Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: tor 29 okt 2015, 23:14 
Om drygt en månad flyttar jag och hästen från den relativa tryggheten hemma på släktgården i Norrbotten (där jag och pappa byggt upp en relativt god beredskap) till ett ställe på västkusten. Det ska bli fantastiskt kul men ur en säkerhetssynpunkt känns det synnerligen kasst. Jag hoppas förstås samhället håller sig hyfsat stabilt ända fram tills jag flyttar hem igen, och att en eventuell kris skulle bestå av en börskrasch eller liknande som ändå inte omöjliggör för mig att ta mig hem relativt enkelt. Men skulle en riktig SHTF-situation uppstå finns egentligen inget annat alternativ än att försöka gå hem igen. Eftersom det är en så fruktansvärt lång sträcka (ungefär 140-160 mil beroende på om man går genom Norrland via kusten eller inlandet) känns det otroligt överväldigande men nu håller jag på att planera så gott jag kan för att i alla fall känna att jag har någon slags chans. Så tar och skriver ner allting här för att få det nedskrivet.

Att förflytta sig till häst innebär en del fördelar och nackdelar:
- Många timmar om dagen kommer gå åt till att låta henne äta allt gräs/blåbärsris/sly/etc hon kan hitta för att hon ska ha en chans att få i sig nog mycket näring - eftersom det ju inte finns någon möjlighet att ha med sig foder
- Det innebär en hel del extra utrustning
- Och en massa fler saker som kan gå fel (med både utrustning och skador)
+ Samtidigt innebär det en enorm trygghet för mig som ensam ung tjej i en utsatt situation. Till häst med svärdet i handen (vi håller på med tornerspel och liknande så övningssvärdet i stål får nog följa med) har jag ett helt annat säkerhetsläge.
+ Det innebär också att jag kan få med mig en hel del extra packning. Hästen klarar att bära på mig och 30 kilo packning utan problem, 10-20 kg mer om jag går långa sträckor själv, vilket ju inte är några problem eftersom jag slipper packning.
+ Det skulle förmodligen vara bra för min mentala hälsa att slippa vara helt ensam. Dessutom vill jag inte lämna henne eftersom hon står mig så nära.

Min högst preliminära och ännu inte färdiga packlista:
x Tälthängmatta med tillhörande tarp
x 3-säsongssovsäck
x ca 10 m paracord-lina samt halsrem och karbinhake för att kunna göra fast hästen mellan två träd under natten
x Vattenfilter och vattenflaskor (+ eventuellt en lätt, hopfällbar vattenhink)
x Spritkök med tillhörande bränsle (planerar att eventuellt införskaffa ett gaskök men det är vad jag har just nu)
x Sjukvårdskit bestående av en liten första hjälpen-väska som jag ska komplettera med lite extra saker)
x Hygienartiklar:
Menskopp, trosskydd, ev våtservetter och någon slags liten tvål
x Schweizisk armékniv
x Lättviktsyxa
x eventuellt mitt svärd
x Mina sparade kontanter, totalt ca 5000 i 100- och några 500-lappar
x Sverigekarta (försöker hitta en som är så detaljerad och lätt som möjligt)
x Kompass
x Regnkläder bestående av en stor regnponcho samt regnbyxor
x Kläder beror på årstid men typ några uppsättningar underkläder och sen lager på lager med någon reservtröja, extra handskar osv i packningen. På fötterna blir det vandringskängorna som gäller.
x Hästutrustning bestående av bland annat:
Träns, sadel, lite lädertvål och en svamp, en borste, hovkrats, barfotaboots (hästen är oskodd) med extra broddar och en liten skiftnyckel för att kunna skruva i och ur dem

Matpaketet förtjänar nästan ett eget stycke. Jag vågar inte förlita mig på att kunna få tag på mat längs med vägen och då innebär det ju att jag måste ha med mig mat för MINST 54 dagar som är den tid jag tror att resan kommer ta om ALLT går som planerat och jag inte blir uppehållen någonstans (räknar med att hästen går i 5 km/h och att vi kan hålla igång 6 h per dag då ungefär 3 h kommer gå åt till att låta hästen äta - det innebär ju att vi tar oss 3 mil per dag. Och 160/3=54). Jag har varken råd eller möjlighet att köpa över 100 portioner frystorkad mat så jag håller på att bunkra näringstät "vanlig" mat samt torkar just nu. Jag torkar massor av grönsaker, rotfrukter, svamp och tofu och köper mycket havregryn, röda linser, nötter, frön, neutralt kokosfett samt några påsar gräddpulver och ölkorv.

Det känns som att jag kommer på nya saker och problem mest hela tiden. Och det är både skrämmande och lite roande att leka med tanken och planera. Skulle tro att många här känner samma sak.

(Och om nu skiten håller sig undan fläkten så planerar jag att använda all utrustning, planering och mat för att genomföra några långritter nästa sommar. Fast då blir det 10-20 mil, snarare än 160.)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: tor 29 okt 2015, 23:51 
Du verkar vara en tuff tjej så kan bara välkommna dig ner till västkusten. Lite detaljer du kan ändra på som följer.
Skiftnyckel är ett rätt värdelöst verktyg så välj hellre en blocknyckel då jag antar att broddarna alla har samma nyckelvid.
Finns mycket taggtråd som kan skada hästen så en bra kraftavbitare så du slipper ta omvägar. Ta ett skarpslipat svärd istället.
Skippa gasolkök, spritköket funkar med koncentrerad spolarvätska som du säkert kan hitta på vägen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 00:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hästen kommer inte att klara sig på vad naturen ger . Du behöver ge hö och kraftfoder för en så lång resa . Blåbärsris och sly är inte hästmat , de kan helt enkelt inte smälta det och kan ge kolik om du har otur , speciellt då det är en ansträngande resa .

Hur gör du på vintern ? Då finns ingen mat alls i vägkanten .

Du bör i förväg ta kontakt med bönder efter vägen där du kan få foder och ev stallplats om hästen skulle bli sjuk och kräva veternärvård .

Att binda hästen i en halsrem är livsfarligt om du är ute på långtur . Skulle hästen bli skrämd av tex varg eller björn är risken stor att den kommer att bryta nacken . Nacken är väldigt svag på en häst .

Fundera hellre på att ta med ett litet batteristängsel som är anpassat för långritter och gör i ordning en "utebox" av elstängslet , det kan också ev skrämma endel rovdjur . Gör du stängslet lite större så får du själv också skydd .

Du kan inte köra in hästen ? Ger många fler fördelar

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 10:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Spännande projekt!! Hur är hållbarheten på en häst? Om man ska åka 160 mil så antar jag att hovarna tar en del stryk? Väldigt ambitiöst att försöka sig på en extrem bugout på det sättet måste jag säga!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 10:46 
Dweomer skrev:
Hästen kommer inte att klara sig på vad naturen ger . Du behöver ge hö och kraftfoder för en så lång resa . Blåbärsris och sly är inte hästmat , de kan helt enkelt inte smälta det och kan ge kolik om du har otur , speciellt då det är en ansträngande resa .

Hur gör du på vintern ? Då finns ingen mat alls i vägkanten .

Du bör i förväg ta kontakt med bönder efter vägen där du kan få foder och ev stallplats om hästen skulle bli sjuk och kräva veternärvård .

Att binda hästen i en halsrem är livsfarligt om du är ute på långtur . Skulle hästen bli skrämd av tex varg eller björn är risken stor att den kommer att bryta nacken . Nacken är väldigt svag på en häst .

Fundera hellre på att ta med ett litet batteristängsel som är anpassat för långritter och gör i ordning en "utebox" av elstängslet , det kan också ev skrämma endel rovdjur . Gör du stängslet lite större så får du själv också skydd .

Du kan inte köra in hästen ? Ger många fler fördelar


Just på grund av problematiken med foder är vintern inget alternativ. Händer det något nu i december-februari får jag vackert försöka hålla ut tills våren - alternativt vara totalt beroende av andra människors välvilja för hö och skydd. Under sommaren känns det som att det nätt och jämt borde gå att klara sig på det gräs som går att hitta, med någon timmes betande på morgonen, 10 minuters betande varje timme under tiden man går, samt några timmars betande på kvällen och en möjlighet för hästen att "dammsuga" området runt uppbindningsplatsen på all växtlighet under natten. Att få (eller få köpa) hö och/eller kraftfoder skulle förstås vara bra men det är ju inte något man kan räkna med varje dag.

Varianten med lina mellan två träd + halsrem är den uppbindningsanordning alla brukskörare jag umgåtts med genom åren alltid använt vid rastning och eventuella övernattningar när de varit ute i skogen. Det har ju helt klart sina risker och någon slags hage skulle ju vara bra men jag har svårt att se hur jag skulle kunna få med mig ett aggregat och ffa batterier som räcker.

Hon är "nästan" inkörd, har dragit lite stockar och en harv för några år sedan men blev inkörd som 8-åring och är lite bakskygg och oberäknelig när det gäller körningen. Det i kombination med att jag varken har en lämplig sele eller vagn gör att jag tänker bort körningen som alternativ. Även om det ju förstås hade inneburit en helt annan situation när det gäller möjlighet att ha med sig både (kraft)foder, stängsel osv.

Känns också som att en desperat SHTF-situation är totalt annorlunda mot en planerad långritt där resten av samhället är intakt. För långritten jag planerar nästa sommar kan jag och ska jag definitivt planera både fodertillgång, övernattningar, möjlighet till veterinärvård, exakt rutt osv in i minsta detalj. Då finns fungerande mobiltelefoner, välvilliga människor är det gott om, och jag behöver inte ha med mig två månaders mat. Då är det ju bara en kul och trevlig grej att göra tillsammans med min häst, snarare än en svår överlevnadssituation.

Ongrid skrev:
Spännande projekt!! Hur är hållbarheten på en häst? Om man ska åka 160 mil så antar jag att hovarna tar en del stryk? Väldigt ambitiöst att försöka sig på en extrem bugout på det sättet måste jag säga!

Själva kilometrarna är inget jätteproblem om man tar det lugnt, lyckas få tag på bra foder och all utrustning passar perfekt och man har sån tur hela vägen att man slipper skador osv. Är hästen skodd behöver man sko om den relativt ofta (säkert var 4:e vecka eftersom skorna slits så mycket om man går så långa sträckor, speciellt om det blir mycket asfalt), men min är oskodd och har barfotaboots som jag räknar med skulle ta det mesta av slitaget (de är designade för att hålla minst 250 mil).

Ambitiöst, galet och absolut inte något jag skulle vilja genomföra men ändå inte kan låta bli att planera så gott det går inför :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 11:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
För en kort rast så kan det fungera men inte för en övernattning i skogen med rovdjur .
Här ett litet aggregat som inte ens väger ett halvt kilo , lämpligt upp till 2km stängsel http://www.skoies.no/gjerdeutstyr-id-45 ... /an90.html
Och här en portabel hage ( titta på filmen går knappt att se vad det är för nåt på bilden) http://roflexs.se/produkt-kategori/turridning/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 12:06 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Du behöver lära hästen att dra istället för att bära.

Proportionaliteten mellan vad en häst kan dra och vad den kan bära är enorm i skillnad.

Vagn är väl bra så länge du har väg men fördelen med en häst utan vagn med hjulaxel är att du även i viss mån kan färdas genom lätt terräng och med fördel på bredare stigar utan en sådan.

Vad du behöver är en travois, den har utmärkt framkomlighet, styr in sig själv mellan hinder och är mycket lätt att reparera/bygga ny om den skadas ute i naturen.
https://www.google.se/search?q=horse+pu ... 00&bih=818

En sådan kan med fördel ha löstagbara skidor/medar fästade om du är händig med verktyg så blir vinterfärder mer görliga så länge hästen klarar av snödjupet och marken är slät så den inte skadar sig. Finns även ju utmärkta och lättbyggda slädar man kan snickra ihop själv för några hundralappar som gör vinterturen ännu bättre.

På så vis får du möjligen med dig allt du behöver.
I den mån du hittar bete låter du hästen beta och stöttar med kraftfoder som den själv drar.

Självklart går du och leder hästen, till fots på sommaren och på vintern på skidor.

Ur ren preppring synpunkt bör du ha egen rygga/travois eller pulka med vad du behöver OM skit händer och hästen mot förmodan inte är med hela vägen.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: lör 30 jan 2016, 21:08 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 22:08
Inlägg: 100
Har du kollat på utrustning för distansritt, jag tänker sadel och träns? Lättare och behöver inte smörjas. Har ridit i en del sån utrustning på långturer (på hyrd häst, så det var inte min utrustning) och det var väldigt bekvämt. Nu vet jag inte vad du har för typ av häst, kanske är svårt att hitta sådant till grövre raser än arab o dyl.

_________________
Will the fight for our sanity
be the fight of our lives
now that we lost all the reasons
that we thought that we had


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: lör 30 jan 2016, 22:03 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Du måste förbereda dig för att ta en stor del av resan utan häst, alltså räkna med att hästen skadar sig allvarligt eller av annan anledning måste avlivas, det kan bli så att du måste ta andra färdmedel trots att du börjar uppsutten.

Saker kan hända längs vägen, så se till att du har balanserad last, varav en sida bestående av en ryggsäck som du sen fortsätter med till fots om nåt skulle hända hästen.

Lång resa till häst, fodret blir ett problem.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 14:49 
Jag kan "nada" om hästar, men jag vet desto mer om kvinnor:

En ENVIS kvinna kan klara allt och jag tycker din ide´om att
ta hästen som färdmedel är Fantastisk !!!

Du KAN din häst, du vet vad den orkar
och tillsammans kommer
ni lyckas eller en bra bit i alla fall.

Tips: Köp/sno/tigg en cykelvagn av typ sulky,
du vet en sådan med kapell på som man kan ha barn i .
Ha den efter hästen, där kan du lätt få plats med 35-50 kilo
(min väninna gjorde det)
och du kan fortfarande rida på små stigar eller i mark.

Eller kolla på denna sidan och se vad du kan göra
och anpassa att ha efter din häst:

http://cykelpendlare.blogspot.se/2012/0 ... sport.html


Låt ingen stoppa dig, och ha en underbar dag :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 17:32 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Kermodei skrev:
Tips: Köp/sno/tigg en cykelvagn av typ sulky,
du vet en sådan med kapell på som man kan ha barn i .
Ha den efter hästen, där kan du lätt få plats med 35-50 kilo


*harkel* 35-50kg.... vet du hur mycket en häst som rör sig kontinuerligt i 160 mil äter per dag? :notme:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 18:25 
Derzu Uzala skrev:
Kermodei skrev:
Tips: Köp/sno/tigg en cykelvagn av typ sulky,
du vet en sådan med kapell på som man kan ha barn i .
Ha den efter hästen, där kan du lätt få plats med 35-50 kilo


*harkel* 35-50kg.... vet du hur mycket en häst som rör sig kontinuerligt i 160 mil äter per dag? :notme:


Nej det vet jag inte, har ingen aaaning om det.
Men däremot så skrev jag inte heller att vagnen
skulle användas till att transportera djurfoder i
utan var mer att adekvat och relevant allmännyttigt tips.

För övrigt så är det TRÅKIGT att se hur det är i dessa forumen,
med dessa "rättelser" eller hårda kritiserandet och "jantelagsattityden"
när folk skriver saker.

"Tösen" har en ide´och det är bättre att STÖDJA
och uppmuntra en människa än att trycka ned och kritisera .


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 19:07 
Kermodei skrev:
Nej det vet jag inte, har ingen aaaning om det.
Men däremot så skrev jag inte heller att vagnen
skulle användas till att transportera djurfoder i
utan var mer att adekvat och relevant allmännyttigt tips.

För övrigt så är det TRÅKIGT att se hur det är i dessa forumen,
med dessa "rättelser" eller hårda kritiserandet och "jantelagsattityden"
när folk skriver saker.

"Tösen" har en ide´och det är bättre att STÖDJA
och uppmuntra en människa än att trycka ned och kritisera .


Du tycker alltså att det är bättre att uppmuntra någon till att genomföra en extremt svår sak i ett läge (SHTF) där saker och ting kan och antagligen kommer att gå väldigt snett?

Prepping är inte en lek. Om jag tycker att någon saknar något i sin BOB, eller har missat något livsviktigt i sitt lager, eller har gjort en konstig bedömning i sina planer, får jag inte påpeka det då? Mig veterligen är det här inte en klubb för inbördes beundran där vi ohämmat hejar på varandras prepps, oavsett vad de innefattar. Ett forum är till för debatt, och jag tycker inte att det är att "trycka ned" eller "kritisera" om jag presenterar ett förslag och samtliga av forumets medlemmar omedelbart ratar det. Det ser jag som en chans till eftertanke och introspektion.

Att i denna tråd bara säga "You go girl, låt inget stoppa dig", är den absolut farligaste vägen att gå, enligt mitt tycke. Här ställs ett liv på spel om SHTF faktiskt står och knackar på dörren. Om det finns folk på forumet med kanske decennier lång erfarenhet med hästar och djurskötsel måste ju de få flika in sin kunskap också, och om det behövs; totalsåga idén.

Jag å andra sidan har inte den minsta erfarenhet av hästridning. Således säger jag inget heller i sakfrågan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 20:41 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Kermodei skrev:
Nej det vet jag inte, har ingen aaaning om det.
Men däremot så skrev jag inte heller att vagnen
skulle användas till att transportera djurfoder i
utan var mer att adekvat och relevant allmännyttigt tips.

För övrigt så är det TRÅKIGT att se hur det är i dessa forumen,
med dessa "rättelser" eller hårda kritiserandet och "jantelagsattityden"
när folk skriver saker.

"Tösen" har en ide´och det är bättre att STÖDJA
och uppmuntra en människa än att trycka ned och kritisera .


Vänta nu här.... varför yrar du om Jantelag? som att någon inte vill att hon ska lyckas? Merparten av alla poster i tråden handlar ju om att kringå problem där folk försöker hjälpa till så både hon och hästen ska kunna klara resan.

Jag kritiserar förövrigt inte heller på något sätt tjejen som frågat hur hon ska lösa sitt problem utan DIN tanke kring lösning som faktiskt inte fungerar så vänligen blanda inte in henne i detta. Du råder henne att göra något som inte skulle flyga. Att du försöker hjälpa till är jättebra men du kan inte förvänta dig att folk inte säger till om vad du pratar om inte fungerar.

Om du väljer att dra sulkyvagnen efter hästen så kan den inte dra något annat med god lastkapacitet samtidigt, ok?
Det innebär att du begränsat mängden djurfoder du kan ha med på färden till 50kg om inte hästen bär vad den kan på ryggen vilket inte räcker.

Ska hästen arbeta i 50 dagar så behöver den bra med mat. Nu vet jag inte hur stor hästen är men säg 500kg så pratar vi om att hästen behöver flytta på minimum 5kg käk om dagen förutsatt att vi pratar ett riktigt BRA foder, det ger ca 250kg mat som hästen behöver dra - minimum.

Sulkyn efter hästen är alltså inget alternativ, det behöver dock inte göra en sulky till en rakt igenom dålig idé men ska någon dra sulkyvagnen så är det hon själv.
Jag har en sån här https://www.thule.com/sv-se/se/products ... _-10100936
Detta är en av de vagnar som klarar av mest last på marknaden.
Kolla på bilderna, specifikt 4:e och 5:e bilden, den kan både dras av en person på hjul eller på skidor. Ser fint ut som fan i reklamen men den har begränsningar, är t.ex. inget för lutande underlag (skrå), fördelen är att den är en riktigt bra klimatbubbla vilket är bra om man har något som behöver det, tex barn och att de stora dämpade hjulen gör att åkturen är mycket skönare för de små. Kan naturligtvis också innehålla last men för last vintertid tar jag dock en riktig Fjellpulken any day om jag kan välja. http://fjellpulken.no/

Ska hon dra en vagn efter hästen så skulle jag säga något i denna stil http://www.ebay.com/itm/New-Easy-Entry- ... 1833616792 fast lämpligen då med en fackverksförstärkning svetsad bak nedanför sätet samt under och framför träribborna samt hasplåt så bakaxeln inte tar stryk om underredet går emot något. Leder hon hästen så får hon på detta vis med sig allt hon behöver sommartid och det är en smal sak att bygga medar/skidor till den för vinterbruk. (sidenote, vagnen inklusive frakt, tull och moms landar på ungefär samma peng som en bra sulky vagn för barn)

Problemet med vagnar är dock framkomlighet i terräng, speciellt bland träd eller ojämn terräng.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Planering för 160 mil lång Bug out till häst
InläggPostat: mån 01 feb 2016, 23:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hon skriver att hästen knappt är inkörd och dessutom bakrädd . Då kan man inte sätta en vagn bakom som är lätt och kan börja studsa . Sedan om vagnen är för lätt och man inte har mycket stabila skaklar som dessutom går högt upp på hästens ben och gärna breddar så de inte tar emot då hästen vänder är risken mycket stor för skenturer eller bakutsparkar .

En tvåhjulsvagn med bilbakaxel är bättre än fyrhjulsvagn och tvåhjulig lätt vagn speciellt om man ska stiga ur och gå bredvid hästen . En vagn bakom och en bakrädd häst och du vid huvudet kan orsaka väldigt obehagliga saker om vagnen skulle gena lite och fastna i ett träd , även en van körhäst skulle kunna ta sken om den kände att den satt fast

Kanske bättre att satsa på en häst till , en som man rider och en packhäst och sedan en sån här packsadel med väskor
http://rodeo.no/contents/no/p961_sideve ... kksal.html

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet