Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: ons 04 nov 2015, 10:09 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Så länge ALLA svälter kommer naturligtvis ingen att byta mat mot guld men förr eller senare kommer någon att ha mer mat än han behöver och skaffa sig annat som behövs. Tills slut kommer några att vara rika på allt som ä nödvändigt och kommer då att börja handla mellan varandra och å kommer guld/silver att vara en bra valuta för detta.
En kollaps kommer att hamna någonstans mellan nuläget och att alla svälter så det kommer inte att dröja länge innan guldet besitter värde igen även i det mörkaste scenariot.
Är scenariot inte globalt kommer det att påskyndas ytterligare eftersom guld mot ris kommer att vara ett attraktivt alternativ för folk utifrån. Skulle folket i svältande länder idag sitta på högvis med guld skulle svälten snabbt få ett slut, i alla fall tills guldet är slut.

Brasklapp: Jag friskriver mig från allt som kan kränka någon på något sätt. :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 20:51 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 29 okt 2015, 18:07
Inlägg: 73
Ort: Småland
Många intressanta synpunkter på min tråd.

Jag tror att guld mycket väl kan komma att bli ett betalningsmedel, kanske till och med det vanligaste, men det finns säkert flera olika "valutor" av sådan som kan delas upp i små enheter, som patroner, salt, svartpeppar osv.

Men jag tror att om jag lägger 10 000kr på ammunition så kommer det alltid ha större värde efter SHTF än vad guld för samma peng kan få. Men tror gör man i kyrkan så ni som delvis sparar i guld kan mycket väl ha valt rätt.

_________________
I will show you fear in a handful of dust.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 21:06 
Crossroads Mall skrev:
Många intressanta synpunkter på min tråd.

Jag tror att guld mycket väl kan komma att bli ett betalningsmedel, kanske till och med det vanligaste, men det finns säkert flera olika "valutor" av sådan som kan delas upp i små enheter, som patroner, salt, svartpeppar osv.

Men jag tror att om jag lägger 10 000kr på ammunition så kommer det alltid ha större värde efter SHTF än vad guld för samma peng kan få. Men tror gör man i kyrkan så ni som delvis sparar i guld kan mycket väl ha valt rätt.


om du pratar 12gauge, 308W, 30.06, 22lr, 9mm så är det hårdvaluta när torsbo har stängt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 21:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om katastrofen mot förmodan vänder så kommer dina sparade patroner att sjunka i värde , men det gör inte guldet samt att om du mot förmodan börjar att svälta så kan du börja använda av de patroner du tänkt ha som kontanter vilket gör att de försvinner i alla fall . Guldet kan du inte använda lika enkelt även om det går att gjuta kulor av .

Sedan är det ju enkelt att "bara" plundra en patron på krut efter ett par veckors spöregn och allmänt dåligt väder då barnen främst och hela familjen fryser och haft svårt att hitta mat tex efter en snabb flykt eller annan oväntad händelse .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 21:13 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
För mig är det enkla men i dessa kretsar väldigt tabubelagda svaret: Jag vill inte överleva en totalkollaps och återgång till stenåldern så därför förbereder jag mig inte för det. Krig, naturkatastrofer, kärnvapen/radiakolycka, kemolycka, ekonomisk kollaps osv är scenarion jag preppar för och skulle kunna tänka mig att utstå. Men total svält och åtgång till stenåldersnivå då vill jag inte vara med i matchen...

Vid samtliga scenarion jag preppar för är ädelmetaller ett utmärkt sätt att säkra värde på ett sätt som jag kan fylla fickan med, kasta mig iväg och troligtvis ha köpkraft nog att ordna det som behövs för att överleva. Jag ser det som en försäkring mot att mina övriga prepps går åt fanders.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 21:19 
drbengt skrev:
För mig är det enkla men i dessa kretsar väldigt tabubelagda svaret: Jag vill inte överleva en totalkollaps och återgång till stenåldern så därför förbereder jag mig inte för det. Krig, naturkatastrofer, kärnvapen/radiakolycka, kemolycka, ekonomisk kollaps osv är scenarion jag preppar för och skulle kunna tänka mig att utstå. Men total svält och åtgång till stenåldersnivå då vill jag inte vara med i matchen...

Vid samtliga scenarion jag preppar för är ädelmetaller ett utmärkt sätt att säkra värde på ett sätt som jag kan fylla fickan med, kasta mig iväg och troligtvis ha köpkraft nog att ordna det som behövs för att överleva. Jag ser det som en försäkring mot att mina övriga prepps går åt fanders.


Ditt scenario med lagom kollaps är det troligaste, men likväl är ammo mycket eftertraktat i det läget, det som skulle vara ännu bättre är en som har grejor att handladda med. Guld kan dock alltid köpa ammo så länge guldet har ett värde.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 21:26 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
drbengt skrev:
För mig är det enkla men i dessa kretsar väldigt tabubelagda svaret: Jag vill inte överleva en totalkollaps och återgång till stenåldern så därför förbereder jag mig inte för det. Krig, naturkatastrofer, kärnvapen/radiakolycka, kemolycka, ekonomisk kollaps osv är scenarion jag preppar för och skulle kunna tänka mig att utstå. Men total svält och åtgång till stenåldersnivå då vill jag inte vara med i matchen...

Vid samtliga scenarion jag preppar för är ädelmetaller ett utmärkt sätt att säkra värde på ett sätt som jag kan fylla fickan med, kasta mig iväg och troligtvis ha köpkraft nog att ordna det som behövs för att överleva. Jag ser det som en försäkring mot att mina övriga prepps går åt fanders.


Ganska så är min inställning med. Vettigt :up:

nordic prepper skrev:
Ditt scenario med lagom kollaps är det troligaste, men likväl är ammo mycket eftertraktat i det läget, det som skulle vara ännu bättre är en som har grejor att handladda med. Guld kan dock alltid köpa ammo så länge guldet har ett värde.


Fast.... När i ett scenario liknande de drbengt räknar upp (Krig, naturkatastrofer, kärnvapen/radiakolycka, kemolycka, ekonomisk kollaps) i den moderna världen, har ammunition varit likvärdigt, eller mer värt än guld, för den civila människan?
En öppen fråga, som jag hoppas ni som propagerar detta kan lägga fram ett svar på. Gärna ett exempel.
Ammo är väl alltid bra att ha ett förråd av, men det är lite som att jämföra äpplen och päron i detta sammanhang.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: tor 05 nov 2015, 22:14 
För att ammo ska bli bristvara krävs en långtgående industriell eller ekonomisk kollaps som gör att handeln avstannar, alternativt att myndigheterna förbjuder. Den typen av kollaps känner jag inte till men jag kan tänka mig att det finns speciella situationer under en sån kollaps där ammo tillfälligt är mer värt än guld. Om inte annat kan det bli dyrare än idag. :-) Men jag tror inte på ammo som investering för värdebevarande av större belopp.

Meeen... Det där med att ha guld har jag tagit åt mig av andras tankar här. Ser det som en långsiktig placering som klarar ekonomiska nedgångar. Inget att handla i affären för men något att gå till guldhandlaren med och få lite lokal valuta i utbyte. Jag förutsätter alltså att det finns en marknad för guld - åtminstone i vissa scenarior. Blir det en utveckling så att det inte gör det får jag väl vänta tills det lugnar sig eller klara mig på övrigt preppande.

Sen är det väldigt mycket lättare att bära med sig en månadslön i guld än att bära med sig den i .22LR :-) 10.000 .22LR väger nånstans kring 35 kg och kostar ca 5.000 kr. Det blir till att släpa över 100 kg om man ska ha en månadslön med sig. I guld blir det under 100 g.

Eller kortare sagt: Guld har nog sin plats under många utvecklingar.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: fre 06 nov 2015, 00:10 
takiman skrev:
drbengt skrev:
För mig är det enkla men i dessa kretsar väldigt tabubelagda svaret: Jag vill inte överleva en totalkollaps och återgång till stenåldern så därför förbereder jag mig inte för det. Krig, naturkatastrofer, kärnvapen/radiakolycka, kemolycka, ekonomisk kollaps osv är scenarion jag preppar för och skulle kunna tänka mig att utstå. Men total svält och åtgång till stenåldersnivå då vill jag inte vara med i matchen...

Vid samtliga scenarion jag preppar för är ädelmetaller ett utmärkt sätt att säkra värde på ett sätt som jag kan fylla fickan med, kasta mig iväg och troligtvis ha köpkraft nog att ordna det som behövs för att överleva. Jag ser det som en försäkring mot att mina övriga prepps går åt fanders.


Ganska så är min inställning med. Vettigt :up:

nordic prepper skrev:
Ditt scenario med lagom kollaps är det troligaste, men likväl är ammo mycket eftertraktat i det läget, det som skulle vara ännu bättre är en som har grejor att handladda med. Guld kan dock alltid köpa ammo så länge guldet har ett värde.


Fast.... När i ett scenario liknande de drbengt räknar upp (Krig, naturkatastrofer, kärnvapen/radiakolycka, kemolycka, ekonomisk kollaps) i den moderna världen, har ammunition varit likvärdigt, eller mer värt än guld, för den civila människan?
En öppen fråga, som jag hoppas ni som propagerar detta kan lägga fram ett svar på. Gärna ett exempel.
Ammo är väl alltid bra att ha ett förråd av, men det är lite som att jämföra äpplen och päron i detta sammanhang.


Jag ger ett exempel, du har en pistol, du är hotad och måste försvara dig, du skjuter, den som hotade dig dör, du överlever.
Ytterligare ett exempel, du är hotad, och måste försvara dig, du erbjuder guld mot ditt liv, du blir skjuten och blir av med guldet och allt annat.
Att ta till ytterligheter kan vara bra ibland, men att ha eller förlora sitt liv handlar om ytterligheter.

Bara som exempel, "firepower gives options".


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: fre 06 nov 2015, 00:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Men om du behöver köpa den sista biljetten över Atlanten så lär guld funka bättre än en packe 39B :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: fre 06 nov 2015, 00:21 
Ongrid skrev:
Men om du behöver köpa den sista biljetten över Atlanten så lär guld funka bättre än en packe 39B :D


Ja, men vem vill över atlanten? dessutom har du ju fortfarande ett val, du behöver inte ens visa vapnet förrän du verkligen måste.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: fre 06 nov 2015, 00:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om exvis Ryssland invaderar Europa... bara ett exempel... guld och ammunition är olika valuta, och det ena är inte allena saliggörande. Vid total shtf är ammo kanske bättre, men om inte allt skiter sig så är guld smidigare att ta med sig, och har sannolikt sitt värde kvar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: fre 06 nov 2015, 00:30 
Ongrid skrev:
Om exvis Ryssland invaderar Europa... bara ett exempel... guld och ammunition är olika valuta, och det ena är inte allena saliggörande. Vid total shtf är ammo kanske bättre, men om inte allt skiter sig så är guld smidigare att ta med sig, och har sannolikt sitt värde kvar.


Att ryssland invaderar europa är osannolikt, däremot kan dom ta ekonomiskt kommando på olika sätt, tvinga oss till egen valuta genom påtryckningar, ta över hamnar och flygplatser genom bulvanaffärer, kontrollera, stoppa och tullbelägga fartygstrafik på internationellt vatten, hota med tele och strömavbrott m.m.

Krig är inte som förr, men det vet vi redan genom nyheterna, vi kanske inte ens vet om att vår regering är köpt redan nu.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: fre 06 nov 2015, 00:33 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Det ena behöver ju inte utesluta det andra... Men känner mig otroligt naken vad det gäller ädelmetaller. Äger inte ens förlovningsringen längre..... :notme:

Vore nog inte fel med en buffert av metall. Kan nog vara helt rätt vid vissa tillfällen/skeenden.

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Glöm guld och silver eller...
InläggPostat: fre 06 nov 2015, 00:41 
nordic prepper skrev:
Ja, men vem vill över atlanten? dessutom har du ju fortfarande ett val, du behöver inte ens visa vapnet förrän du verkligen måste.


Nänä, klart att man kan föredra något annat än Atlanten. :) Men jag får intrycket att du menar att guld är meningslöst, är det rätt uppfattat?

I så fall: Om det nu blir en SHTF typ det som händer i Syrien eller så, fast det är vi som drabbas, tänker jag mig att jag har större nytta av ett par tre guldmynt än en låda .22LR. Att kunna köpa sig färd, mat för en månad och tak över huvudet tror jag i många scenarior har ett större värde än att kunna fylla på magasinet till ev. vapen man har tillgång till.

Idealet är förstås att både ha lite guld och en hög bly. :notme:

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet