Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kamomill
InläggPostat: mån 09 nov 2015, 05:28 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 24 jun 2015, 06:57
Inlägg: 13
Jag vill tipsa er alla om kamomill.
I mitt förstahjälpen förråd finns faktiskt påsar med kamomill te.
Medan jag växte upp så ramla jag å slog mig ofta. Jag var en hopplös snubbel dam som hade mer trasiga byxor än hela. Men detta med sårtvätt var ju ett helvete. Jod och sprit var inge roligt alls. Så min mamma tog till ett gammalt husmors knep och kokade upp vatten och hällde upp i en vanlig kopp och i denna kopp hade hon 1-3 påsar med kamomill. Sedan användes detta som vilken sårtvätt som helst. Baddade 2-3 gånger om dagen. Det är bakterie dödande och lugnande effekt på det drabbade området.
Att ta direkt från växten är ju allra bäst då det är renast. Men funkar helt utmärkt med tepåsarna. Men man ska inte snåla på kvalitén där.
Jag använder det på mina djur så väl som mig vid rinniga ögon, sår tvätt, vid förkylning dricker jag massa kamomill te för att stilla förkylning så väl som hosta med hjälp av lite honung.
Det ger även en lindring vid magsår och även vid mens krämpor.

Tar med en till berättelse som mamma berättade för mig.
Hennes en väninna hade en hund med otroligt rinniga ögon. Han hade väldiga besvär så illa att det var tjocka lager med klet som höll igen ögonen på han stundvis.
Dem sprang hos veterinären som vilken djurälskare som helst skulle göra i ett sådant läge och försökte hjälpa den stackars hunden. De la åtskilliga tusenlappar på mediciner och besök hos veterinären men inget hjälpte. Han visade inga tecken på bättring. Mamma undra ju givet en dag vad som var fel då frun i huset var ledsen och visste inte hur de ska ha råd med mer besök till veterinären eller om hunden kanske rent av lär tas bort då han led av detta så klart. Min mor sa åt henne det tips jag just gav er. Tvätta/badda ögonen 3 gånger om dagen med kamomill te. Testa iaf innan ni kutar till nästa veterinär. Å de gjorde som mamma sa. Efter 3 dagar börja hunden bli bättre. Efter 2 veckor var allt borta och han har aldrig visat eller haft samma problem någonsin igen efter det.

Så ja mitt tips till er och till era djur skaffa kamomill te till era medicin förråd. :)

_________________
Normal is an illusion.
What is normal for a spider is chaos for the fly.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamomill
InläggPostat: mån 09 nov 2015, 08:19 
Har testat kamomill vid magsår och kändes underbart i magen. Gör kopp te av två- tre påsar, drick på tomma magen första på morgonen, lägg dig igen i en kvart och vänd dig i sängen. Dvs sov lite på magen, på ryggen, sidan osv så att teet sköljer all sidor av magsäcken.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamomill
InläggPostat: mån 09 nov 2015, 08:54 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Jag trodde att jag hade ögoninflammation på gång då jag var röd i ena ögat.
Kamomill kände jag redan till eftersom jag håller på att lära mig mer om naturmedicin. Så jag gjorde starkt te på ett par påsar kamomillte och baddade ögonen med det några gånger under dagen.
Ögonproblemet försvann fort. Kanske var det bara pga skräp eller katthår men teet hjälpte i alla fall. :)

Örtguiden om Kamomill.
http://www.ortguiden.se/%C3%B6rter/kamomill-2225295


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamomill
InläggPostat: mån 09 nov 2015, 15:45 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: sön 21 jun 2015, 23:33
Inlägg: 57
Ännu en fantastisk läkeväxt som jag är allergisk mot :cry:

Är det någon som vet hur det är med katter och kamomill? Jag har en katt som har ett känsligt öga. Katten är veterinärkollad ordentligt men orsaken till problemet är åtgärdad och kvar är ett känsligt öga som rinner ibland. Tänker att kamomillbaddande kanske kunde vara skönt för katten? Den uppskattar inte ögonskölj och jag upplever inte att ögat blivit bättre av ögonskölj trots att veterinären säger att det ska fungera.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet