Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bubbelplast och silvertejp
InläggPostat: fre 14 aug 2015, 11:53 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Efter att ha sett på alla Mythbusters episoderna där de bygger nät, båtar, verktyg, hammockar, regnskydd, kläder, släpkärror, klättringsrep etc etc. av silvertejp och bubbelplast, så har jag börjat fundera över om det inte vore en väldigt bra idé att packa lite av dessa material i en BOB.

Silvertejp är inte ett idealiskt material för något, men ett adekvat material för det mesta. Viktigast är nog att det kan användas för att reparera kläder och utrustning. Bubbelplast är grymt isolerande och mycket lättare än andra isolerande material. Ett liggunderlag i vikt bubbelplast borde vara bättre och lättare än ett vanligt liggunderlag till exempel, fast behöver nog skyddas med silvertejp så att det inte tar skada.

Saker man kan tillverka av silvertejp och bubbelplast som kan kanske inte hade packat inkluderar: båt, bensplint, bår, nät, bubbelplast-poncho (tydligen otroligt värmeisolerande), spjut (kniv + pinne), regn-samlare, vattenfilter (med en skalad pinne, borde gå), skyddshjälm, fingerskydd (för att plocka enbär), flugtejp i tält, hjul, kamoflage, extra vattensäckar osv.

Ersätter som sagt inte riktig utrustning eller kläder, men ett utmärkt komplement till allt. Man vet ju aldrig exakt vad man behöver, så generella verktyg borde vara något att satsa på. Är det något jag missat om jag tänker mig en BOB som är: mat, vatten, eldstartning, matkärl, multitool, kniv, paracord, silvertejp, bubbelplast?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bubbelplast och silvertejp
InläggPostat: fre 14 aug 2015, 12:08 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Bubbelplast tar ju ganska mycket plats bör man vara medveten om.

Fast det väger ju inte så mycket. kanske kan ha hängande utanpå BOBen.
Men kanske mer nyttigt som preppingmateriel att ha på plats hemma, i BOV, BOL och Inch.

http://www.clasohlson.com/se/Bubbelplas ... lsrc=aw.ds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bubbelplast och silvertejp
InläggPostat: fre 14 aug 2015, 12:13 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Det finns ett isoleringsmaterial som i princp är bubbelpast med en värmereflekterande folie på ena sidan. Den är mycket populär bland Ultralight hikers. Används bland annat för att förstärka mot mark kyla under riktigt lätta oisolerade uppblåsbara liggunderlag mm.

Kommer inte ihåg produktnamn eller varumärke men det finns att köpa via bygghandlare.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bubbelplast och silvertejp
InläggPostat: fre 14 aug 2015, 13:38 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Derzu Uzala skrev:
Det finns ett isoleringsmaterial som i princp är bubbelpast med en värmereflekterande folie på ena sidan. Den är mycket populär bland Ultralight hikers. Används bland annat för att förstärka mot mark kyla under riktigt lätta oisolerade uppblåsbara liggunderlag mm.

Kommer inte ihåg produktnamn eller varumärke men det finns att köpa via bygghandlare.


Mylar Blanket, har sådana. De värmer inte särskilt bra IMO men de har en väldigt reflekterande yta. Bra om man behöver signalera, bygga en sol-destillerare eller liknande. Väldigt låg vikt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bubbelplast och silvertejp
InläggPostat: fre 14 aug 2015, 13:53 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Det jag pratar om är en mylar liknande folie som sitter fast på ena sidan av någon fränare variant av bubbelplast.

Det är dock inte en ordinär mylar blanket.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bubbelplast och silvertejp
InläggPostat: fre 14 aug 2015, 15:11 
http://www.wiedland.se/kategori/ThermoReflekt

nackdelen med vanlig bubbelplast är att den åldras inte särskillt väl, efter några år inne är den kass och ute går det fortare

jag har kvar lite av det ovan som jag provat för, , tja mer än 110 år sedan och den är ok fortfarande

bra att ha, men tar mycket plats att lagra , så jag föredrar vanlig gullfober som jag har någon extrabal av


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bubbelplast och silvertejp
InläggPostat: fre 14 aug 2015, 16:21 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
grym skrev:
http://www.wiedland.se/kategori/ThermoReflekt

nackdelen med vanlig bubbelplast är att den åldras inte särskillt väl, efter några år inne är den kass och ute går det fortare

jag har kvar lite av det ovan som jag provat för, , tja mer än 110 år sedan och den är ok fortfarande

bra att ha, men tar mycket plats att lagra , så jag föredrar vanlig gullfober som jag har någon extrabal av


Stämmer att den blir kass efter några år, solljus degraderar plasten. Tänkte mig dock en BOB, vilket enligt mig betyder ett antal dagar eller veckor, inte åratal :)

Hur är ThermoReflekt uppbygt? Är det tjockt med bubbelplast eller bara ett tunt lager? Går metallen sönder lätt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bubbelplast och silvertejp
InläggPostat: fre 14 aug 2015, 20:13 
det metalliserade skicktet är åt chipspåsehållet, resten är nog dubbelt så tjockt som vanlig bubbelplast
och bubblorna i den jag har är ca 2cm i diameter


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bubbelplast och silvertejp
InläggPostat: lör 15 aug 2015, 09:44 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
grym skrev:
det metalliserade skicktet är åt chipspåsehållet, resten är nog dubbelt så tjockt som vanlig bubbelplast
och bubblorna i den jag har är ca 2cm i diameter


Låter ganska bra ut isoleringssynpunkt, men ifall någon sida av den skall vara i kontakt med mark så behöver den fortfarande förstärkas. Man kan tejpa ihop en Mylar filt med 2 lager vanlig bubbelplast för att uppnå något liknande antar jag, om man inte vill eller kan packa denna sort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bubbelplast och silvertejp
InläggPostat: sön 16 aug 2015, 08:36 
njaee, om man inte är väligt lätt och klen så ser jag det som ett sidospår med bubbelplast, för ohållbart helt enkelt

men det är min åsikt och ingens annans


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet