Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 12:17 
grym skrev:
inte så upplyftande,ca 3225 på 3 av dom och 3300 på ett, vi får se vad som händer


Det är inom spec. Gå in och kolla på Panasonic sida och ta fram databladet. I princip är det "upp till 3400"

NCR18650B har en "typisk" kapacitet på 3350mAh. Min är 3200. Sen vad dom anger när dom säljs är en annan sak.
http://industrial.panasonic.com/lecs/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE417.pdf

NCR18650A som säljs som 3100mAh har en "typisk" kapacitet på 3070mAh. Min är 2950
http://industrial.panasonic.com/lecs/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE254.pdf

Edit:
Sammanfattning med kapacitet på alla Panasonic Li-Ion batterier
http://industrial.panasonic.com/ww/products/batteries/secondary-batteries/lithium-ion/cylindrical-type?reset=1

Det ryktas om att det skall vara en NCR18650C på väg med högre kapacitet men den finns inte ute ännu


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 13:20 
visst är det så, men jag ser det som skamligt om det skiljer så pass mycket, för jag vill ha det jag ser, och står det 3400mAh så ska medlet ligga där, annars är det bara dekaltrimmat ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 13:32 
grym skrev:
visst är det så, men jag ser det som skamligt om det skiljer så pass mycket, för jag vill ha det jag ser, och står det 3400mAh så ska medlet ligga där, annars är det bara dekaltrimmat ;)


Nej egentligen inte. Det står ingen kapacitet angiven på batteriet = Inte dekaltrimmat.
Lögnen finns hos Fasttech som hittar på något att skriva på sin hemsida som inte stämmer överens med vad tillverkaren lovar

Detta är dekaltrimmat: :smack: Eller kan det vara riktigt måntro :hm:
http://www.aliexpress.com/item/2-pcs-18650-battery-3-7V-9800mAh-rechargeable-li-ion-battery-one-charger-for-Led-flashlight/32425676545.html?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 14:37 
ok, fasttech har trimmat sin annons, men det är ändå inte så man får det man ser ;)
och med detta så kommer man ju till att man i praktiken måste kunna mäta upp sina batterier innan man vet vad som gäller, tyvärr


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 15:22 
Läste den Ali-annonsen jag lade in som exempel

If you need a different battery voltage and capacity, or you have any special requirements for the battery. Please contact us. .
We can regroup the battery as you request .. higher battery voltage, more capacity. . Not a problem!!!...


Borde väl istället stått We can re-brand the battery at your request
När kommer den första annonsen där dom hävdar att ett 18650 batteri kan lagra mer än ett fullstort bilbatteri?

Kul att läsa köparnas kritik och säljaren svar

After testing it seems the batteries are not 9800mAh. At 180mA they are discharged within two hours wich means they are not even 380mAh. Or the batteries are very bad quality or the charger is very bad but fully charged the voltage was 4.25V so I think the charger is working fine. Very very poor quality battery.

Seller's reply
Dear buyer....Firstly,Thanks for shopping in my store and very sorry to bring you some trouble...About the capacity:when the batteries out of the factory,we will check them strictly,they all meet the the capacity,the 380mah is impossible,however,The impact of this capacity has a lot of factors:whether charger full or not,whether the voltage is sufficient,and so on..please understanding...if you have other question,please free contact us,we will continue to serve you....thanks.. Alma


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 18:32 
:lol: :lol: :lol:

ibalnd så funderar man på att skicka efter tveksamma batterier billigt från ebay och nyttja garantin om dom inte är enligt annonsen, men jag funderade på vad man ska ha sådanna batterier till egenteligen


tillbaka till dom som jag kollade kapaciteten på
3234
3226
3301
3259
för dom fyra första
det var inte lönt att köpa dom egenteligen, hadde varit bättre att ta dom billigare


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 02 nov 2015, 18:48 
Kapaciteten man mäter upp beror på tre faktorer:

Inkörning: Typiskt behöver man ladda upp/ut ett li-ion batteri en eller ett par ggr för att få max kapacitet. Hur många gånger beror på hur gammalt batteriet är och hur det lagrats. Kan göra mycket stor skillnad om det gäller gamla batterier som legat lagrade lång.

Urladdningsström: Ett batteri får högre uppmätt kapacitet om man laddar ut det sakta än om man laddar ut det snabbt. Alltså högre urladdningsström ger lägre uppmätt kapacitet. Hur stor skillnad det blir är olika för olika batterier. Vid tester brukar man visa urladdningskurvor (spänning/tid) för olika strömmar. Batterier för högeffektbruk har typiskt liten skillnad i kurvorna, men har också klart lägre maxkapacitet än batterier som är mer lämpade för låga effektuttag.

Lägsta spänning: Typiskt bryter drivkretsar i ficklampor och enkla analyserande batteriladdare urladdningen vid mellan 2,8 och 3.0 volt. En del batterier, särskilt Panasonic/Sanyo NCR tål urladdning ner till 2,5 volt utan problem. Typiskt är kapaciteten för ett visst batteri specifierad för batteriets lägsta rekommenderade spänning. Det innebär att man kanske inte kan mäta hela NCR-batteriets kapacitet om man inte kan ladda ur ända ner till 2,5 volt. Det kan göra att man inte kan mäta upp 3400 mAh på ett NCR-batteri, utan bara kommer till 3200 mAh eller så. Med bättre utrustning kan man mäta ner till 2,5 volt.

Även om man inte kan tillgodogöra sig hela kapaciteten i ett dyrt 3400 mAh NCR-batteri för ej högeffektbruk, så kan det vara en bra affär beroende på längre livslängd, lägre självurladdning och säkrare kemi än exempelvis mycket billigare INR-batterier som klarar exempelvis 3000 mAh och högeffektbruk.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 21:01 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 07:01
Inlägg: 47
Har just fått hem 18650 batterier, ny laddare o ficklampa! Vad gör man först, stoppar det i laddaren eller i ficklampan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 16 nov 2015, 21:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
SkogsLasse skrev:
Har just fått hem 18650 batterier, ny laddare o ficklampa! Vad gör man först, stoppar det i laddaren eller i ficklampan?


Dom brukar vara hyfsat laddade när man får dom, så jag har aldrig tålamod nog att vänta. Prova och se... blir det mörkt så får du väl ladda :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 17 nov 2015, 10:51 
Ja, li-ion brukar levereras laddade till ca 3,6-3,7 volt. Det innebär ca halv laddning. Det är för att batteriet då har bäst hylltid. Åldras sakta. Fullt laddat eller urladdat åldras li-ion (mycket?) snabbare.

När det gäller ni-mh eller bly-batteerier är det bättre att lagra fullt laddade.

Konsekvens av detta är att man inte roterar reserv li-ion-batterier, men gärna reserv ni-mh-batterier.

Man kan gärna kolla nya li-ion. Om de inte håller ca 3,6-3,7 volt kan de vara begagnade eller väldigt gamla. Eller väldigt dåliga.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 15 feb 2016, 22:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vad är ett normalt pris för dessa här i landet 18650 ? Så man har en summa att jämföra med ?
Har hittat men för ca 35 kronor stycket . Vilket verkar vara lite väl i överkant ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: mån 15 feb 2016, 23:33 
80-150 kr styck för ej testade batterier

nu kollade jag inte ordentligt men det har varit svindyrt och då med inte så kända batterisorter

tar hellre och beställer från rimligt känd firma


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: tis 16 feb 2016, 20:32 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
[quote="Dweomer"Har hittat men för ca 35 kronor stycket . Vilket verkar vara lite väl i överkant ?[/quote]

Nu blev jag nyfiken! Var har du hittat så billiga 18650 i Sverige?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: ons 17 feb 2016, 00:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
På blocket vart annars ? ;)
http://www.blocket.se/gavleborg/Batteri ... m?ca=5&w=1

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 18650 tråden
InläggPostat: ons 17 feb 2016, 08:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Kvaliteten på kinesiska 18650 av billigare sort är usel... Ultrafire, Darkfire, Singfire, Firedark...ja allt som heter nåt med fire ska man kasta långt åt helvete om det är en lampa du vill kunna lita på. Jag använder uteslutande celler som AW, Sanyo eller Panasonic saluför. Man kan få en bra Sanyo cell för femtiolappen på EBay, och då vet man att den klarar tusen laddcykler och att den faktiskt har kapacitet på omkring 2Ah.
Dom billiga kinacellerna kan ha myyycket varierande cellkapacitet, och havererar ofta långt under förväntad livslängd.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 153 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet