Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: tis 22 sep 2015, 13:26 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 20 aug 2015, 15:53
Inlägg: 113
Jag tycker en viktig aspekt som stödjer tanken att börja i mindre skala är att även lära sig att ta hand om det man odlar. Att sätta 150 kvadratmeter potatis som man sen inte kan lagra över vintern på ett bra sätt blir en rejäl miss. Börja i mindre skala med odlingen och använd olika sätt för att ta tillvara på skörden.

_________________
Min blogg: http://www.forberedd.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: tis 22 sep 2015, 15:06 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Dweomer skrev:
Phiphler skrev:
Tidigare sorter är i princip alltid önskvärda.


Att bara satsa på så tidiga sorter som möjligt är inte alltid av godo utan kan ha otrevliga följdverkningar .
Beroende på hur växten sätter frö så kommer blomningen att inträffa när växten är redo .
Det gör att vissa växter kommer att få en tidig blomning och då bli i stort sett värdelösa att äta , träiga och smaklösa och omöjliga att smälta .
Det bästa är att satsa på växter som är anpassade till den odlingszon man ligger i . När man har en grupp växter som funkar bra kommer de att anpassa sig till förändringar i klimatet på sikt om vi nu talar om en ny istid eller globala uppvärmningen .
Tex så ska ju salladskål odlas så sent på säsongen det är möjligt för att de ska hinna mogna men inte gå över i blom


Menar mer fruktväxter, alltså majs, chili, tomat, zucchini, vintersquash, limabönor etc. alltså saker som inte är väl anpassade för svenskt klimat och är lite svårare att lyckas med. Mer traditionella saker som sallat, potatis, rädisa osv. så gäller inte detta på samma sätt, dock är tidiga sorter oftast friskare då de inte hinner drabbas av vissa sjukdomar som tar tid på sig att komma igång. Stocklöpningarna du beskriver har dock ingen direkt korrelation med tidighet, bara att man varit slö med att skörda eller sått fel. Oavsett hur tidig eller sen din rättika är riskerar den att blomma ifall du sått den i april, istället för juli som är den mer korrekta tiden. Detta på grund av hur växter reagerar på långa eller korta dagar.

Jag anser ändå att det är värt att odla de lite mer exotiska sakerna, och inte bara för smak och näringsvärde. Ifall det blir en mycket varm sommar så kommer rödbetor, kål, rättika, potatis och annat att må lite sämre, medan majsen och vintersquashen istället producerar för högtryck.

I varje fall, vi kan börja med kål, ett tydligt fall där det är bra med polykultur för att minska ner på risken för angrepp av kryp och svampar. För det första bör pH ligga högt, gärna >7.2. Ifall man dessutom gödslar med lite extra kalcium och magnesium så lär den fruktade klumprotssjukan inte kunna döda din kålodling. Bra kringväxter inkluderar:
+Purjolök. Kräver mycket näring precis som kålen, skördas på liknande sätt. Förvirrar varandras skadedjur.
+Tagetes. Skyddar mot såväl nematoder som flygande skadedjur. Såväl forskning som anekdoter talar för att tagetes skyddar kål på flera sätt. Du kan ta bort dem eftersom att kålen växer sig kraftig, effekten i jorden dröjer sig kvar.
+Mangold/rödbeta. Samma växt, olika skördesätt. Delar inte skadedjur med kålen, förvillande effekt.
+Bockhornsklöver. Kvävefixerande. Kryddig smak på blad och frö. Aromen kan maskera kålens lukt.
+Svartkummin. Peppriga frön, bra ersättningspeppar. Dess arom maskerar kålen.
+Gurkört. Bra vid allting i princip, djup rot drar upp mineralnäring. Älskad av bin, ätbara unga blad och blommor. Frösår sig på egen hand.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: tis 22 sep 2015, 21:18 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: mån 31 aug 2015, 22:40
Inlägg: 76
Ort: Götaland
Citera:
Jag lagrar mina fröer i en luft- och vattentät kopia av Pelican-väska från Clas Ohlsson. Ligger svalt i källaren. Och jag har i väskan en stor tygpåse med vitt ris som jag torkar i ugnen på 60 grader över natten ibland när jag skall ställa undan fröerna. Riset tar upp fukt och det innebär att fröerna tål lagring mycket bättre.
Tack för detta råd och allt frönyttigt ni skrivit.

Jag har satsat på arter med tidig skörd i min zon och sorter som är mindre frostkänsliga och en del jag kan odla i stora kärl. Vill slå ett slag för jordärtskockan som på sikt är en bra överlevnadsknöl.

Kanel till gröten vore en lyx. Kassiakanelen verkar svår att få tag frön på. Har inte lyckats än.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: ons 23 sep 2015, 14:02 
Skall man odla för eget frö är det ofta svårt att hinna få fröet moget. Säsongen är ofta för kort. Eller för blött på hösten. När det gäller många växter vill man inte heller ta frö av plantorna som går i frö tidigt. Det skulle innebära att man avlar fram grönsaker och örter som snabbt går i frö istället för att ge ätbart. Det gäller särskilt örter, lök, kål och sallad mm.

Typiskt förutsätter det att man kan driva växterna i växthus eller drivbänkar och har en skyddad odlingsplats med mycket sol. Eller att man fröodlar i syd-/mellaneuropa eller Kina, som de flesta fröfirmor gör...

Jag misstänker att det kommer att gå att köpa fröer som odlats fram söderöver även efter T. De kommer att bli dyrare, men det är en produkt som är lätt att transportera och som man kan ta bra betalt för. Frågan är vad vi här i norr skall erbjuda som betalning? Sommarstuga?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: ons 23 sep 2015, 15:55 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Skogsbonde skrev:
Skall man odla för eget frö är det ofta svårt att hinna få fröet moget. Säsongen är ofta för kort. Eller för blött på hösten. När det gäller många växter vill man inte heller ta frö av plantorna som går i frö tidigt. Det skulle innebära att man avlar fram grönsaker och örter som snabbt går i frö istället för att ge ätbart. Det gäller särskilt örter, lök, kål och sallad mm.

Typiskt förutsätter det att man kan driva växterna i växthus eller drivbänkar och har en skyddad odlingsplats med mycket sol. Eller att man fröodlar i syd-/mellaneuropa eller Kina, som de flesta fröfirmor gör...

Jag misstänker att det kommer att gå att köpa fröer som odlats fram söderöver även efter T. De kommer att bli dyrare, men det är en produkt som är lätt att transportera och som man kan ta bra betalt för. Frågan är vad vi här i norr skall erbjuda som betalning? Sommarstuga?


Beror helt och hållet på vilken växt det gäller. Ärter och bönor är lätt att ta frö från, av uppenbara anledningar.
Två-åringar som kål och rödbeta verkar må bäst i en kall rotkällare hela vintern, för mycket blöta under vintern gör att de inte alltid överlever på plats. Sallad och fänkål är ju lite mindre hållbara, kan krävas att man förvarar dem varsamt.

Jag talar inte av egen erfarenhet, utan ekar bara vad som är allmänt känt och accepterat av odlare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: ons 23 sep 2015, 17:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
De ettåriga växterna som kräver lång tid för att hinna sätta frön kan man starta inne i växthus under senvintern . Sedan planterar man ut dem när vädret tillåter .
Tvååriga växter kan man plantera in i växthuset till senhösten och övervintra växande inne i växthuset .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet