Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: ons 28 jan 2015, 15:03 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Ruggigt sugen på en jag med, Frågan är om man skulle kunna snickra ihop något själv. (kanske inte med 5 tons kapacitet men 1-2 ton kanske)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: ons 28 jan 2015, 16:46 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 15 okt 2012, 00:19
Inlägg: 160
Ort: Skåne
Silverio: Vad du behöver är helt beroende av vilken situation du skall använda det i, men tänk på att du alltid måste ha något robust och förankrat att fästa i, utan det är även den starkaste vinsch överflödig (t.ex. större träd inom några meters avstånd). Vi måste även skilja på de situationer där man kör fast i off road körning, och bara "kör av vägen" i normalfall, då det senare i praktiken är omöjligt för bilföraren själv att lösa pga våra vägars uppbyggnad.

Körning i terräng/off road: Det finns ofta robusta föremål (sten, träd etc) att förankra en vinsch i för att flytta bilen någon meter eller två, om underlaget är någorlunda plant och hårt. Om underlaget lutar blir det svårare, lika så om det är lera eller liknande, även gropig terräng kan ställa till det. På raka underlag kan man med brytblock och handvinsch flytta ett fordon som inte sitter "på riktigt", lutar underlaget och/eller det är en bit att dra är det främst el-vinsch som gäller. Vilar underlaget på någorlunda mjuk lera är det snarare annat fordon som får dra, kombinerat med egen vinsch, som gäller, alternativt ett djävulskt tålamod och två kloner av Magnus Samuelsson.

Kört av inrikesvägen á la Svenne: Sitter du i diket på en 70-väg kan du ha vilken vinsch du önskar i princip, finns nästan inget att förankra motsatt del i så du kan dra dig upp. Om där skulle finnas något robust att förankra vinschens wire i så måste man tänka på frigång mot vägkanten, då bilen blir en mardröm att få upp om din wire ligger mot kanten (observera dock att du måste förankra din wire i något på andra sidan vägen, så du kan dra gig upp på själva vägen, om objektet du fäst din wire finns på din sida kommer du inte ända upp på vägen, utan stannar i diket..). Undantaget är väl normalt om du kör på en allé med kraftiga träd längs hela vägen, då kan du förankra i något. Ta även i beräkning ett dikes lutning och längd, ett djupt dike med brant vägg så är man i princip körd, lika så om bilen sitter några meter ut i en lerig åker eller liknande.

Jag rekommenderar dig att köpa en el-vinsch med en dragningskraft på den dubbla av vad din bil väger, eller med en lyftkraft på cirka 50% av bilens vikt. Om du tvunget skall ha grejer för att göra det för hand så gäller brytblock i överflöd, spännband och handvinsch med samma specifikationer. Allt kan rulla på plant underlag, det är när det börjar luta det blir värre (exempel: knuffa en bil i friläge på rak väg går, men prova i en lutning på 10% - då snackar vi styrka).

Hoppas det hjälper! :)

_________________
Vi som har gröt i munnen och tillhör Danmark enligt befolkningen.
- Nicoflash


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: ons 28 jan 2015, 23:28 
som förslag på jordankare är att påla ner lämplig i backen, men det är svårt att få bra grepp

så motorsåg, slägga och spade kan hjälpa om man inte har något annat att fästa i
om det inte är tjäle, då får man gå på andra metoder

bara en sådan sak som att fördela kraft mellan 2 4 8 pålar ställer till det
men med slingor kan man fördela det mellan två punkter med en slinga, fyra punkter med tre slingor och stora schakltar

nämde jag3att man bör ha hinkvis med pryttlar :notme: :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: tor 29 jan 2015, 00:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Kan man ha mer än ett spel och dra i vinkel så brukar det gå lättare också . Dvs att man bildar ett V där spetsen är fordonet som ska dras löst .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: mån 14 sep 2015, 00:12 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: mån 31 aug 2015, 22:40
Inlägg: 76
Ort: Götaland
Bra tips! Ett Spaklyftblock vill jag ha i julklapp.
Lite lera, inga problem :P Kan jag inte få ett spaklyftblock av prepptomten så en sån här vinsch och lite folk som vinschar OCH en vevgrammofon! 8) :idea:
[youtube]https://youtu.be/jC2QIFwGOQU[/youtube]
ps Om någon vill lära mig hur man lägger in en video från youtube med hjälp av knapparna ovan så blir jag tacksam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: mån 14 sep 2015, 19:06 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
En High-lift är det bästa man kan ha. Kombinera med krokar att fästa i hjulet så kan man lyfta hjulet och peta in lite material.
Jula säljer en lite kortare variant.

http://www.youtube.com/watch?v=hUL-l9Yi3Ws

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-651203/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 17:51 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
grym skrev:
för volvovalpkörning hadde jag 50m 10mm på den mekaniska wischen

sedan 10mm wire , 50m rullar några stycken, några brytblock för 10mm wire och en 50m bit med 12mm wire+ rundslingor bandslingor, ett par hinkar med spännband , kedjespaklyftblock, en extra 12v winsch på pinne, så man kunde fästa den i dragkula eller med slinga runt träd
en spann med schaklar , några aluminium ramper, motorsåg och massor av annat bra att ha :oops: :notme:

Jävlar, det var mycket tråd! Varför så mycket?

Nicoflash skrev:
Silverio: Vad du behöver är helt beroende av vilken situation du skall använda det i, men tänk på att du alltid måste ha något robust och förankrat att fästa i, utan det är även den starkaste vinsch överflödig (t.ex. större träd inom några meters avstånd). Vi måste även skilja på de situationer där man kör fast i off road körning, och bara "kör av vägen" i normalfall, då det senare i praktiken är omöjligt för bilföraren själv att lösa pga våra vägars uppbyggnad.

Körning i terräng/off road: Det finns ofta robusta föremål (sten, träd etc) att förankra en vinsch i för att flytta bilen någon meter eller två, om underlaget är någorlunda plant och hårt. Om underlaget lutar blir det svårare, lika så om det är lera eller liknande, även gropig terräng kan ställa till det. På raka underlag kan man med brytblock och handvinsch flytta ett fordon som inte sitter "på riktigt", lutar underlaget och/eller det är en bit att dra är det främst el-vinsch som gäller. Vilar underlaget på någorlunda mjuk lera är det snarare annat fordon som får dra, kombinerat med egen vinsch, som gäller, alternativt ett djävulskt tålamod och två kloner av Magnus Samuelsson.

Kört av inrikesvägen á la Svenne: Sitter du i diket på en 70-väg kan du ha vilken vinsch du önskar i princip, finns nästan inget att förankra motsatt del i så du kan dra dig upp. Om där skulle finnas något robust att förankra vinschens wire i så måste man tänka på frigång mot vägkanten, då bilen blir en mardröm att få upp om din wire ligger mot kanten (observera dock att du måste förankra din wire i något på andra sidan vägen, så du kan dra gig upp på själva vägen, om objektet du fäst din wire finns på din sida kommer du inte ända upp på vägen, utan stannar i diket..). Undantaget är väl normalt om du kör på en allé med kraftiga träd längs hela vägen, då kan du förankra i något. Ta även i beräkning ett dikes lutning och längd, ett djupt dike med brant vägg så är man i princip körd, lika så om bilen sitter några meter ut i en lerig åker eller liknande.

Hoppas det hjälper! :)

Måste ju tyvärr hålla med, det är mycket lättare att dra sig los när man är offroad, än att ta sig upp igen från vissa vägar man kört av.

grym skrev:
som förslag på jordankare är att påla ner lämplig i backen, men det är svårt att få bra grepp

så motorsåg, slägga och spade kan hjälpa om man inte har något annat att fästa i
om det inte är tjäle, då får man gå på andra metoder

bara en sådan sak som att fördela kraft mellan 2 4 8 pålar ställer till det
men med slingor kan man fördela det mellan två punkter med en slinga, fyra punkter med tre slingor och stora schakltar

nämde jag3att man bör ha hinkvis med pryttlar :notme: :smack:

Jordankare funkar helt klart, men du kan behöva fullständigt orimlig mängd utrusning i bilen för att klara av det, om inte bilens huvuduppgift är just bärgning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: lör 29 jul 2017, 18:53 
när man leker i terrängfen vid småländsk myrmark har man lärt sig att det är långt till bra trä som man kan annvända som ankare, den hårda vägen.... :smack:

jag har genom åren samalat på en gnutta prylar, så varför inte vara förberedd när man är ute och åker?
jag brukar inte leka i terrängbana med dom andra, utan provad saker som att ta sig fram där man inte borde komma fram , och det vart tillfällen då man inte gjorde det heller, man man lärde sig gränserna, hur man tar sig upp själv och vad man kan behöva ha, och det var mer än man egenteligen ville ha, men det funkar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: tis 01 aug 2017, 14:36 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
I en av mina BOL så har jag en stor trälåda från FM med rejäla kättingar och ett spel med hävstångsanordning med en mekanism med någon form av 2 st. "klor" som greppar om kedjelänkarna. Denna använde farsan för att dra loss stora stenar ur marken när han byggde. Jag kommer inte ihåg vad man kallar denna anordning men den är väldigt effektiv. Lådan ingick som reglementerad utrustning på varje lastbil hos FM förr i tiden. Tyvärr så är det inget man transporterar i en vanlig bil då lådan med den är stor och tung. Men när man väl satt fast en kedjan i dragkroken och den andra i något träd eller större sten eller annat något tyngre fordon är det bara att sätta igång att dra i spaken fram å tebax, fram å tebax. "Klorna" greppar oftast tag i länkarna av sig själva men behöver hjälp ibland. Det krävs att man brukar en del armkraft. Förstår ni vad jag skriver om? Vad kallas den satsen?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: tis 01 aug 2017, 16:19 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Har sett en liknande sats till salu, den kallades för Autotraktor. Låg dock i gjutesäck, så den var nog en lite klenare dimension.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: tis 01 aug 2017, 18:18 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Tobold skrev:
Har sett en liknande sats till salu, den kallades för Autotraktor. Låg dock i gjutesäck, så den var nog en lite klenare dimension.


Yep, googlade på "autotraktor" och det var precis en sådan jag menade. Tur man har en! ...den kan komma tillandvändning!
Bild

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dra upp en bil ur diket?
InläggPostat: tis 01 aug 2017, 22:25 
den där såg intressant ut, lite modernare design med styrning på kedjan så vore det nog vettigt


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet