Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 16:37 
Det tar gissningsvis ett tag innan vi behöver vara självförsörjande. Långt innan dess är nog allt som ger lite guldkant eller en gnutta normalitet en riktig höjdare. Så plommon, äpplen, ägg och grönsaker antar jag blir bra att ha.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 17:28 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Det är ju det här med tidsaspekten. Vilken typ av kris kommer, hur snabbt kommer den och hur länge varar den? Ingen vet, men vid trädplantering dröjer det ju flera år innan man får någon skörd att tala om.Alla planteringar kräver ju skötsel, så antingen bor man där man planterat eller så åker man dit varje vecka.
Mvh
Berra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 20:21 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
För mig blir det ingen större omställning då jag redan påbörjat "the money less man" projektet och det har fungerat hyfsat även om jag till och från fortfarande behöver jobba med annat för att täcka upp kostnader, men mitt mål är att ordna en självförsörjande gård med så litet som möjligt utifrån och skapa det från noll och utan en massa kontaktnät då jag vill att syftet med projektet är att det skall kunna fungera för alla, inte bara personer med bra social kompetens och sådant, då det inte är de som brukar vara den primära målgruppen i samhället när det kommer till detta om att kunna klara sig utanför de vanliga normerna.
Om detta lyckas drömmer jag om att i allafall delvis kunna fortsätta med ett pengalöst system som är öppet för alla att delta i när man vill, men jag vet inte om det är en utopi, tiden får utvisa... :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 22:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Berra skrev:
Redan1977 började jag att fundera på hur man bäst skulle klara sig vid kris.Köpte ett äppleträd och ett plommonträd. Gjorde likadant året därpå. Båda plommonträden och ena äppleträdet finns kvar.På äppleträdet hänger 2 äpplen.Det ena plommonträdet gav inget i år och det andra något tjog plommon.Plommonträden har i snitt kanske gett 10-20 kg per år och träd. Som komplement är det ju OK
men för självhushållning för en familj krävs ju mycket mer.
Mvh
Berra


Märkligt lite frukt kan jag tycka... Mina äppelträd (4 st.) och plommonträd (1) formligen dränker mig i frukt just nu. Päronträdet, som planterades 2002 och flyttades till nuvarande bostad 2007 är det sämre med, skall medges, endast ett fåtal päron i år.

Vet inte hur lång tid det brukar ta innan fruktträd brukar ge vettig skörd, men planterades de 1977 borde dina ge mer.

Fruktträd är nog bra, men kanske är det bättre att odla potatis på några hundra kvm på tomten om man kan. Ser ju inte lika fint ut, men ger bra med mat.

Jag håller själv på att projektera uppodling av tomten nu, någon gång skall man börja och för mig är det nu. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 23:30 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
MulenDag skrev:
Det tar gissningsvis ett tag innan vi behöver vara självförsörjande. Långt innan dess är nog allt som ger lite guldkant eller en gnutta normalitet en riktig höjdare. Så plommon, äpplen, ägg och grönsaker antar jag blir bra att ha.

/MD


Bikupor vill jag lägga till i den listan, att ha några höns redan idag kräver inte särskilt mycket jobb och man får koll på hantering, sjukdomar mm i viss mån innan det är skarpt läge.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: mån 07 sep 2015, 12:22 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Min ekonomi har redan kollapsat pga arbetslöshet så jag lever billigt redan nu.
Har sedan många år skippat tv:n och använder datorn till allt. Kollar nyheter, filmer, serier etc strömmande på olika sajter.
Kontantkort till mobilen som inte laddas på om det finns mycket saldo att använda. Har en router så jag kan använda wifi hemma.
Handlar mest på Coop så jag samlar poäng. Sedan använder jag poängen till att få gratis mat.
Hemköp och Ica har också medlemserbjudanden.

