Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vem kommer du att ta hand om?
InläggPostat: tis 27 jan 2015, 01:47 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

n0name skrev:
Hemskt historia, absolut. Men vad jag kan se är inte estimationen korrekt. Är människorna i din analogi representativa för hela mänsklighetens beskaffenhet? Det blir annars ett felslut i satslogiken. Jag kan med lätthet avväpna argumentet med att hänvisa till en engelsman som befann sig i en livflotte under Estoniakatastrofen tillsammans med flera andra. Han var näst på tur att vinschas upp i räddningshelikoptern men lämnade företräde till annan person (enligt vissa källor till flera personer). Det visar på osjälviskhet. Eller varför inte läsa "Paradise Built in Hell: How Disaster Brings Out the Best in People"? (http://healthland.time.com/2011/03/22/a ... in-people/). Boken beskriver ganska utförligt människans altruistiska sida och hur det sociala samspelet fungerar i en katastrof. Diametralt motsatt från vad media brukar rapportera...

Ett motsatt exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=b6bWtdDRnDI

Artikel: http://www.bt.dk/udland/vidne-fra-doeds ... e-sig-selv

Oberoende av etnicitet hos gärningsmännen i det här fallet så är detta vittnesmål tillräckligt för att se att det finns människor som högaktningsfullt skiter i andra människor och bara prioriterar sig själv. Det är också dessa människor man måste göra sig förberedd på, inte den stora massan som antingen är handlingsoförmögna är godhjärtade.
Men sen kommer såklart paniken av svältande barn i hemmet och när människor i desperation gör vad som helst.
De som driver "looters" är dock sällan svält och panik, då målet lika ofta är att förstöra eller tillskansa sig värdsliga, men onödiga ting som TV-apparater.
Du har alltså ett spektra med människor som har ambitionen att agera mot dig. Ignorerar man detta till förmån för de goda fåtalet kommer det sannolikt stå en dyrt.

InläggPostat: ons 24 jun 2015, 00:56 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Jag bumpar lite här hehe...

Jag tänkte ju att familjen skulle med om krisen e här. Morsan, farsan, brorsan och syrran. Systern har en pojkvän.
Jag har en flickvän.
Och sen vill jag gärna ha med en kusin. Den kusinen har mycket erfarenhet och jobbar inom polisens elit och kan därför komma åt automatvapen troligen om de verkligen skulle behövas. Sedan får vi inte glömma gamla mormor som står familjen nära.

Det är de här som skapar problem. De går inte direkt att välja. Sen beror ju allt såklart hur hård krisen e. Är det naturkatastrof kan alla komma med och lite till kanske. Men säg en epedemi eller krig typ. Har bara förberret för minst 3 månader med 5-6 personer men lär nog klara 6 månader eftersom tillgång till fiskesjö finns och om man jagar lite samt köper allt man kan i sista sekund.

Men de får ju bli ultimatum. "Ska du med får du vara utan familj och vänner. Annars kan du skita i det" Tyvärr lär ju man va tvungen att ställa det ultimatumet.

Vad har ni för tankar kring detta? Borde man ta med fler för att de har kunskap som e nödvändig som annars inte finns i din grupp eller tar dessa personer bara plats och föda?

InläggPostat: ons 24 jun 2015, 07:50 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Grodans skrev:
1 - Men de får ju bli ultimatum. "Ska du med får du vara utan familj och vänner. Annars kan du skita i det" Tyvärr lär ju man va tvungen att ställa det ultimatumet.

2 - Vad har ni för tankar kring detta? Borde man ta med fler för att de har kunskap som e nödvändig som annars inte finns i din grupp eller tar dessa personer bara plats och föda?

1 - Jag tror det är orealistiskt att tro att någon skulle välja bort sin familj. Lämna fru/man och barn tror jag är helt uteslutet för de flesta.

2 - Det är dubbelt, i en kortvarig störning så ja, då tar kunskap bara plats om den inte kan föda sig själv. I en långvarig störning så tar din mat slut i vilket fall som helst och utan kunskap så kan du inte skaffa tillräckligt med ny mat. Så allt beror ju på var du själv står idag, dvs behöver du den kunskap du har tillgång till via andra eller är den en belastning/redundans? Vad är din plan? behövs "manpower" för vad du vill göra? etc. osv..

InläggPostat: ons 24 jun 2015, 10:45 
Greyman

Som sagt intressanta tankar...

Idagsläget är vårt matförråd tänkt för oss i familjen men får nog uppgradera det för vill ta med mina föäldrar, även om de börjar bli lite till åren så har farsgubben så mycket kunskaper och erfarenheter inom flera olika områden som jag absolut inte vill vara utan :hm:

InläggPostat: tor 25 jun 2015, 21:21 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Nu är det ju så här att vi människor är inget annat än djur, vad vi än tror om oss själva så tar överlevnadsinstinkten över när det krisar sig.
Vi blir egoister, får tunnelseende och "fight or flight" kickar in. Oavsett om krisen kommer smygande eller plötsligt så tar vi hand om oss själva i första hand, sen släkten(om vi tycker om den) och i sista hand vänner och andra man kan ha nytta av(kunskaper). De som inte klarar att prioritera rätt enligt ovan får det svårt eller gör sig snabbt beroende av andra, och det är inte bra.

Jag tar hand om mig själv, sambo och släkt, i precis den ordningen, om jag inte klarar mig själv är jag inte heller till nytta för andra.
Sjuklingar, parasiter, lögnare och missbrukare är inte välkomna, om dom inte har stort matlager förstås ;-)

InläggPostat: ons 30 sep 2015, 21:33 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Shit alltså! Detta är en av de tyngsta ämnen som jag hittills läst på detta forum.

Jag är singel :notme: och har varken barn, föräldrar eller mor/farföräldrar. Men jag har en del släktingar och några få vänner. Vid kriser och katastrofer som är tillfälliga så är min plan att hjälpa till genom att plocka ihop lådor med vatten och mat för att dela ut. För egen del har jag en BOL som fungerar för mindre kriser som t ex om min egen ekonomi blir ansträngd och har då egen mark att odla på.

Mina, än så länge små, resurser är hemliga. Håller en extremt hög OPSEC. Till saken hör att jag är den som har minst ekonomi av alla. När det hänt div katastrofer i Sverige eller utomlands brukar jag nämna MSB’s råd och att jag tar dem på allvar. Men jag tjatar inte om detta.

Men hur ska man kunna välja vilka bland 10-16 personer som ska få dela på mina resurser? Det går inte. Bland dessa personer finns ett antal sambos och ingifta som inte kommer att vilja lämna sina egna föräldrar, syskon mm vid en förflyttning till säkrare plats. Vilket kommer att leda till att mina släktningar inte heller kan ”rädda sig” eftersom de aldrig skulle läma sina respektive.

Just nu håller jag på att leta efter min ultimata DD-BOL som kommer att ligga extremt långt bort från allt och alla. Detta kommer att innebära att det löser sig av sig självt vilka som kan komma (= 0-2 personer?). Jag kommer att vara övertydlig med att tak över huvudet finns men ingen mat. De som ev kommer måste ha med sig så mycket mat som möjligt. Jag kommer naturligtvis att dela med mig av det jag har men det berättar jag inte i förväg. Det gäller att inte ta ifrån folk motivationen till att rädda sig själva.

Svalbard Global Seed Vault

InläggPostat: ons 30 sep 2015, 22:24 
Jag är prepper av den enkla anledningen att jag tänker på mina barn. Hade jag inte haft familj skulle jag kanske inte ha brytt mig alls. Möjligen bara ha ett bra lager med alkohol och en dos tabletter för den sista måltiden.

InläggPostat: ons 30 sep 2015, 23:36 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

odlar frön hos de som jag kan tänka mig att göra gemensam sak med.. att föra en seriös diskussion med några man känner väl gör ju inte att man måste tala om exakt va man lagrar eller mängderna men de gör ju att de man "valt" ut tänker till.. och hittills så har de jag diskuterat med haft lite samma tankar men inte riktigt hittat in till forumet än om man säger så..
tänker inte ta med någon om de inte tillför mer än bara kunskap.. de lär ha med sig mat eller bränslen osv, som motsvarar de jag kan tänkas bjuda på. jag jobbar inte på sida eller unhcr... :hm:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 83 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6