Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Skuldfrihet vs buffert.
InläggPostat: tor 11 mar 2010, 19:30 
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

PoloPrinsen skrev:
Jag jobbar på Ericsson, hade man vetat ATT det det var som värst/sämst för några år sen då man fick en aktie för 3kr, ja då hade jag vågat ta risken at gå i kk. Hade jag sålt allt annat onödigt INNAN krachen, investerat i Ericssonaktier och sen sålt dem så hade jag nu idag varit ekonomiskt oberoende. Men det slipper jag nu! haha. Övertid på söndag, slava på! Att röka cigarr på bahamas hela dagarna i ända kan ju inte vara kul iaf, paraplydrinkar å annat tjafs... haha. Hade jag misslyckats (bolaget i KK, aktien dasspappersvärde) så hade jag varit utan bil, jobb och haft gamla möbler i en hyresrätt.

Hmm.
Mvh PP

Kul att du nämner det där, när ericsson stod på runt 5 kronor ville jag sälja allt överflödigt vi ägde, ta ur sparpengarna samt låna pengar för att köpa så mycket aktier som möjligt... Men frugan vägrade. Nån månad eller två senare låg aktierna på 25 kronor och fortsatte stiga. Menmen, det är nog bäst att arbeta för sina pengar, man håller sig hederlig på så sätt.

InläggPostat: sön 14 mar 2010, 20:00 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Buffert.

Det är lätt att hamna i ett läge där man behöver pengar men inte kan få ett lån.

CSN:s 2,4% är dock utan ränteavdrag, så det blir 3.4% om du vill jämföra med normala lån. CSN-räntan "släpar", så den kommer att fortsätta ligga lågt ett tag när de vanliga räntorna går upp.
En nischbank ger 2-3% ränta med insättningsgaranti.

Har du pengar tillgängliga finns även möjlighet att hålla lite koll på t.ex. guldpriset och köpa när det dippar (kronkursen påverkar en del). Det kan även dyka upp andra tillfällen till fynd som du kan utnyttja.

Hade det handlat om kreditkortsräntor hade saken varit en annan.

Har du pengar tillgängligt för att betala lånet så är du i praktiken skuldfri. Så länge som du inte slösar bort pengarna såklart.

InläggPostat: sön 14 mar 2010, 22:51 
Skynet fights back!

PoloPrinsen skrev:
för några år sen då man fick en aktie för 3kr

En polare till mig hade precis ärvt 90 000 kr och vi pratade om det. Han köpte en begagnad Volvo och lite andra grejer för pengarna. Om han ångrar sig? Jo, ganska mycket...

Köp Sveriges billigaste silvermynt hos Liberty Silver. 2% rabatt med koden "survivalist"

InläggPostat: tis 26 feb 2019, 22:11 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Jag tycker att du skall behålla bufferten men fundera lite över hur mycket/lite du behöver för en månad. Allt som blir över kan du använda för att betala av studielånet. Det är ju som sagt ingen hög ränta men eftersom den inte är avdragsgill, så skulle i alla fall jag försöka göra mig av med studielånet så fort som möjligt. Jag vet inte hur du arbetar men om du har ett veckojobb typ 7 -16, så prova att jobba extra som vikarie inom tex omsorgen någon kväll i veckan och/eller någon helg i månaden för att få in lite extra slantar. Prova samtidigt att utmana dig själv att leva så snålt som möjligt under en tid. Med pengar du då kommer att få över, kan du betala av studielånet med. Har du familj och småbarn så förstår jag att detta är ganska svårt och kanske omöjligt men är du själv, så passa på att jobba medans du kan och orkar. Du blir inte yngre och det blir inte lättare med åren. Ta ett hundår och jobba skiten av dig. Det är en underbar frihetskänsla att betala in sista betalningen till CSN.
-Lycka till!

InläggPostat: ons 27 feb 2019, 08:50 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Tråden är typ 9 år gammal så jag tror han har betalt bort studielånet vid det här laget :grin:

InläggPostat: ons 27 feb 2019, 10:40 
Finns staden kvar?

Jaja tid är relativt. Dom jag känner betalar fortfarande på sina studieskulder efter 30 år. Är så billigt och sen blir det som vanligt borde fixa, men inte nu pengarna lägger jag på en begagnad bil istället osv.

InläggPostat: ons 27 feb 2019, 20:39 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Jaakko skrev:
Tråden är typ 9 år gammal så jag tror han har betalt bort studielånet vid det här laget :grin:

Ja, jo nu när jag ser datumet för senaste inlägget innan mitt eget så ser jag det. När jag loggar in så det första jag gör är att klicka på "Visa aktiva trådar" och där dök den den upp? :hm:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2