Bakar eget bröd. Enkelt recept är no-knead-brödet som inte behöver knådas. Man rör ihop degen och långjäser minst 12 timmar.
Finns videos på youtube.
7 dl mjöl, 3,5 dl vatten, salt, 1/4 tsk torrjäst.

Äter mest fisk, vegetariskt och korv.
Linsbiffar, risbiffar, korvgryta med rotfrukter, surkål, kål + lök + potatis-soppa, kålpudding odyl.
Pastasåser på tomatkross, lök, vitlök som bas och sedan kan man variera med kryddig korv, svamp, zucchini odyl. Koka stor sats och frys in i portioner.
Ett tips är att koka röda eller gröna linser ihop med ris. Mer näring och protein. Sedan kan man blanda ner ett ägg eller två i risblandningen och steka risbiffar. Gott med sötsur sås till.
Riv ner morötter i pannkakssmeten och stek pannkakor som vanligt.
Ugnspannkaka med stekt bacon och rivna rotfrukter i smeten.
Rårakor med stekt bacon.

Kokar man ris, potatis odyl så koka en större sats och ha i kylen några dagar. Bra för elräkningen om man inte lagar mat varje dag utan har så att man bara kan värma.

Mat med kort datum är guld. Köp och frys in. Jag fyndade ost- och baconkorv billigt. 6-pack för 15 kr. Det blev några paket till frysen.

No knead bread
https://www.youtube.com/watch?v=_1CKVcXe06A

Great depression cooking.
Tips från kvinna på mat som åts under den stora depressionen kring 1930.
https://www.youtube.com/user/DepressionCooking


Senast redigerad av Hösnuva mån 07 sep 2015, 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: mån 07 sep 2015, 12:33 
Fina tips, tack!

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: mån 07 sep 2015, 18:21 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, jag har till och med fått en slant över till finÖl med litet planering... :mrgreen:
Fixade en lätt moped förut jag håller på att bygga (kostat mig kanske 3-4K totalt att bygga den men då var många delar nya och den drar nästan ingen soppa (är inte riktigt färdig med den ännu dock, men bilder kommer sedan om ni vill... Snygg är den väl knappast, men den fungerar förhoppningsvis... :D ) för att kunna ta mig litet snabbare längre sträckor så att jag kan följa tidsscemat för vanlige Svensson litet enklare, insåg att jag var hemma typ klockan tre på natten när jag testade en vägsträcka till fots, vilket jag kommer att fortsätta med så länge min hälsa klarar det, men som komplement tänkte jag mig kombinera olika fordon som är billiga in inköp och drift samt lätta att reparera själv.

Just nu håller jag på att spara till en egen traktor med lyft.
(lönen är skit (på grund av den låga omsättningen just nu där, just nu ligger mina utgifter på ca 6k totalt (tippar på att man tjänar någonting sådant som arbetslös också) men det är en del av mitt experiment att fixa det ändå, mitt mål är att halvera den kostnaden för löpande utgifter när man kommit över tröskeln, vet inte om det går, men jag vill i allafall försöka...) men jag vill inte byta ändå då jag trivs med jobbet jag har just nu och det jag gör utgör en viktig del i mitt lärande kring projektet jag håller på med så jag vill av den orsaken inte gå miste om det unika tillfället att lära gamla kunskaper för detta.)

Väntar bara på att hitta en vettig gårdsenhet att kunna omsätta det hela på nu... 8)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 10:04 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Köpte tomatjuice på Lidl igår. En liter för 9.95 kr.
Bäst-före maj 2016.

Hittade ett recept på enkel tomatsoppa.
Gott med bröd till eller om man vill ha en matigare soppa kan man ha med pasta.

http://lyckans-smed.blogspot.se/2011/09/enklaste-tomatsoppan.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 10:46 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 13:17
Inlägg: 144
Om man funderar på hur man ska klara sig vid en ekonomisk depression. Kolla Argentina eller något av dom andra länderna som nyligen drabbats.
Grekland och Venezuela är väl dom senaste exemplen.
Erfarenheter lär det finnas massor av i dessa länder.

Man kan också titta på vad som hände i Jugoslavien när det föll samman.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 12:53 
Toker skrev:
Om man funderar på hur man ska klara sig vid en ekonomisk depression. Kolla Argentina eller något av dom andra länderna som nyligen drabbats.
Grekland och Venezuela är väl dom senaste exemplen.
Erfarenheter lär det finnas massor av i dessa länder.

Man kan också titta på vad som hände i Jugoslavien när det föll samman.


Absolut, men ett problem som skiljer oss från Latinamerika och Sydeuropa är vårt klimat. Sarajevo kan kanske vara den bästa lärdomen.

Ett tacksamt klimat är viktigt i en samhällskollaps, se på Kuba, där det råder brist på mycket sedan åratal, men folk överlever.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 14:09 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 13:17
Inlägg: 144
James Bonde skrev:
Toker skrev:
Om man funderar på hur man ska klara sig vid en ekonomisk depression. Kolla Argentina eller något av dom andra länderna som nyligen drabbats.
Grekland och Venezuela är väl dom senaste exemplen.
Erfarenheter lär det finnas massor av i dessa länder.

Man kan också titta på vad som hände i Jugoslavien när det föll samman.


Absolut, men ett problem som skiljer oss från Latinamerika och Sydeuropa är vårt klimat. Sarajevo kan kanske vara den bästa lärdomen.

Ett tacksamt klimat är viktigt i en samhällskollaps, se på Kuba, där det råder brist på mycket sedan åratal, men folk överlever.


Helt sant att ett varmt klimat är att föredra. Fast Argentina är inte så varmt, i alla fall inte i söder.
Ukraina kan vara ett annat bra exempel att titta på i nutid.
Skillnaden på både Jugoslavien, Ukraina och sverige är mindre vad gäller klimatet.

Men ekonomiskt kommer problemen att vara ungefär detsamma oavsett klimat. Bankerna stänger och bankomaterna får slut på pengar. Priserna på nödvändiga varor skenar och många hyllor i affärerna gapar tomma.
Efter ett tag ökar brottsligheten när polisen försvinner från gatorna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 14:14 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Den geografiskt närmsta och förhållandevis stora ekonomiska krisen var väl Estland när bankerna kraschade 2008/ 2009. Estland drabbades väldigt hårt då. Men inte blev det kannibalism där?
Om jag inte missminner mig så bodde en av våra medlemmar där under krisåren.


Senast redigerad av takiman lör 12 sep 2015, 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 15:14 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Ekonomisk kris kan ju även resultera i att vi får göra som man gör i majoriteten av omvärlden, se om de sina och sina äldre. Vilket nästan är "un heard of" här. Alltså, när den äldre generationen blir för gammal, i stället för att dumpa dom på ett äldreboende eller lita på den jättebra äldrevården vi har redan idag :smack: låta de flytta in hos deras barn. Det är ju så det fungerade förr och så det fungerar idag i en väldigt stor del av världen.
Skulle det vara att det blir så skulle jag lätt låta föräldrarna få flytta in hos oss, en del av skyldigheten man har tycker jag om de andra alternativen är sämre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ekonomisk kollaps i Europa, hur hanterar vi det?
InläggPostat: lör 12 sep 2015, 16:02 
Hanterat den väntade kollapsen med att igår gå in igen på börsen efter att jag för ett par månader sen sålt av allt.
Bara en kortsiktig (förhoppningsvis) placering i ett litet svenskt teknikföretag där det kommer
hända en del nästa vecka (tror jag). Nu får man bara vänta och hoppas på positiva pressreleaser.
Meningen är att gå ur igen efter ett par veckor.
Inte så preppermässigt i sig kanske men att ordna lite mer kapital för prepping innan ev kris är det naturligtvis också.
Gäller att utnyttja bubblan så länge som möjligt :bandit:


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet