Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Laser för kommunikation
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 13:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har börjat titta efter vettiga laserpekare för kommunikation för att ha i BOB. Har ni nån koll på alternativ? Tänkte väl nåt som drivs med AA eller CR123, alternativt RCR123. Vill ha en röd eller annan färg som fungerar bra även under kalla temperaturer. Helst ska den vara vattentät också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 14:16 
Ongrid skrev:
Har börjat titta efter vettiga laserpekare för kommunikation för att ha i BOB. Har ni nån koll på alternativ? Tänkte väl nåt som drivs med AA eller CR123, alternativt RCR123. Vill ha en röd eller annan färg som fungerar bra även under kalla temperaturer. Helst ska den vara vattentät också.


Gillar idén och kommer följa tråden.
Att tänka på är att reglerna för laserpekare skärptes förra året så i princip allt över 1mW är tillståndspliktigt
Tidigare låg gränsen på 5mW

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Yrkesverksam/Laser/Laserklasser/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 14:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag är väl inte nämnvärt bekymrad över gränsen... om läget är sådant att man behöver kalla på hjälp genom att belysa med laser så lär problemet med att bli åtalad för att ha en otillåten laser vara det minsta problemet :lol:

Har tittat på en del moduler för att själv bygga nåt, och sen placera den i en bra ficklampa typ Surefire eller liknande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 14:35 
synd att specarna är så lågt satta, annars kunde det blivit en kul tråd 8| :lol:

ex så kan man ju välja olika sätt att kommunicera med laser

enklaste är ju bara en ex röd laser
nästa steg är ex att ha två ihop, att kunna vända på dom så kan man lätt köra enkla signaler
sedan finns det ju dom som har det på sina pangar och ger mönster för identifiering

och ska man gå till dom kuligare nivåerna så ska man ha modulerbar laser

som enklast cw och kunna köra morse
sedan kan man ju köra både ljud och video, men då med en mottagare med

och kanske man kan fundera på olika varianter av irlaser med, men lite effekt får man då även möjlighet till extrafunktioner mot ovänligt sinnade personer :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 14:38 
Köpte en liten penlaser för några år sedan med samma tanke. Har testat den lite och gröna ljuset syns långt bort.
Tanken var att peka på något högt typ kyrkotorn eller dylikt att informera andra. Men sen blev det stop för min kreativitet....tar gärna emot tips om hur man kan använda en sådan utöver att peka mot höga punkter, svepa på himlen och markera objekt på avstånd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 14:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
@Grym
Jovisst, man kan ju öka användbarheten om man fixar lite fler funktioner. Själv har jag väl tänkt mig att kunna rikta mot punkt där det finns folk, sen via morse kunna meddela sig. Målutpekning är ju alltid intressant, men då är ju IR kanske att föredra. Att ha den monterad på en målkikare eller liknande där man kan rikta den mer exakt är ju också intressant, eftersom det ökar räckvidden, men då börjar vi närma oss vad som är praktiskt att ha med sig i BOB. En liten laser, med rimligt fokuserad stråle (att fokusera ut och belysa yta kan jag leva utan) som man sätter på en minimal tripod, och som sen kan aktiveras med en fjärrbrytare vore det bästa. Då är lasern opåverkad av att man slår på och av, medans man har den riktad rakt i målet.

@T-72
Man kan ju signalera medelst morse, eller för den delen att man skjuter färg beroende på vad man vill förmedla. Röd för klartecken, grönt för avvakta... exempelvis.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 15:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Hittade denna...
http://www.survivalmetrics.com/store/It ... naling-kit

Den har inte fjärrbrytare men ändå rätt intressant


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 10:08 
finns en sak till jag verkligen skulle vilja ha för fältbruk, det som är galvanometrar

eller så man skan styra lasernoch ex skriva text

om man haft det och en app såp skulle man kunna fjärrskriva text ex på en byggnad

men tillbaka till verkligheten, enkla signaler är ex
upp/ner ja
höger/vänster = nej
blink= stopp


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 16:52 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Man kan ju alltid "kommunicera" att man har ett vapen riktad mot någon otäcking man vill skrämma bort. Associationen laser = vapen är hyfsat stark, och i en riktig SHTF situation så går nog paranoian på max för alla.

Annars ser jag risker med att lede fi kan se era positioner när laser används som kommunikation. Bättre att använda vanlig ficklampa att göra blinkande signaler med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 17:10 
:?
en ficklampa syns mycket väl åt alla håll, eller åtminstånde i bred vinkel
en laser som har låg divergens är mycket svår att se, den syns på målet och en del i luftparticklar, tja ex illa i dimma och snöfall
men i normal situvation så kan laser vara det som är extremt svårt för ex en fiende att upptäcka


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 17:45 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Även 1 mW röd laser kan ses ganska tydligt i mörker, har testat. Ficklampan ser man naturligtvis till att ljuset inte syns från alla håll, bara att hålla den långt in i en jacka eller väska när man använder den.

En annan sak att tänka på är att man blir rejält bländad av även en vanlig föreläsningslaser när nattseendet är påslaget och pupillerna utvidgade, fast man får inga permanenta men. För eller nackdel, kanske lite av båda.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 18:09 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Phiphler skrev:
Även 1 mW röd laser kan ses ganska tydligt i mörker, har testat. Ficklampan ser man naturligtvis till att ljuset inte syns från alla håll, bara att hålla den långt in i en jacka eller väska när man använder den.

En annan sak att tänka på är att man blir rejält bländad av även en vanlig föreläsningslaser när nattseendet är påslaget och pupillerna utvidgade, fast man får inga permanenta men. För eller nackdel, kanske lite av båda.


Tanken att kommunicera med optisk metod i en stridsmiljö är nog inte så lyckad oavsett man har en ficklampa eller laser. Men om man vill nödkommunicera så når en laser så sjukt mycket längre. En lätt divergerande stråle gör att det blir hyfsat lätt att träffa den man vill nå kontakt med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 20:45 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Såja... hittar ingen tillfredsställande modell... bygger därför en egen. Har en Surefire G2 jag ska snickra en laserskalle till. Blir bra med ordentlig effekt och tillräcklig kvalitet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 21:14 
Ongrid skrev:
Såja... hittar ingen tillfredsställande modell... bygger därför en egen. Har en Surefire G2 jag ska snickra en laserskalle till. Blir bra med ordentlig effekt och tillräcklig kvalitet.


Najs! :D :up:

Kan vi förvänta oss något i stil med denna hembyggda 40W laser shotgun? Han var nog inte heller nöjd med vanliga laserpekare
Ok lite svår att förklara att man trodde men var under 1mW...



Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laser för kommunikation
InläggPostat: sön 01 nov 2015, 21:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
:lol: Bra drag i den lasern!! Nä jag satsar nog på nåt lite klenare... men mellan 10 och 100mW känns lagom... särskilt om man kan göra den fokuserbar så att strålen går att divergera lagom.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet