Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 11:14 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: sön 21 jun 2015, 12:07
Inlägg: 332
Hur gör vi vanliga löntagare för att hantera en kommande ekonomisk kollaps i Europa?

Vad gör vi för att äta så billigt och bra som möjligt, handfasta tips! Inga dieter eller annat skit, hands on mat-tips för den fattige alltså.

Tips på annat som kan spara pengar på kort och lång sikt?

Inte diskutera om det händer, förutsätt att det händer!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 12:02 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Det finns väl inga universallösningar på att spara pengar. Det är ju det vanliga att man skall gneta och vända på varje krona. Häromdagen var det ju 20% rabatt på Clas Ohlson och då var jag där och handlade förbrukningsartiklar och bra att ha saker för 6-12 månader framöver. Jag brukar handla mat på ICA kvantum och är man en storkund får man rabattcheckar med 5% med jämna mellanrum plus att man får värdecheckar på 25 och 50 kr plus att man får diverse andra erbjudanden. Över året blir det 10% rabatt i snitt på alla inköp.
Mekonomen, Siba mfl kedjor har också 20% rabatt med jämna mellanrum. Man får passa på då.

Med vänlig hälsning
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 12:09 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Torkade bönor och linser är ju en klassiker som man bör ha hemma oavsett om det är för prepping eller inte.

Se bara till att du lär dig några bra recept för varje böna och lins-sort så du slipper experimentera och kan ha ingredienserna på lager.

Har man hus med gård så kan man odla grönsaker själv.
Bor man i by så kan man odla potatis kollektivt och dela på utrustningen och arbetet. Kommer ihåg att vi gjorde så på 80-talet och fick en hel del potatis.
Se till att ha tillgång till jordkällare för energisnål matförvaring.
Se över elförbrukning och isolation i hemmet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 12:18 
Blir gamla vanliga halvtrista tips...

Försöka odla en del av de dyrare grönsakerna själv.
Ta kontakt med nån fårfarmare eller bonde för att kunna köpa kött utan mellanhänder (nej, jag syftar inte på svartslakt även om det förstås kan få ned priset lite till).
Baka eget bröd (räknar man på det så är det dålig timlön men gör man många på en gång så gör det skillnad, bröd är förhållandevis dyrt).
Minska bilandet, cykla istf kollektivtrafik.
Göra sig av med onödiga abonnemang och prenumerationer.
Inte köpa kul grejer, bara det som behövs.
Skippa fika och uteluncher.
Göra sig av med alla småkrediter och samla i ett enda lån och inte köpa mer på krita.

Det är mina egna snabbfixar, förutom att minska bilandet är svårt pga platsen jag bor på.

:smack: Ser att jag missuppfattat frågan lite. :oops:
Rotfrukter, bönor och linser som sagt, mindre kött, enklare kött.
Storköp på billigbutiken.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 12:35 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Vid en ekonomisk kollaps innebär det att vardagen blir besvärligare. Olika besvärlig från person till person.
Lite snabba exempel nedan från Argentina och Grekland.
Även länder i ekonomisk kris och länder i krig upplever liknande scenarier.

Bankerna kan begränsa uttag från bankomater, och handlare kan neka kortbetalning. Långa bankomatköer och jakt på bankomater där det faktiskt finns pengar kvar. (ex Grekland och Argentina)
Det kan resultera att import minskar eller helt stoppas, med brist på tex matvaror i vissa butiker, ökade priser på vitvaror och hemelektronik. ( ex Argentina)
Arbetslösheten ökar (Grekl, Arg) - minskad rörelsekapital till befolkningen - brottslighet upp (Argentina)
Kontantbristen resulterar i att folk "litar mer på kontanter" (Grekland, Argentina) vilket resulterar i att folk har mer pengar på sig och hemma, i och med att handlare till stor del vägrar kortbetalning (Argentina, Grekland) - och brottsligheten ser möjligheter i detta med fler inbrott och rån som resultat. (Argentina)
i och med att staten och företag har mindre pengar görs besparingar och indragningar av tjänster, tex polis, brandkår, ambulans, el, tele etc. (Argentina och även Grekland)
Guld är en bra placering när ens valuta är på väg utför i stadig takt. När du ska handla nyttja ädelmetallerna går du till guldhandlaren och säljer det stycke guld till dagspriset och får betalt i lokala valutan. (Argentina) Man betalar inte med guld i butiker...
Butiker som köper och säljer guld direkt ökar, samt pantbanker och liknande.
Staten koncentrerar sina resurser till folkcentra, innerstaden (Argentina) och lämnar kranskommuner, ytterområden och landsbygd med mindre resurser än vad som är idag (Argentina). Polisen patrullerar befolkningscenta hellre än förorter, kranskommuner.
Detta resulterar i privata aktörer (Argentina) ie privata säkerhets-/vaktbolag.

Fernando Aguirres blogg är intressant i detta hänseende. http://www.themodernsurvivalist.com

Mycket av det jag nämner ovan ser vi ju redan idag, kokta grodan.


EDIT:
Ha ha, ooookej, även jag missuppfattade lite likt Mulen Dag.

Ok, jaga extrapriser, och se till att du har mycket mat och dryck hemma.
Handla på storcacher.
Hygienartiklar - livet tar inte slut, utan vardagen blir bara annorlunda.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 13:20 
Äta billigt och bra? Underbar fråga tycker jag. Extra priser, cykla runt en dag i veckan och hitta halva priset på varor med kort datum (måndagar funkade bra för mig).
Skaffa redan idag extra arbete några timmar i veckan...köp mat för pengarna och helst arbeta med något som efterfrågas även vid kollaps.
Kollaps kommer man inte undan men alla drabbas inte lika hårt och några få tjänar stora pengar även vid SHTF; och man måste faktiskt inte vara kriminell.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 13:37 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
T-72 skrev:
Kollaps kommer man inte undan men alla drabbas inte lika hårt och några få tjänar stora pengar även vid SHTF; och man måste faktiskt inte vara kriminell.


:up: Exakt.
Det finns många entreprenörer och redan etablerade företag som tjänar bra pengar vid ekonomisk nedgång. Gäller att se möjligheter istället för motgångar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 14:59 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Är det karusell på börsen så bör man ha koll på sina aktier och fonder, sälja av innan förlusten är för stor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 15:43 
bunkra långtidslagringsbart nu
ex ris , salt, socker och då snackar vi ton inte kilo (:) ;)

alla som har trädgård borde ha frukträn, tar många år innan dom blir stora nog för ordentliga skördar, så gör det nu, inte nästa år


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 18:28 
ordna sin ekonomi nu, börja med att minska onödiga utgifter och fortsätt hela vägen igenom hela ekonomin
tråkigt, jobbigt och okul, men ack så nyttigt
och det behöver inte bi så tråkigt i längden, ordna ekonomin nu, och säg att man sparar 3000 i månaden så kan man planera trevliga saker för kanskeen tredjedel eller hälften , nu innan det blir för mycket :shtf:

ta en cykelsemester i trevlig närhet, och få i ordning dom prylarna som behövs för det samtidigt

är bil nödvändigt? och i så fall vilken bil, fundera på det och räkna totalkostnaden för bil, en del blir gråtfördiga när dom ser att det kostar 35-70 kr milen för en nyare bil när allt är inräknat


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 22 aug 2015, 23:26 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Kör gasbil med ordinarie bensintank kvar = billigare plus 40 mil extra räckvidd. Ang mat så är soppor mitt enda förslag, vi var bättre soppor förr i tiden. Varor med kortdatum.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 12:23 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: mån 31 aug 2015, 22:40
Inlägg: 76
Ort: Götaland
För er som är bra på att förhandla och pruta. Hyr ett litet ställe. Skapa en alternativ pantbank. Bytt är bytt, Köpt är köpt. Lite som Trading station som Svensk prepper beskriver.

Staten borde ha en plan för hur vi som medborgare kan bedriva byteshandel vid skenande penningvärde, börskrasch eller strömlöst utan kontanter anser jag.

Svensk prepper har en mycket bra lista över yrken/färdigheter/resurser
http://svenskprepper.se/2015/07/05/shtf ... teshandel/

Har med intresse läst hyperinflation / ekonomisk kollaps tråd från 2011 Rekommenderas om ni inte redan har förståss. Jag viewtopic.php?f=29&t=1733&start=195&view=print


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 12:35 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Egentligen borde man redan nu sälja av saker på Tradera och Blocket som man inte har någon nytta av, tex onödiga prydnadssaker.
Saker med riktigt hög kvalitet kanske behåller sitt värde i en kommande framtid men saker med bara tillräcklig kvalitet för att få något betalt för kan man sälja av. Gamla leksaker, 70-talprylar mm. För pengarna kan man köpa preppersaker, mat med lång hållbarhet mm.

Då krisen kommer blir marknaden översvämmad och ingen vill köpa.
Det enda krisland jag har erfarenhet av är Vitryssland som jag besökte i mitten på 90-talet. På torget satt folk med diverse kopparsaker, en gammal elmotor eller en vattenkran som de försökte att sälja, men det var få köpare.
Med vänlig hälsning
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 15:42 
Har du eget hus utrotar du gräsmattan och gör om tomten till kolonilott. Där har du mycket att vinna. Bor du i lägenhet och har balkong ser du det positiva med det och odlar på den och kollar runt om det inte finns kolonilotter i närheten. Har du tillgång till mer mark än en liten villatomt är det bara att gratulera. Kanske dags att fundera på höns?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 16:05 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Redan1977 började jag att fundera på hur man bäst skulle klara sig vid kris.Köpte ett äppleträd och ett plommonträd. Gjorde likadant året därpå. Båda plommonträden och ena äppleträdet finns kvar.På äppleträdet hänger 2 äpplen.Det ena plommonträdet gav inget i år och det andra något tjog plommon.Plommonträden har i snitt kanske gett 10-20 kg per år och träd. Som komplement är det ju OK
men för självhushållning för en familj krävs ju mycket mer.
Mvh
Berra


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet