Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: mån 08 mar 2010, 15:48 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Jag är nu i en situation där min sparade ekonomiska buffert ganska exakt motsvarar mina totala skulder. Jag har med andra ord möjlighet att bli skuldfri, vilket jag strävar efter. Nackdelen är att då saknar jag buffert för det oförutsedda. Tex bilhaveri eller att käften rasar (Har hänt nära 15.000kr kostade det den gången) Jag tycker det är skönt att ha pengar på sparkontot, vill gärna klara mig ett halvår utan inkomst utan att min värld rasar samman. Jag litar inte helt på våra sociala skyddsnät.

Skulden utgörs av ett studielån så räntan är låg och avbetalningstakten är rimlig. Bufferten är i form av aktieindexfonder och räntesparkapital.

Vad är sunt att prioritera, en rejäl buffert eller skuldfrihet?

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: mån 08 mar 2010, 16:06 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Bägge saker är givetvis värda att prioritera, men varför inte prioritera bägge. Om du har en anständig buffert i fonder och aktier nu så kanske att du skall lägga ditt sparande de närmsta åren i lika delar ädla metaller och avbetalning av studieskuld till exempel.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: mån 08 mar 2010, 18:49 
Offline
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 jul 2009, 00:11
Inlägg: 299
Betala av skulden skulle jag säga, du betalar troligtvis betydligt mer i ränta på lånet än du får ut som avkastning på dina sparpengar. Skulle sedan något gå åt helvete får du i värsta fall ta ett nytt lån, men du tjänar åtminstone in de pengar du skulle fått betala i ränta fram tills dess.

_________________
Brute force - If it doesn't work, you're not using enough.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: mån 08 mar 2010, 18:51 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Håller med sprithitler. Ta lite av varje. Ha kvar buffert och bli av med en del av skulderna. Förstår om det är lockande att bli skuldfri men du kanske behöver de där extra tusenlapparna en dag.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: mån 08 mar 2010, 20:25 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 27 sep 2009, 19:21
Inlägg: 268
Ort: Västsverige
Spara 15k och betala resten till skulden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: mån 08 mar 2010, 21:59 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Behåll bufferten och fortsätt amortera på lånet...

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: mån 08 mar 2010, 23:30 
Offline
Skynet fights back!

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 00:09
Inlägg: 641
Ort: Bästkusten
Håll ett öga på KPI, konsumentprisindex. Det är vad som avgör CSNräntan. Så fort den sticker brukar det innebära att aktier inte är lika intressanta att äga. Då kanske det är läge att sälja av för att betala av.

Tills dess tycker jag att du kanske ska fokusera på att betala av och inte spara...

_________________
Endast Sverige svenska preppers har

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: tis 09 mar 2010, 00:51 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Räntan på studielånet är låg, långt under ett blanco lån om det skulle skita sig på annat håll. Ett lån med lika bra villkår har jag inte säkerhet att ta när jag väl har löst studielånet, det är ju ett rätt speciellt och fördelaktigt lån på det viset. Hmm, svårt det här

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: tis 09 mar 2010, 01:11 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 01:27
Inlägg: 484
Iarfur skrev:
du betalar troligtvis betydligt mer i ränta på lånet än du får ut som avkastning på dina sparpengar.

Eh, say what?

Jag betalar 2.4% på mitt studielån, man behöver ju inte vara George Soros för att lyckas få en högre avkastning än så på sina sparpengar...

_________________
Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: tis 09 mar 2010, 06:52 
Offline
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 jul 2009, 00:11
Inlägg: 299
Heh, jag läste inlägget lite snabbt och missade att det gällde studielån... Även jag har några tusenlappar kvar på mitt studielång som jag tänker låta försvinna i vanlig takt och istället bygga upp en buffert.

_________________
Brute force - If it doesn't work, you're not using enough.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: tis 09 mar 2010, 14:46 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Töm inte din buffert.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 02:12 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
2,4% är ju väldigt lite. Har du inte enorma räntekostnader i reda kronor räknat så behåll lånet och försök få högre avkastning än 2,4% på annat håll. tex via aktier. Lite kan du såklart betala av om du tycker att det stör att ha lån.

Se alltid till att ha en viss buffert kvar. Både på sparkontot och i kontanter. ( ev i guld med).

mina 50 ören... /PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 07:00 
Offline
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 jul 2009, 00:11
Inlägg: 299
PoloPrinsen skrev:
2,4% är ju väldigt lite. Har du inte enorma räntekostnader i reda kronor räknat så behåll lånet och försök få högre avkastning än 2,4% på annat håll. tex via aktier. Lite kan du såklart betala av om du tycker att det stör att ha lån.

Se alltid till att ha en viss buffert kvar. Både på sparkontot och i kontanter. ( ev i guld med).

mina 50 ören... /PP


Jag kanske är pessimist, men jag är väldigt skeptisk till att spara i aktier, känns spontant som att investera sina pengar i trisslotter. Jag är fullständigt övertygad om att någon rejäl katastrof skulle inträffa om jag någonsin investerade en större summa pengar på aktiemarknaden, typ att japan eller kalifornien skulle falla i havet efter en jordbävning, med påföljande krasch på marknaden som följd. Med jämna mellanrum totalhavererar ju aktiemarknaden, ser wall street spekulanter som kastar sig från hustak för min inre blick, eller de oräkneliga miljarder som gick upp i rök när IT bubblan sprack.

_________________
Brute force - If it doesn't work, you're not using enough.


Senast redigerad av Iarfur tor 11 mar 2010, 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 08:17 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Iarfur skrev:
Jag kanske är pessimist, men jag är väldigt skeptisk till att spara i aktier, känns spontant som att investera sina pengar i trisslotter. Jag är fullständigt övertygad om att någon rejäl katastrof skulle inträffa om jag någonsin investerade en större summa pengar på aktiemarknaden, typ att japan eller kalifornien skulle falla i havet efter en jordbävning, med påföljande krasch på marknaden som följd. Med jämna mellanrum totalhavererar ju aktiemarknaden, ser wall street spekulanter som kastar sig från hustak för min inre blick, eller de oräkneliga miljarder som gick upp i rök när IT bubblan sprack.

Aktier har två fördelar framför trisslotter:
* Om du köper en trisslott utan vinst förlorar du alla pengar du investerade. Köper du en aktie med dålig värdeutveckling så kan du sälja den med förlust, men du förlorar inte alla pengarna.
* De flesta aktier har utdelning. Det betyder att du tjänar pengar på dem även om du inte säljer dem. Företaget betalar dig X antal kronor per aktie och år för bara för att du har köpt deras aktier.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 12:48 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Ja det är inte riskfritt med aktier. Det finns ju inga gratisluncher... haha.

Nåja det finns ju en förbannat god anledning till att bankerna och diverse investeringsbolag/förvaltningsbolag/försäkringsbolag mm) nästan med våld vill ta hand om just dina (och mina!) pengar för att placera dem i diverse fonder. Aktierna stiger i regel och de vet alla. Så banker och dessa bolag vill thäna pengar på detta. De tar förvaltningsavgiften och du får en del av det förmodade värdeökningen. Säkert för banken, mindre säkert för folk - förutom att man alltid åker på att betala förvaltningsavgiften... ;-(

Sälj dock aktierna strax innan jordskalvet i japan/etc. Men kom ihåg att just när aktiemarknaden skakar som värst... ja DÅ är det man ska gå in med 2-3 miljoner kronor. Har man då inte otur utan bara "hänger med" i den allmänna snabba återhämtningen, ja då förutsätter jag att man inte behöver arbeta några år efter det man sålt aktierna för mångdubbelt värde. Typ. Eller så skakar aktiemarknaden ( eller just de bolag man valt att köpa aktier i) liiiite liiite till - och går i KK. Då ryker alla sekiner. ;-)

Det var några aspekter från min sida.

Jag jobbar på Ericsson, hade man vetat ATT det det var som värst/sämst för några år sen då man fick en aktie för 3kr, ja då hade jag vågat ta risken at gå i kk. Hade jag sålt allt annat onödigt INNAN krachen, investerat i Ericssonaktier och sen sålt dem så hade jag nu idag varit ekonomiskt oberoende. Men det slipper jag nu! haha. Övertid på söndag, slava på! Att röka cigarr på bahamas hela dagarna i ända kan ju inte vara kul iaf, paraplydrinkar å annat tjafs... haha. Hade jag misslyckats (bolaget i KK, aktien dasspappersvärde) så hade jag varit utan bil, jobb och haft gamla möbler i en hyresrätt.

Hmm.
Mvh PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet