Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra åt sina vänner
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 11:28 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 13:17
Inlägg: 144
Jag kommer att försöka hjälpa mina släktingar i första hand. Sedan kommer jag att hjälpa mina vänner, om möjligt. Trots allt är jag övertygad om att man klarar sig bättre i en grupp än ensam.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra åt sina vänner
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 11:42 
Toker skrev:
Jag kommer att försöka hjälpa mina släktingar i första hand. Sedan kommer jag att hjälpa mina vänner, om möjligt. Trots allt är jag övertygad om att man klarar sig bättre i en grupp än ensam.


Lutar nog också åt ditt håll.

Jag bunkrar väl inte regelrätt åt andra än mig själv. Resten av den nära familjen har sina egna förråd i varierande skala, men jag räknar kallt med att jag kan behöva dela med mig till vänner om jag själv behöver assistans på vägen. Få nära vänner "vet om" mina planer. Har väl aldrig slagit mig för bröstet och sagt att jag är prepper, men å andra sidan har jag gett bort exempelvis paracordarmband och prylar i present, bett att de ska fylla på sina matlager inför vintern/strömbortfall/osv., så de har väl antagligen koll på att jag är mer förberedd än andra, så att säga.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra åt sina vänner
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 12:02 
Inget åt vänner. Bara åt barn med familj

Kollade häromveckan upp att det går att öppna slavsändare med VHF handradion bortfrån där barnet bor.
Har en extra programmerad radio så nu vet jag vi kan hålla kontakt så länge slavsändaren har ström. Direkt radio till radio är för långt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra åt sina vänner
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 22:01 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Jag tror.. det är helt bortkastat att försöka preppa åt sina vänner.

Är man vuxen måste man sköta sitt eget preppande. Vad man kan göra är uppmärksamma och informera sina vänner. Sedan är det upp till dem om de vill ta till sig, eller sticka huvudet i sanden och skita i att preppa. Då har man gjort sin "plikt" (eftersom man gillar dem) för sina vänner. Om de väljer att inte dela ens syn på behovet, så får man respektera det. Och vid ett skarpt läge får de ta konsekvenserna.

Helt orimligt att preppa åt andra. Jag vill inte ta på mig det ansvaret. Har fullt upp åt mig själv och närmaste familj. Sen ska man hinna med att leva lite i nuet utöver sitt preppande åt sig själv, tiden räcker inte till att tänka på andra.

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra åt sina vänner
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 23:11 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Gnaug skrev:
Jag tror.. det är helt bortkastat att försöka preppa åt sina vänner.

Är man vuxen måste man sköta sitt eget preppande. Vad man kan göra är uppmärksamma och informera sina vänner. Sedan är det upp till dem om de vill ta till sig, eller sticka huvudet i sanden och skita i att preppa. Då har man gjort sin "plikt" (eftersom man gillar dem) för sina vänner. Om de väljer att inte dela ens syn på behovet, så får man respektera det. Och vid ett skarpt läge får de ta konsekvenserna.

Helt orimligt att preppa åt andra. Jag vill inte ta på mig det ansvaret. Har fullt upp åt mig själv och närmaste familj. Sen ska man hinna med att leva lite i nuet utöver sitt preppande åt sig själv, tiden räcker inte till att tänka på andra.


What he said.

Hjälper folk att hjälpa sig själva, de som däremot är mer intresserade av selfies och att fota sin tallrik och kanske till och med fnyser åt vad man håller på med får vackert klara sig själva.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra åt sina vänner
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 23:30 
Gnaug skrev:
Är man vuxen måste man sköta sitt eget preppande. Vad man kan göra är uppmärksamma och informera sina vänner. Sedan är det upp till dem om de vill ta till sig, eller sticka huvudet i sanden och skita i att preppa.


Håller med. Det är så det bör funka.

Meeennnn.... När dina vänner behöver det du försökt förmå dem men inte har det så minns de dig och att du förstås har. Då är det möjligen så att vännen plötsligt vill casha in på er vänskap. I det läget är det konstigt nog en moralisk plikt, enligt dem som inte sparat i ladorna, att dela med sig.

Den med bristande moral kan straffas till rätt moral. :sneaky: (:)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bunkra åt sina vänner
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 23:35 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
MulenDag skrev:
Meeennnn.... När dina vänner behöver det du försökt förmå dem men inte har det så minns de dig och att du förstås har. Då är det möjligen så att vännen plötsligt vill casha in på er vänskap. I det läget är det konstigt nog en moralisk plikt, enligt dem som inte sparat i ladorna, att dela med sig.


Jag anser att just detta är den största orsaken till att inte ha bug in som strategi.

Lika säkert som att skatteverket har jurister så kommer det ett antal "bästa vänner" som tänker på ditt fina hus och att där minsann finns ved, värme, brunn och nån frän jordkällare full med mat som du ju visade dem tidigare... osv..

Sen är det bara att dela med sig eller så har man riktigt sura ovänner som menar att du ju faktiskt är beredd att låta dem dö - vilket enligt gängse spelregler gör att deras moraliska skyldigheter mot dig numera är noll och du är reducerad till någon som har vad de behöver för att överleva.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet