Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Agerande under stress
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 21:10 
I en annan tråd skrevs det...
Citera:
Alla har vi olika förutsättningar där vi bor, och alla reagerar olika under stress, även om en del saker är förutsägbara.


Det fick mig att tänka på en grej jag var med om för ett tag sen. Jag var och hälsade på en kompis när doggen fastnade med en klo i någonting så att klon slets loss från tassen. Det kom ganska mycket blod och hunden var klart ointresserad av att jag skulle hålla på och mecka med onda tassen. Kompisen som är mer rutinerad på hundar frågar mig om jag har nån gasbinda och jag - som en total idiot säger nej. Jag har Cederroths första förband i fickan och bilen med massor av förbandsmatriel fem meter bort men är helt skärrad.

Som tur är tar kompisen fram sina hundsaker så det fixar sig ändå men efteråt funderade jag på det en del. Jag har klarat barn med skärsår och brännskador och andra problem och egna skador. Jag har kommit hyfsat tidigt till trafikolyckor och inte blivit paralyserad men detta...

Nåja. Sen dess har jag alltid munkorg och blodstillande i bilen som komplement till övriga saker. Hoppas bara att jag kommer ihåg det nästa gång. :mrgreen: Och, ja, klon växte ut igen fast jag inte trodde det i början.

Träning och utbildning är kanske en konstig avdelning. Tanken med det är att det är bra om man kan träna sig, åtminstone mentalt, för konstiga grejer. Nästa gång vet jag åtminstone i teorin hur jag ska göra och efter att ha sett kompisens agerande känns det betydligt lättare.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Agerande under stress
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 21:26 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
dessutom så kan man ju klara samma typ av situation 9 grr utan att "frysa till" och göra allt som man tränat och övat på men den 10 gången så är det något som får en att frysa till.. något som spelar ett spratt med ens medvetna och som trollar bort det man lärt sig och övat på..

tror att de ända som hjälper mot sånt är att över mer...
som mina plutonchefer alltid basunera ut: "repetition är kunskapens moder" och kunskap skapar trygghet..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Agerande under stress
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 22:11 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 aug 2014, 12:46
Inlägg: 60
Tror även jag att träning är nycklen i detta då ökad stress ju sänker den kognitiva förmågan och gör att man fattar sämre eller konstiga beslut. Att veta hur man ska göra minskar stresspåslaget och ger bättre förutsättningar att agera korekt

Tycker för övrigt inte det är så konstigt att du blev ställd vad gäller hunden då i alla fall inte jag tänker igenom risksenarion med djur på samma sätt som med barn. Med barn är det ju lite anorlunda då man ser och tänker igenom risker hela tiden. Tex vad gör jag om barnet sätter i halsen ramlar i vattnet mm mm

Dock är ju många senarion svåra att träna på ett realistiskt sätt regelbumdet :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Agerande under stress
InläggPostat: tis 22 sep 2015, 07:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Att ändra på tankar man har kring en rutin kan vara väldigt svårt i en stressad situation. Att man kanske primärt tänker på förbandsväskan som nåt som ska användas till människor kan räcka för att man ska låsa sig i en situation där en hund skadas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Agerande under stress
InläggPostat: tis 22 sep 2015, 07:36 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 aug 2014, 12:46
Inlägg: 60
Hjärnan har ju en tendens att göra som den är van och då är det lätt att fastna i boxen så att säga. Så något i stil med.....mäniska=första förband och hund=vetrinär


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Agerande under stress
InläggPostat: tis 22 sep 2015, 13:17 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 20 aug 2015, 15:53
Inlägg: 113
För att bättre hantera stress under svåra situationer så finns det egentligen tre bra saker att träna på.

Avslappningsövningar, mental träning och praktisk träning.

Avslappningsövningarna fungerar ju kortfattat oftast så att när blivit totalt avslappnad kopplar ihop det med en trigger tex en doft eller smak. Känner jag mig då stressad så kan jag tänka på den doften eller stimulera det ytterligare med tex ett tuggummi som påminner om smaken jag använt som trigger. Det gör att jag lättare minskar stressen.

Mental träning genom att tänka igenom varje moment i den situation jag ska klara steg för steg och att visualisera det noggrannt om och om igen tills det sitter gör att jag vet vad jag ska göra.

Praktiskt träning i många repetitioner för att veta hur jag ska göra och tills jag fått en rutin som sitter i muskelminnet.

_________________
Min blogg: http://www.forberedd.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet