Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 14:40 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ingen aning om kvalitén men priset är iaf rätt.

http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... xa-380077/

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 16:24 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 07 okt 2015, 08:34
Inlägg: 98
Har en, fungerat bra till jag prickade en sten. Lossnade massor med material :) blev inte bara ett litet jack eller att det böjde sig, sprack som loss bitar :) lite dom gjutjärn fick jag känslan av :) får nog köpa en till


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 19:22 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Jag köpte en sådan, har inte använt den då den mest är backup (man kan inte få nog av yxor! ^^)
men jag gillade viktbalansen i den åtminstone, och priset


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 19:54 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 11 sep 2014, 21:26
Inlägg: 53
Trodde det var en kvalitetsyxa men tyvärr blev jag väldigt besviken. Köpte inte denna. Som vilken budget yxa som helst.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 20:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Det är inte den känslan jag fått från det märket. Ring och hör hur de ska ha det. Verkar konstigt? Ring till dem direkt och inte till någon stackars återförsäljare. Återkom gärna med svar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: fre 30 okt 2015, 22:08 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 26 sep 2013, 15:08
Inlägg: 66
Arnulv skrev:
Jag köpte en sådan, har inte använt den då den mest är backup (man kan inte få nog av yxor! ^^)
men jag gillade viktbalansen i den åtminstone, och priset


Tänkte likadant :D

Men att det inte är någon toppyxa skvallrar ju förstås priset om. Att det står Hultafors på behöver ju inte betyda något.

Har stött på detta med billiga krattor och spadar från Fiskars. Spaden var väl ok till det priset men krattan var rena skräpet jämfört med Biltemas i samma prisklass.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 18:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Har kanske äldre grejer. Ja, att det står ett märke på grejerna betyder tydligen inte längre att de genomgått kvalitetssäkring. Vissa verktyg på biltema har ju 10 års garanti.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 19:06 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Det är inte gjutjärn, men det är någonting de gör fel i tillverkningsprocessen, men jag vet inte riktigt vad, kan möjligen ha någonting att göra med att de inte är glödgade ordentligt efter smidet eller någonting sådant för de billigare modellerna. Det stål de är gjorda av skall normalt inte crakelera i stora bitar om det är korrekt härdat, men i dagens massproduktion på samtliga fabriker jag känner till i landet som gör yxor i stor skala så hoppar man ofta över avspännings glödgningen (eftersom den är tidskrävande) och gör slagtester mot ett städ med de färdiga yxorna i stället.

Det är en teori, en annan kan vara att det blir för skarp övergångs zon mellan härdat och icke härdat material av ovan nämnda orsak eller att anlöpningen fortfarande lämnar för mycket spänningar i materialet på grund av detta, osv.

Jag har inte sett processen för de billigaste yxorna där i detalj, men det är min gissning utifrån min erfarenhet på ett annat företag.

Dåliga är de inte, men jag tror att vissa exemplar kan ha problem som inte syns innan och att det är därför garantin finns.

Stålet i sig är väldigt bra, men tyvärr är det ganska svårt att härda om dem när de är färdiga, det är lätt hänt att den spricker då och garantin gäller inte om man hettar upp den över anlöpningstemperaturen som bara är några hundra grader.

Men, temperaturerna för detta stål är på rak arm från skallen följande:

Avspänning/normalisering
ca 600 grader (körsbärs rött eller mer)
(Låt svalna långsamt, helst utan drag eller onormal kyla)

Härdning ca 800 grader (apelsinrött)

Anlöpning, 196 grader (ca 200 grader, tål upp till ca 250 grader dock) (böckling brunt, EJ till blått på detta stål!)

Som sagt så upphör garantin att gälla om man försöker härda om dem själv och det är mycket lätt att den spricker vid härdningen om man gör det själv.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 19:34 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Vill minnas att de billigare yxorna som är av märket Hultafors även har en liten text på streckkodsetiketten som lyder såhär... "Made in China". Det fick mig att avstå från köp senast det begv sig. Känns som om man lika gärna kan köpa nått I Kina om/när man ändå pwersonligen är på plats och då få ett ännu bättre pris. eller så avstår man kinatillverkat helt.

MVH PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: lör 31 okt 2015, 20:01 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ok, då är det nog inte det stålet i dem, det riktiga är ett svensktillverkat stål som är specialblandat av SSAB specifikt för dessa ändamål (grova eggverktyg) (det används av ett flertal svenska yxtillverkare). Troligen är det ett billigare stål man använt i så fall, har i allafall väldigt svårt att tänka mig att man skeppar denna typ av produktions stål till Kina när de har billigare sorter som redan finns på plats sas... :roll:

Ofta är Kinesiskt stål "infekterat" av gjutjärn från billigt martinstål (Martinstål görs inte längre i Sverige, men är vanligt i Kina som en del av återvinning av stålskrot som ibland används som legeringsbas där tror jag (är jag rätt säker på... eftersom detta stål är mycket billigare att framställa från färdigt skrot då man då slipper flera steg i processen mot finare ståltyper) Jag ser det i vart fall ofta i billigt kinesiskt konstruktions stål där vissa partier kan vara helt förstörda och mycket sköra.).

Obalanserat eller dåligt balanserat stål är tyvärr inte så mycket att göra åt i den färdiga produkten.

(Edit, detta har med tillverkningsprocessen att göra, då Martinprocessen (en typ av ugn med ett semislutet smältkar och en ytsvepande petroleum låga) är en passiv process som inte påverkar smältan nämnvärt medan tex kupolugnsprocesser (liknar en klassisk masugn i miniatyr, används ofta på mindre gjuterier) och liknande är aktiva metoder som till stor del självbalancerar järnet i själva processen, dock fungerar dessa enbart för gjutjärn, stål måste aktivt balanceras efteråt för hand genom att bränna ur eller tillsätta kol och kisel i korrekta proportioner. (äkta degelstål är en annan process där stålet kontrolleras i mindre satser men denna metod är betydligt dyrare att använda då den är enormt mycket mer arbetskrävande, jag tror få använder den idag. men förr var den vanlig för vissa typer av specialstål. Denna metod gav ofta ett mycket högkvalitativt stål, tex till maskindelar och annat som krävde högre hållfasthet än gjutjärn, till skillnad mot gjutjärn är vissa typer till och med smidbara. Detta stål var dock såpass svårt att få till att man lyckades med det först på 1800 talet i industriell skala. Gjutning av sega stålsorter är dock än idag såpass svårt att jag inte tror att man använder detta ens i Kina för billig massproduktion, till skillnad från vanligt gjutJÄRN som är lätt att arbeta med, billigt att gjuta och mycket vanligt i Kina för exportprodukter.)).

(Anledningen till att Kinesiskt stål är sämre är naturligtvis en prisfråga om vad vi som konsumenter vill betala...)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: tis 03 nov 2015, 20:39 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 07 jun 2015, 18:16
Inlägg: 7
Bra yxa. Har haft länge och använder mycket,


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: ons 04 nov 2015, 22:33 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Mizzarrogh: Verkar som att du har kunskap från branschen. Hur kan man som köpare skilja agnarna från vetet? Något specifikt märke du rekommenderar? Gränsfors?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: ons 04 nov 2015, 22:53 
Det beror ju helt på vad man ska med den till. Använder en för att hacka loss lite tändspetor från ett vanligt vedträ vid tändning. Men jag använder den hemma, det är en slaskyxa för småjobb där det inte är viktigt att den håller. Slipar den med fil eller vinkelslip... Per krona är det rätt mycket yxa.

I BOBen - Nej.
Hemma för att göra kaffeved eller tändstickor utan att behöva vara rädd om eggen - Ja, gärna några stycken.

Kvalité, på Jula? :hm:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 20:48 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Man handlar inte en billig yxa på Biltema/Jula/LIDL för att det är bäst kvalite, då köper man en gränsfors för 10ggr pengarna. Där snackar vi hantverk och vackert precisionsinstrument. Men Hultafors duger utmärkt som yxa för vardaglig användning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Billig hultafors handyxa på Jula
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 21:59 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Gränsfors Yxor är gjorda i helstål från SSAB, smidda med execentermaskiner (en gubbe med tång manövrerar ämnet i maskinen över en rad med olika verktyg) och är induktionshärdade med vattenbad samt anlöpta i en rotationsugn enligt tidigare beskrivning. (sedan grovslipas de för hand innan härdning och finslipas efter härdning och anlöpning)
Efter anlöpningen görs en okulärbesiktning och yxan provas försiktigt med en handhammare innan den går vidare till skaftning.

Jag tror Hultafors finare modeller är gjorda på liknande vis men i större skala, de är stålblästrade sedan av någon anledning, gränsfors är det inte, de är endast borstade och rostskyddsdoppade.

Bokstäverna de infört på senare tid skall föreställa initialerna på den som gjort yxan därför är de olika, det är alltså inget serienummer eller datering.

Yxkilarna är gjorda på samma vis men var i allafall förr ostämplade annat än med kronloggan.
De har även härdad nacke.

Det är bara de och släggyxan som har härdad nacke som man kan slå på.

De andra modellerna blir dåliga på mitten, vid ögat om man använder dem som klyvkilar och slår på dem med slägga.
Härdningen går ur om man tex försöker elda ur ett trasigt skaft eller "förbättra anlöpningen" enligt några så kallade handböcker jag sett där det står att man skall blåanlöpa stålet, vilket är helt galet för yxorna då härdningen blir förstörd om man gör detta och det är mycket svårt att göra om härdningen utan att totalförstöra yxan (den blir lätt mycket skör eller spricker om man gör det fel även om man följer alla steg korrekt i handboken när man gör det själv), de är redan anlöpta korrekt från fabrik på alla svensktillverkade yxor oavsett fabrikat, det finns bara tre aktiva större tillverkare kvar här vad jag vet, alla gör yxorna på ungefär samma sätt (Hulta använder dock ibland (men inte alltid) andra maskiner, tex lufthejare i stället för smidespressarna, men principen och resultatet är densamma, bara att de får något sämre finish och ser plastiga ut efter blästringen, denna metod är mycket vanlig på Amerikanska yxor.).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet