grym skrev:
för volvovalpkörning hadde jag 50m 10mm på den mekaniska wischen
sedan 10mm wire , 50m rullar några stycken, några brytblock för 10mm wire och en 50m bit med 12mm wire+ rundslingor bandslingor, ett par hinkar med spännband , kedjespaklyftblock, en extra 12v winsch på pinne, så man kunde fästa den i dragkula eller med slinga runt träd
en spann med schaklar , några aluminium ramper, motorsåg och massor av annat bra att ha
Jävlar, det var mycket tråd! Varför så mycket?
Nicoflash skrev:
Silverio: Vad du behöver är helt beroende av vilken situation du skall använda det i, men tänk på att du alltid måste ha något robust och förankrat att fästa i, utan det är även den starkaste vinsch överflödig (t.ex. större träd inom några meters avstånd). Vi måste även skilja på de situationer där man kör fast i off road körning, och bara "kör av vägen" i normalfall, då det senare i praktiken är omöjligt för bilföraren själv att lösa pga våra vägars uppbyggnad.
Körning i terräng/off road: Det finns ofta robusta föremål (sten, träd etc) att förankra en vinsch i för att flytta bilen någon meter eller två, om underlaget är någorlunda plant och hårt. Om underlaget lutar blir det svårare, lika så om det är lera eller liknande, även gropig terräng kan ställa till det. På raka underlag kan man med brytblock och handvinsch flytta ett fordon som inte sitter "på riktigt", lutar underlaget och/eller det är en bit att dra är det främst el-vinsch som gäller. Vilar underlaget på någorlunda mjuk lera är det snarare annat fordon som får dra, kombinerat med egen vinsch, som gäller, alternativt ett djävulskt tålamod och två kloner av Magnus Samuelsson.
Kört av inrikesvägen á la Svenne: Sitter du i diket på en 70-väg kan du ha vilken vinsch du önskar i princip, finns nästan inget att förankra motsatt del i så du kan dra dig upp. Om där skulle finnas något robust att förankra vinschens wire i så måste man tänka på frigång mot vägkanten, då bilen blir en mardröm att få upp om din wire ligger mot kanten (observera dock att du måste förankra din wire i något
på andra sidan vägen, så du kan dra gig upp på själva vägen, om objektet du fäst din wire finns på din sida kommer du inte ända upp på vägen, utan stannar i diket..). Undantaget är väl normalt om du kör på en allé med kraftiga träd längs hela vägen, då kan du förankra i något. Ta även i beräkning ett dikes lutning och längd, ett djupt dike med brant vägg så är man i princip körd, lika så om bilen sitter några meter ut i en lerig åker eller liknande.
Hoppas det hjälper!
Måste ju tyvärr hålla med, det är mycket lättare att dra sig los när man är offroad, än att ta sig upp igen från vissa vägar man kört av.
grym skrev:
som förslag på jordankare är att påla ner lämplig i backen, men det är svårt att få bra grepp
så motorsåg, slägga och spade kan hjälpa om man inte har något annat att fästa i
om det inte är tjäle, då får man gå på andra metoder
bara en sådan sak som att fördela kraft mellan 2 4 8 pålar ställer till det
men med slingor kan man fördela det mellan två punkter med en slinga, fyra punkter med tre slingor och stora schakltar
nämde jag3att man bör ha hinkvis med pryttlar
Jordankare funkar helt klart, men du kan behöva fullständigt orimlig mängd utrusning i bilen för att klara av det, om inte bilens huvuduppgift är just bärgning.