställer in en vattenkaraff i kylskåpet där det ligger ost, potatis och kött.

Vatten i dunk, med locket på, håller som sagt ett år eller längre. Rotera en gång i halvåret.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 20:42 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Gnaug skrev:
kaninjävul skrev:
Tack för svar, nu hittade jag hur man sökte också =)

På sidan dinsäkerhet så står det att vatten håller i minst en vecka, och jag tyckte det kändes lite. Men upp till ett halvår låter rimligare kan jag tycka. Hur mycket vatten bör man ha hemma per person (Om en räknar med ett längre avbrott)


Vad hittade du för svar om vattenlagring? Nu när du är påläst om ämnet är du kanske rätt man att informera oss andra om vad du lärt dig?

Vatten håller minst en vecka? Vilket kalle-anka-svar. Vad är det där dinsäkerhet för sida egentligen... :hm:

Jag är en fritt tänkande person, är inte så intresserad av siffror som bara tas ur luften och presenteras som sanning, utan jag behöver resonemang för att acceptera något som riktigt.

Så vad avgör hur länge ett vatten är drickbart? Jo föroreningarna i vattnet. Dessa påverkas av kärlens renhet, lagringstemperatur, och andra omständigheter under lagringen som kan påverka vattenkvaliteten. Rimligtvis bör bakterier och alger vara det som kan förorena vatten. Bakterier växer till som bäst vid vissa temperaturer. Bakterier behöver väl även rimligtvis näring dvs orena kärl? Mängden näring de har tillgång till avgör hur mycket de kan växa till, och det behövs en viss mängd bakterier för att man ska bli magsjuk. Alger behöver ljus. Svalt och mörkt bör alltså vatten förvaras. Under min diskbänk blir det ibland varmt när diskmaskinen körs, så det är nog inte optimalt direkt...


Well, dom skriver MINST en vecka. Vilket är sant, om det är normalt kranvatten från godkända ledningar i ett lämpligt kärl. Inte MAX en vecka. Stor skillnad.

Men jag blev lite fundersam om hur de uttryckte det. Förmodligen ska det vara fool-proof så att säga.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 23:20 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Jag hade mer tankar om kranvatten håller "minst" ett par år i pet-flaskor ståendes mörkt och hyfsat svalt. Minst en vecka låter ju i mina öron som ett helt onödigt råd, som får ängsligt folk att blaska med vattenflaskor och dunkar på tok för ofta.

Ja, jag verkar ha rätt och rådet om "minst en vecka" kan man alltså helt ignorera. Går verkligen våra skattepengar till den där MSB / fd Räddningsverket???

Citera:
Keeps for ages

The answer is yes, according to Truls Krogh, director of the Department of Water Hygiene at the Norwegian Institute of Public Health.

“If the water is covered and of good quality to start with, in principle it can last a thousand years,” he says.

This also goes for water from the faucet.

“Of course there can’t be much organic matter in the water, which there isn’t in the water most Norwegian homes have on tap. As long as it’s been contained in a closed bottle that doesn’t let any substances into the contents it can keep for years without becoming dangerous to drink,” says Krogh.

Even if the bottle has been opened and you’ve taken a few swigs right from it.

[...]

Krogh’s assurances force another question to the surface:

If water doesn’t get bad – why is there a shelf-life date printed on the bottle cap when we buy it in the store?

“This is probably the result of a bureaucratic decision,” says Krogh.

And then there’s the taste. The fact that water is drinkable doesn’t mean it still tastes okay.

http://sciencenordic.com/can-water-spoil


Översatt: tillslutet förvarat kranvatten håller flera år.

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: lör 08 aug 2015, 23:43 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Läste vidare på min egen länk och fann mer nyttig information. Mitt resonemang ovan om bakterier verkade stämma:

Citera:
If you are the anxious sort who wants to store a few litres of H2O in case the world goes under, you ought to invest in some good glass bottles.

You don’t need to sterilise them,” says Krogh.

Just fill well-cleaned glass bottles with tap water and close them tightly. The water will last your entire life, in fact longer.

Even without being capped, water is potable for weeks or months as long as it hasn’t been polluted by dirty fingers or spit which is full of bacteria. Even if someone has sneezed right into it there’s no certainty that it will remain infectious as time passes.

“Very few pathogenic bacteria can survive in clean water. After a while they will simply die out.
But harmful bacteria can bloom if given sufficient nutrients. In a vase of tulips for instance, you get a growth of bacteria that you don’t want to pour inside you,” says Krogh.
Safe from the dispenser

Even pure water can become something you wish to avoid if it has stood uncovered long enough. In the course of weeks or months it will become polluted by dust, which in turn could give nourishment to microbes.


Sammanfattning: man behöver inte sterilisera flaskor för vattenförvaring. Ev bakterier i flaskorna kommer dö med tiden då de saknar näringsämnen att leva av. I bra flaskor kan kranvatten förvaras obegränsat länge.

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 09 aug 2015, 01:47 
Bara för att... :mrgreen:

Klart det är bra att ständigt ha vatten på lager, meeen... Det är det där med utrymmet. En händelse som får vattnet att upphöra omedelbart över ett större område än vad som täcks av ett vattentorn har jag lite svårt att föreställa mig. Jag skulle nog satsa på att ha ett lämpligt antal vikbara dunkar typ http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000022025/ hemma och fylla dem direkt då strömmen går.

För egen del räknar jag 3 l/person & dag för att ha lite marginaler. Jag har 6 dagar åt var och en i familjen i köpevattenflaskor som står mörkt och svalt, sen har jag egen brunn. Hade jag bott i stan skulle jag nog kört vikdunkar och några dagar i flaskor. Nu vet jag ju inte hur och var du bor men har du sötvatten nånstans i närheten kanske ett filter kan vara en bra idé, det finns ju massor att välja på som klarar att rena bort allt ner till virusstorlek.

/MulenDag

PS: Kul att du hittat hit, välkommen!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 09 aug 2015, 07:57 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 aug 2015, 11:22
Inlägg: 26
Tack för bra svar. Jag misstänkte nog att "minst en vecka" inte riktigt gällde, men vem är jag att ifrågasätta en myndighet.
Har ibland glömt en halvfull flaska vatten i ryggsäcken efter träning, och den kan lukta rätt unket efter någon vecka, men säkert inte farligt att dricka ändå, och det kan nog bero på vilken typ av flaska det är. Är det någon som har haft vatten lagrat i några månader och sedan smakat på det? (Jag menar inte egen brunn, utan nån typ av behållare)

Jag bor i en storstad utan någon sötvattensjö i direkt närhet. Om jag inte är hemma när strömavbrottet sker, eller om det visar sig att vattnet innehåller bakterier som det för övrigt gör just nu i en annan stad i Sverige där de har fått koka vattnen länge och kommer att få göra det länge till. Där ställer kommunen ut vatten som de kan hämta, men det kan vara så att det tar en stund innan kommunen får ut vatten och då kan det vara bra att ha ett lager för minst ett par dagar, framför allt om man har små barn hemma.

_________________
Den som lever får se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring i lägenhet
InläggPostat: sön 09 aug 2015, 08:00 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 aug 2015, 11:22
Inlägg: 26
Tack Mulen dag! Jag tror nog att jag kommer att trivas här då jag inte har så mycket utrymme att bolla tankar och ideér någon annan stans.

Min fru är visserligen med i matchen och tycker att vi ska skaffa ett lager, men när man inte har så mycket pengar så får en del saker komma senare (som vattenrening typ filter eller tabletter). Det är bara se till att ingenting händer innan vi har kommit ikapp ekonomiskt ;)

_________________
Den som lever får se


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet